Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vraag maatregelen

24-01-2021 12:00 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik ben een zorgmedewerker en kom in dat kader ook bij mensen thuis, die in sommige gevallen kwetsbaar zijn. Ik ben daardoor voorzichtig met de maatregelen. Niet uit angst voor mijzelf, maar ik zou het vreselijk vinden als via mij iemand anders ziek wordt, of erger. Thuis heb ik een vriend die eigenlijk niemand ziet (soms buiten op 1,5 meter), en 1 alleenwonende vriendin die eigenlijk ook niemand ziet komt wel eens bij ons thuis, met wie ik wel binnen de 1,5 meter-cirkel kom. Zij vertelt net blij over een date, die ze amper kent, die is blijven slapen vannacht. En vraagt nu wanneer wij weer af gaan spreken bij ons thuis. Nu weet ik dat ik met oog op mijn eigen innerlijke morele discussie soms wat te star kan zijn, maar ik vind het nu toch even lastig wat te doen. 'Gewoon' afspreken zoals altijd en niet zo overbezorgd doen, eventjes enkel afspreken met 1,5 meter tussen ons of buiten, een paar dagen wachten op eventuele klachten voor we elkaar weer zien, of... Ik ben gewoon even benieuwd wat jullie overwegingen zouden zijn in dit geval. Spaar me niet ;-) . En alvast dank voor de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier een paar keer per week een peuter over de vloer. Als ik mazzel heb kan ik een email versturen. Meestal klap ik de laptop maar gewoon dicht en werk ik 's avonds door. Het lijkt me echt verschrikkelijk om thuis te moeten werken met kleine kinderen. Ik snap in dat geval echt wel dat mensen naar kantoor willen -- maar goed, die kinderen kunnen natuurlijk ook niet alleen thuis zijn.
Wij hebben in maart veel thuis gewerkt met twee kleine kinderen om ons heen. Dat was geen succes.

We hebben dus gelijk gezegd dat als de scholen/opvang opnieuw dicht zouden gaan, dat wij deels op locatie zouden gaan werken.

Ik denk dat dit voor heel veel ouders met kleine kinderen geldt. Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat iedereen wel thuis kan werken, maar dan moet er wel iets geregeld zijn voor de kinderen, anders heb je daar al een dagtaak aan.
Majime schreef:
24-01-2021 14:31
Wij hebben in maart veel thuis gewerkt met twee kleine kinderen om ons heen. Dat was geen succes.

We hebben dus gelijk gezegd dat als de scholen/opvang opnieuw dicht zouden gaan, dat wij deels op locatie zouden gaan werken.

Ik denk dat dit voor heel veel ouders met kleine kinderen geldt. Het is natuurlijk makkelijk gezegd dat iedereen wel thuis kan werken, maar dan moet er wel iets geregeld zijn voor de kinderen, anders heb je daar al een dagtaak aan.
En dat is nu net wat niet de bedoeling is. Je denkt dat de scholen voor de lol gesloten worden?
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
24-01-2021 13:45
Ik heb haar laten weten dat ik me niet meer senang voel bij thuis afspreken op dit moment en ik haar graag buiten zie vanaf nu. Ik denk niet dat ze erg blij gaat reageren op het nieuws, maar wil gewoon echt bijdragen aan zo snel mogelijk door dit ellendige gedoe heen zijn en niet in conflict zijn met mijn eigen normen en waarden. Maar bleh, wat ben ik dit gedoe na al die maanden toch zat.

Maar waarom hield je dan geen afstand van haar? Je zegt dat je je zo goed aan de maatregelen houdt, dat kan ik daar dan niet mee rijmen.
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
24-01-2021 14:58
En dat is nu net wat niet de bedoeling is. Je denkt dat de scholen voor de lol gesloten worden?

Het klinkt misschien egoïstisch, maar gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte. Het lastige is dat ziekenhuisopnamen door covid te meten zijn, terwijl opgeteld de schade van bepaalde maatregelen misschien wel groter is.

Ik zeg absoluut niet dat we het virus maar totaal ongecontroleerd moeten laten rondwaren, maar ik zie tegelijkertijd hoe moeilijk bepaalde mensen het al maandenlang hebben en hoeveel moeilijker ze het bij elke aanvullende maatregel weer krijgen. Maar soms lijkt het alsof we maar 1 probleem in de wereld hebben. En daardoor missen we de tsunami aan problemen die zich nu aan het vormen is. En daar maak ik me eerlijk gezegd veel meer zorgen over dan het mogelijk overbelast raken van de zorg.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
24-01-2021 15:12
Maar waarom hield je dan geen afstand van haar? Je zegt dat je je zo goed aan de maatregelen houdt, dat kan ik daar dan niet mee rijmen.
Omdat wij letterlijk de enige personen waren die ze zag en omdat sinds maart door niemand aangeraakt worden nogal onmenselijk is, in mijn ogen.
Palmbomen-zijn-cool schreef:
24-01-2021 14:58
En dat is nu net wat niet de bedoeling is. Je denkt dat de scholen voor de lol gesloten worden?
We zullen toch echt ons werk moeten doen en dat lukt niet met twee kleine kinderen in huis. Dus dan moet je toch op zoek naar een andere oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
24-01-2021 16:59
Omdat wij letterlijk de enige personen waren die ze zag en omdat sinds maart door niemand aangeraakt worden nogal onmenselijk is, in mijn ogen.
Dat is nu dus niet meer zo, dus dan kan je toch gewoon die anderhalve meter afstand in acht nemen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
24-01-2021 16:59
Omdat wij letterlijk de enige personen waren die ze zag en omdat sinds maart door niemand aangeraakt worden nogal onmenselijk is, in mijn ogen.

Daar ben ik het mee eens. Maar nu zeg je dat jullie 'letterlijk de enigen' waren die ze zag en in je OP zag ze 'eigenlijk niemand' (dus wel anderen). En blijkbaar is zij dus niet zo voorzichtig en past dat dus niet bij dat jij voorzichtig wil zijn.

Maar verstandig dat je nu deze keuze hebt gemaakt en het haar hebt laten weten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-01-2021 13:09
dat komt ook door de uitzichtloosheid
in maart dachten we dat het een paar weken zou duren, de combinatie met thuislesgeven ging nog wel.
Nu het langer duurt, alle verlofsoorten wel zijn opgebruikt, wordt het steeds lastiger

Ik heb echt te doen, met mensen met kleine kinderen, die werk en school nu combineren
Fijn hoor, maar ook ongelooflijk gratuit. Het is juist dankzij al die volwassenen (jij, Malibu) die het ‘niet op kunnen (willen, meer) brengen’ om thuis te werken, en dankzij Rutte en de Jonge die daar niet rechtstreeks iets aan durven te doen, dat die kinderen nu thuis zitten met hun ouders - met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-01-2021 13:31
maar er is een verschil tussen Kunnen en Kunnen
Ik ben op mijn thuiswerkdagen beduidend minder productief, alles in de avonduren inhalen is ook meer een tijdelijke oplossing.
In theorie kan ik veel beter thuiswerken, dan in de praktijk
En zeker ook als het langdurig wordt. Want volgens het ‘waarom kan het nu niet als het in maart wel kon?’. Nou, in maart/april waren wij gewoon dicht. Niet thuiswerken, want dat kan voor een aanzienlijk deel van de medewerkers simpelweg niet (apparatuur nodig etc), maar gewoon niks zitten doen. Dat kun je niet eeuwig volhouden, dan kun je de boel opdoeken. Dus nu werken we op 50% bezetting, zodat afstand makkelijk te doen is en reisbewegingen beperkt. Maar 50% is altijd nog heel veel meer dan 0%.

Het verplichten of afdwingen van thuiswerken klinkt heel leuk, maar is niet te doen. Wie gaat bepalen wat wel en wat niet thuis kan dan? Wij mogen bv niet achter ons bureau zitten, want dat werk kun je ook thuis doen volgens de grote bazen. Leuk bedacht, maar we hebben regelmatig wachtstappen van 15-30 minuten. Een paar daarvan kun je nog wel met praktisch werk invullen, maar wat moet je met de rest doen? Verplicht buiten op de stoep gaan staan wachten omdat je niet achter je bureau mag zitten? Ik heb een collega die 2x per week materiaal van de operatiekamer krijgt. Wanneer dat precies komt, weet je nooit, hangt van de ok planning en verloop operatie af. Maar als ze bellen, moet ze er binnen 15 minuten zijn, dus ze kan niet thuis afwachten. Wederom: waar moet die in de tussentijd dan blijven? Die zit dus wel eens een half uur/uur achter haar bureau te werken, wachtend op de telefoon. Als iemand dat ziet, zal hij ook denken; onzin, doe dat thuis. Maar daar zit dus veel meer achter.
Alle reacties Link kopieren
En dat gaat dan nog om werk waarvan een gedeelte uitdrukkelijk op locatie moet.
Ik werk zelf grotendeels thuis, heb met name leidinggevende taken, en dat kan volgens de meeste mensen al helemaal net zo goed vanuit huis. Maar met alleen avond en nacht uren werken krijg ik het niet rond krijg, dat zijn veel minder uren dan normaal, en alles duurt tig keer zo lang omdat ik steeds opnieuw moet inloggen en van systeem moet wisselen. Daarnaast merk ik dat zo langzamerhand mijn aanwezigheid ook echt wel gevolgen heeft. Er gaan veel meer dingen fout die ik had kunnen onderscheppen als ik er wel geweest was. Ik kijk normaal gesproken heel vaak even mee met bepaalde procedures, geef korte adviezen en tips etc. En dat kan nu dus niet meer. Je kunt zo veel mogelijk in voorschriften proberen te vangen, maar dat gaat gewoon niet altijd volledig.

Ik werk braaf zo veel mogelijk thuis hoor, ik snap echt de noodzaak. Maar het ‘als het achter een bureau doet, kun je je werk dús thuis net zo goed doen’ is gewoon echt veel te kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
24-01-2021 12:23
En bovendien, dat mag ook gewoon, afspreken met een vriendin. Ik ga mezelf geen strengere regels opleggen dan de regels die er zijn.
Nuja. Feit is wel dat er patiënten kunnen doodgaan natuurlijk. Ik zou toch geen risico nemen met mijn patiënten alleen maar omdat de overheid het mij toestaat.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-01-2021 18:38

Ik werk braaf zo veel mogelijk thuis hoor, ik snap echt de noodzaak. Maar het ‘als het achter een bureau doet, kun je je werk dús thuis net zo goed doen’ is gewoon echt veel te kort door de bocht.
Je zit je eigen uitzondering tot norm te verklaren.
De gewone doorsnee administratieve functies kunnen echt prima vanuit huis
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet goed dat mensen hier schrijven dat ze naar kantoor gaan omdat het niet te doen is met kleine kinderen thuis. Waar laat je die kinderen dan?
Eze schreef:
24-01-2021 18:05
Fijn hoor, maar ook ongelooflijk gratuit. Het is juist dankzij al die volwassenen (jij, Malibu) die het ‘niet op kunnen (willen, meer) brengen’ om thuis te werken, en dankzij Rutte en de Jonge die daar niet rechtstreeks iets aan durven te doen, dat die kinderen nu thuis zitten met hun ouders - met alle gevolgen van dien.
Nee hoor, wij werken in een afgesloten ruimte, daar komt verder niemand. Ik stap in mijn auto die voor de deur staat en loop daar twee passen, waarna ik de deur achter mij sluit.

Sommige werkzaamheden lenen zich niet voor de combi met kinderen. Ik moet bijvoorbeeld dagelijks een paar videocalls doen met cliënten, die zitten er echt niet op te wachten dat mijn kinderen er doorheen schreeuwen. Sterker nog, dat kán niet in mijn functie.

Uiteraard doe ik mijn mailafhandeling en gemakkelijke administratieve taakjes thuis tussen de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-01-2021 18:32
Het verplichten of afdwingen van thuiswerken klinkt heel leuk, maar is niet te doen. Wie gaat bepalen wat wel en wat niet thuis kan dan?
In België moet je een document hebben dat door het werk getekend is met de reden waarom je die dag op kantoor moet zijn en waarom dat niet thuis kan. Er kan controle komen in het bedrijf en dan moet je dat document kunnen tonen.
Rosanna1985 schreef:
24-01-2021 18:54
Ik begrijp niet goed dat mensen hier schrijven dat ze naar kantoor gaan omdat het niet te doen is met kleine kinderen thuis. Waar laat je die kinderen dan?
Thuis bij hun vader :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
24-01-2021 18:57
Thuis bij hun vader :lightbulb:
Dan kan je zelf ook thuis werken terwijl de vader voor de kinderen zorgt...
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-01-2021 18:38
En dat gaat dan nog om werk waarvan een gedeelte uitdrukkelijk op locatie moet.
Ik werk zelf grotendeels thuis, heb met name leidinggevende taken, en dat kan volgens de meeste mensen al helemaal net zo goed vanuit huis. Maar met alleen avond en nacht uren werken krijg ik het niet rond krijg, dat zijn veel minder uren dan normaal, en alles duurt tig keer zo lang omdat ik steeds opnieuw moet inloggen en van systeem moet wisselen. Daarnaast merk ik dat zo langzamerhand mijn aanwezigheid ook echt wel gevolgen heeft. Er gaan veel meer dingen fout die ik had kunnen onderscheppen als ik er wel geweest was. Ik kijk normaal gesproken heel vaak even mee met bepaalde procedures, geef korte adviezen en tips etc. En dat kan nu dus niet meer. Je kunt zo veel mogelijk in voorschriften proberen te vangen, maar dat gaat gewoon niet altijd volledig.

Ik werk braaf zo veel mogelijk thuis hoor, ik snap echt de noodzaak. Maar het ‘als het achter een bureau doet, kun je je werk dús thuis net zo goed doen’ is gewoon echt veel te kort door de bocht.
En daar heeft iedereen nu last van. Hoeveel banen denk je dat er zijn waarin mensen normaal op lokatie werken en waar ze zonder problemen een jaar weg kunnen blijven?
Rosanna1985 schreef:
24-01-2021 19:21
Dan kan je zelf ook thuis werken terwijl de vader voor de kinderen zorgt...
Precies dit. Denk je dat de rest van Nederland het leuk vindt om thuis te werken? Geen collega’s te zien en dat alles via videobellen gaat? Of alleenstaande ouders die ook kinderen thuis hebben zitten?

Mijn huis is helemaal niet geschikt voor 2 thuiswerkenden. En toch doen we dat al bijna een jaar.

Als iedereen zich nu gewoon eens aan de maatregelen houdt, is het ook weer sneller voorbij. Win win.
Rosanna1985 schreef:
24-01-2021 19:21
Dan kan je zelf ook thuis werken terwijl de vader voor de kinderen zorgt...
Nee, want dan hoor je op de achtergrond echt wel mijn kinderen en dat wordt zeker niet gewaardeerd.
Rosanna1985 schreef:
24-01-2021 18:47
Nuja. Feit is wel dat er patiënten kunnen doodgaan natuurlijk. Ik zou toch geen risico nemen met mijn patiënten alleen maar omdat de overheid het mij toestaat.
Dit lijken mensen maar niet te begrijpen :|

Alles voor corona, hoe de rest van de patiënten/ cliënten door deze periode komt is onbelangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
24-01-2021 18:05
Fijn hoor, maar ook ongelooflijk gratuit. Het is juist dankzij al die volwassenen (jij, Malibu) die het ‘niet op kunnen (willen, meer) brengen’ om thuis te werken, en dankzij Rutte en de Jonge die daar niet rechtstreeks iets aan durven te doen, dat die kinderen nu thuis zitten met hun ouders - met alle gevolgen van dien.

Nogmaals, niet alles kán thuis.

En wat is er mis mee dat ik RUIL met een collega die in maart nog fysiek op kantoor werkte? Zij wilde liever thuiswerken, ik wilde liever naar kantoor. Ik vind het alleen maar hartstikke fijn dat mijn werkgever zo in oplossingen denkt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Palmbomen-zijn-cool schreef:
24-01-2021 19:50
Precies dit. Denk je dat de rest van Nederland het leuk vindt om thuis te werken? Geen collega’s te zien en dat alles via videobellen gaat? Of alleenstaande ouders die ook kinderen thuis hebben zitten?

Mijn huis is helemaal niet geschikt voor 2 thuiswerkenden. En toch doen we dat al bijna een jaar.

Als iedereen zich nu gewoon eens aan de maatregelen houdt, is het ook weer sneller voorbij. Win win.
Zonder kinderen in huis gaat dat inderdaad prima. De maanden dat de kinderen naar school/de opvang mochten waren makkelijk voor ons.

Al die nadelen die je noemt vallen echt in het niet bij de driedubbele taak die je als ouders krijgt als de scholen en de opvang dicht zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven