Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vliegen 1 juli 2020

02-06-2020 15:28 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zou jij doen? Gaan of niet.

Wij hebben in Januari een reis geboekt voor 8 dagen naar Rhodos vertrek op 9 juli met onze kinderen (8 en 12)maar ik weet eigenlijk helemaal niet of ik wel wil gaan.
Ik had niet verwacht dat we zouden gaan dit jaar en dat we een voucher zouden krijgen van €1500(aanbetaling) maar nu lees ik dat Griekenland 1 juli open gaat voor toerisme

Zelf ziek worden aldaar of Quarantaine omdat iemand in vliegtuig covid19 heeft zijn dingen waar ik me druk om maak.

Zou jij gaan???
girasole3 schreef:
02-06-2020 17:29
Ik vlieg vanaf een Duitse luchthaven en heb daar dus sowieso niks mee te maken.
Ze kijken toch gewoon naar je nationaliteit in je paspoort? En niet naar de luchthaven waar je vandaan komt?

Overigens zou ik voor de precieze regelgeving niet zomaar uit gaan van Nederlandse websites. Die geven nu bijvoorbeeld ook voor Duitsland vanalles aan wat niet klopt. Dus vraag me af hoe goed de informatie van Nederlandse websites is. Je kan dan beter op de site van de Griekse overheid zelf checken. Moet je wel fatsoenlijk Grieks kunnen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-06-2020 17:35
Door de officiele toestemming zijn Nederlanders dus hun geld kwijt als ze het risico niet willen lopen waarschijnlijk. Jammer als er geen gratis omboeken naar volgend jaar geboden wordt.
Volgens dit artikel blijft het reisadvies code oranje voor landen met quarantaine maatregelen. Dus een negatief reisadvies. Reisorganisaties kunnen dan dus de reis niet leveren.

https://nos.nl/artikel/2335949-vakantie ... elijk.html
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
02-06-2020 17:36
Ze kijken toch gewoon naar je nationaliteit in je paspoort? En niet naar de luchthaven waar je vandaan
Nee, want daar heeft de EU een stokje voor gestoken.
Vandaar de lijst met ‘high risk’ luchthavens.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
02-06-2020 17:48
Nee, want daar heeft de EU een stokje voor gestoken.
Vandaar de lijst met ‘high risk’ luchthavens.

Ja, Eelde staat daar als enige Nederlandse luchthaven met internationale, commerciële vluchten niet op.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Volgens een bericht op de NOS app gaan 15 juni alle Schengenlanden van oranje naar geel, mag er tussen die landen weer gereisd worden en vervalt de quarantaineverplichting.

Ik zou gaan, Griekenland heeft niet veel coronapatienten gehad.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan ook begin juli als het mag. Overal loop je een risico, ik werk zelf in een tandartspraktijk en dat is ook niet zonder risico. Dus als het mag dan gaan we.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden voor 7 augustus 10 dagen Rhodos geboekt met onze 2 dochters van 12 en 9.
We hebben ook erg getwijfeld, zeker ook gezien onze aanbetaling van €1300, maar toen Sunweb vorige week kwam met een samenwerkingsverband met Roompot parken, hebben wij kostenloos onze vakantie omgeboekt en gaan nu die periode een weekje naar Texel.

Hoewel ik heel erg graag naar Rhodos was gegaan, zagen wij het niet zitten om met mondkapjes in het vliegtuig te gaan.
Ook hadden we onze twijfels bij het all inclusive concept en waarschijnlijk ook restricties bij het zwembad met mogelijke beperkingen over het gebruik hiervan.
Als je maar een korte tijd per dag mag zwemmen en dat met meer dan 30 graden, wordt je daar ook niet blij van

Kortom voelt het voor ons nu beter om in Nederland te blijven.

Ik wens je veel succes met het maken van de voor jullie beste keuze.
mamavanjumili wijzigde dit bericht op 02-06-2020 21:23
Reden: Ik was nog iets vergeten
2.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Met de onderhalve meter regel lijkt mij vakantie niet leuk. Er zullen wel minder toeristen zijn, maar dan nog.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
02-06-2020 19:54
Volgens een bericht op de NOS app gaan 15 juni alle Schengenlanden van oranje naar geel, mag er tussen die landen weer gereisd worden en vervalt de quarantaineverplichting.

Ik zou gaan, Griekenland heeft niet veel coronapatienten gehad.
En waar baseert NOS dit op?
De Noordelijke landen willen eerst onderling de grenzen open doen is nu eerst het plan. Pas omennabij 20 juli evt andere Europese landen .
Teva1979 schreef:
02-06-2020 22:05
En waar baseert NOS dit op?
De Noordelijke landen willen eerst onderling de grenzen open doen is nu eerst het plan. Pas omennabij 20 juli evt andere Europese landen .
Ik denk (en vrees) dat ze met de versoepeling op 15 juni de codes oranje afhalen van alle populaire zonbestemmingen uit economische redenen. Dan starten de grote zomervakanties en dan moeten de reisorganisaties en vliegmaatschappijen het verloren voorseizoen nog 'n beetje goed maken.

En zodra code oranje eraf is hoeven reisbureaus ook geen geld meer terug te geven, dus blijf je als consument ofwel met de risico's en beperkingen achter, ofwel met 'n lege portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
Lees het artikel even dat ik geplaatst heb. Nederlandse toeristen mogen weer vrij te reizen. Code oranje wordt c code geel. Maar niet voor landen voor afwijkende regels, o.a. Denemarken en de UK. Daar blijft voorlopig code oranje van kracht.

Uiteraard volg je de regels van het land waar je verblijft.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
02-06-2020 18:08
Ja, Eelde staat daar als enige Nederlandse luchthaven met internationale, commerciële vluchten niet op.
Corendon heeft alles vanaf Eelde gecancelt.
Alle reacties Link kopieren
Hoop dat Griekenland snel weer opengaat voor NL. Hebben eind augustus een huisje geboekt op Corfu. Hoop dat we kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
https://www.mfa.gr/en/current-affairs/s ... world.html

Brief van buitenlandse zaken (Engels) van Griekenland

Oftewel vanaf 15 juni zou je mogen reizen maar dan met quarantaine. Maatregelen na 1 juli voor o.a. NL zijn nog niet bekend.
Alle reacties Link kopieren
Teva1979 schreef:
02-06-2020 22:05
En waar baseert NOS dit op?
De Noordelijke landen willen eerst onderling de grenzen open doen is nu eerst het plan. Pas omennabij 20 juli evt andere Europese landen .
Er stond bij dat het kabinet dat besluit genomen had. Maar nu moet ik wel toegeven dat ik al eerder gemerkt heb dat de berichtgeving van de nos niet altijd klopt.
mayou wijzigde dit bericht op 03-06-2020 21:08
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De NOS heeft een foutje gemaakt; Zwitserland is een Schengenland, maar opent de grens met Italië nog niet...... Wel met Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, de tegenstrijdige berichten in de media heb ik ook allemaal gelezen, jullie twijfels en zekerheden zijn ook die van mij..

En heel vervelend als consument dat je je geld kwijt bent als je het niet wilt of durft te riskeren.

We zullen moeten afwachten...ik hoop op annulering in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hetzelfde. Begin juli naar Sri Lanka. Dat is nu ook nog code oranje. Los of je daar nu wel wilt zijn, of het leuk is al toerist daar nu. We gaan niet met een reisorganisatie, hebben alleen het vliegticket (vliegen met Qatar). Dat is nog niet geannuleerd. Zouden jullie ook alvast zelf annuleren? Of afwachten?
appelientjex schreef:
03-06-2020 23:42
Wij hebben hetzelfde. Begin juli naar Sri Lanka. Dat is nu ook nog code oranje. Los of je daar nu wel wilt zijn, of het leuk is al toerist daar nu. We gaan niet met een reisorganisatie, hebben alleen het vliegticket (vliegen met Qatar). Dat is nog niet geannuleerd. Zouden jullie ook alvast zelf annuleren? Of afwachten?
Ik zou geen zin hebben in een verre reis op zo´n korte termijn.
Kun je annuleren en een voucher krijgen?
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
03-06-2020 23:42
Wij hebben hetzelfde. Begin juli naar Sri Lanka. Dat is nu ook nog code oranje. Los of je daar nu wel wilt zijn, of het leuk is al toerist daar nu. We gaan niet met een reisorganisatie, hebben alleen het vliegticket (vliegen met Qatar). Dat is nog niet geannuleerd. Zouden jullie ook alvast zelf annuleren? Of afwachten?
Dat zou ik zeker annuleren! Daar wil je echt niet ziek worden!
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
03-06-2020 23:56
Ik zou geen zin hebben in een verre reis op zo´n korte termijn.
Kun je annuleren en een voucher krijgen?
Ja je kunt wel annuleren. Denk idd dat het beter is om volgend jaar te gaan.
Volgens mij blijft buiten Europa nog code oranje deze zomer.
appelientjex schreef:
04-06-2020 12:50
Ja je kunt wel annuleren. Denk idd dat het beter is om volgend jaar te gaan.
Ja dat lijkt me ook.
Wij hebben onze verre reis van eind juni in maart al geannuleerd (verzet naar volgend jaar).
appelientjex schreef:
04-06-2020 12:50
Ja je kunt wel annuleren. Denk idd dat het beter is om volgend jaar te gaan.
Wij hebben onze vlucht naar ny ook zelf al geannuleerd. Dan krijg je niet de 15% extra, maar dat maakt me niet uit. Ik wil er niet heen als ik in een half dichte stad kom of bijvoorbeeld moet wachten om een winkel in te mogen, moet reserveren vooraf voor een hapje eten enz. Ik wil de stad volop kunnen beleven en niet met zulke restricties. Hopelijk volgend jaar :)
appelientjex schreef:
03-06-2020 23:42
Wij hebben hetzelfde. Begin juli naar Sri Lanka. Dat is nu ook nog code oranje. Los of je daar nu wel wilt zijn, of het leuk is al toerist daar nu. We gaan niet met een reisorganisatie, hebben alleen het vliegticket (vliegen met Qatar). Dat is nog niet geannuleerd. Zouden jullie ook alvast zelf annuleren? Of afwachten?
Sri Lanka heeft op dit moment een avondklok van 8PM-5AM wat inhoud dat je na 8 uur niet meer op straat mag zijn en dus in je hotel moet blijven. Daarnaast is er nu een inreisverbod.
https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... -sri-lanka

Kan natuurlijk dat het anders is in juli maar zoals het er nu naar uit ziet kom je er niet in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven