Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vitamine D deficiëntie en Covid-19

17-10-2020 11:35 99 berichten
Sinds eergisteren adviseert in het VK de minister van Volksgezondheid Matt Hancock aan de Britse bevolking om extra vitamine D te nemen, gelet op het toenemende bewijs dat vitamine D deficiëntie een belangrijke rol speelt bij Covid-19.

Uit wetenschappelijke studies blijkt inderdaad dat vitamine D deficiëntie een rol speelt bij kans op besmetting, ernstig ziekteverloop of overlijden aan Covid-19. Op zich is dat logisch, omdat vitamine D van belang is voor je immuunsysteem.

Maar ook in de praktijk zie je dat groepen mensen die relatief vaker en ernstiger een vitamine D tekort hebben ook disproportioneel zwaarder worden getroffen door Covid-19, zoals verpleeghuisbewoners, mensen met overgewicht en mensen met een getinte of donkere huidskleur in Noord-Europa en de VS.

In de zomer konden we nog af en toe naar het strand, maar zelf slikken wij hier met het hele gezin inmiddels dagelijks een vitamine D-supplement.

Doel wat mij betreft van dit topic is om gedachten uit te wisselen over de mogelijke rol van vitamine D gebrek bij Covid-19.
anoniem_638f50e354875 wijzigde dit bericht op 17-10-2020 12:50
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vitamine D is slechts 1 aspect. Steeds duidelijker wordt dat overgewicht een belangrijke rol speelt.

Dus niet alleen inzetten op het slikken van Vitamine D (daar ben ik voor), maar ook inzetten op het aanpakken van overgewicht.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen bij Covid, maar idd omdat het je immuunsysteem verzwakt. En dat wil je niet nu. Ik slik al jaren vit D, mijn ouders, zus en familie sinds maart ook. Ouders hebben onlangs bloed laten prikken, perfect vit D gehalte nu, MET supplementen dus.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Vitamine D is zeker een goed idee.
Mensen met overgewicht hebben ook vaak een vitamine D-tekort. Ze hebben veel meer vitamine D nodig dan een persoon met een gemiddeld gewicht. Dus in mijn optiek is overgewicht geen oorzaak voor Covid-19 , maar is er correlatie met vitamine D deficiëntie.

Je zag bijvoorbeeld dat Trump, een 74-jarige man met toch wel overgewicht, vrij weinig last lijkt te hebben gehad van zijn Covid-19-besmetting. Hij is opmerkelijk snel weer op de been. Ik vermoed zelf dat dat te maken heeft met het gegeven dat hij extra vitamine D slikt. Overigens gebruikte hij nog veel meer medicatie.
In de zomer heeft circa 40% van de Nederlanders een vitamine D-tekort, in de winter loopt dat op tot 60%.

Niet iedereen slikt een vitamine D supplement. En mensen die wel supplementen slikken zijn er zich vaak niet van bewust dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D in multivitaminepillen (5 microgram oftewel 200 IE) veel te laag is om een vitamine D-tekort op te heffen of een vitamine D-spiegel te bereiken die optimaal is voor je immuunsysteem.

Mensen kunnen dus op het verkeerde been worden gezet wanneer ze op het potje zien dat ze 100% ADH vitamine D slikken, terwijl dat slechts 5 mcg/200 IE is.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer mensen lange tijd heel veel vitamine D innemen, kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid. Er kunnen dan nierstenen ontstaan en kalkafzetting rondom organen en weefsels. De Europese voedselveiligheidsautoriteit ( EFSA ) adviseert daarom maximaal 100 microgram vitamine D per dag voor volwassenen.
vgm1980 wijzigde dit bericht op 17-10-2020 11:52
27.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Desmond1970 schreef:
17-10-2020 11:45
Mensen met overgewicht hebben ook vaak een vitamine D-tekort. Ze hebben veel meer vitamine D nodig dan een persoon met een gemiddeld gewicht. Dus in mijn optiek is overgewicht geen oorzaak voor Covid-19 , maar is er correlatie met vitamine D deficiëntie.

Je zag bijvoorbeeld dat Trump, een 74-jarige man met toch wel overgewicht, vrij weinig last lijkt te hebben gehad van zijn Covid-19-besmetting. Hij is opmerkelijk snel weer op de been. Ik vermoed zelf dat dat te maken heeft met het gegeven dat hij extra vitamine D slikt. Overigens gebruikte hij nog veel meer medicatie.
Wat je zegt is niet juist. Je staart je blind op 1 aspect. Gisteren een Brits-Noorse studie aangehaald welke ingaat op de causaliteit tussen overgewicht en de vatbaarheid voor COVID-19. Ik zal er straks rijkelijk uit citeren alsook andere onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Bovendien: kun je de wetenschappelijke studies aanhalen waaruit blijkt dat vitamine D de heilige graal is?
hoekkeper schreef:
17-10-2020 11:52
Wat je zegt is niet juist. Je staart je blind op 1 aspect. Gisteren een Brits-Noorse studie aangehaald welke ingaat op de causaliteit tussen overgewicht en de vatbaarheid voor COVID-19. Ik zal er straks rijkelijk uit citeren alsook andere onderzoeken.
Doe maar niet, je hebt je stokpaardje al genoeg uitgemolken in andere topics. Dit gaat over vitamine D.

Wel knap dat je binnen 5 minuten van het bestaan van dit topic alweer op de dikke medemens kan gaan afgeven.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
17-10-2020 11:51
Wanneer mensen lange tijd heel veel vitamine D innemen, kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid. Er kunnen dan nierstenen ontstaan en kalkafzetting rondom organen en weefsels. De Europese voedselveiligheidsautoriteit ( EFSA ) adviseert daarom maximaal 100 microgram vitamine D per dag voor volwassenen.
Dit dus. En vitamine D is maar 1 ding. Overgewicht en ouderdom zijn de 2 belangrijkste aspecten bij vatbaarheid voor COVID-19. Aan ouderdom kun je niets doen. Aan overgewicht wel.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
17-10-2020 11:54
Doe maar niet, je hebt je stokpaardje al genoeg uitgemolken in andere topics. Dit gaat over vitamine D.

Wel knap dat je binnen 5 minuten van het bestaan van dit topic alweer op de dikke medemens kan gaan afgeven.
Citeer eens een wetenschappelijk werk. Daar hebben we meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen staan bij mij onder de negeer, maar door dat quoten moet ik alsnog die achterlijke teksten lezen.
Desmond1970 schreef:
17-10-2020 11:48
In de zomer heeft circa 40% van de Nederlanders een vitamine D-tekort, in de winter loopt dat op tot 60%.

Niet iedereen slikt een vitamine D supplement. En mensen die wel supplementen slikken zijn er zich vaak niet van bewust dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D in multivitaminepillen (5 microgram oftewel 200 IE) veel te laag is om een vitamine D-tekort op te heffen of een vitamine D-spiegel te bereiken die optimaal is voor je immuunsysteem.

Mensen kunnen dus op het verkeerde been worden gezet wanneer ze op het potje zien dat ze 100% ADH vitamine D slikken, terwijl dat slechts 5 mcg/200 IE is.
Ik slik 800IE, werd aangeraden door m'n oncoloog 4 jaar geleden en sindsdien slik ik 't dus. Laatste bloedtest had ik 'n waarde van 78 terwijl onderwaarde 50 werd aangehouden.

Afgelopen maart kwam al in het nieuws dat vitamine D tekort een rol speelt bij corona, dus mensen die het nog niet slikten hebben een half jaar de tijd gehad om hun waardes op te krikken.
hoekkeper schreef:
17-10-2020 11:55
Citeer eens een wetenschappelijk werk. Daar hebben we meer aan.
Gedaan, maar dat wil je niet lezen en/of doe je met 1 zin af omdat het niet Hoekkeper-waardig is. Moet jij geen uni besmetten ofzo?
Alle reacties Link kopieren
https://www.ahealthylife.nl/15-wetensch ... itamine-d/
Alle reacties Link kopieren
Artikel van 31 augustus 2020

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/737610/G ... nig-bijval

Interessante stof
'Vitamine D is zeker een heel interessante stof,' zegt Peter van der Voort, baas van de intensive care van het UMCG. 'Vitamine D is goed voor je botten en de calciumhuishouding, maar het heeft inderdaad ook een effect op het immuunsysteem.'

Bovendien is al langer bekend dat het vitamine D-gehalte vaak laag is bij ernstig zieke patiënten. 'Bij veel IC-patiënten, dus los van corona, zie je zo'n verlaagd gehalte.'

Toch zegt dat niks, stelt Van der Voort. 'We hebben gezien dat het niet veel beter gaat als je vervolgens vitamine D toedient. Grote vraag is of het lage gehalte een oorzaak is van het ernstig ziek zijn, of een gevolg. Want dat kan ook.'

Onduidelijkheid blijft
Datzelfde beeld laat corona nu zien, zegt Van der Voort. 'Bij enkele kleinere studies leek er inderdaad een verband te zijn met een ernstig ziekteverloop. Maar je komt met de studies die er nu zijn niet verder dan de conclusie: ernstiger covid gaat gepaard met een lagere vitamine D-spiegel.' Wat dat betekent, blijft dus onduidelijk.

Waarom niet?
Kan het toch de moeite waard zijn om vitamine D toe te dienen? Nee, zegt Van der Voort. 'Het kan op z'n hoogst een piepklein beetje helpen. En het toedienen kost al met al toch veel geld. Wij hebben als intensivisten wereldwijd besloten geen vitamine D te geven aan patiënten op de intensive care, omdat er geen bewijs is dat het helpt. Voor corona is dat niet anders.'
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
hoekkeper schreef:
17-10-2020 11:53
Bovendien: kun je de wetenschappelijke studies aanhalen waaruit blijkt dat vitamine D de heilige graal is?
Uit diverse wetenschappelijke studies blijkt een verband tussen vitamine D-deficiëntie en Covid-19. Enkele voorbeelden:

Uit onderzoek in de VS bleek dat 100% van de mensen op de IC onder de 75 jaar met Covid-19 een ernstig tot zeer ernstig vitamine D-tekort heeft. Uit een onderzoek uit Chicago blijkt dat mensen met een vitamine D-tekort een flink hoger risico lopen op Covid-19-besmetting dan mensen met voldoende vitamine D. Uit onderzoek in het VK bleek dat zorgmedewerkers met vitamine D deficiëntie een hoger risico lopen op Covid-19. Ook uit een ander onderzoek in de VS bleek dat mensen met een optimale vitamine D-waarde een veel lagere kans hebben om besmet te raken met Covid-19 dan mensen met een ernstige tot zeer ernstige vitamine D-deficiëntie.

Ook toediening van vitamine D bij de behandeling van Covid-19 lijkt te helpen.

Een van de opvallendste onderzoeken is bijvoorbeeld de Spaanse randomized control trial, waarin bleek dat ziekenhuispatiënten met Covid-19 die Calcifediol (een vorm van vitamine D) kregen, slechts in 2% van de gevallen op de IC belandden, in plaats van 50% zonder Calcifediol.

Eergisteren verscheen een nieuwe studie: Een groep Franse verpleeghuisbewoners kreeg eenmalige dosis van 80,000 IU vitamine D3, een andere groep kreeg dat niet. Van de groep die vitamine D kreeg overleed 17,5% aan Covid-19, van de groep die geen vitamine D kreeg overleed 55,6%. Er is een tweede clinical trial in voorbereiding, waarin men gaat onderzoeken wat het verschil tussen suppletie met een hoge dosis (400.000 IU) en een lagere dosis (50.000 IU) oplevert. Uitkomsten worden verwacht in mei 2021.

Al met al lijkt het er steeds meer op dat vitamine D deficiëntie een grote rol speelt bij Covid-19.

Op de opzet en uitvoering van de studies kunnen hier en daar wel wat kanttekeningen bij worden geplaatst. Sommige studies zijn in verband met de pandemie wat haastig uitgevoerd. Voor volledig en onomstotelijk bewijs zijn nog verdere studies nodig. Momenteel zijn er dan ook behoorlijk wat nadere klinische studies in voorbereiding of in uitvoering, maar de uitkomsten van de meeste daarvan worden pas in 2021 verwacht.

Er is wel consensus onder de deskundigen dat op dit moment vitamine D-suppletie voor de bevolking sowieso een goed idee is, gelet op de geringe risico’s en ook omdat het tegengaan van vitamine D-deficiëntie als zodanig al goed is voor de gezondheid.
Snoesje666 schreef:
17-10-2020 11:57
Artikel van 31 augustus 2020

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/737610/G ... nig-bijval

Interessante stof
Waarom niet?
Kan het toch de moeite waard zijn om vitamine D toe te dienen? Nee, zegt Van der Voort. 'Het kan op z'n hoogst een piepklein beetje helpen. En het toedienen kost al met al toch veel geld. Wij hebben als intensivisten wereldwijd besloten geen vitamine D te geven aan patiënten op de intensive care, omdat er geen bewijs is dat het helpt. Voor corona is dat niet anders.'
Wel verbijsterend om te lezen dat zo'n arts zegt dat vitamine D toedienen aan Covid-19 patiënten "te veel geld kost." Het wordt letterlijk gratis door de zon aangemaakt, supplementen worden nota bene van schapenwolvet gemaakt en zijn spotgoedkoop - zeker vergeleken met andere medicatie - en anders kun je de patiënten ook nog een paar minuutjes per dag onder de UV-B-lamp zetten.

En je kunt twisten over de definitie van bewijs. Vormen de studies die inmiddels zijn uitgevoerd naar de relatie tussen Covid-19 en vitamine D deficiëntie 100% onomstotelijk bewijs? Misschien niet als je echt hele strenge wetenschappelijke criteria toepast. Maar je kunt de conclusie wel trekken dat er zeer, zeer sterke aanwijzingen zijn voor de rol van vitamine D-deficiëntie bij Covid-19, de reden waarom er nu ook zoveel vervolgonderzoek plaatsvindt. Helaas is dat pas gereed na de tweede golf.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
17-10-2020 11:51
Wanneer mensen lange tijd heel veel vitamine D innemen, kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid. Er kunnen dan nierstenen ontstaan en kalkafzetting rondom organen en weefsels. De Europese voedselveiligheidsautoriteit ( EFSA ) adviseert daarom maximaal 100 microgram vitamine D per dag voor volwassenen.
Alles wat ‘heel veel’ wordt ingenomen is schadelijk. Zelfs water. Maar goed dat je het vermeld. Er zijn ongetwijfeld mensen bij die met zulke berichten denken er goed aan te doen om een half potje per dag te gaan opeten.

Verder ben ik het helemaal met je eens TO. Ik had jaren geleden ook een D tekort, ging van verkoudheid naar verkoudheid. Bleek op 39 te zitten. 80 is het ideaal: 80 is prachtig zei de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Desmond1970 schreef:
17-10-2020 11:45
Mensen met overgewicht hebben ook vaak een vitamine D-tekort. Ze hebben veel meer vitamine D nodig dan een persoon met een gemiddeld gewicht. Dus in mijn optiek is overgewicht geen oorzaak voor Covid-19 , maar is er correlatie met vitamine D deficiëntie.

Je zag bijvoorbeeld dat Trump, een 74-jarige man met toch wel overgewicht, vrij weinig last lijkt te hebben gehad van zijn Covid-19-besmetting. Hij is opmerkelijk snel weer op de been. Ik vermoed zelf dat dat te maken heeft met het gegeven dat hij extra vitamine D slikt. Overigens gebruikte hij nog veel meer medicatie.

De meeste 74-jarigen zullen weinig last ondervinden van een Covid-19 besmetting.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
17-10-2020 12:24
Alles wat ‘heel veel’ wordt ingenomen is schadelijk. Zelfs water. Maar goed dat je het vermeld. Er zijn ongetwijfeld mensen bij die met zulke berichten denken er goed aan te doen om een half potje per dag te gaan opeten.

Verder ben ik het helemaal met je eens TO. Ik had jaren geleden ook een D tekort, ging van verkoudheid naar verkoudheid. Bleek op 39 te zitten. 80 is het ideaal: 80 is prachtig zei de huisarts.
Ng of nmol? Ik zit nu op 48 ng, dus zo'n 145 nmol en dat was perfect volgens mij arts.
Life is short. Eat dessert first.
winkelfanaat schreef:
17-10-2020 12:24
Alles wat ‘heel veel’ wordt ingenomen is schadelijk. Zelfs water. Maar goed dat je het vermeld. Er zijn ongetwijfeld mensen bij die met zulke berichten denken er goed aan te doen om een half potje per dag te gaan opeten.

Verder ben ik het helemaal met je eens TO. Ik had jaren geleden ook een D tekort, ging van verkoudheid naar verkoudheid. Bleek op 39 te zitten. 80 is het ideaal: 80 is prachtig zei de huisarts.
Mooi zo! Ik denk dat verkoudheid sowieso een goede indicator is dat je vitamine D misschien te laag is. Ik let al jaren goed op mijn vitamine D (na ook ooit een zwaar tekort te hebben gehad) en ben sindsdien eigenlijk nooit meer verkouden.
hoekkeper schreef:
17-10-2020 11:54
Dit dus. En vitamine D is maar 1 ding. Overgewicht en ouderdom zijn de 2 belangrijkste aspecten bij vatbaarheid voor COVID-19. Aan ouderdom kun je niets doen. Aan overgewicht wel.
Aan een verlaagd Vit D nog veel makkelijker
anoniem_64df35cce50ab wijzigde dit bericht op 17-10-2020 13:15
3.42% gewijzigd
VGM1980 schreef:
17-10-2020 11:51
Wanneer mensen lange tijd heel veel vitamine D innemen, kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid. Er kunnen dan nierstenen ontstaan en kalkafzetting rondom organen en weefsels. De Europese voedselveiligheidsautoriteit ( EFSA ) adviseert daarom maximaal 100 microgram vitamine D per dag voor volwassenen.
Klopt dat is 4000 IE. Maar dat is best een aardige hoeveelheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven