Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wat heb jij geleerd in 2020 door corona?

29-12-2020 23:11 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd! Welke les heb je gehaald uit de coronacrisis?

Voor mijzelf is het vooral wat echt belangrijk is in het leven. Dat het niet gaat om de gaafste vakanties, door iedereen aardig gevonden worden etc., maar dat het gaat om de gezondheid en geluk van je familie. Natuurlijk wist ik dit al en ben ik iedere dag dankbaar voor de mensen om me heen, maar de coronacrisis heeft me dit weer extra doen realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Roomsnoesje schreef:
30-12-2020 10:56
Nee hoor, maar graag wel met ietsje meer respect voor die natuur.
Ik doelde niet zozeer op jouw post, hoewel ik die ook heel generaliserend vind. Alsof stadsbewoners alleen maar willen winkelen, en alsof dorpsbewoners nooit naar de stad komen om daar leuke dingen te ondernemen. En alsof alle schreeuwende vernielzuchtige gezinnen die jij kennelijk tegenkomt in de bossen uit de stad komen.
Alle reacties Link kopieren
Roomsnoesje schreef:
30-12-2020 10:56
Nee hoor, maar graag wel met ietsje meer respect voor die natuur.
Ik denk dat dat niets te maken heeft met dorp of stadsbewoners. Onder beide zitten aso’s. Als er meer van beide komen heb je meer afval en overlast.
Ik heb geleerd dat ik maar bar weinig échte vrienden heb en dat mensen toch vooral erg met zichzelf bezig zijn. In de eerste lock down ging het nog wel, maar nu... ik woon alleen, heb geen familie. En met kerst was ik alleen, met oud & nieuw ben ik alleen, en mijn werk als zzp'er is bij de eerste golf al per direct gestopt.

Ik heb wel geleerd dat ik nog meer aan kan dan ik dacht, maar ik heb het dit jaar wel echt zwaar gehad (en nog dus).
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
30-12-2020 11:03
Ik doelde niet zozeer op jouw post, hoewel ik die ook heel generaliserend vind. Alsof stadsbewoners alleen maar willen winkelen, en alsof dorpsbewoners nooit naar de stad komen om daar leuke dingen te ondernemen. En alsof alle schreeuwende vernielzuchtige gezinnen die jij kennelijk tegenkomt in de bossen uit de stad komen.
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb nergens onderscheid gemaakt, ik zeg alleen dat ik nu andere mensen in het bos tegen kom dan alle andere jaren, met veel minder respect voor de natuur.
isa__88 schreef:
30-12-2020 10:27
Ik woon in een appartement maar heb een groot balkon, daar heb ik gelukkig 0 problemen mee gehad.
Waar ik wel blij mee ben is dat ik geen kinderen heb, zeker nu in Corona tijd. Als ik collega’s hoor en toch ook wel hoor klagen.. ben ik zo blij dat ik geen schreeuwende kinderen om me heen heb die continu aandacht willen.
Nou inderdaad, ik ben nog nooit zo dankbaar geweest dat ik bewust kindloos ben als dit jaar. Wat een zegen. Ik heb wat klagende ouders gehoord om me heen die gek werden van de kinderen thuis. Dat zou ik ook worden als ik ze zo lang zou moeten vermaken en ze niet naar school zouden mogen.
Roomsnoesje schreef:
30-12-2020 11:11
Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb nergens onderscheid gemaakt, ik zeg alleen dat ik nu andere mensen in het bos tegen kom dan alle andere jaren, met veel minder respect voor de natuur.
Idem!
Ik heb geleerd, dat ik heerlijke kinderen heb.
Zo flexibel, relax ...

Leef al jaren in een nep huwelijk. Dat het tijd is, om voor mezelf te kiezen. Het leven is te kort en wil ik alleen nog vullen met positiviteit. Doel voor 2021.
retrostar schreef:
30-12-2020 10:32
De Coronabonus kende ik nog niet. :) Niet in de spotlights gezet denk ik.
Nee, ze snappen zelf ook wel dat daar gezeik over komt. En dat kwam ook, zeker aangezien die ook al netjes uitbetaald bleek, waar de zorgverleners volgens mij nu deels nog steeds aan het wachten zijn op de centen.
mick87 schreef:
29-12-2020 23:32
Dat vakanties een privilege zijn en Nederland ook genoeg te bieden heeft. Dat thuis lanterfanten zo slecht nog niet is.
En dat thuis sporten prima te doen is.
Dat vind ik altijd zo raar zeggen van vakanties "een privilege".

Een privilege is een voorrecht wat anderen je kunnen geven. Dat is niet je door jezelf bijelkaar gespaarde vakantie.

Verder OT. Ik heb geleerd dat niet alles in de soep valt als ik een paar dagen minder op kantoor ben of half thuiswerk (kinderen)
Ik heb geleerd dat er steeds minder respect en begrip is voor elkaar. Met name voor mensen die een andere mening hebben over het huidige Corona-beleid, dan dat wenselijk is.

Of zoals hier ook vaker voorbij komt: wappies, gekkies etc.
Sinds wanneer mag je geen afwijkende mening meer hebben en sinds wanneer is het nodig om mensen belachelijk te maken die anders denken dan jij.

En ik heb geleerd dat ik eigenlijk alleen echt mezelf nodig heb en daarmee heb ik het grootste geluk gevonden, waar ik heel dankbaar voor ben. Neemt niet weg dat ik blij ben met de mensen (vrienden, familie) om me heen.
Ik heb geleerd dat man en ik een nog beter team zijn dan ik al dacht. En dat ik echt wel een huismus ben, maar ook een die graag zo nu en dan uitvliegt om iets meer te zien dan eigen huis, tuin en straat. Ik heb geleerd dat mijn kinderen de leukste van de wereld zijn, maar dat ik ondanks dat niet gemaakt ben om thuisblijfmoeder te zijn.

Wat ik ook heb geleerd is dat er mensen zijn bij wie het glas halfvol is, die zien de mooie initiatieven die zijn ontstaan, maken er zelf het beste van en blijven positief. En dat er mensen zijn bij wie het glas halfleeg is, zien vooral de regels die overtreden worden, het slechte van anderen of klagen dat het een lieve lust is. Wat ik geleerd heb is dat ik die laatste groep best slecht trek.
anoniem_64a0002a48d8b wijzigde dit bericht op 30-12-2020 11:47
2.31% gewijzigd
redbulletje schreef:
29-12-2020 23:48
Dat in mensen echt het slechtste naar boven komt als het leven even niet meer maakbaar is.
De dunne laag beschaving blijkt heel erg snel te barsten.

Zoiets ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geleerd dat er steeds minder respect is voor elkaar. Ik vind het persoonlijk zo ontzettend erg wat er gebeurd in een aantal vluchtelingenkampen en nog erger hoe er hier door een aantal mensen op gereageerd wordt. Mensen die denken dat ze, omdat ze hier geboren zijn, blijkbaar recht hebben op een bepaald luxe leven en een aantal zekerheden en zich bedreigd voelen dat dit mogelijk in gevaar komt
Ik kan er niet bij. Ik wens zulke mensen alle ongeluk van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik mijn gewone leven dus wel erg mis, maar ik me wel meer op de achtergrond hou en de rust pak die ik nodig heb.
Ik thuiswerken nu het moet, en ook nog eens ft, helemaal niet fijn vind, ik mis mijn collega's zelfs de minder leuke.
Dit geldt ook voor mijn schoolgaande kinderen, en niet alleen voor de mijne.

Een virus blijkbaar in staat is een hele wereld in zijn greep te houden, met alle gevolgen van dien.
Schrijnende situaties, van mensen die mensen missen geen juiste hulp krijgen, wanneer zij geestelijk er aan onderdoor gaan.
Mensen die hun dromen kapot zien gaan, ( horeca amusement noem maar op )
Veel angst onder de mensen, wijzende vingers.

Gekke wereld, dat heb ik vooral gezien in 2020 en ik mag hopen dat 2021 het tij zal keren, en het weer gewoon wordt.
Feefeline schreef:
30-12-2020 09:42
Ik heb geleerd hoe goedgelovig mensen zijn, ondanks veel bewijs van liegen geloven mensen politici en farmacie. Ik snap daar echt niets van.
Ik heb me juist verbaasd over hoe makkelijk mensen al die rare complottheorieën voor zoete koek slikken en ze zelfs met beangstigend fanatisme denken te moeten verdedigen. Ik ben oprecht bang dat die tweedeling in de maatschappij niet meer zal herstellen.

Verder heeft dit jaar me bevestigd dat ik dat ik heel goed alleen kan zijn. Dat dacht ik al, maar nu weet ik het zeker.
Ik heb veel plezier ervaren met de dingen die dit jaar nog wel konden. Simpele dingen vaak en die hervonden waardering ervoor ervaar ik wel als een mooie les van 2020.
En ik denk dat de leuke dingen die we zo lang normaal vonden ook meer bijzonder zullen voelen dan voorheen wanneer ze weer kunnen. Ik hoop heel erg dat ik dat gevoel vast kan houden in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
30-12-2020 09:08
Wat ik ook nog heb 'geleerd'. Of vooral gemerkt...
Ik heb naar volle tevredenheid meer dan 10 jaar in een appartement gewoond. En in coronatijd is het me gaan benauwen. Dat ik geen tuin had toen de terrassen dichtgingen. Dat ik geen aparte werkkamer heb en ik vanaf de bank steeds op mijn werkplek uitkijk. Nu ik zo'n 16 uur per dag in dezelfde ruimte doorbreng, voel ik me opgesloten.
Dit al heb ik een joekel van een tuin en een extra kamer komen toch de muren op mij af. Hoewel ik naar kantoor gaan altijd verschrikkelijk vond door het reizen, het vroege tijdstip mis ik het nu enorm.

Dat ik mij weer kan aankleden voor een werkdag.

Ook heb ik geleerd dat ik uit mijn isolement moet komen als deze pandemie voorbij is, weer mensen moet gaan zien. Weer moet gaan leven.

Dat een kus op mijn wang die 'per ongeluk' werd gegeven zoveel in mij losmaakte, ik mis echt het lichamelijke contact met mensen.

En dat liefdesrelaties zoooo overrated zijn en ik toch liever alleen met mijn zoon ben.
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 11:36
Ik heb geleerd dat er steeds minder respect en begrip is voor elkaar. Met name voor mensen die een andere mening hebben over het huidige Corona-beleid, dan dat wenselijk is.

Of zoals hier ook vaker voorbij komt: wappies, gekkies etc.
Sinds wanneer mag je geen afwijkende mening meer hebben en sinds wanneer is het nodig om mensen belachelijk te maken die anders denken dan jij.
Kritisch denken tav het coronabeleid maakt je geen wappie.
Corona ontkennen, of zeggen dat " het maar een griepje is". Dat maakt je een wappie.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
elling381 schreef:
30-12-2020 10:48
Ik heb harde lessen geleerd dit jaar. De belangrijkste was dat ik mijn hele leven al doe wat anderen willen en van me verwachten. Dat ik door volledige aanpassing nooit heb gedaan wat ik zelf wil. En door dit jarenlang zo vol te houden, heb ik nu totaal geen idee wie ik ben en wat ik wil.
Mijn drukke baan in de zorg was de druppel afgelopen zomer. Het licht ging uit. Maar door volledig stil te vallen, was ik eindelijk in staat om met een afstand naar mezelf, mijn patronen en omgeving te kijken en kwam ik tot de kern van het probleem.
Ik heb de ogen uit m'n kop gejankt, voor het eerst in jaren, ben boos geweest, heb met dingen gegooid en dagenlang doelloos op de bank gelegen. Maar langzaam kwam ook het goede gevoel terug en kon ik oprecht blij en gelukkig zijn.

2020 heeft me keihard teruggefloten, maar ook op de juiste weg gezet. Een weg die ik niet kende, die eng is en onbekend. Maar bovenal is het míjn weg. En al weet ik nu nog niet precies hoe die eruit ziet, hij is nu al beter dan al die andere doodlopende hazenpaadjes die ik heb gekozen. Deze weg loopt naar boven en het uitzicht zal fantastisch zijn. Dat vertrouwen is wat 2020 me uiteindelijk heeft gegeven.
Al was het bij mij niet zo extreem maar ik heb ook een soortgelijke ervaring. Ik hoop dat jij in 2021 deze nieuwe weg die je bent ingeslagen kan voortzetten.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
30-12-2020 10:49
Ik vind die kinderen juist nog leuker geworden. Ik heb zoveel lol met ze. Ze zijn me anders dierbaar geworden. Heel grappige wezentjes vind ik ze. Hield al veel van ze maar nu nog meer. Hoor ook veel mensen die overhoop liggen met kinderen maar wij zijn juist een heel hecht team. Geen gedoe over school of niets mogen. Vond dat je geen vrienden met je kinderen moest zijn, je bent moeder! Nu zijn ze toch mijn vriendinnen geworden. Wat een leuke mensen 🥰
Dat heb ik ook met mijn zoon, we hebben het prima naar ons zin samen. Hij gaat zijn gang, ik ga mijn gang en op bepaalde momenten van de dag komen we samen om iets leuks te doen.
Door hem begin ik mijn dag met een lach en eindig ik de dag met een lach.
NoPepsiPlease schreef:
30-12-2020 12:15
Kritisch denken tav het coronabeleid maakt je geen wappie.
Corona ontkennen, of zeggen dat " het maar een griepje is". Dat maakt je een wappie.
Niemand is een wappie. Het is nergens voor nodig om elkaar denigrerende bijnamen te geven. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Getaway_Car_59 schreef:
30-12-2020 12:19
Niemand is een wappie. Het is nergens voor nodig om elkaar denigrerende bijnamen te geven. ;-)
Het is ook niet nodig om te ontkennen dat er een virus is. Om daarmee te beweren dat al die mensen die dit jaar zoveel verdriet hadden omdat ze iemand zijn kwijtgeraakt aan corona eigenlijk uit te maken voor leugenaar. We verzinnen dit allemaal en horen bij het complot. Alsof het nog niet erg genoeg is als je (zoals mijn ouders) 43 jaar samen bent geweest, en je van de een op de andere dag elkaar niet meer mag zien, je alleen via een vpk, die overwerkt is, hoort wat de stand van zaken is, en dat elke keer wisselt want het virus is zo grillig. Je ondertussen op het nieuws iets over het virus probeert te begrijpen, maar niemand weet echt iets (dit was maart). Mijn vader was de eerste die levend van de afdeling af kwam. Dat doet wat met je. Die naar een verpleegafdeling werd overgebracht, en eenmaal daar wonder boven wonder coronavrij werd getest, niet weg kon. Gevangen op een corona-afdeling want geen bouwbedrijf dat zich wilde wagen aan een sluis. Nog langer bij je vrouw weg maar o zo dankbaar dat hij er nog was.

Dan heb ik het nog niet over al die mensen die nog langer getrouwd zijn en hun partner in het verpleeghuis niet kunnen zien. Al het verpleegkundig personeel dat overwerkt is, vreselijke dingen hebben gezien. Het zijn geen anekdotes. Het zijn heel veel verhalen en er is heel veel verdriet.

En als je ontkent dat dit allemaal gaande is dan ben je gewoon een wappie. En voel ik eigenlijk de neiging tot denigrerender taalgebruik. Maar die man die Covid overleefde heeft me beter opgevoed dan dat.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Dat er meer kortzichtige mensen rondlopen dan ik dacht..

complottheorieën, egoïsme (ik ga op reis want ik heb toch recht op ontspanning), egocentrisme (ik ben geen risicopatiënt dus geen probleem), naïviteit, enzoverder enzovoort.

Geen populaire reactie denk ik, maar dat is mijn antwoord op de vraag.
Alle reacties Link kopieren
Janco schreef:
30-12-2020 11:47
Ik heb ook geleerd dat er steeds minder respect is voor elkaar. Ik vind het persoonlijk zo ontzettend erg wat er gebeurd in een aantal vluchtelingenkampen en nog erger hoe er hier door een aantal mensen op gereageerd wordt. Mensen die denken dat ze, omdat ze hier geboren zijn, blijkbaar recht hebben op een bepaald luxe leven en een aantal zekerheden en zich bedreigd voelen dat dit mogelijk in gevaar komt
Ik kan er niet bij. Ik wens zulke mensen alle ongeluk van de wereld.
Wat een kortzichtige opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
30-12-2020 12:00
Dit al heb ik een joekel van een tuin en een extra kamer komen toch de muren op mij af. Hoewel ik naar kantoor gaan altijd verschrikkelijk vond door het reizen, het vroege tijdstip mis ik het nu enorm.

Dat ik mij weer kan aankleden voor een werkdag.

Ook heb ik geleerd dat ik uit mijn isolement moet komen als deze pandemie voorbij is, weer mensen moet gaan zien. Weer moet gaan leven.

Dat een kus op mijn wang die 'per ongeluk' werd gegeven zoveel in mij losmaakte, ik mis echt het lichamelijke contact met mensen.

En dat liefdesrelaties zoooo overrated zijn en ik toch liever alleen met mijn zoon ben.
Wat lief!!
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
30-12-2020 13:14
Het is ook niet nodig om te ontkennen dat er een virus is. Om daarmee te beweren dat al die mensen die dit jaar zoveel verdriet hadden omdat ze iemand zijn kwijtgeraakt aan corona eigenlijk uit te maken voor leugenaar. We verzinnen dit allemaal en horen bij het complot. Alsof het nog niet erg genoeg is als je (zoals mijn ouders) 43 jaar samen bent geweest, en je van de een op de andere dag elkaar niet meer mag zien, je alleen via een vpk, die overwerkt is, hoort wat de stand van zaken is, en dat elke keer wisselt want het virus is zo grillig. Je ondertussen op het nieuws iets over het virus probeert te begrijpen, maar niemand weet echt iets (dit was maart). Mijn vader was de eerste die levend van de afdeling af kwam. Dat doet wat met je. Die naar een verpleegafdeling werd overgebracht, en eenmaal daar wonder boven wonder coronavrij werd getest, niet weg kon. Gevangen op een corona-afdeling want geen bouwbedrijf dat zich wilde wagen aan een sluis. Nog langer bij je vrouw weg maar o zo dankbaar dat hij er nog was.

Dan heb ik het nog niet over al die mensen die nog langer getrouwd zijn en hun partner in het verpleeghuis niet kunnen zien. Al het verpleegkundig personeel dat overwerkt is, vreselijke dingen hebben gezien. Het zijn geen anekdotes. Het zijn heel veel verhalen en er is heel veel verdriet.

En als je ontkent dat dit allemaal gaande is dan ben je gewoon een wappie. En voel ik eigenlijk de neiging tot denigrerender taalgebruik. Maar die man die Covid overleefde heeft me beter opgevoed dan dat.
gelukkig maar dan kunnen we het hier on topic houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven