Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verwachten jullie een enorme werkloosheid?

13-09-2020 10:11 174 berichten
Ik lees op steeds meer fora, dat er een enorme werkloosheid aan zit te komen. Verwachten jullie dat ook? Zo ja, gebaseerd waarop?
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
14-09-2020 20:27
Ik merk er ook niets van. Dat wil niet zeggen dat dat niet kan gebeuren natuurlijk. Ik heb zelf ook de verwachting dat dit nog wel een hardere knal gaat geven.

Vind ook dat hele gedoe met Europa, rentes, en staatsobligaties wel interessant. Lijkt wel of geld fictief is vind ik. Leningen tussen landen leveren minder rente op dan de inflatie.
Het is meer dat geld nu virtueel is. De virtuele economie, die vrijwel volledig losstaat van de reële economie.
Waar eerder zaken nog een soort van gekoppeld zaten aan productiviteit. Is het nu afhankelijk van wat gedruk op knoppen en banken en investeringsmaatschappijen die het allemaal aan elkaar uitlenen. Het is nog steeds één groot kaartenhuis.

En ik denk dat daar best wel een groot gevaar in schuilt. En een hoop onvrede en wrijving van de mensen tegenwoordig. Aan de ene kant lijkt het geld tegen de plinten te klotsen. Aan de andere kant, wordt het voor de 'gewone' mens allemaal wat krapper.

Ik weet trouwens niet of het de leeftijd is, en ik daardoor met een andere blik naar de wereld kijk als dertiger, dan dat ik deed als tiener, en twintiger. Of dat het de invloed is van social media, 'omg, let 2020 be over'. Of dat de wereld daadwerkelijk onrustiger is geworden.
Maar ik heb dus wel het idee dat de wereld erg onrustig is op dit moment, en er een ontploffing aan zit te komen.
Opstelling van China in de wereld, Rusland die steeds harder lijkt te stoken, Brexit, de onrusten in een deel van Oost-Europa, bosbranden in Australie, en nu de US. Trump. Hele volksstammen die hun landen proberen te ontvluchten voor betere oorden. Er is al enige tijd economische onrust, en het is alweer tijd voor een economische crisis. Nu dit corona virus, die alles op scherp zet.

Het zal mij benieuwen.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
@ SummerIsNear

Ik kijk er eigenlijk ook zo naar. Klinkt niet heel positief allemaal. Er gebeurt veel tegelijkertijd.
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 14-09-2020 21:12
Reden: Toevoeging
15.84% gewijzigd
SummerIsNear schreef:
14-09-2020 21:04

Ik weet trouwens niet of het de leeftijd is, en ik daardoor met een andere blik naar de wereld kijk als dertiger, dan dat ik deed als tiener, en twintiger. Of dat het de invloed is van social media, 'omg, let 2020 be over'. Of dat de wereld daadwerkelijk onrustiger is geworden.
Maar ik heb dus wel het idee dat de wereld erg onrustig is op dit moment, en er een ontploffing aan zit te komen.
Opstelling van China in de wereld, Rusland die steeds harder lijkt te stoken, Brexit, de onrusten in een deel van Oost-Europa, bosbranden in Australie, en nu de US. Trump. Hele volksstammen die hun landen proberen te ontvluchten voor betere oorden. Er is al enige tijd economische onrust, en het is alweer tijd voor een economische crisis. Nu dit corona virus, die alles op scherp zet.

Je verwoord mijn gevoel precies. Ik vraag me af of het je leeftijd is, bij de vorige crisis was ik 34, en ook al voelde ik die wel heel hard. Ik was niet zo zenuwachtig als ik nu ben als 44 jarige met een baan waar ik voorlopig goed zit.
Bij de vorige crisis was ik midden twintig en hoewel ik er persoonlijk veel van heb gemerkt (geen passende baan kunnen vinden), lag ik er toch ook weer niet wakker van. Ik had weinig te besteden en weinig perspectief op korte termijn, maar stond ook nog met een been in het studentenleven (gezelligheid met vrienden, feestjes, etc.). In die zin was ik er ook minder mee bezig dan nu.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
14-09-2020 21:18
Je verwoord mijn gevoel precies. Ik vraag me af of het je leeftijd is, bij de vorige crisis was ik 34, en ook al voelde ik die wel heel hard. Ik was niet zo zenuwachtig als ik nu ben als 44 jarige met een baan waar ik voorlopig goed zit.
Ik denk meer dat het een bewustwordingsproces is. Ik ben jaren en nog steeds bezig met het bestuderen van de financiële, economische en monetaire wereld. Als je weet hoe het werkt dan ga je anders naar dingen kijken en krijg je er ook een ander gevoel bij.
Ik weet niet of de wereld nu onrustiger is dan vroeger. Onderschat de invloed van (Social) media niet. Elk minuscuul gedoetje aan de andere kant van de aardbol is binnen secondes hier te volgen. En wordt vervolgens volop becommentarieerd.

"Vroeger" hadden we de koude oorlog. Voortdurende grootspraak en daadwerkelijke dreiging van twee atoommachten, war we precies tussenin zaten.

Ik zie wel een wereldwijde tendens naar populisme, individualisme, nationalisme en protectionisme. Gechargeerd: eigen volk eerst, ikke ikke ikke en de rest kan stikken.
En dat kan wel grote gevolgen hebben. Misschien niet zozeer enorme oorlogen, maar wel qua welvaart. Het huidige hoge welvaartsniveau is mede bereikt dankzij de globalisering en internationale samenwerking.
En terugkomend op de vraag in de op. Ik vermoed dat de werkoosheid de komende maanden inderdaad flink op gaat lopen. Bedrijven in de zwaar getroffen sectoren hebben de eerste maanden - met steun van de overheid- misschien nog net het hoofd boven water kunnen houden. Maar die pot geld is niet oneindig. Dus nu het langer gaat duren zullen er meer reorganisaties nodig zijn.

Zodra corona onder controle is (vaccin, uitgewoed, of geaccepteerd als fact of life), zal het meeste snel herstellen. Misschien met een verschuiving naar banen in andere sectoren. Het onderwijs en de zorg hebben een fors tekort aan mensen. Eigenlijk raar dat we werklozen niet massaal omscholen.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
macarinata wijzigde dit bericht op 15-09-2020 11:02
Reden: dubbel
99.00% gewijzigd
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
15-09-2020 10:54
En terugkomend op de vraag in de op. Ik vermoed dat de werkoosheid de komende maanden inderdaad flink op gaat lopen. Bedrijven in de zwaar getroffen sectoren hebben de eerste maanden - met steun van de overheid- misschien nog net het hoofd boven water kunnen houden. Maar die pot geld is niet oneindig. Dus nu het langer gaat duren zullen er meer reorganisaties nodig zijn.

Zodra corona onder controle is (vaccin, uitgewoed, of geaccepteerd als fact of life), zal het meeste snel herstellen. Misschien met een verschuiving naar banen in andere sectoren. Het onderwijs en de zorg hebben een fors tekort aan mensen. Eigenlijk raar dat we werklozen niet massaal omscholen.
Ik snap het ook niet. HBO-V kun je tegenwoordig bijna volledig betaald door het ziekenhuis doen, zag ik laatst. (https://www.werkenbijumcutrecht.nl/leer ... aspx?ccs=1) Maar ja, men moet wel zelf willen. Kijken we dan te veel naar influencers? Lekker een beetje fotootjes nemen, beroemd worden en geld harken?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Ik snap wel dat er een tekort is in de zorg. Met dat salaris ben je sowieso afhankelijk van een partner om een huis te kopen. En zo zijn we weer terug bij de overspannen huizenmarkt :-D
Macarinata schreef:
15-09-2020 10:59
Ik snap het ook niet. HBO-V kun je tegenwoordig bijna volledig betaald door het ziekenhuis doen, zag ik laatst. (https://www.werkenbijumcutrecht.nl/leer ... aspx?ccs=1) Maar ja, men moet wel zelf willen. Kijken we dan te veel naar influencers? Lekker een beetje fotootjes nemen, beroemd worden en geld harken?
Je moet een afgeronde hbo of wo opleding hebben en eerste half jaar ontvang je zakgeld 450 per maand. Daar kan je niet echt de huur van betalen of wel?
Macarinata schreef:
15-09-2020 10:59
Ik snap het ook niet. HBO-V kun je tegenwoordig bijna volledig betaald door het ziekenhuis doen, zag ik laatst. (https://www.werkenbijumcutrecht.nl/leer ... aspx?ccs=1) Maar ja, men moet wel zelf willen. Kijken we dan te veel naar influencers? Lekker een beetje fotootjes nemen, beroemd worden en geld harken?


Omdat de nood tot omscholen vooralsnog niet zo hoog is?
Omdat de zorg nou eenmaal niet de meest aantrekkelijke sector is om in te werken, of omdat niet iedereen er geschikt voor is?
Omdat je een leerlingensalaris krijgt de eerste jaren waarvan je ook maar moet zien rond te komen?
Omdat je voor deze opleiding al een HBO/WO diploma moet hebben, en het UMC alleen het wettelijke collegegeld a € 2100 betaald? (Zou je dat zelf betalen, dan kun je deze kosten aftrekken van je IB.)


Hier ook baan kwijt. En collega's met IT functies merken ook dat er veel minder vacatures zijn, en dat waar ze eerder konden kiezen uit banen en werkgevers tegen elkaar op boden, ze nu niet eens meer een eerste gesprek krijgen.

Vond het ook wel een bijzondere ervaring dat op de eerste dag van de 'lock down', zo ongeveer alle vacatures van diverse jobsites verdwenen waren.
LittlePinkBean schreef:
15-09-2020 11:50


Hier ook baan kwijt. En collega's met IT functies merken ook dat er veel minder vacatures zijn, en dat waar ze eerder konden kiezen uit banen en werkgevers tegen elkaar op boden, ze nu niet eens meer een eerste gesprek krijgen.

Vond het ook wel een bijzondere ervaring dat op de eerste dag van de 'lock down', zo ongeveer alle vacatures van diverse jobsites verdwenen waren.
En in welke sector zit jij?
LittlePinkBean schreef:
15-09-2020 11:50
Omdat de nood tot omscholen vooralsnog niet zo hoog is?
Omdat de zorg nou eenmaal niet de meest aantrekkelijke sector is om in te werken, of omdat niet iedereen er geschikt voor is?
Omdat je een leerlingensalaris krijgt de eerste jaren waarvan je ook maar moet zien rond te komen?
Omdat je voor deze opleiding al een HBO/WO diploma moet hebben, en het UMC alleen het wettelijke collegegeld a € 2100 betaald? (Zou je dat zelf betalen, dan kun je deze kosten aftrekken van je IB.)
Nou ja, das dus eigenlijk ook mijn vraag. Waarom laten "we" (als in: samenleving) werklozen die dat kunnen niet omscholen. Met behoud van uitkering of zo. Zorgopleidingen zijn er ook op mbo niveau.

In het onderwijs kun je ook als zij-instromer aan de slag, zeker als dat in je eigen vakgebied is.

Maar blijkbaar is inderdaad de nood voor veel mensen toch (nog) niet zo hoog. Ook als ze nu werkloos zijn.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
15-09-2020 12:30


Maar blijkbaar is inderdaad de nood voor veel mensen toch (nog) niet zo hoog. Ook als ze nu werkloos zijn.
Je moet het ook gewoon kunnen.

Niet iedereen is geschikt voor een zorg- of onderwijs-job.



Ik schreef vroeger altijd in vriendenboekjes dat ik later zangeres of leerkracht werd :-D.

Achteraf gezien ... zingen kan ik niet en een klas in bedwang houden (lees: orde houden) zou mij toch ook écht niet lukken.
Slecht plan dus om mij 't onderwijs in te sturen. Of het moeten kleuters zijn die half in coma liggen.

Om over de zorg maar te zwijgen. Dat zorg-gen mis ik helemaal.
Hoogstens kan ik daar de administratie gaan doen, maar daar heb je tegenwoordig ook weer 47 extra diploma's én een sociaal bewustzijn voor nodig.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
15-09-2020 17:12
Je moet het ook gewoon kunnen.

Niet iedereen is geschikt voor een zorg- of onderwijs-job
Zeer waar. Ik ben een geflipte ex-docent :biggrin:

Maar... Als de verwachting wordt dat jouw werk/branche misschien nog jaren nodig heeft om op te krabbelen, en er moet brood op de tafel. Tja, dan maar werk dat niet zo leuk is.

We leven in Nederland natuurlijk - relatief gezien - in een enorme luxe. Miljarden steun voor getroffen mensen en sectoren, en ww en bijstand als vangnet. Dan heb je inderdaad de mogelijkheid om te wachten.
VesperLynd schreef:
15-09-2020 11:40
Ik snap wel dat er een tekort is in de zorg. Met dat salaris ben je sowieso afhankelijk van een partner om een huis te kopen. En zo zijn we weer terug bij de overspannen huizenmarkt :-D
Salaris in de zorg is helemaal niet zo slecht en zeker niet in vergelijk met andere Westeuropese landen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
15-09-2020 21:38
Salaris in de zorg is helemaal niet zo slecht en zeker niet in vergelijk met andere Westeuropese landen.
Het salaris is redelijk (niet enorm goed of slecht), maar ik denk dat de meeste mensen struikelen over de onregelmatige diensten. Mijn man werkt in de zorg en ik weet dus dat hij niet altijd thuis is voor het avondeten of niet altijd mee kan naar een feestje, omdat hij aan het werk is. Daar tegenover staat dat hij vaak vrij is als ik moet werken. Dat houdt het werk nou eenmaal in.

Een groot probleem in de zorg is met name als die parttimers en deeltijdwerkers die je in een rooster op één lijn moet zien te krijgen, zodanig dat het hele rooster is afgedekt. Want dan heb je een Jacomien die alleen op maandag, dinsdag en donderdag kan, en dan alleen op dinsdag laat, en Annemiek die alleen op dinsdag, woensdag en vrijdag kan en liever geen late op woensdag, en Selina die wel op maandag laat kan werken, maar niet op dinsdag, en op donderdag alleen vroeg, enz. enz. Want het werkt allemaal hooguit 24 tot 32 uur per week, dus zoek het maar uit dan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik heb idee dat huidige maatregelen voor de horeca (die het al moeilijk had) , de genadeklap zullen zijn. Wat denken jullie?
Koppigwijf schreef:
29-09-2020 18:55
Ik heb idee dat huidige maatregelen voor de horeca (die het al moeilijk had) , de genadeklap zullen zijn. Wat denken jullie?
Ik begin me er nu wel zorgen over te maken, dit lijkt me niet te doen zo. Hoeveel rek zit er nog in?! Vraag het me af.
Alle reacties Link kopieren
Koppigwijf schreef:
29-09-2020 18:55
Ik heb idee dat huidige maatregelen voor de horeca (die het al moeilijk had) , de genadeklap zullen zijn. Wat denken jullie?
Er zullen bedrijven omvallen ja.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Uiteindelijk moet ook de economie in het oog gehouden worden ...
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht dat er nog enorm veel gaat gebeuren. De klappen komen nog. Deze winter zal zwaar worden. Veel depressies, burn outs, ontslagen, bedrijven die omvallen.
Denk dat dit wel een generatie doorwerkt als je alle bijkomende schade mee gaat tellen. Van mij hadden ze de economie wat meer mogen ontzien. Heb het idee dat men met een kanon op een mug schiet,dat zal hier wel vloeken in de kerk zijn.
Er zijn hier al een paar zaakjes weg in de stad zag ik (bv. Ergens waar ik graag koffie met een chocoladetaartje ging eten). Ik ben het helemaal eens met dat omscholing veel makkelijker zou moeten zijn. Steek daar geld in en je hebt een veel robuustere beroepsbevolking.
De overheid faciliteert studeren fiscaal maar dat is na volgend jaar voorbij, die snap ik ook niet. Verder zijn er beroepen waar een tekort in is, ' krachtberoepen, en daar krijg je tot 2.5k steun voor en je hebt de levenlang leren regeling waarbij je kunt lenen voor je studie.

De tekorten zitten vooral in technische beroepen, sommige bedrijven kunnen nog steeds geen mensen krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven