Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Waarom sluiting scholen?

25-11-2021 08:32 639 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom zouden kinderen weer de dupe moeten zijn? Omdat sommige volwassenen zich niet willen laten vaccineren? Omdat de volwassenen dan wel een leuke middag kunnen shoppen? Omdat de volwassenen dan lekker in de horeca kunnen eten en drinken? Omdat de volwassenen bij Jan en alleman op bezoek kunnen?Zolang de volwassenen hun plezier maar hebben offeren we de kinderen op? Is het misschien geen idee dat de volwassenen zich aanpassen en voorzichtig zijn? Het zijn zeker niet alleen de kinderen die het verspreiden en het zijn de volwassenen die in de ziekenhuizen belanden.
Lollypop04 schreef:
25-11-2021 09:18
Vaccinatie plicht en 2 g per direct. Vaccineren ook voor jonge kinderen. Opschieten met de boosters.
Onder andere ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat er structurele problemen zijn en dat daar iets mee moet. En ook dat er vele groepen slachtoffer zijn. Maar dat is niet in 1 2 3 opgelost. Het gaat erom dat we code zwart willen afwenden of de schade beperken en dan moeten we nu ingrijpen. En hard. En ja daar vallen dan ook slachtoffers. Maar het heeft toch weinig zin om nu naar structurele oplossingen te kijken terwijl we naar de afgrond gaan? Als er over twee weken geen plek is voor je partner die een ongeluk krijgt? En die dan dus sterft terwijl dat niet had gehoeven.

Het is een feit dat die problemen er zijn en dat daar iets mee moet. Maar nu moet er daarnaast ook iets anders.

En wat betreft black friday… dat wisten we nog van vorig jaar. Hebben we een jaar de tijd voor gehad om daar alternatieven voor te bedenken zodat ondernemers daar niet of minder de dupe van worden. De kleine boetiekjes hier in het dorp hebben geen fancy webshop maar die verzinnen ook creatieve acties om daar toch van te kunnen profiteren zonder dat de kiet vol zit op die dag.
Alle reacties Link kopieren
Scholen open houden, maar alle andere hobbies, clubjes, bijeenkomsten, BSO enz van de kinderen even dicht dan en geen speelafspraakjes? Sinterklaasintocht, sporten, samen spelen, naar buiten enz dat kan ook allemaal met je klas. Ouders kunnen dan nog redelijk wat uren werken, kinderen missen geen school. De uitbraken hou je dan in ieder geval wat meer in de klas of in de school. Hier is een school waarvan een vijfde van de kinderen corona heeft en ziek is. Een even groot deel zit in quarantaine ivm ziek familielid of positief testen maar is niet ziek. Wat zou het fijn zijn geweest als de kinderen van die school even niet op zwemles de kinderen van andere scholen in hun nek stonden te hoesten.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
25-11-2021 09:20
Heel makkelijk. Prima, dan is de discussie klaar.
Het is inderdaad heel makkelijk om overal tegen te zijn, zonder zelf met een voorstel te komen.
Bloemetjefresia schreef:
25-11-2021 09:22
Ik snap dat er structurele problemen zijn en dat daar iets mee moet. En ook dat er vele groepen slachtoffer zijn. Maar dat is niet in 1 2 3 opgelost. Het gaat erom dat we code zwart willen afwenden of de schade beperken en dan moeten we nu ingrijpen. En hard. En ja daar vallen dan ook slachtoffers. Maar het heeft toch weinig zin om nu naar structurele oplossingen te kijken terwijl we naar de afgrond gaan? Als er over twee weken geen plek is voor je partner die een ongeluk krijgt? En die dan dus sterft terwijl dat niet had gehoeven.

Het is een feit dat die problemen er zijn en dat daar iets mee moet. Maar nu moet er daarnaast ook iets anders.

En wat betreft black friday… dat wisten we nog van vorig jaar. Hebben we een jaar de tijd voor gehad om daar alternatieven voor te bedenken zodat ondernemers daar niet of minder de dupe van worden. De kleine boetiekjes hier in het dorp hebben geen fancy webshop maar die verzinnen ook creatieve acties om daar toch van te kunnen profiteren zonder dat de kiet vol zit op die dag.
Het punt is toch juist dat er al twee jaar niet naar structurele oplossingen wordt gekeken? En die structurele oplossingen moeten met name komen in de zorg hoor, niet in de detailhandel mbt black friday.
Ysje schreef:
25-11-2021 09:23
Het is inderdaad heel makkelijk om overal tegen te zijn, zonder zelf met een voorstel te komen.
Als jij niet kan lezen, is dat niet mijn probleem :bye:
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
25-11-2021 09:21
Onder andere ja.
Er moet meer gebeuren, meer waardering voor de zorg, betere salarissen daar, meer mensen opleiden enzv. Maar voor nu, echt de komende weken, wat mij betreft met militaire precisie zoals in Portugal hup die spuiten er in. En in grote aantallen zodat ook voor einde dit jaar de grootste groep volwassenen de booster gehad heeft. En dan direct door kinderen vaccineren.
Lollypop04 schreef:
25-11-2021 09:26
Er moet meer gebeuren, meer waardering voor de zorg, betere salarissen daar, meer mensen opleiden enzv. Maar voor nu, echt de komende weken, wat mij betreft met militaire precisie zoals in Portugal hup die spuiten er in. En in grote aantallen zodat ook voor einde dit jaar de grootste groep volwassenen de booster gehad heeft. En dan direct door kinderen vaccineren.
Ja dat zeg ik toch ook steeds?
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
25-11-2021 09:23
Scholen open houden, maar alle andere hobbies, clubjes, bijeenkomsten, BSO enz van de kinderen even dicht dan en geen speelafspraakjes? Sinterklaasintocht, sporten, samen spelen, naar buiten enz dat kan ook allemaal met je klas. Ouders kunnen dan nog redelijk wat uren werken, kinderen missen geen school. De uitbraken hou je dan in ieder geval wat meer in de klas of in de school. Hier is een school waarvan een vijfde van de kinderen corona heeft en ziek is. Een even groot deel zit in quarantaine ivm ziek familielid of positief testen maar is niet ziek. Wat zou het fijn zijn geweest als de kinderen van die school even niet op zwemles de kinderen van andere scholen in hun nek stonden te hoesten.
En wie gaat dat organiseren? De leerkrachten? En waar? De school waar mijn kinderen opzitten gaat gesloopt worden, op het oude schoolplein wordt het nieuwe gebouw neergezet. Ze kunnen in de pauzes al amper buiten spelen. Laat staan sporten.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Dat ben ik met je eens. Maar dat doet toch niks af aan het feit dat daarnaast nu hard ingegrepen moet worden om code zwart af te wenden?
Ik zeg niet dat we van noodingreep naar noodingreep moeten gaan en tussentijds niks doen aan de structurele problemen. Maar voor nu ontkomen we niet aan een noodgreep.

Maar ik begrijp de frustratie en de boosheid wel. Dat mag er ook zeker zijn. We worden allemaal op onze eigen manier geraakt in deze crisis. De een nog veel harder dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het heeel vervelend vinden. Voor de leerkrachten, voor de kinderen, voor de ouders, voor de werkgevers van die ouders; voor iedeeen eigenlijk. Maar ik zou het wel begrijpen.
We hebben écht een probleem in de zorg op dit moment. En ja, we weten allemaal hoe dat zo gekomen is en hebben 1000 ideeën om dat op te lossen, maar dat kan niet op korte termijn.
Dus ja, ik zou het wel begrijpen.

En reken echt maar niet dat de volwassenen gewoon lekker uit eten kunnen terwijl de scholen dicht zijn. Als ze zo’n rigoureuze maatregel invoeren, dan gaat de horeca ook echt wel op slot hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de scholen en de kinderopvang de echte besmettingshaarden zijn en dat de cijfers nu gewoon zo snel mogelijk naar beneden moeten. Code zwart wil niemand en de scholen kunnen nu ook niet normaal functioneren vanwege de vele besmettingen overal. Liever dat het kort en doeltreffend kan dan sectoren te sluiten met onvoldoende effect op de cijfers zoals we vorige winter hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
25-11-2021 09:28
Dat ben ik met je eens. Maar dat doet toch niks af aan het feit dat daarnaast nu hard ingegrepen moet worden om code zwart af te wenden?
Ik zeg niet dat we van noodingreep naar noodingreep moeten gaan en tussentijds niks doen aan de structurele problemen. Maar voor nu ontkomen we niet aan een noodgreep.

Maar ik begrijp de frustratie en de boosheid wel. Dat mag er ook zeker zijn. We worden allemaal op onze eigen manier geraakt in deze crisis. De een nog veel harder dan de ander.
Maar er zijn ook andere noodgrepen mogelijk. Wat ik schreef, wat mij betreft nu een hele harde inzet richting vaccinatie en boosters voor einde van het jaar. Defensie erbij inzetten, zij zijn gewend en capabel hele grote acties snel en kundig te regisseren. Is in andere landen ook gebeurd. En vaccinatie plicht. En scholen open. Of halve klassen, dan iig de helft van de week naar school en de helft van de contacten. Maar echt niet scholen sluiten.
Yasinaa schreef:
25-11-2021 09:31
Ik denk dat de scholen en de kinderopvang de echte besmettingshaarden zijn en dat de cijfers nu gewoon zo snel mogelijk naar beneden moeten. Code zwart wil niemand en de scholen kunnen nu ook niet normaal functioneren vanwege de vele besmettingen overal. Liever dat het kort en doeltreffend kan dan sectoren te sluiten met onvoldoende effect op de cijfers zoals we vorige winter hebben gedaan.
Vorige winter zijn de scholen ook twee maanden dicht geweest, weet je nog?
labradokus schreef:
25-11-2021 09:20
Mijn zoon zit op een MBO in Amsterdam, in zijn klas van 24 zijn er 4 gevaccineerd. Pas een stukje opleiding buiten de school gehad met 120 man in de bus, 90 corona. Zo gaan we er dus niet af komen. Er wordt nu al geroepen, als er QR-codes op school komen hebben we geen leraren, nagenoeg geen gevaccineerd.

Ik vraag mij ook af waar dat cijfer, 15% ongevaccineerde, vandaan komt? Die zitten denk ik allemaal in mijn omgeving. Helaas waan ik mij vanwege mijn werk tussen de Tokkies, maar het lijkt of die allemaal niet gevaccineerd zijn. Die Facebook geleerden.
Zeg je nu dat de leerkrachten ook niet gevaccineerd zijn?
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
25-11-2021 09:34
Vorige winter zijn de scholen ook twee maanden dicht geweest, weet je nog?
Ja klopt, maar dat deden ze pas nadat ze veel te lang hadden aangemodderd met andere sectoren sluiten terwijl de scholen open bleven. Pas toen de scholen dicht gingen, gingen de cijfers pas echt omlaag. Moeten ze nu gewoon meteen doen. En uiteraard opschieten met die boosters vooral voor zestig plussers en daarna snel voor iedereen. Ik snap niet waarom ze daar zo mee treuzelen. Er zijn toch genoeg vaccins? Dan wordt de virusverspreiding ook weer wat minder. Ik vind dat ze echt dingen laten liggen. Ik hoop dat de scholen nu even paar weken tot hoogstens een maand dicht gaan, dan zullen die cijfers in ieder geval snel dalen.
Daarna moet er denk ik toch een vaccinatieplicht gaan komen, anders komen we hier sowieso nooit uit op de redelijk korte termijn. Al is inmiddels bijna wel iedereen besmet geweest denk ik zo.
yasinaa wijzigde dit bericht op 25-11-2021 09:42
10.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
25-11-2021 09:15
Nee hoor. Een van mijn kinderen heeft het sowieso al gehad, en ik vind het prima als mijn andere kind het krijgt. Ik ben gevaccineerd en gezond, ik kan een besmetting wel aan. Liever 10 dagen samen quarantaine dan weken of maanden alle scholen dicht.
Helemaal mee eens, liever een poosje quarantaine en dan verder met je leven. Voor de derde keer scholen weken of maanden dicht is echt een slecht idee, mijn zoon begint net zijn draai op de middelbare school te vinden en zou dan ineens uren naar een scherm moeten gaan zitten kijken, sociaal en qua opleiding achterstand opdoen omwille van een probleem dat niet dat van zijn generatie is. De verlofopties zijn hier ook al lang en breed op voor 2021 dus helpen wordt lastig en ik verwacht ook dat groepjes kinderen samen les gaan volgend als dit door gaat.
Alle reacties Link kopieren
labradokus schreef:
25-11-2021 09:20
Mijn zoon zit op een MBO in Amsterdam, in zijn klas van 24 zijn er 4 gevaccineerd. Pas een stukje opleiding buiten de school gehad met 120 man in de bus, 90 corona. Zo gaan we er dus niet af komen. Er wordt nu al geroepen, als er QR-codes op school komen hebben we geen leraren, nagenoeg geen gevaccineerd.

Ik vraag mij ook af waar dat cijfer, 15% ongevaccineerde, vandaan komt? Die zitten denk ik allemaal in mijn omgeving. Helaas waan ik mij vanwege mijn werk tussen de Tokkies, maar het lijkt of die allemaal niet gevaccineerd zijn. Die Facebook geleerden.

Jeetje, wat zit jij in een andere bubbel dan ik! In mijn bubbel is letterlijk iedereen van de volwassenen gevaccineerd en onder jongeren is dat denk ik 80%.. Ook Amsterdam
Alle reacties Link kopieren
Als we nu iemand de schuld moeten geven van de aanstaande schoolsluiting, is dat natuurlijk Rutte en De Jonge. Door hun prutsende zwabberbeleid en totale miscommunicatie hebben we een grote groep ongevaccineerden, en een grote groep mensen die zich slecht houden aan adviezen om verspreiding te voorkomen.
En dan weten die prutsers van de regering het ook nog zo te draaien dat het de schuld van de mensen en de ongevaccineerden is.
Echt ongelooflijk. Het is echt volledig aan hun gedraai en gedoe te wijten. Sturen op ic capaciteit maar dan niet snappen dat het 3 weken duurt voordat je iets van maatregelen terug ziet. Beweren dat het geen code zwart is terwijl er mensen doodgaan omdat "planbare" zorg al maanden niet gepland kan worden.

Als je na deze totale shitshow met tienduizenden doden nog steeds VVD, D66 of CDA stemt, heb je echt een blok beton voor je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Pozzebok schreef:
25-11-2021 09:44
Als we nu iemand de schuld moeten geven van de aanstaande schoolsluiting, is dat natuurlijk Rutte en De Jonge. Door hun prutsende zwabberbeleid en totale miscommunicatie hebben we een grote groep ongevaccineerden, en een grote groep mensen die zich slecht houden aan adviezen om verspreiding te voorkomen.
En dan weten die prutsers van de regering het ook nog zo te draaien dat het de schuld van de mensen en de ongevaccineerden is.
Echt ongelooflijk. Het is echt volledig aan hun gedraai en gedoe te wijten. Sturen op ic capaciteit maar dan niet snappen dat het 3 weken duurt voordat je iets van maatregelen terug ziet. Beweren dat het geen code zwart is terwijl er mensen doodgaan omdat "planbare" zorg al maanden niet gepland kan worden.

Als je na deze totale shitshow met tienduizenden doden nog steeds VVD, D66 of CDA stemt, heb je echt een blok beton voor je hoofd.
Ja, ze kloten inderdaad maar wat aan. True. Maar ik ben nog altijd wél blij, dat het door relatief ervaren mensen gebeurd, en niet door die nieuwe zwabberpartijtjes. Echt, wie zou dit wél goed hebben gedaan dan?
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
25-11-2021 09:27
En wie gaat dat organiseren? De leerkrachten? En waar? De school waar mijn kinderen opzitten gaat gesloopt worden, op het oude schoolplein wordt het nieuwe gebouw neergezet. Ze kunnen in de pauzes al amper buiten spelen. Laat staan sporten.
Ze hoeven toch niks extra's te organiseren? Ze krijgen toch al gym? Ze vieren toch al Sinterklaas (of andere feesten)? Ze werken en spelen toch veel samen in de klas. School is meer dan de tafels leren. Tuurlijk is dat minder dan dat ze echt naar sport gaan en is de echte intocht spannender dan Sinterklaas vieren in de klas. Maar het is altijd nog beter dan dat school EN alle clubjes enz sluiten. Een maand geen voetbal en geen zangles lijkt me voor kinderen minder vervelend dan een maand geen school. En voor ouders ook.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze bronnen van besmetting zijn en er geen reserveleerkrachten zijn die de boel kunnen blijven laten draaien, heb ik begrepen uit diverse nieuws- en talkshows.

Ik snap niet dat ze iedereen niet zoveel boosterprikken hebben aangeboden als die mensen maar willen; iedereen kan zijn eigen behoefte daaraan het beste inschatten. In dit geval kan angst juist een goede raadgever zijn.

Maar ze hebben weer veel tijd voorbij laten gaan door hun geneuzel over 3G en 2G.
Dan moet het maar zoals het kan
Ik word hier boos van. Bron AD
De scholen mogen niet dicht, maar je mag kinderen ook niet verplichten om een vaccin te nemen.

De Kinderombudsman roept het kabinet op om jongeren te ontzien bij het wetsvoorstel voor de invoering van een zogeheten 2G-coronatoegangsbewijs. Met zo'n bewijs mogen alleen genezen of gevaccineerde mensen naar binnen bij bijvoorbeeld evenementen en restaurants.

Ook wil de organisatie niet dat er een coronapas op basis van 3G komt in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Daarbij krijgen mensen een QR-code als zij zijn gevaccineerd, zijn genezen of negatief zijn getest.

,,Beide maatregelen hebben verregaande gevolgen voor het dagelijks leven van jongeren en zetten daarmee hun ontwikkeling, rechten en in het bijzonder het recht op onderwijs onder druk", schrijft Kinderombudsman Margrite Kalverboer in een brief aan het kabinet.

Zij zegt zich het meeste zorgen te maken over het recht op onderwijs. ,,Dat is een essentiële voorziening waar alle jongeren toegang toe moeten hebben. Als de coronapas wordt ingevoerd in het mbo, wordt het onderwijs voor niet-gevaccineerde studenten minder toegankelijk."
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
25-11-2021 09:42
Helemaal mee eens, liever een poosje quarantaine en dan verder met je leven. Voor de derde keer scholen weken of maanden dicht is echt een slecht idee, mijn zoon begint net zijn draai op de middelbare school te vinden en zou dan ineens uren naar een scherm moeten gaan zitten kijken, sociaal en qua opleiding achterstand opdoen omwille van een probleem dat niet dat van zijn generatie is. De verlofopties zijn hier ook al lang en breed op voor 2021 dus helpen wordt lastig en ik verwacht ook dat groepjes kinderen samen les gaan volgend als dit door gaat.

Mijn dochter zat tijdens de eerste lockdown in groep 8: Dag leuk afronden van je basisschool. Vorig jaar in de brugklas: Dag vrienden maken en rustig wennen aan de middelbare. Nu op een nieuwe middelbare school (afgestroomd, mede doordat door de schoolsluiting de motivatie en dus resultaten onvoldoende waren) en ze begint daar net een beetje te aarden.
Dit zou het 3e schooljaar worden dat onze kinderen en jongeren de dupe zijn van de crisis. Het 3e! Sommige kleintjes die nu in groep 3 zitten hebben nog nooit een normaal schooljaar meegemaakt.
Het valt aan mij echt op geen enkele manier meer te verkopen. Het is gewoon niet acceptabel meer, hoeveel besmettingen onder kinderen er ook zijn. Zij zijn het probleem niet. Hun ouders kunnen zich laten vaccineren en alle andere volwassenen moeten zelf maar gewoon uit gaan kijken.

Ik ben voor een korte lockdown (alles dicht, maar scholen open, geef die desnoods maar een extra week kerstvakantie maar meer niet). En daarna vaccinatieplicht en boosters voor iedereen boven de 40.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk als je nu twee weken de scholen dicht doet, dat heel veel andere maatregelen niet hoeven. Het is misschien ook een beetje verdelen van de pijn. Natuurlijk willen we de scholen zo lang mogelijk open houden, maar als de keuze zou zijn:
A. twee weken scholend dicht
B. vier maanden horeca, cultuur en niet-essentieel winkels dicht.

Dan denk ik dat het te verantwoorden is om de scholen te kiezen. Ik denk niet dat dit zo is hè, is maar een vooorbeeld. Maar dit type scenario's wordt allemaal doorgerekend en dan is het aan het kabinet om daar een keuze in te maken. Wat het ook wordt, het zal sowieso pijn doen ergens. Dat is niet te voorkomen.

Wat betreft het structureel verbeteren van de zorg: ja, dat zou geweldig zijn. Maar je trekt niet zomaar een blik mensen open. Er zijn gigantische tekorten in zorg, onderwijs, bouw en techniek. Allemaal in de essentiële beroepen. Daar moeten we echt in de basisschool al mee beginnen. En ook bij de ouders. Niet dat gehamer op een hoge cito-score of universitaire studie. Maar sta te juichen als je kind vmbo-advies heeft en elektricien wordt. Adviseer een opleiding HBO-V. Maar dat gebeurt allemaal veel te weinig dus in die zin hebben we het ook aan 'onszelf' te danken.

Wat is je oplossing om de zorg structureel te verbeteren? Het is namelijk niet alleen het salaris hè. Het gaat veel vaker om je werk niet te kunnen doen zoals je dat wil doen, te weinig tijd voor een patiënt.

Jaarlijks wordt er steeds meer geld uitgegeven aan de zorg, het wordt alleen veel meer duurder. Dat komt niet alleen door de vergrijzing, maar ook doordat we veel meer doen. Er zijn jaarlijks steeds meer onderzoeken en behandelingen mogelijk, en ja, die willen we patiënten dan ook wel kunnen bieden. Wél die levensverlengende behandeling, wel die nieuwe vruchtbaarheidsbehandeling, wel dat ene onderzoek om te achterhalen wat er mis is. Doordat we steeds meer doen, is er steeds meer werk en ligt er steeds meer druk op de mensen die in de zorg werken.

Het geld is het probleem niet, er wordt jaarlijks steeds meer geïnvesteerd in de zorg. Maar de mensen zijn er niet om AL dat nieuwe werk uit voeren. En dan moeten ze ook nog alles documenteren dus ze hebben er ook nog een enorme administratieve last bij gekregen. Maar als we dat niet doen, gaan we waarschijnlijk veel te veel tijd aan patiënt 1 besteden, waardoor patiënt 2 in het gedrang komt. Of gaan we aan patiënt 1 en patiënt 2 meer tijd besteden, waardoor de zorg nóg veel duurder wordt dan hij al is.

En hij gaat met de vergrijzing alleen maar duurder worden.

Kortom: het is gemakkelijk om te roepen dat het allemaal beter moet in de zorg, maar dat is echt niet zo maar geregeld. Je kunt zelf wel wat doen en dat is mensen die op zoek zijn naar werk aan te raden in de zorg te gaan werken.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven