Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Voel me weer helemaal goed maar heb me niet laten testen?

21-01-2021 08:39 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen iedereen,

Ik weet even niet wat ik precies moet doen. Ik moest gisteren werken. Maar had vanochtend keelpijn waardoor ik steeds moest hoesten. Heb me dus ziekgemeld. Mijn werkgever zei al gelijk dat ik inderdaad thuis moest blijven en beter een coronatest kon laten doen. Ik lag gisteren de hele dag in bed. Vandaag ben ik vrij en ik moet morgen pas weer werken maar ben al inmiddels beter. Ik voel me weer helemaal goed na een dagje uitzieken. Geen keelpijn, geen hoofdpijn, geen koorts. Ik kan eigenlijk morgen gewoon werken. Maar ik weet niet wat ik nu moet doen? Kan ik al meteen naar mijn werkgever bellen en zeggen dat ik me goed voel of moet ik me eerst per see laten testen voordat ik aan de slag kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
21-01-2021 10:18
Dat vroeg ze dus..of en waarom ze zou laten testen.

Enige reden om te testen is als je binnen een week weer in contact wil komen met andere mensen. Zo niet dan is een test niet nodig.
Onzin. Als je complicaties krijgt weten artsen eerder wat er aan de hand is (ja corona ligt voor de had, niet zeker). Daarnaast is het gewoon handig om te weten of je griep hebt of corona, veel mensen hebben namelijk lange tijd klachten en kunnen dus ook langere tijd niet werken.
Als je lang klachten houdt is het met corona eerder slim om thuis te blijven dan met griep, sinds het enorm van belang is om corona verspreiding te beperken momenteel.
Misschien kan je in je tarotkaarten kijken of TO ziek is, Tomcat.
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
21-01-2021 10:18
Dat vroeg ze dus..of en waarom ze zou laten testen.

Enige reden om te testen is als je binnen een week weer in contact wil komen met andere mensen. Zo niet dan is een test niet nodig.

Het is toch veel beter als je het wél weet. Voor jezelf, voor als je verdere klachten krijgt, voor eventuele hulpverleners, voor je werk, voor de statistieken... Echt, waarom je adviseert niet te testen ontgaat me compleet. Vind dat ook echt onverantwoordelijk in deze tijd.

Testen is gratis, het is een hele kleine moeite, hoogstens een minuutje vervelend (ik heb er 2 gehad) en is in deze tijd gewoon belangrijk om te doen.
Luci_Mster2 schreef:
21-01-2021 10:27
Misschien kan je in je tarotkaarten kijken of TO ziek is, Tomcat.
:fortune:
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-01-2021 10:40
Het is toch veel beter als je het wél weet. Voor jezelf, voor als je verdere klachten krijgt, voor eventuele hulpverleners, voor je werk, voor de statistieken... Echt, waarom je adviseert niet te testen ontgaat me compleet. Vind dat ook echt onverantwoordelijk in deze tijd.

Testen is gratis, het is een hele kleine moeite, hoogstens een minuutje vervelend (ik heb er 2 gehad) en is in deze tijd gewoon belangrijk om te doen.
ik snap wel wat je bedoelt maar bijv. in mijn situatie: man en ik werken thuis, komen niet met anderen in aanraking. Als ik een dag wakker wordt en me beetje blegh voel dan kijk ik het echt nog 1 dagje aan voordat ik ga testen hoor, anders blijf je aan de gang. Uiteraard blijven we beiden die dag gewoon binnen en als ik me een dag later weer beter voel en dat blijft aan dan gaat het leven weer gewoon door hoor.
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
21-01-2021 10:02
waarom zou je testen? als je ziek bent blijf je thuis en als je beter bent ben je beter..simpel zat toch

De GGD zegt: Als je 24 uur geen klachten (koorts, hoesten, verkoudheid) meer hebt, en het is een week nadat je ziek bent geworden, kun je in elk geval geen andere mensen meer besmetten.
Dan moet TO dus nog bijna een week thuisblijven. Ook aardig naar die werkgever toe, en evt naar haar partner die nu alle boodschappen moet doen.

Als ze gewoon gisterochtend de GGD even gebeld had, of even online een afspraak had gemaakt, had ze de uitslag gister of vandaag gewoon gehad.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
21-01-2021 10:45
ik snap wel wat je bedoelt maar bijv. in mijn situatie: man en ik werken thuis, komen niet met anderen in aanraking. Als ik een dag wakker wordt en me beetje blegh voel dan kijk ik het echt nog 1 dagje aan voordat ik ga testen hoor, anders blijf je aan de gang. Uiteraard blijven we beiden die dag gewoon binnen en als ik me een dag later weer beter voel en dat blijft aan dan gaat het leven weer gewoon door hoor.
Keelpijn en hoesten is toch iets anders dan "een beetje blegh".
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
21-01-2021 10:48
Keelpijn en hoesten is toch iets anders dan "een beetje blegh".
nou dat valt bij mij onder hetzelfde hoor, vaak zat dat zoiets maar 1 dag duurt bij mij.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
21-01-2021 10:45
ik snap wel wat je bedoelt maar bijv. in mijn situatie: man en ik werken thuis, komen niet met anderen in aanraking. Als ik een dag wakker wordt en me beetje blegh voel dan kijk ik het echt nog 1 dagje aan voordat ik ga testen hoor, anders blijf je aan de gang. Uiteraard blijven we beiden die dag gewoon binnen en als ik me een dag later weer beter voel en dat blijft aan dan gaat het leven weer gewoon door hoor.
Je komt nooit je huis uit? Want dat is wat je zou moeten doen als je COVID hebt; helemaal thuis blijven. Dus ook niet even naar de supermarkt of gaan wandelen.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-01-2021 09:36
Je werkgever zei dat je je moest laten testen dus dan doe je dat en wacht je de uitslag af voor je weet gaat werken.

Ik heb overigens van meer mensen gehoord dat ze klachten hadden, positief getest, vervolgens een dag geen last hadden en dat het daarna weer begon. Dus zeker daarom testen en lekker thuis blijven.
Dit heb ik idd ook vaker gehoord. Zeker laten testen dus!
Alle reacties Link kopieren
TO heeft toch zelf ook een keuze? Die is alsvolgt:

- Een week binnenblijven en als er geen klachten komen mag je daarna weer naar buiten en hoef je je niet te testen.
- Testen en binnenblijven tot de uitslag. Bij negatief mag je meteen weer naar buiten.

Mij lijkt die tweede optie aantrekkelijker, zeker als je moet werken. Het lijkt er alleen op dat TO denkt dat er nog meer smaken zijn, maar dat is niet zo.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
21-01-2021 10:45
ik snap wel wat je bedoelt maar bijv. in mijn situatie: man en ik werken thuis, komen niet met anderen in aanraking. Als ik een dag wakker wordt en me beetje blegh voel dan kijk ik het echt nog 1 dagje aan voordat ik ga testen hoor, anders blijf je aan de gang. Uiteraard blijven we beiden die dag gewoon binnen en als ik me een dag later weer beter voel en dat blijft aan dan gaat het leven weer gewoon door hoor.

Je gaat dan ook niet naar de supermarkt of een rondje om? Als je Corona symptomen hebt en dan bewust niet gaat testen dan vind ik dat, ook in jullie situatie, onverantwoordelijk. Ik snap het ook niet. Als je het eenmaal hebt gehad heb je wellicht al antistoffen aangemaakt. Dat wil je toch weten? We zitten in een pandemie. Wat is nou het bezwaar van even naar de teststraat, wattenstaafje er door en terug naar huis?
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
21-01-2021 10:02
waarom zou je testen? als je ziek bent blijf je thuis en als je beter bent ben je beter..simpel zat toch

De GGD zegt: Als je 24 uur geen klachten (koorts, hoesten, verkoudheid) meer hebt, en het is een week nadat je ziek bent geworden, kun je in elk geval geen andere mensen meer besmetten.
Als je Corona hebt moet je minimaal 7 dagen na de eerste klachten thuis blijven EN 24 uur geen klachten hebben. Dus wel/niet positief testen heeft wel degelijk gevolgen voor de lengte van quarantaine.

Als je weer beter bent kan je natuurlijk wel kijken of je vanuit huis aan de slag kan.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
21-01-2021 11:19
Als je Corona hebt moet je minimaal 7 dagen na de eerste klachten thuis blijven EN 24 uur geen klachten hebben. Dus wel/niet positief testen heeft wel degelijk gevolgen voor de lengte van quarantaine.

Als je weer beter bent kan je natuurlijk wel kijken of je vanuit huis aan de slag kan.
ow mosterd. Iemand een bitterbal?

Eerder testen heeft ook grote voordelen voor het bron-en-contactonderzoek/algemene verspreiding. Als je vandaag al weet dat je positief bent kant je de mensen waarmee je gisteren/dit weekend contact hebt gehad al berichten. Mochten die besmet zijn dan hebben ze veel minder kans gehad om andere te besmetten.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Testen natuurlijk, had dit laatst ook. Ik kan thuis werken, maar man niet. Ik kon echt 1,5 uur later al bij de teststraat terecht en binnen 14 uur de uitslag. Gelukkig was het een verkoudheidje en ook met 2 dagen weer over. Maar better safe than sorry.
tomcat schreef:
21-01-2021 10:18
Dat vroeg ze dus..of en waarom ze zou laten testen.

Enige reden om te testen is als je binnen een week weer in contact wil komen met andere mensen. Zo niet dan is een test niet nodig.
Nee, dat is niet de enige reden. Zonder testuitslag kan er ook geen bron- en contactonderzoek worden gedaan. Stel dat TO besmet zou zijn, weten haar contacten dat nu niet en kunnen zij op hun beurt dus ook weer anderen besmetten.
Wat een lyrische verhalen over die teststraat. Schoonmoeder heeft zich een week geleden laten testen, belt inmiddels dagelijks met de ggd maar test lijkt kwijt te zijn. En opnieuw testen vindt men niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-01-2021 11:14
Je gaat dan ook niet naar de supermarkt of een rondje om? Als je Corona symptomen hebt en dan bewust niet gaat testen dan vind ik dat, ook in jullie situatie, onverantwoordelijk. Ik snap het ook niet. Als je het eenmaal hebt gehad heb je wellicht al antistoffen aangemaakt. Dat wil je toch weten? We zitten in een pandemie. Wat is nou het bezwaar van even naar de teststraat, wattenstaafje er door en terug naar huis?
op zo`n blegh dag niet inderdaad, dan blijven we binnen. Als het de volgende dag weer helemaal weg is dan hervat ik m`n normale dingen. Maar ook dan kan het wel dagen duren voordat ik weer naar de supermarkt ga ;-).
Alle reacties Link kopieren
nu nog testen wordt wel lastig, je moet invullen welke klachten je hebt (niet wat je had) en obv haar huidige situatie komt TO officieel niet meer in aanmerking voor een test

(dat geldt ook voor mensen die willen testen met atypische klachten, die frauderen ook massaal tijdens het aanvragen van de test)
Kissie30 schreef:
21-01-2021 11:32
Nee, dat is niet de enige reden. Zonder testuitslag kan er ook geen bron- en contactonderzoek worden gedaan. Stel dat TO besmet zou zijn, weten haar contacten dat nu niet en kunnen zij op hun beurt dus ook weer anderen besmetten.
,,Het is zeldzaam dat een persoon die geen symptomen heeft het virus daadwerkelijk doorgeeft aan een andere persoon”, zei Maria Van Kerkhove, epidemioloog voor infectieziekten bij de WHO, tijdens een persconferentie in Genève."

dus..geen symptomen is niet testen..waarom zou je de testcapaciteit onnoidg belasten terwijl je niks mankeert.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
21-01-2021 11:36
op zo`n blegh dag niet inderdaad, dan blijven we binnen. Als het de volgende dag weer helemaal weg is dan hervat ik m`n normale dingen. Maar ook dan kan het wel dagen duren voordat ik weer naar de supermarkt ga ;-).

Ik vind dat echt onverantwoordelijk. Zo krijg je dus die torenhoge R.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
21-01-2021 11:33
Wat een lyrische verhalen over die teststraat. Schoonmoeder heeft zich een week geleden laten testen, belt inmiddels dagelijks met de ggd maar test lijkt kwijt te zijn. En opnieuw testen vindt men niet nodig.

Wat vervelend. Ik ben 2x getest en het ging 2x echt super. Groot opgezet terrein, duidelijk waar je heen moest, veel 'hokjes', stoplicht er voor welke vrij is en welke niet, kon zo doorlopen, 2x binnen 24 uur de uitslag.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-01-2021 11:44
Ik vind dat echt onverantwoordelijk. Zo krijg je dus die torenhoge R.
beetje kort door de bocht: ik geef aan dat ik op zo`n dag niet buiten kom, sowieso heb ik vrijwel geen contact met anderen (partner ook niet) daarnaast is er al die tijd niemand in mijn directe omgeving besmet geraakt en dus ook zeker niet door mij. Ik geloof dat ik mijn verantwoordelijkheid prima neem. Naar de teststraat voor ieder hoest lijkt me ook niet bevorderlijk voor de werking van het systeem.

Nogmaals: als zo`n blegh gevoel een tweede dag zou aanhouden zou ik zeker wel laten testen maar dus niet bij 1 off-day.
Pergamon schreef:
21-01-2021 11:44
Ik vind dat echt onverantwoordelijk. Zo krijg je dus die torenhoge R.
mwah..die hoge R is er niet (laagste punt sinds oktober vorig jaar) maar dat er zoiezo nog reletief veel besmetting gemeld wordt komt los van de betrouwbaarheid van de test vooral omdat er veel meer getest wordt dan in de 1e golf..toen werden alleen mensen getest die in het ziekenhuis kwamen.
Alle reacties Link kopieren
tomcat schreef:
21-01-2021 11:49
mwah..die hoge R is er niet (laagste punt sinds oktober vorig jaar) maar dat er zoiezo nog reletief veel besmetting gemeld wordt komt los van de betrouwbaarheid van de test vooral omdat er veel meer getest wordt dan in de 1e golf..toen werden alleen mensen getest die in het ziekenhuis kwamen.

Er worden al sinds, wat is het, juni (?) veel meer mensen getest. In de zomer is het testen open gegaan voor niet-ziekenhuis patiënten en vanaf 1 december ook als je géén klachten hebt en in contact bent geweest met een besmet persoon. Die enorme hoeveelheden extra valt allemaal best mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven