Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vriendin houdt zich niet aan regels na positieve coronatest

22-01-2021 14:55 163 berichten
Een goede vriendin van mij is onlangs positief getest. Vandaag is ze naar buiten gegaan, 2 dagen te vroeg. Moet ik haar daarop aanspreken?
anoniem_63ce3afdec7ce wijzigde dit bericht op 22-01-2021 22:25
61.67% gewijzigd
Waar buiten? Wandelen in een gebied met bijna geen mensen? Of boodschappen doen in een drukke super?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is ze naar buiten geweest? Is ze op een heel rustig moment van de dag een blokje om gelopen en woont ze in een rustig gebied? Of is ze boodschappen gaan doen? Daar vind ik toch wel een beetje verschil in zitten eigenlijk. Hoewel op papier beide niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed hoe je bepaald dat ze twee dagen te vroeg is?
Je mag namelijk na een positieve test na 24 uur klachtenvrij de straat weer op. Heeft je vriendin verteld dat ze nu ingaat tegen de afspraken die de GGD met haar heeft gemaakt of vul jij in wat jij denkt dat de bedoeling is?
Mijn vriend mocht twee dagen na de test weer naar buiten van de GGD....
Alle reacties Link kopieren
Zou er voor mij een beetje aan liggen wat ze buiten deed. Even luchtje scheppen en niemand zien, zou ik niet zo mee zitten. Indien ze naar de supermarkt zou gaan wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je reactie wat overdreven. Alsof ze je kind heeft geschopt.

Je kan het er wel heel erg niet mee eens zijn en dat zeggen.
Geen boodschappen doen, maar gezien het weer zullen er veel mensen buiten zijn. Ze woont niet in een dorp zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Dat is erg jammer. Ook vooral omdat ze zelf blijkbaar erg strikt was naar anderen over de regels.

Maar wat is precies 'naar buiten geweest'?

Naar de winkel, op bezoek bij iemand?

Of even een wandeling gemaakt in haar uppie?

Daar zit nogal een verschil tussen.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
22-01-2021 14:58
Ik snap niet zo goed hoe je bepaald dat ze twee dagen te vroeg is?
Je mag namelijk na een positieve test na 24 uur klachtenvrij de straat weer op. Heeft je vriendin verteld dat ze nu ingaat tegen de afspraken die de GGD met haar heeft gemaakt of vul jij in wat jij denkt dat de bedoeling is?
Mijn vriend mocht twee dagen na de test weer naar buiten van de GGD....
Dat klopt niet, moet het wel 7 dagen na je positieve test zijn
WeBey schreef:
22-01-2021 15:00
Dat is erg jammer. Ook vooral omdat ze zelf blijkbaar erg strikt was naar anderen over de regels.

Maar wat is precies 'naar buiten geweest'?

Naar de winkel, op bezoek bij iemand?

Of even een wandeling gemaakt in haar uppie?

Daar zit nogal een verschil tussen.

Precies hierom. Van een pubernicht die overal lak aan had en corona kreeg had ik niks verwacht, maar die heeft alle regels opgevolgd toen zij de de positieve uitslag kreeg. En van deze vriendin had ik dit totaal niet verwacht. Zo veroordelend naar iedereen, en nu zij aan de beurt is gaat ze er toch soepeler mee om.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
22-01-2021 15:01
Dat klopt niet, moet het wel 7 dagen na je positieve test zijn
Nope er werd gekeken naar het begin van de klachten, hij was nogal traag met zich laten testen. (Stom I know maar das een andere discussie)
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:04
Precies hierom. Van een pubernicht die overal lak aan had en corona kreeg had ik niks verwacht, maar die heeft alle regels opgevolgd toen zij de de positieve uitslag kreeg. En van deze vriendin had ik dit totaal niet verwacht. Zo veroordelend naar iedereen, en nu zij aan de beurt is gaat ze er toch soepeler mee om.

Misschien is ze de volgende keer minder veroordelend naar anderen omdat ze nu heeft ondervonden dat het niet zwart/wit is.
Saartjepoes2 schreef:
22-01-2021 14:58
Ik snap niet zo goed hoe je bepaald dat ze twee dagen te vroeg is?
Je mag namelijk na een positieve test na 24 uur klachtenvrij de straat weer op. Heeft je vriendin verteld dat ze nu ingaat tegen de afspraken die de GGD met haar heeft gemaakt of vul jij in wat jij denkt dat de bedoeling is?
Mijn vriend mocht twee dagen na de test weer naar buiten van de GGD....

Was het positief of negatief?

Als het negatief is dan na 24 klachtvrij
Als het positief is dan minimaal 7 dagen + 24 uur klachtvrij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me daar ook aan ergeren en dan het contact op een laag pitje zetten. Even wat afstand bewaren.
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:08
Was het positief of negatief?

Als het negatief is dan na 24 klachtvrij
Als het positief is dan minimaal 7 dagen + 24 uur klachtvrij.
Bij negatieve uitslag heb je het coronaviris niet dus dan mag je gelijk weer naar buiten.
Bij positief zonder klachten mag je na 5 dagen na de test weer naar buiten en met klachten na 7 dagen en 24 uur klachtenvrij mag je na buiten gerekend vanaf de eerste dag dat je klachten begonnen.
Correctie: vandaag is dag 4 van de thuisisolatie, dus 3 dagen te vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:16
Correctie: vandaag is dag 4 van de thuisisolatie, dus 3 dagen te vroeg.
Had ze klachten? Bij klachten mag je na 7 dagen isolatie + 24 uur klachtenvrij naar buiten en zonder klachten naar 5 dagen. Maar dan nog te vroeg van je vriendin inderdaad..

Oh ik zie dat bovenstaande al eerder benoemd is, excuus
eef-- wijzigde dit bericht op 22-01-2021 15:19
7.97% gewijzigd
Candy2020 schreef:
22-01-2021 15:16
Bij negatieve uitslag heb je het coronaviris niet dus dan mag je gelijk weer naar buiten.
Bij positief zonder klachten mag je na 5 dagen na de test weer naar buiten en met klachten na 7 dagen en 24 uur klachtenvrij mag je na buiten gerekend vanaf de eerste dag dat je klachten begonnen.

Eigenlijk is het best wel erg dat de regels nog niet duidelijk zijn bij iedereen. Ik heb net de website van de GGD en het RIVM bekeken en het is echt onduidelijk.
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:08
Als het negatief is dan na 24 klachtvrij
Toen ik me had laten testen vanwege milde klachten werd bij het meedelen van de negatieve uitslag tegen mij gezegd: "U mag weer naar buiten."

En ontopic: Waar woont ze?

Afbeelding
eef-- schreef:
22-01-2021 15:17
Had ze klachten? Bij klachten mag je na 7 dagen isolatie + 24 uur klachtenvrij naar buiten en zonder klachten naar 5 dagen. Maar dan nog te vroeg van je vriendin inderdaad..

Ja, ze had klachten. Niet ernstig maar wel wat klachten.
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 14:55
Wat moet ik hiermee? Moet ik haar daarop aanspreken?
Een pak rammel wil nog wel eens helpen doordringen heb ik in films gezien.
Alle reacties Link kopieren
Typisch een gevalletje van ikke, ikke, ikke. Nu zij even niet meer besmet kan worden, gelden de regels niet meer.
ik geef mn bek ook maar een douw
@Oriander, quoten lukt niet. Ze woont in een middelgrote en drukke stad. Zeker met dit weer verwacht ik dat het druk zal zijn op de plek waar ze naar toe is.
anoniem_63ce3afdec7ce wijzigde dit bericht op 22-01-2021 15:23
84.73% gewijzigd
Als je je daardoor beter voelt kun je het tegen haar zeggen (dat je het er niet mee eens bent), maar het lost niks op.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
22-01-2021 15:19
Typisch een gevalletje van ikke, ikke, ikke. Nu zij even niet meer besmet kan worden, gelden de regels niet meer.
Precies dat dacht ik ook inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven