Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
Als Nederlanders dat werk moeten doen wordt vlees een stuk duurder. De regels om arbeiders moeten dus gecombineerd worden met strengere regels om dierenwelzijn te beschermen, anders kan je al aan je water aanvoelen waar dán bezuinigd op gaat worden.

Besef wel dat je hieraan meewerkt als je het (goedkoper) vlees koopt.
Rosla schreef:
29-05-2020 12:42
Dit heb je nu al zo vaak geroepen, maar kom eens concreet met een plan dan? Het gros van de veeboeren hun bedrijf in Nederland laten opdoeken om verder te gaan in Roemenië? In die landen is het nog veel lastiger om dierenwelzijn en rechten van werknemers te waarborgen. Plus dat we natuurlijk niet een ander land kapot kunnen gaan vervuilen en vervolgens wel alle winsten terug naar Nederland sluizen.

Zouden we niet beter gewoon veel minder, maar kwalitatief beter, vlees gaan produceren in eigen land? Met fatsoenlijke salarissen. Ja dan wordt vlees waarschijnlijk een stuk duurder, maar is dat nou zou erg? Dat is dan wel de 'echte' prijs in plaats van een kunstmatig lage prijs dankzij uitbuiting en dierenleed.
Een groot deel van de productie hier is voor export. Als we dat deel nu verhuizen naar Roemenie dan kan Nederland voor eigen gebruik kwalitatief goed vlees fokken. Nederland wordt zwaar belast door de EU, dus naar mijn idee moeten we er dan ook gebruik van kunnen maken door NL bedrijven elders te vestigen zodat er wel winst naar NL komt maar geen vervuiling en extra overbevolking in de vorm van arbeidsmigranten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-05-2020 13:49
Een groot deel van de productie hier is voor export. Als we dat deel nu verhuizen naar Roemenie dan kan Nederland voor eigen gebruik kwalitatief goed vlees fokken. Nederland wordt zwaar belast door de EU, dus naar mijn idee moeten we er dan ook gebruik van kunnen maken door NL bedrijven elders te vestigen zodat er wel winst naar NL komt maar geen vervuiling en extra overbevolking in de vorm van arbeidsmigranten.
Sorry hoor, maar wat een egoïsme en kortzichtigheid...
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-05-2020 13:49
Een groot deel van de productie hier is voor export. Als we dat deel nu verhuizen naar Roemenie dan kan Nederland voor eigen gebruik kwalitatief goed vlees fokken. Nederland wordt zwaar belast door de EU, dus naar mijn idee moeten we er dan ook gebruik van kunnen maken door NL bedrijven elders te vestigen zodat er wel winst naar NL komt maar geen vervuiling en extra overbevolking in de vorm van arbeidsmigranten.
Goed plan. Kunnen we ook nationaal toepassen. We laten Brabant rotzooi produceren voor de export. Dan kan in Friesland en Noordholland het betere vlees voor de rest van Nederland gemaakt worden. Moeten we wel zorgen dat de winst van die Brabantse export in de rest van Nederland terecht komt en dat Brabantse plofvlees niet (Ideeën hoe we dat voorkomen, iemand?).

't Is alleen geen vernieuwend plan want het bestaat al. Dat heet Gronings gas.
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
29-05-2020 16:29
Goed plan. Kunnen we ook nationaal toepassen. We laten Brabant rotzooi produceren voor de export.

Dat is nu toch al de realiteit met al die megastallen in Brabant, de zoönose-hotspot van ons land.

Ik snap niet dat de inwoners van die provincie het oké vinden om daarvoor gebruikt te worden en zelfs een provinciebestuur hebben gekozen waarmee dit nog veel erger wordt.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
30-05-2020 15:04
Dat is nu toch al de realiteit met al die megastallen in Brabant, de zoönose-hotspot van ons land.

Ik snap niet dat de inwoners van die provincie het oké vinden om daarvoor gebruikt te worden en zelfs een provinciebestuur hebben gekozen waarmee dit nog veel erger wordt.
Als het maar goed is voor de economie he, dan doet de rest er weinig toe.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
In de USA (Iowa) wordt nu geprotesteerd tegen andere extreme uitwassen in de vleesindustrie als gevolg van het coronavirus. Door stagnatie in de keten kunnen slachtrijpe varkens nu niet verwerkt worden en deze worden massaal geliquideerd door de varkensfokkers.

Daarbij wordt in een aantal gevallen gebruik gemaakt van de goedkoopste methode, namelijk het uitzetten van de kunstmatige ventilatie in de verblijven en toeoegen van stoom, waardoor de temperatuur oploopt en de varkens stikken of sterven door oververhitting.

Veel kippen, die een kortere levenscyclus hebben (ca. 6 weken itt 6 maanden), werden al eerder gedood.
merano wijzigde dit bericht op 01-06-2020 19:00
0.71% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Vreselijk. hopelijk zetten de protesten enige zoden aan de dijk.
[,,,]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-06-2020 21:51
Reden: Niet het geschikte topic
98.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
01-06-2020 17:58
In de USA (Iowa) wordt nu geprotesteerd tegen andere extreme uitwassen in de vleesindustrie als gevolg van het coronavirus. Door stagnatie in de keten kunnen slachtrijpe varkens nu niet verwerkt worden en deze worden massaal geliquideerd door de varkensfokkers.

Daarbij wordt in een aantal gevallen gebruik gemaakt van de goedkoopste methode, namelijk het uitzetten van de kunstmatige ventilatie in de verblijven en toeoegen van stoom, waardoor de temperatuur oploopt en de varkens stikken of sterven door oververhitting.

Veel kippen, die een kortere levenscyclus hebben (ca. 6 weken itt 6 maanden), werden al eerder gedood.
Wat een ontzettend naar bericht. Maar ik maak me weinig illusies over de dood die ze anders tegemoet gingen, die was waarschijnlijk ook niet erg prettig.
Uit de telegraaf.


Bij twee fruitbedrijven in de Betuwe zijn 34 medewerkers positief getest op het coronavirus. Dat is ongeveer 11 procent van het personeel dat preventief is getest, meldt de GGD Gelderland-Zuid. Alle besmette mensen zijn direct in isolatie gegaan en hun huisgenoten in quarantaine. Ook is de GGD gestart met het contactonderzoek

----

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/05/co ... s-a4001977
Ook maar uitroeien of geen fruit meer eten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven