Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wat nou als...

26-10-2020 17:04 147 berichten
Lange tijd tijdens de crisis vond ik dat er te weinig aandacht was voor het lichtpuntje aan het eind van de tunnel. Door velen gezien in de vorm van een vaccin. We geloven er allemaal graag in, en de laatste 2/3 weken krijgt het ook in de media meer aandacht en wordt berichtgeving langzaamaan ook concreter, het gaat zelfs al over de distributie : slimme mensen werken aan een vaccin, dat zal er vermoedelijk in het voorjaar/zomer 2021 beschikbaar komen, en dan zullen eerst kwetsbare groepen worden ingeënt, en daarna gaan we weer richting ons oude leven.

Maar ik heb altijd geleerd om nooit op één paard te wedden en alle opties open te houden. ik hoop natuurlijk van harte dat dit het scenario is, maar ik heb ook al -in betrouwbare media-diverse scenario's gelezen dat het helemaal niet zo succesvol hoeft te zijn. Of het virus muteert sneller dan de wetenschap (updates van) het vaccin kan ontwikkelen, of er gaat in de laatste ontwikkelfase iets mis, het vaccin blijkt door vervoer te veel schade op te lopen en daardoor te beperkt effect te hebben, of wordt in de laatste fase toch nog aangehouden in verband met onacceptabele bijwerkingen.

Wat ik me afvraag, is hoe jullie het zien, als dat het geval is? Als je ziet hoe zeer de maatschappij nu al onder hoogspanning staat, en hoe sommige groepen binnen de samenleving er nu al financieel en/of mentaal slecht(er) aan toe zijn, hoe zeer mensen er ''klaar'' mee zijn. Nog maar afgezien van de vraag hoe vaak / lang je horeca kunt sluiten, hoe lang je werknemers en bedrijven kunt vragen om thuis te werken, hoe lang je consumenten kunt blijven vragen om niet naar het cafe, de kerk, het voetbalstadion of een restaurant te gaan.

Dat families de komende kerst niet in grote groepen bij elkaar kunnen komen, staat vast. Dat de komende jaarwisseling niet door vriendengroepen al zuipend doorgebracht zal worden is duidelijk. Maar wat als dit volgend jaar nog steeds zo is? En het jaar daarop? Hoelang kan je mensen vragen om in het openbaar maximaal met. 2/4/8 mensen samen te komen? Hoelang kun je koppels vragen hun bruiloft uit te stellen. Samenvattend : hoe lang is het nog haalbaar, dat mensen min of meer hun leven 'stand-by'' zetten.

Is het komende vaccin eigenlijk niet gewoon een ''must hit'? In die zin dat het gewoon moét slagen, en dat er eigenlijk geen andere optie is? Ik heb even getwijfeld of ik dit topic wel moet openen, omdat ik geen sensatietopic wil maken en geen stemmingmakerij wil doen. Maar volgens mij is. dit helemaal niet per se een heel onrealistisch/ action movie scenario, maar iets dat heel dicht bij ons staat en ons allemaal raakt. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Korte Versie:
Wat nou als het vaccin niet of niet zo snel als we nu verwachten/hopen beschikbaar komt, of niet afdoende werkt. Wat is dan het toekomstscenario voor de komende ca. 2/3 jaar?
anoniem_64aebc6e31541 wijzigde dit bericht op 26-10-2020 17:11
3.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het allemaal niet.

Maar 1 ding weet ik wel;
Ik laat me niet vaccineren...
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Veel tekst. Wat wil je nou eigenlijk van ons weten ?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een interessant topic, maar lees vooralsnog gewoon even mee.

TVP
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet. Ik probeer ook niet teveel vooruit te denken. Ik leef in het nu en neem het zoals het komt. Ik kan me erg druk maken over wat als maar ik probeer dat niet te doen want daar heb ik last van. Niemand weet echt wat er komen gaat. Komt tijd komt raad.
Ik probeer mijn leven nu zo aangenaam mogelijk te maken binnen de kaders en probeer de mensen die het moeilijk hebben zoveel mogelijk te steunen.
Alle reacties Link kopieren
Dan gaan we terug naar het originele plan van groepsimmuniteit. We zijn al een eind op weg!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het pappen en nathouden wordt in dat geval. Dus heen- en weer schuiven tussen de verschillende categorieën op de corona routekaart. In de zomer meer naar links, in de winter meer naar rechts.

De overheid zal sterker worden, de economie meer ingericht naar communistisch model. Wat ook niet anders kan, aangezien iedereen dan financieel aan het overheidsinfuus ligt min of meer.

Het antwoord op deze vraag is vaak ook afhankelijk van wie je het vraagt. Ik merk vaak dat mensen die al kinderen hebben, al gesetteld zijn, vaak denken : ik heb mijn schaapjes al op het droge, een huis, een partner, kinderen kunnen (meestal) naar school, dus het zal mijn tijd wel duren. Dan maar naar Texel in plaats van Tenerife de komende drie jaar. Terwijl mensen die zich nog moeten settelen er iets activistischer in staan.
Ik ga er juist vanuit dat het zo loopt. Dan kan het alleen maar meevallen.

En dat zeg ik ook al vanaf het begin: ga er nou maar niet vanuit dat dit heel snel is opgelost. Ik denk dat we hier nog wel een groot deel van volgend jaar mee te maken hebben. Ook als er een vaccin is. Dit is niet zomaar ineens weg.
Alle reacties Link kopieren
Ze moeten gewoon een werkzame effectieve behandeling ontwikkelen. Op een vaccin dat voor 50% werkt (waar ze nu naar streven) kan je ook niet bouwen, dat zal nog steeds leiden tot ziekenhuisopnamen die je liever niet wilt, een goede werkzame behandeling als iemand het heeft is dan nuttiger.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
We will cross that bridge when we get there.

Vooralsnog ga ik er gewoon vanuit dat er steeds meer vooruitgang wordt geboekt en dat we dus gewoon op een punt komen van waar het beter wordt en we hier langzaam maar zeker uit gaan komen.

Ik heb weinig zin om nu al te gaan zitten doemdenken over het scenario waarin niets helpt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-10-2020 17:23
Ik ga er juist vanuit dat het zo loopt. Dan kan het alleen maar meevallen.

En dat zeg ik ook al vanaf het begin: ga er nou maar niet vanuit dat dit heel snel is opgelost. Ik denk dat we hier nog wel een groot deel van volgend jaar mee te maken hebben. Ook als er een vaccin is. Dit is niet zomaar ineens weg.
Een groot deel van volgend jaar zal ook niemand ontkennen. Daar is eigenlijk al geen ontkomen meer aan. Nog een week of 8 en we zitten alweer in 2021. Dus logisch dat je nog wel tot min of meer juli in de huidige situatie zit. Maar mijn vrees is, wat nou als je er nog 2/3/4 jaar mee zit? Dat is toch niet vol te houden op deze manier?
Alle reacties Link kopieren
Kai_koura schreef:
26-10-2020 17:04
Korte Versie:
Wat nou als het vaccin niet of niet zo snel als we nu verwachten/hopen beschikbaar komt, of niet afdoende werkt. Wat is dan het toekomstscenario voor de komende ca. 2/3 jaar?

Wat je ziet is dat de meeste vaccins voortborduren op vaccins voor virussen die we eerder gezien hebben, zoals bijvoorbeeld de vogelgriep destijds. Dat maakt het mogelijk om ze relatief snel geschikt te maken in het geval van andere mutaties.

Voor de rest is het gewoon afwachten. Tegen het einde van het jaar hebben we naar schatting tussen de 500.000 - 750.000 Nederlanders aantoonbaar Corona gehad. Inclusief het aantal mensen dat zich om uiteenlopende redenen niet heeft getest cq niet heeft kunnen testen, komen we wel boven de miljoen uit. Maar dat is nog steeds minder dan 10%. Groepsimmuniteit kunnen we dus wel vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde topic
Ik denk dat het al met al nog wel jaren gaat duren, maar dat het uiteindelijk gedoofd zal worden als een grote bosbrand : langzaam, maar zeker.

Hoor nu soms mensen die denken dat komende zomer een soort van ''American Pie'' achtig Amerikaans college-feest gaat worden in augustus : iedereen ingeënt, we vallen elkaar weer huilend in de armen, er ontstaan overal feesten, mensen steken vuurwerk af. Een beetje 4 mei 1945 taferelen.

Zo zal het niet gaan. Ik geloof wel dat het dieptepunt deze winter bereikt zal worden. We zullen nog jaren te maken hebben met hoge zorgkosten, verhoogde ziekenhuisopnames, hoge vraag naar medici en verpleegkundigen, oversterfte.

De restaurants zullen na de jaarwisseling wel weer open gaan, maar het zal dan zo streng zijn dat je eigenlijk niet voor je lol uit eten gaat. Een vol voetbalstadion zal nog een jaar of 3 duren, festivals binnen ook zoiets. Vanaf komend februari zullen heel langzaam maar zeker elke paar maanden heel voorzichtig een paar regels worden opgeheven. En over een héél lange periode -jaren- kom je uiteindelijk wel weer uit op een situatie die lijkt op ons oude leven. Maar dat gaat echt heel. lang duren. Een vaccin zorgt er niet voor dat niemand meer besmet raakt of zie wordt. Al hoop ik enorm van wel.
Het alternatief zou zijn om alles los te laten en natuurlijke selectie zijn werk te laten doen. Maar dan denk ik aan mijn oudertjes en dan is dat eigenlijk al geen optie meer die ik ook zou willen.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
26-10-2020 17:08
Veel tekst. Wat wil je nou eigenlijk van ons weten ?
Dit soort reacties verbazen me altijd zo. Dat mensen niet een paar alineas tekst begrijpend kunnen lezen, maar blijkbaar een topic openklikken, dan deken, ai das mij te lang, en dan wel te moeite nemen dat te melden. waarom is dat?
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
26-10-2020 17:17
Dan gaan we terug naar het originele plan van groepsimmuniteit. We zijn al een eind op weg!

Eens.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
26-10-2020 17:17
Dan gaan we terug naar het originele plan van groepsimmuniteit. We zijn al een eind op weg!
En die immuniteit stelt niks voor, 4 tot 6 weken zelfs heb ik me laten vertellen. Een vaccin heeft dan niet eens zin.
Alle reacties Link kopieren
Maar, on topic, het is zo lastig te overzien en ook wel deprimerend. aan de andere kant had ik in maart ook gedacht mezelf op te knopen als dit lang zou duren en here I am....Juist dat het zo ongewis is maakt het lastig, anderzijds geeft het stiekum toch ook de hoop dat we er met een paar maanden door zijn
Ritmodelanoche schreef:
26-10-2020 17:27
Een groot deel van volgend jaar zal ook niemand ontkennen. Daar is eigenlijk al geen ontkomen meer aan. Nog een week of 8 en we zitten alweer in 2021. Dus logisch dat je nog wel tot min of meer juli in de huidige situatie zit.

Toch hoor ik van veel mensen dat ze denken dat het volgend jaar al snel beter gaat want in het voorjaar komt een vaccin. Wat nog helemaal niet zeker is.
Kai_koura schreef:
26-10-2020 17:04

Korte Versie:
Wat nou als het vaccin niet of niet zo snel als we nu verwachten/hopen beschikbaar komt, of niet afdoende werkt. Wat is dan het toekomstscenario voor de komende ca. 2/3 jaar?
... Dan blijven we of nog jarenlang met social distancing klooien, of kiezen voor 'accepteren'.

Accepteren betekent dat we de ziekenhuiscapaciteit de komende jaren fors moeten vergroten. Tenminste, als we het 'humaan' willen houden. Anders stort de zorg alsnog in. Met alle gevolgen van dien.

Tevens moeten we heel veel geld uittrekken voor de erzorging van alle mensen die door covid gehandicapt raken. Revalidatie, thuiszorg, hulpmiddelen, aangepaste huizen, arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

Omdat zoveel mensen langdurig niet meer aan het arbeidsproces deel kunnen nemen, moeten we al die kosten met veel minder werkenden op zien te brengen.

Dus daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan,
anoniem_63613ca6e2601 wijzigde dit bericht op 26-10-2020 17:55
17.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
noorderlicht76 schreef:
26-10-2020 17:38
Maar, on topic, het is zo lastig te overzien en ook wel deprimerend. aan de andere kant had ik in maart ook gedacht mezelf op te knopen als dit lang zou duren en here I am....Juist dat het zo ongewis is maakt het lastig, anderzijds geeft het stiekum toch ook de hoop dat we er met een paar maanden door zijn
Ik denk dat het nooit meer weggaat. Nu weer een lockdown inzetten gaat ook niet helpen. De eerste hielp nl ook maar tijdelijk.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
26-10-2020 17:39
Toch hoor ik van veel mensen dat ze denken dat het volgend jaar al snel beter gaat want in het voorjaar komt een vaccin. Wat nog helemaal niet zeker is.
Ik denk wel dat er in het voorjaar een vaccin komt (en nee, ik weet dat dat niet zeker is, vandaar het woordje 'denk'), ik denk niet dat we dan meteen teruggaan naar normaal. Wel dat we langzaam maar zeker steeds meer die kant op gaan. Hoe lang het in totaal zal duren, geen idee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat we gaan inzien dat de situatie als we deze afgelopen zomer hadden eigenlijk de enige juiste is : mensen kunnen gewoon hun ding doen. Kunnen gewoon een sociaal leven hebben. Maar er zijn wel bepaalde basisregels die er voor zorgen dat het virus ten minste nog een beetje beheerst blijft, maar dat mensen wel gewoon kunnen leven.

Je kan natuurlijk niet jaren aan mensen vragen om hun familie niet te zien en binnen te blijven. Dat kan max. nog tot februari, daarna worden mensen gek.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
26-10-2020 17:40
Ik denk dat het nooit meer weggaat. Nu weer een lockdown inzetten gaat ook niet helpen. De eerste hielp nl ook maar tijdelijk.
maar als je naar de geschiedenis kijkt, is er dan een epidemie waarvan de gevolgen nooit meer weg zijn gegaan? ik kan het niet bedenken. dat is het enige precendent wat we hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven