Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
ClumsyNinja schreef:
24-05-2020 08:27
Typisch hoe mensen een topic dat gaat over een zorgelijke toestand in een bepaalde sector weten te draaien naar: ja maar vlees is lekker en groenten zijn stom.

Daar gaat het hier toch niet om?
Ik eet een pond groenten per dag. Het één sluit het ander niet uit.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-05-2020 08:30
Het gaat dus uiteindelijk over de overbevolking die helaas nog steeds in stand wordt gehouden door veel mensen met 'n kinderwens. Als er heel veel minder mensen waren, dan was er ook heel veel minder vlees nodig om ze te voeden.
Natuurlijk is dat ook een probleem, maar had geen probleem hoeven zijn als iedereen zo weinig vlees was blijven eten als vroeger, toen het nog een luxeproduct was. Er wordt tegenwoordig echt heel heel heel veel vlees gegeten, niet alleen bij de avondmaaltijd. Ik zei het al een keer in een ander topic: een tijdje geleden was ik bij twee evenementen en ik kon er niet eens een broodje kopen zonder vlees. Uiteindelijk moest ik aan de gevulde koeken, lekker als avondeten :bonk:
Een zielig hoopje groente op het bord, daar is vaak niks spannends mee gedaan. Logisch dat het gekruide vlees dan alle aandacht steelt. Dat ligt niet aan de groente, maar aan de bereiding.

Overigens zou je als veganist ook elke dag vegan biefstuk zonder groente kunnen eten, bij wijze van.
pamelacourson schreef:
24-05-2020 08:34
Ik zei het al een keer in een ander topic: een tijdje geleden was ik bij twee evenementen en ik kon er niet eens een broodje kopen zonder vlees. Uiteindelijk moest ik aan de gevulde koeken, lekker als avondeten :bonk:
:-(
pamelacourson schreef:
24-05-2020 08:34
Natuurlijk is dat ook een probleem, maar had geen probleem hoeven zijn als iedereen zo weinig vlees was blijven eten als vroeger, toen het nog een luxeproduct was. Er wordt tegenwoordig echt heel heel heel veel vlees gegeten, niet alleen bij de avondmaaltijd. Ik zei het al een keer in een ander topic: een tijdje geleden was ik bij twee evenementen en ik kon er niet eens een broodje kopen zonder vlees. Uiteindelijk moest ik aan de gevulde koeken, lekker als avondeten :bonk:
Vlees was geen luxeproduct, de mensen waren gewoon straatarm en sorry, maar naar die tijd wil ik niet terug, het is al erg genoeg zo op dit moment, met voedselbanken en allerhande ellende.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger aten wij ook elke dag vlees en mijn ouders waren echt niet rijk. Het verschil met vroeger is dat wij bijvoorbeeld een rollade of rosbief op feestdagen aten en je dat nu ook door de week eet. Het luxe vlees was een luxeproduct.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-05-2020 08:40
Vlees was geen luxeproduct, de mensen waren gewoon straatarm en sorry, maar naar die tijd wil ik niet terug, het is al erg genoeg zo op dit moment, met voedselbanken en allerhande ellende.
Nee natuurlijk niet. Maar waar het om gaat, was dat het geen probleem was omdat mensen het niet konden kopen. Nu is het wel een probleem. Er moet dus een oplossing komen. En omdat je niet zomaar even de wereldbevolking kunt halveren, zullen mensen dus minder vlees moeten eten. Simpel.
Cateautje schreef:
24-05-2020 08:40
Vlees was geen luxeproduct, de mensen waren gewoon straatarm en sorry, maar naar die tijd wil ik niet terug, het is al erg genoeg zo op dit moment, met voedselbanken en allerhande ellende.
Fair enough. Maar dan nog vind ik dat vlees wel een luxeproduct mag worden. Ik ken veel mensen met een beperkt budget en die zullen voor hun laatste geld eerder een hamburger dan een komkommer kopen. En nogmaals: Ik vind niet dat je een vega(n) eetpatroon kan verplichten (ik ben zelf ook geen vega(n), dus dat zou hypocriet zijn), maar ik vind wel dat de focus minder op vlees en meer op plantaardig mag komen. Dat vlees een smaakmaker of klein bestandsdeel van het gerecht wordt, niet het hoofdbestandsdeel.
pamelacourson schreef:
24-05-2020 08:42
Nee natuurlijk niet. Maar waar het om gaat, was dat het geen probleem was omdat mensen het niet konden kopen. Nu is het wel een probleem. Er moet dus een oplossing komen. En omdat je niet zomaar even de wereldbevolking kunt halveren, zullen mensen dus minder vlees moeten eten. Simpel.
Zo simpel vind ik het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
24-05-2020 08:40
Vroeger aten wij ook elke dag vlees en mijn ouders waren echt niet rijk. Het verschil met vroeger is dat wij bijvoorbeeld een rollade of rosbief op feestdagen aten en je dat nu ook door de week eet. Het luxe vlees was een luxeproduct.
Ik bedoel ook wel iets langer geleden. Toen konden mensen echt niet elke dag vlees eten. Plus ik merk dat veel mensen ook grotere stukken eten. Wij hadden vroeger per persoon 2 kleine gehaktballetjes en die aten wij met een paar aardappelen en flink wat groenten, tegenwoordig neemt het vlees vaak een groot deel van het bord in beslag en is de rest bijzaak.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:45
0.37% gewijzigd
pamelacourson schreef:
24-05-2020 08:34
Natuurlijk is dat ook een probleem, maar had geen probleem hoeven zijn als iedereen zo weinig vlees was blijven eten als vroeger, toen het nog een luxeproduct was. Er wordt tegenwoordig echt heel heel heel veel vlees gegeten, niet alleen bij de avondmaaltijd. Ik zei het al een keer in een ander topic: een tijdje geleden was ik bij twee evenementen en ik kon er niet eens een broodje kopen zonder vlees. Uiteindelijk moest ik aan de gevulde koeken, lekker als avondeten :bonk:
Wat noem jij 'vroeger'? In de tijd van mijn grootouders hadden mijn boerengrootouders telkens een varken wat helemaal gebruikt werd t/m de reuzel aan toe. Ook ging opa jagen. De stadsgrootouders hadden idd niet veel te eten in de oorlog.
Plopper schreef:
24-05-2020 08:29
Ik denk niet dat het realistisch is om vlees te verbieden, zodat we dit soort toestanden kunnen voorkomen.

Ik vind wel dat vlees wat meer een luxegoed mag worden, want ik ben er van overtuigd dat overconsumptie een groot deel van het probleem is. Ik ben dan ook voor een vleestax.
Ik niet, belasting heffen op iets knijpt de burger uit en lost meestal het probleem niet op.
Alles wordt dan gewoon alleen maar duurder.

De bron moet worden aangepakt, andere, kleinschaliger veeteelt en wellicht dat dan daardoor het vlees iets duurder wordt, dat zou dan niet zo erg zijn.
Maar los het niet op met zo'n hypocriete taks.
pamelacourson schreef:
24-05-2020 08:45
Ik bedoel ook wel iets langer geleden. Toen konden mensen echt niet elke dag vlees eten. Plus ik merk dat veel mensen ook grotere stukken eten. Wij hadden vroeger per persoon 2 kleine gehaktballetjes en die aten wij met een paar aardappelen en flink wat groenten, tegenwoordig neemt het vlees vaak een groot deel van het bord in beslag en is de rest bijzaak.
Ik vind de porties juist kleiner geworden. In mijn jeugd/jong volwassenheid was een portie vlees eerder tegen de 150 gram. Nu mag je blij zijn dat het 100 gram aantikt.
Plopper schreef:
24-05-2020 08:29
Ik denk niet dat het realistisch is om vlees te verbieden, zodat we dit soort toestanden kunnen voorkomen.
Vlees verbieden niet nee. Maar je zou bepaalde manieren van produceren en verwerken wél kunnen verbieden en dan gaat de rest vanzelf:
- betere werkomstandigheden voor de mensen in de sector
- minder stikstofuitstoot, dus gezondere leefomgeving voor wie er in de buurt woont
- betere leefomstandigheden voor de dieren
- gezondere bevolking (want die kunnen niet meer makkelijk grijpen naar goedkoop vlees - wat gewoon geen gezonde keuze is, plus die wonen in schonere lucht)

Het is eigenlijk belachelijk dat het toegestaan is zoals we het nu doen. Ik denk dat het is zoals roken: de industrie weet al láng dat het echt niet kan dus ze lobbyen als een malle.
Maar steeds meer mensen zien alle nadelen en vragen om regelgeving.
Roken begon ook met ‘we komen er samen wel uit’. Nou we kwamen er dus niet uit: het moet gewoon stoppen met normaal gevonden worden.

Mensen vinden verandering eng. Dat lees je hier ook al: zelfs als plantaardig vlees héél erg op vlees zou lijken durven ze het nog niet aan. We zijn met reclame en campagnes van vlees- en zuivelbureaus en brancheorganisaties opgevoed. ‘Melk de witte motor’ ‘kip het meest veelzijdige stukje vlees’ ‘melk moet’
Mensen vallen voor die reclame en zélf durven denken, buiten de veilige grenzen van het bekende kijken en onbekend eten uitproberen is eng. Mensen willen niet graag afwijken, anders zijn, in een restaurant naar iets moeten vragen of verpakkingen moeten lezen.
De eersten die vroegen om niet roken coupes in treinen of rookvrije restaurants of hotelkamers werden ook weggezet als zeikers. Kan je je nu toch bijna niet meer voorstellen dat iemand een peuk opstak in een vliegtuig of bioscoop: pas achteraf zie je hoe asociaal dat eigenlijk was.
Maar geen vlees eten wordt steeds normaler en makkelijker, dus de drempel zal voor velen steeds lager worden.

Nu zie je door Corona weer hoeveel nadelen voor milieu en gezondheid die vleesindustrie meebrengt. Dat zal zeker helpen.
ClumsyNinja schreef:
22-05-2020 23:55
Oplossing is simpel: gewoon geen vlees eten. Neem je veel ellende mee weg en heeft exact nul negatieve gevolgen.
Ik zou zeggen: probeer het eens.
Precies! Vlees eten moet je niet willen. In een slachthuis werken moet je niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde bij mijn grootouders. Die aten ook elke dag vlees en hadden ook kippen en konijnen en een varken voor de slacht.
Betty_Slocombe schreef:
23-05-2020 20:45
Allemaal prima, maar de manier waarop onze vleesverwerkende industrie momenteel ingericht is, maakt die industrie een broeihaard van ziektes én een werkgever die zijn werknemers tot het uiterste uitperst, tegen lage lonen, in slechte omstandigheden. Toch de moeite waard om over na te denken.

Eens. Wat mij betreft komt er een vleestax en een boete op het gebruik van arbeidsmigranten.
Ik ben helemaal voor beter gehouden dieren. Sinds de 3 sterren optie er is, kijk ik altijd eerst daar in of de vleeswaar die ik wil er tussen ligt.
Maar afvalproduct zul je altijd hebben in frikandellen enzo, en dat moet ook gewoon mogelijk blijven. Een heerlijk frikandelletje speciaal!
En de hoeveelheid EU-subsidies op dierlijke producten, dat wil je niet weten. Logisch dat het zo goedkoop is. Als ze biologische en vegetarische producten nu eens zouden subsidiëren.
ClumsyNinja schreef:
24-05-2020 08:48
Vlees verbieden niet nee. Maar je zou bepaalde manieren van produceren en verwerken wél kunnen verbieden en dan gaat de rest vanzelf:
- betere werkomstandigheden voor de mensen in de sector
- minder stikstofuitstoot, dus gezondere leefomgeving voor wie er in de buurt woont
- betere leefomstandigheden voor de dieren
- gezondere bevolking (want die kunnen niet meer makkelijk grijpen naar goedkoop vlees - wat gewoon geen gezonde keuze is, plus die wonen in schonere lucht)

Het is eigenlijk belachelijk dat het toegestaan is zoals we het nu doen. Ik denk dat het is zoals roken: de industrie weet al láng dat het echt niet kan dus ze lobbyen als een malle.
Maar steeds meer mensen zien alle nadelen en vragen om regelgeving.
Roken begon ook met ‘we komen er samen wel uit’. Nou we kwamen er dus niet uit: het moet gewoon stoppen met normaal gevonden worden.

Mensen vinden verandering eng. Dat lees je hier ook al: zelfs als plantaardig vlees héél erg op vlees zou lijken durven ze het nog niet aan. We zijn met reclame en campagnes van vlees- en zuivelbureaus en brancheorganisaties opgevoed. ‘Melk de witte motor’ ‘kip het meest veelzijdige stukje vlees’ ‘melk moet’
Mensen vallen voor die reclame en zélf durven denken, buiten de veilige grenzen van het bekende kijken en onbekend eten uitproberen is eng. Mensen willen niet graag afwijken, anders zijn, in een restaurant naar iets moeten vragen of verpakkingen moeten lezen.
De eersten die vroegen om niet roken coupes in treinen of rookvrije restaurants of hotelkamers werden ook weggezet als zeikers. Kan je je nu toch bijna niet meer voorstellen dat iemand een peuk opstak in een vliegtuig of bioscoop: pas achteraf zie je hoe asociaal dat eigenlijk was.
Maar geen vlees eten wordt steeds normaler en makkelijker, dus de drempel zal voor velen steeds lager worden.

Nu zie je door Corona weer hoeveel nadelen voor milieu en gezondheid die vleesindustrie meebrengt. Dat zal zeker helpen.
Oh, ik ben dit helemaal met je eens, hoor. Ik vind ook dat vlees eten als veel te vanzelfsprekend, of als "recht" gezien waardoor je niets aan de omstandigheden hoeft te doen.

Ik vind het daarom ook anders vroegah toen we zelf nog vee hadden en dat slachtten, om vervolgens helemaal te gebruiken. (Toen was ik er niet. Stadsmeisje uit de jaren 80)
snug schreef:
24-05-2020 08:54
En de hoeveelheid EU-subsidies op dierlijke producten, dat wil je niet weten. Logisch dat het zo goedkoop is. Als ze biologische en vegetarische producten nu eens zouden subsidiëren.
Op de gehamsterde lege schappenfoto's aan 't begin van de lockdown zag je het vak met vegantroep nog altijd goed gevuld i.t.t. de vis/vlees vakken. Denk dat mensen dat zelfs niet willen hebben al kregen ze geld toe.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag er ook gerust een vleestax komen maar ik zal er echt niet minder vlees om gaan eten. Je hebt daar voornamelijk de mensen mee die toch al moeilijk rond kunnen komen. Hetzelfde als bij roken. Sinds kort is dat weer een euro duurder geworden op een pakje. Dat kost nu al 11 euro maar ik koop het nog steeds.
Poppy_del_Rio schreef:
24-05-2020 08:51
Eens. Wat mij betreft komt er een vleestax en een boete op het gebruik van arbeidsmigranten.
De vleesproductie dus verplaatsen naar de landen waar nu arbeidsmigranten vandaan gehaald worden. Dat is win-win. Want een stuk rustiger hier en die mensen kunnen gewoon bij hun familie blijven wonen ipv dat ze nu met 'n stel kerels worden opgehokt.
vrijenblij20220 schreef:
24-05-2020 08:56
Van mij mag er ook gerust een vleestax komen maar ik zal er echt niet minder vlees om gaan eten. Je hebt daar voornamelijk de mensen mee die toch al moeilijk rond kunnen komen. Hetzelfde als bij roken. Sinds kort is dat weer een euro duurder geworden op een pakje. Dat kost nu al 11 euro maar ik koop het nog steeds.
Ik geloof niet in zo'n taks.
Het is een lapmiddel en treft idd vooral de mensen die het toch al moeilijk hebben.
Ik wil van de export af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven