Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Waarom geen aandacht voor vitamine D?

13-01-2021 16:51 108 berichten
Wat ik me zomaar af zit te vragen... de laatste tijd zijn er verschillende nieuwsberichten geweest over het feit dat uit verschillende onderzoeken blijkt dat vitamine D mogelijk kan bijdragen aan een milder verloop van COVID. Zie o.a. https://www.ad.nl/binnenland/experts-bo ... ~aa23a7b7/ .

Het verbaast me dat hier niet meer aandacht aan gegeven wordt. Ik bedoel: hoe simpel kan het zijn iedereen aan te raden extra vitamine D te slikken? Ze zeggen dat er nog niet voldoende bewijs is, maar hoe erg is dat in dit geval? Een overdosis schijn je niet snel te krijgen, dus ik zou zeggen: we kunnen het toch allicht proberen? Dit lijkt me nou echt een gevalletje ‘baat het niet dan schaadt het niet’. Als er nou ontdekt zou worden dat prednison of chemotherapie mogelijk kan helpen (om maar wat heftige medicijnen te noemen) dan zou ik kunnen begrijpen dat daar terughoudend mee zou worden omgegaan. Maar zoiets eenvoudigs als dit... Stel dat dat er mogelijk voor zou zorgen dat de ziekte bij sommige mensen milder verloopt, dan zou dat toch heel goed nieuws voor de zorg zijn?
Loesiepoesie schreef:
19-01-2021 20:17
Mijn buurman slaapt al maanden niet meer, heeft stress en een burnout. Zijn zaak is nu falliet.
Gelukkig kom jij er weer bovenop en lag je niet te sterven op de IC.
Wat is je punt?
Alle reacties Link kopieren
Loesiepoesie schreef:
19-01-2021 20:15
Aan vitamine D wordt geen geld verdiend, aan een vaccin wel!
?
Alle reacties Link kopieren
Ongetwijfeld ben ik niet de enige die dit zegt, maar je moet sowieso zorgen dat je vitaminehuishouding op orde is om zo gezond mogelijk te blijven. Extra vitamines gaan slikken heeft geen zin, allen als je al een tekort had. En dan moet je ook zonder corona extra supplementen nemen.
Sun.lover schreef:
15-01-2021 23:02
Ik was hartstikke fit, deed veel aan buiten sporten (hardlopen, fietsen), prima vit D gehalte, gezond bmi en ik ben behoorlijk ziek van Corona geworden met een revalidatietraject. Het is e het onzin dat je zo niet ziek of minder ernstig ziek kan worden.

Herkenbaar.

Dat vitamine D onderzoek gaat over IC patiënten, verreweg de meeste patiënten komen nooit in het ziekenhuis of op de IC en vallen daardoor in de categorie 'milde klachten'. Dat is echter een zeer ruim begrip, variërend van helemaal geen klachten of een lichte verkoudheid tot weken enorm ziek en daarna maanden revalideren.

Binnen die brede categorie 'milde klachten' zie ik in mijn persoonlijke omgeving (voor wat het waard is) geen enkele voorspellende waarde in een gezonde levensstijl.

k ken diverse mensen die corona hebben gehad en daarvan zijn hele gezonde en sportieve mensen (marathonlopers, buitensporters, yoga/foodie types), keihard getroffen en sommige anderen waarvan je dat niet zou verwachten (rokende 60 + er en een net te mollige bourgondiers) juist uiterst mild met nauwelijks klachten.

Je kan het niet op individueel niveau voorspellen of voorkomen dat je aan de ernstige kant van de 'milde klachten' komt.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
21-01-2021 20:58
Dat is niet geheel waar. Een te laag vit D heeft ook myopathie tot gevolg.
Fair enough! Ik weet nog geen goede vertaling voor musculoskeletal health 😬.
En als deze poster zich na vitamine D suppletie weer helemaal top voelt, is dat natuurlijk fantastisch, maar ik denk dat men in het algemeen voorzichtig moet zijn met het toeschrijven van atypische klachten aan een (veelvoorkomend) tekort.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Miranda_86 schreef:
19-01-2021 08:07
Ik heb vorige week bloed laten prikken omdat ik wat vage klachten had. Daar kwam flink vit. D tekort uit. Dat had ik anders echt nooit geweten en zelfs niet vermoed bij de klachten die ik heb.
Ik slik nu een hoge dosis om het vit d gehalte op peil te brengen en dan ga ik daarna over op onderhoudsdosis.
Goed dat je daar achter bent gekomen!
Zonmuis schreef:
03-02-2021 23:29
Goed dat je daar achter bent gekomen!
Ja, inderdaad. Een geluk bij een ongeluk!
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
15-01-2021 22:17
In ons gezin slikken we elke dag een multivitamine, extra vitamine C en 's winters extra vitamine D.
Man en zoon slikken ook nog visolie. Man sinds kort, zoon al jaren.
We hebben al jaren geen griep gehad, af en toe wel verkouden.

Hopelijk kunnen we ons snel laten vaccineren tegen corona.

Zoon hebben we al op eigen kosten extra laten inenten omdat we niet gingen wachten op het moment dat de landelijke hpv-vaccinatie voor jongens wordt ingevoerd.
Vraagje, hoe is de interval bepaald van de hpv vaccinatie? Door de ha of heb je geïnformeerd bij de GGD?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven