Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wat is voor jou dé reden om wel of niet te vaccineren tegen

02-03-2021 08:25 975 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in verschillende topics veel reacties.
Mensen die bang zijn voor het vaccin. Waarom? Dat zou ik willen weten? Zit er iets engs in? Hou je in het algemeen niet van prikken?
Vindt je dat je lichaam het zelf moet oplossen?
Of waarom ent je, je juist wel in?
Bescherming van jezelf? Of van je medemens?
Of, zoals bij mij steeds meer het geval word; omdat ik weer mijn vrijheden terug wil.
En wat als deze vaccinatie een jaarlijks terugkerende prik gaat worden?

Bij ons op de werkvloer zijn dit wel vaak de onderwerpen waar het over gaat.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Melofkim schreef:
02-03-2021 09:45
Snap ik. Maar wat ik niet begrijp is waarom er altijd zo gescholden wordt door degenen die vinden dat anderen het vaccin moeten nemen.
Waarom moet je ze domme koeien noemen? Denk je dat dat helpt?
Misschien is het gewoon fijn om af en toe de frustratie na een jaar corona op een anoniem forum te kunnen uiten. :D
Ik weet namelijk wel dat het alleen maar averecht werkt, net zoals dat de mensen die wél enthousiast zijn domme schapen of vies links gespuis genoemd worden (niet per se hier hoor).

Ik zal mijn leven beteren. :-]
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
02-03-2021 09:29

- omdat ik ook ziek kan worden van Corona, ondanks dat ik jong en gezond ben. Mijn collega van 35 die elk jaar de marathon loopt, is ernstig ziek geworden en nu een halfjaar later is ze nog niet fit genoeg om haar normale uren te werken. Het is echt niet altijd ongevaarlijk.
Dit! Ik laat mij eerst en vooral vaccineren voor mezelf. Ik ben niet bang om dood te gaan aan Covid (zo jammer dat alle discussies altijd weer daarop uitdraaien, terwijl er veel meer redenen zijn om ons zorgen te maken om (grootschalige) coronabesmettingen) maar als de dood dat ik een jaar later nog met de gevolgen van een (lichte) besmetting heb te dealen. Daarvan heb ik ook voorbeelden in mijn omgeving en daar word ik echt heel ongelukkig van.

Het zou heel fijn zijn als uiteindelijk het leven ook weer normaliseert, maar of mijn vaccinatie daar nou in grote of kleine mate aan bijdraagt ben ik heel eerlijk gezegd niet zo mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
De meningen van degenen die er verstand genoeg van hebben om de opbouw van de vaccins te doorgronden zijn voor mij doorslaggevend, niet mijn hippe groene vriendinnen of het kattenvrouwtje op de hoek.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ja, omdat ik mijn vrijheden terug wil en hoop dat dat op deze manier wordt ingezet. Plus dat ik overgewicht heb en het daardoor wel wat spannender vind.
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
02-03-2021 09:40
Ja maar ik vind het gewoon écht niet doordacht als je het niet neemt. Maar ik ben al een tijdje gestopt met schreeuwen tegen de doven want die willen toch allemaal eerst zien en dan pas geloven. Eigenlijk is mijn woordkeuze ook slecht, want koeien zijn nog best intelligente dieren.
Maar goed. Overigens ben ik blij dat mijn collega's zich toch ook laten vaccineren ondanks dat sommigen twijfelden. Ik hoop dat het op meerdere werkplekken zo gaat.
Dat je de keuze om niet te vaccineren niet begrijpt, zelfs dom vindt is ook helemaal prima. Dat je vervolgens stelt dat die mensen niet intelligent zijn (want koeien zijn nog best intelligent) is dan weer jammer. Dat voor jou de redenen om wel te vaccineren zwaarder wegen dan eventuele redenen om niet te vaccineren maakt jou niet per definitie intelligenter dan iemand die een andere keuze maakt. Uiteraard zijn er mensen die niet vaccineren omdat ze daar gewoon geen zin in hebben of omdat ze denken dat er dan ineens een extra arm aan je lichaam bijgroeit. Er zijn echter ook genoeg mensen die hier lang over nagedacht hebben (toch niet zo ondoordacht dus). Mensen die voor zichzelf heel goed hebben bedacht wat de voor en nadelen zijn en op basis daarvan een keuze maken.

In plaats van ‘ik vind mensen die niet vaccineren domme koeien’ had je ook kunnen zeggen ‘ik vind niet vaccineren geen verstandige keuze’. Dan weten we je mening, maar hou je het respectvol.
retrostar schreef:
02-03-2021 09:49
De meningen van degenen die er verstand genoeg van hebben om de opbouw van de vaccins te doorgronden zijn voor mij doorslaggevend, niet mijn hippe groene vriendinnen of het kattenvrouwtje op de hoek.
Waarom zet je mensen die vraagtekens hebben bij de vaccins nou weer weg in de kattenvrouwtjes-hoek? Er zijn ook genoeg artsen en vooraanstaande medici die hun vraagtekens hebben bij de versnelde procedure en vinden dat het onzinnig is om mensen te vaccineren die weinig risico lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me liever vandaag dan morgen laten vaccineren omdat het volgens mij de enige (relatief snelle) uitweg is uit deze shitshow. En daar ben ik na bijna een jaar wel een beetje klaar mee. Niet omdat ik bang ben om zelf corona te krijgen (liever niet natuurlijk, maar ik kan nog wel meer ziektes opnoemen die ik liever oversla).
Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen die het niet willen, om wat voor reden dan ook, eigenlijk ook geen alternatief kunnen verzinnen wat er dan wel zou moeten gebeuren om hieruit te komen. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Nog niet, omdat ik zwanger probeer te worden. Als dat niet het geval zou zijn, zou het van mij niet zo nodig hoeven, maar zou ik het wel laten doen.

Ik ben er wel zwaar op tegen dat we mensen de keuzevrijheid in deze afpakken. Het lijkt mij best wel spannend om de hele wereld in te enten met een vaccin dat nog zo jong is en waarvan de lange termijn effecten nog niet bekend zijn. Dat is voor mij wel echt anders dan de vaccins tegen bijv bof, mazelen en rode hond.
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
02-03-2021 10:01
Nog niet, omdat ik zwanger probeer te worden. Als dat niet het geval zou zijn, zou het van mij niet zo nodig hoeven, maar zou ik het wel laten doen.

Ik ben er wel zwaar op tegen dat we mensen de keuzevrijheid in deze afpakken. Het lijkt mij best wel spannend om de hele wereld in te enten met een vaccin dat nog zo jong is en waarvan de lange termijn effecten nog niet bekend zijn. Dat is voor mij wel echt anders dan de vaccins tegen bijv bof, mazelen en rode hond.
Dat gold in het begin natuurlijk ook voor deze vaccins. Je moet een keer beginnen he.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
02-03-2021 09:31
Anekdotisch bewijs is geen bewijs hè? Voor een overgrote meerderheid van de mensen is het ongevaarlijk.
Nee maar wat heb je er aan als het voor de overgrote meerderheid ongevaarlijk is en jij bent net die ene voor wie het niet is.
De schoonzus van een vriendin was 44, gezond en fit en kreeg corona 6 weken geleden. Een week geleden is ze na 4 weken IC overleden. Wie zegt dat mij dat niet kan overkomen?

Is net als met verzekeren. Je verzekert je huis voor het geval het af zou fikken ook al is de kans heel klein dat dat gebeurt. Maar als het wel gebeurt en je bent niet verzekert zijn de gevolgen heel groot.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
juliet64 schreef:
02-03-2021 10:05
Dat gold in het begin natuurlijk ook voor deze vaccins. Je moet een keer beginnen he.
Nou nee, dat gold zeker niet voor de bestaande vaccins. Die vaccins zijn jaren uitgetest. En werden niet meteen massaal uitgegeven.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 10:11
7.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
02-03-2021 09:18
Ja zulke verhalen heb ik ook in mijn omgeving. Allemaal (toevallig?) van astrazeneca. Ik vind het ook best naar dat mijn moeder deze gaat krijgen.
Mijn familielid van in de 90 heeft deze gehad en was 1 dag moe. Daarna weer alles normaal. Blijkbaar waarschijnlijk een andere.
sailship wijzigde dit bericht op 02-03-2021 10:23
6.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard. Maar het is dan m.i. geen stom idee om niet de héle wereldbevolking in 1x in te enten. De groep die minder tot vrijwel geen risico loopt kan dan best even wachten. Zeker nu het nog niet zeker is of het vaccin er ook voor zorgt dat je een ander niet besmet.
boannan schreef:
02-03-2021 10:07
Nee maar wat heb je er aan als het voor de overgrote meerderheid ongevaarlijk is en jij bent net die ene voor wie het niet is.
Helemaal niets.
Maar het is normaal dat je een risicoafweging maakt. Neem jij ook het griepvaccin? Meningokokkenvaccin voor jezelf op eigen kosten gehaald?
Saivash schreef:
02-03-2021 08:55
Want de antistoffen na een infectie blijven lang in je lichaam?
Het is wel de verwachting dat de meeste mensen langdurig beschermd zijn ja. Antistoffen verdwijnen redelijk snel maar een immuniteit is veel breder dan alleen antistoffen. Kan je nog een keer besmet raken? Ja, maar dat is slechts een kleine groep. Bovendien kan dat met het vaccin ook. In beiden gevallen neemt men aan dat je wel een stuk minder ziek en hopelijk ook minder besmettelijk bent. Het is nog helemaal niet duidelijk of de immuunrespons van het vaccin beter/slechter is dan de immuunrespons van het doormaken van een besmetting.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een oproep krijg, neem ik het. Voornamelijk om mijn oudere familieleden te beschermen, maar voor mezelf is het ook wel fijn.
sailship schreef:
02-03-2021 10:07
Mijn familielid van in de 90 heeft deze gehad en was 1 dag moe. Daarna weer alles normaal.
AstraZeneca heeft meer bijwerkingen, is de afgelopen weken gebleken. Gevaarlijke bijwerkingen zijn het niet, maar de kans is groter dat je even uit de running bent.
Alle reacties Link kopieren
sailship schreef:
02-03-2021 10:07
Mijn familielid van in de 90 heeft deze gehad en was 1 dag moe. Daarna weer alles normaal.
Je familie van in de 90 heeft geen AstraZenica gehad maar Biotech/Pfizer of Moderna. AstraZenica is niet goedgekeurd voor gebruik bij mensen boven de 65.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
02-03-2021 10:08
Helemaal niets.
Maar het is normaal dat je een risicoafweging maakt. Neem jij ook het griepvaccin? Meningokokkenvaccin voor jezelf op eigen kosten gehaald?
Griepvaccinatie wel vanwege dezelfde afweging als de covid vaccinatie. Meningokokken niet.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
02-03-2021 10:07
De schoonzus van een vriendin was 44, gezond en fit en kreeg corona 6 weken geleden. Een week geleden is ze na 4 weken IC overleden. Wie zegt dat mij dat niet kan overkomen?
Niemand zegt dat. De kans is wel ontzettend klein. 0,05 procent om precies te zijn.

Wat zou jij ervan vinden als ik zei: van de 50 mensen die ik ken die het gehad hadden, had niemand last (echt waar trouwens) dus ik denk dat ik geen risico loop? Zou je dat logisch vinden? Ik niet. Anekdotes zijn geen bewijs. Ga op de cijfers af.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 10:19
27.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
02-03-2021 10:00
Waarom zet je mensen die vraagtekens hebben bij de vaccins nou weer weg in de kattenvrouwtjes-hoek? Er zijn ook genoeg artsen en vooraanstaande medici die hun vraagtekens hebben bij de versnelde procedure en vinden dat het onzinnig is om mensen te vaccineren die weinig risico lopen.
- Er zijn ook zeer intelligente kattenvrouwtjes
- Het massaal vaccineren maakt dat het virus en veel varianten meteen een enorme slag wordt toegediend en hoe sneller dat gebeurt, hoe minder gelegenheid voor het virus om te muteren en terug te keren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
boannan schreef:
02-03-2021 10:12
Griepvaccinatie wel vanwege dezelfde afweging als de covid vaccinatie. Meningokokken niet.
Omdat je de kans klein acht dat je meningokokken krijgt? Snap ik. Dan heb je een afweging gemaakt. Precies wat ik doe met het coronavaccin (en ik heb wel op eigen kosten vaccins tegen 4 meningokokkenvarianten gehaald voor mijn kind).
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 10:15
1.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
02-03-2021 10:10
AstraZeneca heeft meer bijwerkingen, is de afgelopen weken gebleken. Gevaarlijke bijwerkingen zijn het niet, maar de kans is groter dat je even uit de running bent.
Ik bied even een tegengeluid aan de “dit soort verhalen hoor ik vaak rondgaan”
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
02-03-2021 10:10
Je familie van in de 90 heeft geen AstraZenica gehad maar Biotech/Pfizer of Moderna. AstraZenica is niet goedgekeurd voor gebruik bij mensen boven de 65.
Ik ga het eens checken dan, want mijn familielid is ervan overtuigd. Dat is dan ook niet handig.
sailship schreef:
02-03-2021 10:15
Ik bied even een tegengeluid aan de “dit soort verhalen hoor ik vaak rondgaan”
Door te liegen dat je 90-jarige familielid er geen last van had?

Volgens mij bereik je meer met mensen serieus nemen en eerlijk zijn: ja, AstraZeneca heeft over het algemeen meer bijwerkingen, maar gevaarlijk zijn ze niet.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 02-03-2021 10:22
26.37% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven