Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vriendin houdt zich niet aan regels na positieve coronatest

22-01-2021 14:55 163 berichten
Een goede vriendin van mij is onlangs positief getest. Vandaag is ze naar buiten gegaan, 2 dagen te vroeg. Moet ik haar daarop aanspreken?
anoniem_63ce3afdec7ce wijzigde dit bericht op 22-01-2021 22:25
61.67% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
22-01-2021 15:20
Als je je daardoor beter voelt kun je het tegen haar zeggen (dat je het er niet mee eens bent), maar het lost niks op.

Dat is ook mijn dilemma. Aan de andere kant is dit wat ons allemaal raakt. Het schijnt dat 1 op de 5 mensen met een positieve test naar buiten gaan. Mogen we elkaar daarop aanspreken?
Alle reacties Link kopieren
En hoe reageerde ze toen je haar erop aan sprak?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:25
Dat is ook mijn dilemma. Aan de andere kant is dit wat ons allemaal raakt. Het schijnt dat 1 op de 5 mensen met een positieve test naar buiten gaan. Mogen we elkaar daarop aanspreken?
Veel mensen vinden van wel. Ik vind het onzin. Bemoei je met je eigen zaken. Ze loopt buiten doe niet zo dramatisch zeg. Ze zit niet op een party met 400 man...
Ach, je mag haar er wel op aanspreken, als goede vriendin, maar ik vind dat je overdreven reageert. Ze is dus gewoon gaan wandelen? Niet eens in een binnenruimte? De kans dat ze dan als een Typhoid Mary iedereen besmet is nihil. Het is nog steeds niet netjes, maar we lopen allemaal op ons tandvlees. Iets als "ik zou dat niet doen; ik zie het anders" en laat het daarbij. Al die emoties is toch nergens goed voor. Hou je goede vriendinnen vast, en wees extra lief voor elkaar.
Bij ons coronageval thuis in september was het nog zo dat je 7 dagen na het begin van de klachten en 24 uur nadat je klachtenvrij was weer uit isolatie mocht.
Mijn kind kreeg donderdagavond klachten, die hebben we aangekeken tot zaterdag, toen een afspraak gemaakt voor maandag, dinsdagochtend kregen we te horen dat hij positief getest was, woensdag waren zijn klachten weer voorbij.

Belangrijk is dus niet wanneer de positieve test er was, maar wanneer de klachten begonnen en wanneer ze voorbij waren.
Feefeline schreef:
22-01-2021 15:34
Bemoei je met je eigen zaken.
Het zijn mijn eigen zaken. Ik zit niet voor de lol sinds de eerste piek thuis te werken.
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:25
Dat is ook mijn dilemma. Aan de andere kant is dit wat ons allemaal raakt. Het schijnt dat 1 op de 5 mensen met een positieve test naar buiten gaan. Mogen we elkaar daarop aanspreken?

Het zou er voor mij heel erg vanaf hangen of ze anderen in gevaar heeft gebracht. Een ommetje in een rustige wijk is net zomin gevaarlijk voor een ander als in je eigen achtertuin lopen. Als ze anderen in gevaar heeft gebracht zou ik er wel iets van zeggen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
22-01-2021 14:58

Mijn vriend mocht twee dagen na de test weer naar buiten van de GGD....
U mag weer uit isolatie als u 24 uur geen klachten meer heeft die passen bij COVID-19 én het minimaal 7 dagen is na het begin van uw klachten.
https://lci.rivm.nl/informatie-thuis
Feefeline schreef:
22-01-2021 15:34
Veel mensen vinden van wel. Ik vind het onzin. Bemoei je met je eigen zaken. Ze loopt buiten doe niet zo dramatisch zeg. Ze zit niet op een party met 400 man...

Je hoeft niet op een party met 400 man te zitten om een sneeuwbaleffect van besmettingen te veroorzaken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:25
Dat is ook mijn dilemma. Aan de andere kant is dit wat ons allemaal raakt. Het schijnt dat 1 op de 5 mensen met een positieve test naar buiten gaan. Mogen we elkaar daarop aanspreken?
je kunt haar altijd vragen, of ze zich wel redt, of je boodschappen voor haar kan doen etc.
Dat 7 dagen thuis best lang is.
Alle reacties Link kopieren
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:16
Correctie: vandaag is dag 4 van de thuisisolatie, dus 3 dagen te vroeg.
is het dag 4 vanaf testen of vanaf klachten?
Klachten komen voor testen he? als ze op vrijdag klachten kreeg en op maandag werd getest, klopt het wat ze doet
Alle reacties Link kopieren
Je bent boos, verdrietig, teleurgesteld en afgeknapt? Nou nou, ik vind het zwaar overtrokken. En hoezo verdrietig?
herfstappeltaart schreef:
22-01-2021 15:44
Het zou er voor mij heel erg vanaf hangen of ze anderen in gevaar heeft gebracht. Een ommetje in een rustige wijk is net zomin gevaarlijk voor een ander als in je eigen achtertuin lopen. Als ze anderen in gevaar heeft gebracht zou ik er wel iets van zeggen denk ik.

Het is onmogelijk dat ze op weg naar haar bestemming niemand tegenkomt. Zoals ik zei: daar zal het extra druk zijn vanwege het mooi weer.

Ik wil niet te veel details geven, maar ze gaat mensen tegenkomen waar je niet te veel kan uitwijken.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
22-01-2021 15:43
Het zijn mijn eigen zaken. Ik zit niet voor de lol sinds de eerste piek thuis te werken.
nee dat komt omdat er een pandemie is, niet om een vriendin een ommetje heeft gemaakt
lilalinda schreef:
22-01-2021 15:46
je kunt haar altijd vragen, of ze zich wel redt, of je boodschappen voor haar kan doen etc.
Dat 7 dagen thuis best lang is.

Dat heb ik elke dag gedaan sinds het voornemen om te testen.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
22-01-2021 15:34
Veel mensen vinden van wel. Ik vind het onzin. Bemoei je met je eigen zaken. Ze loopt buiten doe niet zo dramatisch zeg. Ze zit niet op een party met 400 man...
Dit kun jij en vele anderen wel vinden, maar wat is er niet duidelijk aan blijf thuis bij klachten?

Dus nee, ook niet even een blokje om
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
22-01-2021 15:41
Bij ons coronageval thuis in september was het nog zo dat je 7 dagen na het begin van de klachten en 24 uur nadat je klachtenvrij was weer uit isolatie mocht.
Mijn kind kreeg donderdagavond klachten, die hebben we aangekeken tot zaterdag, toen een afspraak gemaakt voor maandag, dinsdagochtend kregen we te horen dat hij positief getest was, woensdag waren zijn klachten weer voorbij.

Belangrijk is dus niet wanneer de positieve test er was, maar wanneer de klachten begonnen en wanneer ze voorbij waren.
dat dacht ik ook
lilalinda schreef:
22-01-2021 15:48
is het dag 4 vanaf testen of vanaf klachten?
Klachten komen voor testen he? als ze op vrijdag klachten kreeg en op maandag werd getest, klopt het wat ze doet

Dan nog steeds te vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, als ze geen klachten meer heeft en buiten gebleven is, is de kans dat ze iemand besmet echt heel erg klein hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er wel iets van zeggen omdat dit een van de redenen is dat we nog steeds in een lockdown zitten. Niemand vindt het leuk om 7 dagen in quarantaine te gaan maar dat is nu eenmaal zo, houd je dan ook gewoon aan de regels.

En het goedpraten van dat het allemaal wel meevalt en dat het gewoon in de buitenlucht is vind ik zo'n onzin. TO geeft meerdere keren aan dat ze mensen niet kan ontwijken op haar weg naar huis. En ook al zou ze niemand tegenkomen, hou je voor 7 (!!) dagen aan de opgelegde quarantainemaatregelen.
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:53
Het is onmogelijk dat ze op weg naar haar bestemming niemand tegenkomt. Zoals ik zei: daar zal het extra druk zijn vanwege het mooi weer.

Ik wil niet te veel details geven, maar ze gaat mensen tegenkomen waar je niet te veel kan uitwijken.

Dan zou ik er iets van zeggen. Dat vind ik dan niet verantwoord. Ik vroeg het omdat ik zelf in een gebied woon waar ik op bepaalde tijdstippen (niet 's nachts) zou kunnen wandelen in een open gebied met bijna geen mensen. Dan vind ik het echt iets anders. Natuurlijk zijn de regels er niet voor niets maar het gezond verstand mag wat mij betreft ook een rol spelen.

Edit: maar het antwoord op mijn vraag had je al gegeven, Sorry, niet gezien.
Alle reacties Link kopieren
Tja het is een lastige situatie. Ik zal toegeven dat ik tijdens mijn quarantaine van 14 dagen, in een kamer van 10 vierkante meter en zonder daglicht ook één keer ben gaan wandelen. Daar zullen mensen wat van vinden. Maar op gegeven moment lopen de emoties zo hoog op als je nergens meer naartoe kan, dan moet je even uit je gedachtes en in je lijf komen. Voor mij hielp één keer wandelen enorm voor mijn mentale gezondheid en kon ik de quarantaine daarna netjes afmaken. Heb gewandeld met handschoenen aan, mondkap op en met enorme boog om mensen heen.

Is een keer wandelen nou echt een rede om zo boos en verdrietig te zijn? Ik begrijp dat je het irritant vindt, maar je reageerd er erg emotioneel op n.m.i.
Misschien interessant om bij jezelf te zoeken waarom dit je zo raakt? En als je besluit om de vriendin aan te spreken, laat je emoties eerst even zakken, anders wordt dit nooit een productief gesprek.
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:25
Dat is ook mijn dilemma. Aan de andere kant is dit wat ons allemaal raakt. Het schijnt dat 1 op de 5 mensen met een positieve test naar buiten gaan. Mogen we elkaar daarop aanspreken?
Ik zie echt het probleem niet en vind dat je je onwijs aanstelt. Laat dr lekker buiten lopen sjeez... Kan me heel goed voorstellen dat je een snauw krijgt van dr als je er wat van zegt en terecht want ze doet niks verkeerd ze loopt alleen een rondje buiten? Als dat al niet meer kan
anoniem_646f4912a0d48 wijzigde dit bericht op 22-01-2021 16:38
11.09% gewijzigd
Ik lees op dit forum vaak dat emdr wonderen doet.
Vivafit89 schreef:
22-01-2021 15:18
Eigenlijk is het best wel erg dat de regels nog niet duidelijk zijn bij iedereen. Ik heb net de website van de GGD en het RIVM bekeken en het is echt onduidelijk.
De regels zijn duidelijk en als je positief getest bent krijg je van het bron en contactonderzoek ook duidelijk te horen hoelang je binnen moet blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven