Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Versoepelingen terugdraaien

01-08-2020 14:44 818 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer een voorstander van om de versoepelingen terug te draaien??
Vandaag maar liefst 431 besmettingen en de ziekenhuisopnames en ics lopen ook weer langzaam voller..

Als we geen versoepelingen terugdraaien zijn we binnen no time weer terug van waar we van daan komen.
Ik zeg: mondkapjes op, horeca weer dicht en weer zoveel mogelijk thuisblijven. Kom op jongens, hoe moeilijk is het nou??

Wie is hier ook voorstander van?

Totaal aantal stemmen: 336

ja (34%)
nee (66%)
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
01-08-2020 18:10
Echt wel. Immuniteit hangt niet alleen af van de antistoffen in het bloed. Mensen die Corona gehad hebben zijn immuun. Google maar eens op T-cellen en immuniteit.
Inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Wat een onzin. Zo hard stijgt er helemaal niks.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat groepsimmuniteit vooral is losgelaten omdat de druk op de zorg in maart en april zo hoog was dat gecontroleerde verspreiding niet te verantwoorden was om daarop te mikken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Luca12 schreef:
01-08-2020 18:09
Ik heb een financiele achtergrond en ik ben voorstander van terugdraaien, per direct. Een lockdown met een sluiting van scholen raakt de economie harder, dan nu de restaurants en cafe's te sluiten. Neemt niet weg dat mensen zich verantwoordelijker moeten gedragen. De infectiegraad zal niet "zomaar" verminderen. Dus liever nu kortstondig dan over een paar weken langer.

Aahhh financiële achtergrond... dat scheelt.
Werkzaam in een sector die dan getroffen wordt door de maatregelen misschien? Werk je voor jezelf of eigen bedrijf?

Hoe zie je de steunmaatregelen voor je? Mensen die failliet gaan? De hypotheken of huur niet meer kunnen betalen?

Wie gaat al die bedrijven helpen die dan getroffen worden? En ook nog... wie gaat dat terugbetalen?

Voor degenen in loondienst? Zijn jullie dan ook allemaal bereid om 15-20% salaris in te leveren gedurende die periode?
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
01-08-2020 18:08
Aub geen avondklok! Tis geen oorlog...
Plus het virus kent ook geen tijden of grenzen... overdag verspreid het ook toch?
Ja klopt, maar illegale feesten zijn natuurlijk wel vaak 's avonds, ik denk dat de meeste mensen het minder interessant vinden om overdag met honderd man te gaan dansen en zuipen. Maar goed, mensen die het verbod op dat soort feesten negeren, zullen ook wel een manier vinden om die avondklok te negeren.

Het lijkt mij handiger als handhavers meer middelen krijgen om dat soort feesten gedwongen te beëindigen - en daarbij uiteraard onderscheid maken tussen ingrijpen op feesten die echt te grootschalig zijn en mensen controleren die vier gasten in de huiskamer hebben zitten. Een zekere mate van privacy moet er natuurlijk wel blijven, het moet niet zo zijn dat je elk moment een boa voor je deur hebt staan. Ik denk dat je als je voor een woning staat echt wel door hebt of daar een druk feest aan de gang is of niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
01-08-2020 18:07
Euhm nee nog maar 1 keer inderdaad... ik had dus moeten loepen? Sjonge jonge ik leer het nooit :facepalm:
Als je loept zie je alleen maar coronapijlerT :proud:
Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk niet. Kwaliteit van leven plaats ik boven levensduur.

Ik vind wel dat mensen die in een kwetsbare groep zitten (ouderdom, overgewicht en bijkomende aandoeningen zoals diabetes, hoge bloeddruk e.d.) zichzelf moeten beschermen. En dat dit ook gefaciliteerd moet worden. Maar om nu de hele economie plat te leggen en iedereen in te perken dat vind ik onrechtvaardig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
pipootje schreef:
01-08-2020 18:03
Er zijn inmiddels wel behandelingen. Volg je geen nieuws?
Die behandelingen, hoe staat het daar eigenlijk mee?

Ik lees steeds meer hoopgevende berichten hierover. Bijvoorbeeld over bepaalde bestaande geneesmiddelen die allemaal een beetje schijnen te helpen. Of IC artsen die steeds meer ervaring krijgen in het helpen van heel zieke patiënten.

Maar maken al die dingen samen ook echt al een verschil voor mensen die het nu hebben?

Merken artsen/verplegers ook dat patiënten nu betere kansen hebben dan in maart?
Cookielover schreef:
01-08-2020 18:21
Als je loept zie je alleen maar coronapijlerT :proud:
Haha okee duidelijk... tja je kunt maar ergens mee bezig zijn. Persoonlijk ben ik een beetje corona moe maar goed dat zal ook niet een goeie instelling zijn denk ik...
steampunk11111111 schreef:
01-08-2020 18:26
Die behandelingen, hoe staat het daar eigenlijk mee?

Ik lees steeds meer hoopgevende berichten hierover. Bijvoorbeeld over bepaalde bestaande geneesmiddelen die allemaal een beetje schijnen te helpen. Of IC artsen die steeds meer ervaring krijgen in het helpen van heel zieke patiënten.

Maar maken al die dingen samen ook echt al een verschil voor mensen die het nu hebben?

Merken artsen/verplegers ook dat patiënten nu betere kansen hebben dan in maart?
Het RIVM zegt:
Remdesivir is een nieuw antiviraal middel dat zieke patiënten via een infuus 5 of 10 dagen krijgen toegediend in het ziekenhuis. Het is nog niet geregistreerd, al is er wel onderzoek gedaan naar de werkzaamheid en bijwerkingen van het middel. Niet alles over bijwerkingen ervan is goed bekend. Gepubliceerde onderzoeken tonen wisselende resultaten. Eén onderzoek toonde aan dat er sneller herstel optrad, vooral bij mensen die behandeld worden als ze (nog) niet aan de beademing zijn gekomen. Bij een zeer ernstige COVID-19-longontsteking waarbij patiënten op de intensive care beademd moeten worden, is nog niet duidelijk of remdesivir helpt. De registratie van het middel door de European Medicines Agency wordt verwacht deze zomer (2020).

Dus ja. Om te stellen dat dé behandeling voor Corona er momenteel is....
Alle reacties Link kopieren
steampunk11111111 schreef:
01-08-2020 18:26
Die behandelingen, hoe staat het daar eigenlijk mee?
Volgens mij kunnen ze de belangrijkste complicaties nu veel beter behandelen waardoor ook minder mensen op de ic belanden, zuurstof of beademing nodig hebben of overlijden. Sommige mensen krijgen stolsels in hun bloed, daarvoor geven ze (volgens mij al standaard, tenzij er contraindicaties zijn) bloedverdunners, bij sommige mensen slaat het immuunsysteem op hol, daarvoor gebruiken ze dexamethason of prednison (eventueel in combinatie met reumamiddel tocilizumab). Sommige mensen hebben een gendefect waardoor ze heel ziek worden, er wordt nu onderzocht of toediening van interferon helpt bij de behandeling. Ik geloof dat er nog wel wat medicijnen zijn die worden onderzocht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat men met overdagtoerisme/horeca veel minder kans loopt op besmetting dan wat er in de late uurtjes binnen gebeurt. Een avondklok lijkt me dan zinvoller dan horeca sluiten. Laat mensen overdag maar lekker op terrassen eten of andere buitenactiviteiten ondernemen. Dan draait de economie ook door en die raddraaiers die 's nachts op zuip willen gaan gewoon beboeten na 23 uur.
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
01-08-2020 18:15
Aahhh financiële achtergrond... dat scheelt.
Werkzaam in een sector die dan getroffen wordt door de maatregelen misschien? Werk je voor jezelf of eigen bedrijf?

Hoe zie je de steunmaatregelen voor je? Mensen die failliet gaan? De hypotheken of huur niet meer kunnen betalen?

Wie gaat al die bedrijven helpen die dan getroffen worden? En ook nog... wie gaat dat terugbetalen?

Voor degenen in loondienst? Zijn jullie dan ook allemaal bereid om 15-20% salaris in te leveren gedurende die periode?

Dit vind ik een gele goede.
Iedereen 15-20% inleveren. Of je nu een salaris of uitkering hebt, gewoon meebetalen.
Wel zo eerlijk dan.
Pindakaasjes schreef:
01-08-2020 18:34
Dit vind ik een gele goede.
Iedereen 15-20% inleveren. Of je nu een salaris of uitkering hebt, gewoon meebetalen.
Wel zo eerlijk dan.
Daar gaat de bonus voor zorgpersoneel. Inleveren in die hap. :proud:
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
01-08-2020 18:02
Avondklok? Waarom? Is aangetoond dat in de avond na een bepaald tijdstip de meeste besmettingen plaatsvinden?
Een avondklok is echt nogal ingrijpend en treft niet alleen de zuipende jeugd.
Heb net nog (in een radioprogramma) gehoord dat met name de jeugd in de horeca laat op de avond de teugels laat vieren. Onder invloed van alcohol waatschijnlijk. Vroegere sluiting van horeca zou er bij kunnen helpen om dat effect tegen te gaan.

NB: ik bedoel geen avondklok als in oorlogsgebieden waar na 22.00 uur o.i.d niemand meer op straat mag.
Ja, die onderzoeken/behandelingen zijn erg hoopgevend.

Maar ik vroeg me af, wat merkt men als arts/verpleger in de praktijk daar nu van? Zijn er door dit soort inzichten nu merkbaar minder patienten die hen door de vingers glippen?

Of is het vooral nog theorie en hebben coronapatienten er nu nog bar weinig aan?
PietjeBello schreef:
01-08-2020 18:32
Het RIVM zegt:
Remdesivir is een nieuw antiviraal middel dat zieke patiënten via een infuus 5 of 10 dagen krijgen toegediend in het ziekenhuis. Het is nog niet geregistreerd, al is er wel onderzoek gedaan naar de werkzaamheid en bijwerkingen van het middel. Niet alles over bijwerkingen ervan is goed bekend. Gepubliceerde onderzoeken tonen wisselende resultaten. Eén onderzoek toonde aan dat er sneller herstel optrad, vooral bij mensen die behandeld worden als ze (nog) niet aan de beademing zijn gekomen. Bij een zeer ernstige COVID-19-longontsteking waarbij patiënten op de intensive care beademd moeten worden, is nog niet duidelijk of remdesivir helpt. De registratie van het middel door de European Medicines Agency wordt verwacht deze zomer (2020).

Dus ja. Om te stellen dat dé behandeling voor Corona er momenteel is....
Er wordt ook al behandeld met dexamethason.
En niemand zegt dat dé behandeling er is, dat zal ook lastig gaan met een virus. Maar er wordt wel degelijk behandeld als gevolg waarvan de mortaliteit afneemt.
Susan schreef:
01-08-2020 18:33
Volgens mij kunnen ze de belangrijkste complicaties nu veel beter behandelen waardoor ook minder mensen op de ic belanden, zuurstof of beademing nodig hebben of overlijden. Sommige mensen krijgen stolsels in hun bloed, daarvoor geven ze (volgens mij al standaard, tenzij er contraindicaties zijn) bloedverdunners, bij sommige mensen slaat het immuunsysteem op hol, daarvoor gebruiken ze dexamethason of prednison (eventueel in combinatie met reumamiddel tocilizumab). Sommige mensen hebben een gendefect waardoor ze heel ziek worden, er wordt nu onderzocht of toediening van interferon helpt bij de behandeling. Ik geloof dat er nog wel wat medicijnen zijn die worden onderzocht.
Okay, dat klinkt wel hoopgevend! :)
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
01-08-2020 18:10
Echt wel. Immuniteit hangt niet alleen af van de antistoffen in het bloed. Mensen die Corona gehad hebben zijn immuun. Google maar eens op T-cellen en immuniteit.
Er zijn wel meerdere gevallen van 2e besmetting in t buitenland toch.
Ik dacht dat t iig minder makkelijk is als eerst gedacht
Been there, done that, got the T-shirt.
amarna schreef:
01-08-2020 18:38
Heb net nog (in een radioprogramma) gehoord dat met name de jeugd in de horeca laat op de avond de teugels laat vieren. Onder invloed van alcohol waatschijnlijk. Vroegere sluiting van horeca zou er bij kunnen helpen om dat effect tegen te gaan.

NB: ik bedoel geen avondklok als in oorlogsgebieden waar na 22.00 uur o.i.d niemand meer op straat mag.
Ja, sluiting van horeca vanaf een bepaald tijdstip is natuurlijk geen avondklok. Bij lange na niet.
Alle reacties Link kopieren
steampunk11111111 schreef:
01-08-2020 18:26
Die behandelingen, hoe staat het daar eigenlijk mee?

Ik lees steeds meer hoopgevende berichten hierover. Bijvoorbeeld over bepaalde bestaande geneesmiddelen die allemaal een beetje schijnen te helpen. Of IC artsen die steeds meer ervaring krijgen in het helpen van heel zieke patiënten.

Maar maken al die dingen samen ook echt al een verschil voor mensen die het nu hebben?

Merken artsen/verplegers ook dat patiënten nu betere kansen hebben dan in maart?
Heel zeker!

Ik had een tijdje geleden iets gepost over die ontdekking over stolsels en dat ze nu heel snel bloedverdunners geven. De sterftekans ging van 40% naar 3,85% op de IC.
Life is short. Eat dessert first.
amarna schreef:
01-08-2020 18:38
Heb net nog (in een radioprogramma) gehoord dat met name de jeugd in de horeca laat op de avond de teugels laat vieren. Onder invloed van alcohol waatschijnlijk. Vroegere sluiting van horeca zou er bij kunnen helpen om dat effect tegen te gaan.

NB: ik bedoel geen avondklok als in oorlogsgebieden waar na 22.00 uur o.i.d niemand meer op straat mag.
Alleen de horeca dicht 's avonds zet geen zoden aan de dijk gezien de vele illegale feesten in natuurgebieden. Dus wél een harde avondklok met flinke boetes. Mensen kunnen overdag en vroeg in de avond eten en drinken in de horeca en dan braaf naar huis. Dan zullen er nog mensen zijn die gezamenlijk in eigen tuin doorzakken maar niet in zulke grote groepen als nu.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-08-2020 18:40
Er zijn wel meerdere gevallen van 2e besmetting in t buitenland toch.
Ik dacht dat t iig minder makkelijk is als eerst gedacht
Die tweede besmettingen blijken gewoon sporen van het virus in het lichaam te zijn. Dus een patiënt die niet genezen is en hervalt of gewoon het virus dat nog aanwezig is, maar niet besmettelijk meer.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
steampunk11111111 schreef:
01-08-2020 18:39
Ja, die onderzoeken/behandelingen zijn erg hoopgevend.

Maar ik vroeg me af, wat merkt men als arts/verpleger in de praktijk daar nu van? Zijn er door dit soort inzichten nu merkbaar minder patienten die hen door de vingers glippen?

Of is het vooral nog theorie en hebben coronapatienten er nu nog bar weinig aan?
Die bloedverdunners worden al een tijd gegeven, dexamethason wordt ook al toegepast. Of ze merkbaar minder patiënten door de vingers zien glippen weet ik niet, ik neem aan van wel, maar op dit moment is het aantal patiënten in ziekenhuizen sowieso erg laag, dus dan zie je het effect natuurlijk minder snel dan wanneer er veel mensen liggen. Maar goed, weinig mensen in het ziekenhuis is alleen maar nóg beter.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
01-08-2020 18:41
Heel zeker!

Ik had een tijdje geleden iets gepost over die ontdekking over stolsels en dat ze nu heel snel bloedverdunners geven. De sterftekans ging van 40% naar 3,85% op de IC.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200730_950 ... ziekenhuis

Een aangepaste behandeling tegen bloedklonters zorgt voor een forse daling van overlijdens bij intensieve Covid-patiënten. Dat hebben Jessa-artsen ontdekt tijdens de eerste golf van de coronapandemie. “Door de aangepaste behandeling daalde de mortaliteit van 40 naar 4 procent.”
Tijdens de eerste fase van de coronapandemie werden alle ziekenhuizen, waaronder ook Jessa in Hasselt, geconfronteerd met een enorme sterfte bij Covid-19-patiënten op intensieve zorgen. De zeer zwaar zieke patiënten moesten bijna allemaal aan de beademing en deden veel complicaties. Niet zelden ging het daarbij om nierfalen, dat in sommige gevallen zelfs leidde tot plotse dood. “De ziekte sloeg enorm hard toe en overal ter wereld werden we geconfronteerd met patiënten die zeer plots stierven”, zegt prof. dr. Björn Stessel, anesthesist-intensivist in Jessa. “Vreemd genoeg kon niemand verklaren wat de precieze doodsoorzaak was. Net als andere ziekenhuizen pasten ook wij voor de behandeling van Covid-patiënten op dat moment gewoon de internationale richtlijnen toe. Die richtlijnen waren opgesteld en gebaseerd op de eerste ervaringen met Covid-19 in China en Italië.”

Eyeopener

Maar door een plotse ontdekking slaagden de artsen van Jessa erin de mortaliteit bij intensieve Covid-patiënten fors terug te dringen. “Toen dr. Ben Pellens, een van de arts-residenten intensieve zorgen van Jessa, een katheter aanbracht bij een zwaar zieke patiënt, aan de hand van een echografie, merkte hij een grote bloedklonter op in de grote liesader”, zegt prof. dr. Stessel. “Ik heb er toen meteen een cardioloog bijgehaald die een uitgebreide echo van de borst heeft gemaakt. Op die echo waren duidelijk tekens van grote bloedklonters in het longvaatbed te zien. Collega’s dr. Michiel Van Tornout en dr. Ben Pellens hebben dan snel beslist om een echo te maken bij alle patiënten die op dat moment in Jessa op de dienst intensieve zorgen lagen. Liefst 66 procent van hen bleek bloedklonters te hebben. Dat was een belangrijke eyeopener”, zegt prof. dr. Stessel. Toen het voor de Jessa-artsen duidelijk werd dat een Covid-19-infectie zorgt voor een verhoogd risico op bloedklonters in de longen en de grote vaten en een verhoogd risico op nierfalen, deelden ze die kennis met collega-artsen uit andere ziekenhuizen. En ook daar bleek uit screenings bij hun patiënten dat ook zij gelijkaardige problemen hadden.

Verbluffend

“De eerste groep van 46 intensieve patiënten in Jessa hadden we behandeld volgens de internationale richtlijnen. De sterftegraad was bijna 40 procent, wat immens hoog is", zegt Prof. dr. Stessel. “Toen we onze nieuwe kennis hadden vergaard, hebben we het bestaande protocol bijgestuurd voor een volgende groep van 26 patiënten. Bij hen verdubbelden we de normale dosis antistollingsmedicijn en we volgden hun stollingsgraad in het bloed nauwlettend op om te kijken of de behandeling het gewenste resultaat gaf.” Deze tweede groep van 26 patiënten kreeg drie weken de aangepaste behandeling en werd daarna nog een maand lang gemonitord. “Het resultaat was verbluffend”, zegt prof. dr. Stessel. “De mortaliteit daalde van 39,12% naar 3,85 %. De behandeling bleek bovendien ook nog eens een positief effect te hebben op nierfalen, een van de belangrijke complicaties bij Covid-19.” De klinische studie van Jessa naar bloedklonters bij intensieve Covid-19 patiënten, die liep van 13 maart tot 20 april, is ondertussen gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Thrombosis Re
search.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven