Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wat zal er anders zijn na Corona?

03-04-2020 17:34 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zal Corona een scheidslijn in de geschiedenis worden? Of gaan we gewoon op de oude voet verder?

De bevolking zal niet afnemen zoals bijvoorbeeld wel gebeurde na de Zwarte Dood (1/3 stierf toen) of de cholera van 1848 (toen nam de bevolking in Nederland voor het laatst af)

Wat wel kan veranderen is onze manier van leven. Ik noem een paar voorbeelden.

- We worden minder globaal. We gaan meer lokaal produceren en consumeren. De afhankelijkheid van lage lonenlanden blijkt te groot.

- Er zal minder gereisd worden, zeker naar verre bestemmingen. Het massatoerisme neemt af. Steden in Europa krijgen weer meer lucht.

- Veel werk blijkt overbodig. Met name allerlei consultacy en managementfuncties verdwijnen.

- Nuttig werk zoals in de zorg, het onderwijs, productiewerk en transport zal meer gewaardeerd gaan worden.

Wat vinden jullie, of wat kun je toevoegen?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er minder gereisd gaat worden. Het is voor veel maatschappijen een klap, maar ik denk dat zodra het echt voorbij is, veel mensen hun vakanties gaan inhalen.

Betreft je laatste punt, ik hoop zo dat je hierin gelijk hebt! Zorg en onderwijs verdienen meer waardering. Ik vrees alleen dat hier niet veel verandering in zal komen, maar ik hoop het wel
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er op langere termijn helemaal niets verandert. Op het moment dat de coronamaatregelen niet meer van kracht zijn, is iedereen binnen een maand vergeten dat ze tijdens het binnenzitten allerlei goede voornemens hadden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat heel veel dingen weer net zo worden als vroeger, maar ik denk dat de banen in de zorg wel meer gewaardeerd gaan worden en dan vooral de ziekenhuiszorg.

Ook denk ik dat er meer nadruk komt te liggen op de gezondheid van mensen. Hopelijk wordt er straks meer gezocht naar goede oplossingen waarvan mensen daadwerkelijk gezonder worden, in plaats van alles op te willen lossen door een pil te slikken waarbij het onderliggende probleem niet wordt aangepakt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Gewoon op de oude voet verder straks. Mensen vergeten heel snel.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
03-04-2020 17:40
Ik vermoed dat heel veel dingen weer net zo worden als vroeger, maar ik denk dat de banen in de zorg wel meer gewaardeerd gaan worden en dan vooral de ziekenhuiszorg.

Ook denk ik dat er meer nadruk komt te liggen op de gezondheid van mensen. Hopelijk wordt er straks meer gezocht naar goede oplossingen waarvan mensen daadwerkelijk gezonder worden, in plaats van alles op te willen lossen door een pil te slikken waarbij het onderliggende probleem niet wordt aangepakt.
Dat laatste kan heel goed. Dus meer preventie. Ook het verspreiden van nieuwe virussen zal lastiger worden. Hiervoor moet wel de relatie tussen mens en dier drastisch veranderen. En er zal minder gereisd moeten worden. Veel zakenmensen komen er nu achter dat je ook online kunt vergaderen en het massatoerisme kan beter beteugeld worden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Herfstblaadje19 schreef:
03-04-2020 17:43
Gewoon op de oude voet verder straks. Mensen vergeten heel snel.
Dit denk ik ook. Alleen wat minder aanbod in de horeca, reis- en recreatieve sector.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
03-04-2020 17:43
Gewoon op de oude voet verder straks. Mensen vergeten heel snel.

Hier ben ik ook bang voor. Ik hoop dat de dingen uit de OP wel gebeuren, maar heb er een hard hoofd in.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
03-04-2020 17:47
Dit denk ik ook. Alleen wat minder aanbod in de horeca, reis- en recreatieve sector.

Ook dat denk ik niet. Horeca is er. Als de ene uitbater door deze crisis failliet gaat, zit er morgen een ander in, of dezelfde na een doorstart. Zelfde geldt voor vliegtuigmaatschappijen. Die vliegtuigen zijn niet opeens weg als de maatschappij failliet gaat, Die worden uit de boedel gehaald en vliegen maar.

Ik hoop wel dat alle cruisemaatschappijen zullen verdwijnen. Die varen onder vlaggen van de meest exotische landen om de arbeidswetten te omzeilen, maar komen nu bij Europa en de VS om hulp bedelen. Optiefen, je gaat maar huilen bij meneer Duarte op de Fillipijnen.
chocolol schreef:
03-04-2020 17:49
Hier ben ik ook bang voor. Ik hoop dat de dingen uit de OP wel gebeuren, maar heb er een hard hoofd in.
Jup.. ik ook.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
03-04-2020 17:45
Dat laatste kan heel goed. Dus meer preventie. Ook het verspreiden van nieuwe virussen zal lastiger worden. Hiervoor moet wel de relatie tussen mens en dier drastisch veranderen. En er zal minder gereisd moeten worden. Veel zakenmensen komen er nu achter dat je ook online kunt vergaderen en het massatoerisme kan beter beteugeld worden.

Dat wisten ze vast al, maar bijv zo'n onnodig snoepwerkreisje naar het buitenland voor een congres vinden ze vast nog steeds leuk. Terwijl een hele hoop dingen heus wel digitaal kunnen.
julius schreef:
03-04-2020 17:50
Ook dat denk ik niet. Horeca is er. Als de ene uitbater door deze crisis failliet gaat, zit er morgen een ander in, of dezelfde na een doorstart. Zelfde geldt voor vliegtuigmaatschappijen. Die vliegtuigen zijn niet opeens weg als de maatschappij failliet gaat, Die worden uit de boedel gehaald en vliegen maar.

Ik hoop wel dat alle cruisemaatschappijen zullen verdwijnen. Die varen onder vlaggen van de meest exotische landen om de arbeidswetten te omzeilen, maar komen nu bij Europa en de VS om hulp bedelen. Optiefen, je gaat maar huilen bij meneer Duarte op de Fillipijnen.
Op welke doel je dan?
Ik hoop echt dat we inzien dat we best wat minder kunnen reizen (maar ik heb er een hard hoofd in).

En ik hoop dat we inzien hoe helder de lucht nu is, nu er minder gevlogen wordt.
De armoede gaat toenemen, vrees ik. De Nederlandse arbeidsmarkt, die al een van de flexibelste ter wereld is, gaat nog verder flexibiliseren. We gaan meer werken tegen lagere lonen omdat bedrijven ofwel helemaal verdwijnen, ofwel worden opgekocht door grootinvesteerders (oa China?). Veel fysieke winkels komen niet meer terug en dus gaan we thuis shoppen. En al die lege winkel- en kantoorpanden lossen de woningnood op, dat dan weer wel.
anoniem_396861 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 17:57
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat een aantal cruciale beroepen beter betaald gaan worden. Met name zorg en politie.

Ik hoop dat meer mensen minder/geen vlees en vis gaan eten en meer mensen voor vlees en vis betere prijzen gaan betalen, waardoor de omstandigheden voor dieren sterk verbeteren en de kans op zoönosen door intensieve veehouderij minder groot wordt.

Ik hoop dat we meer lokaal gaan produceren en consumeren.

Ik acht de kans hierop echter niet zo groot. En waar mogelijk leefde ik voor deze crisis al zo, dus het zijn voor mij geen diepe inzichten. Ik verwacht eigenlijk ook niet dat anderen die krijgen, die zullen ook vast hun eigen standpunten bevestigd zien en daar aan vasthouden, al zijn die mogelijk volkomen tegengesteld.
aikidoka wijzigde dit bericht op 03-04-2020 18:01
23.55% gewijzigd
Onzin, binnen 6 maanden is 90% van de bevolking alle ongemak weer vergeten en gaat verder zoals eerst. Ik ben in elk geval al volop aan het nadenken over een trip naar ZO Azië. Maar eerst even dat Corona onder controle krijgen en - hopelijk - een goede behandeling hebben.
En ik ga er vanuit dat de reiswereld in de eerste periode met goede acties komt om het reizen weer te bevorderen. Daar reken ik eigenlijk al een beetje op.
Ik denk dat heel veel mensen een flinke stap terug zullen moeten doen. Hoeveel mensen zijn er hun baan niet kwijt geraakt, hoeveel bedrijven gaan het nu niet redden...
Ik hoop dat mensen bewuster gaan leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die berichten van "het zal nooit meer hetzelfde worden na Corona" uiterst onheilspellend klinken. Dan vraag ik me af wat ze in hun schild voeren want dat zeggen ze niet voor niks. Tegenwoordig zijn de berichten geen gewone meningen of besluiten meer maar pogingen om mensen in een bepaalde richting te laten denken. Een herder die zijn schaapjes wil beïnvloeden (bijvoorbeeld door het herhalen van woorden en zinnetjes) zodat die gaan doen wat hij wil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat mensen het gezond zijn meer gaan waarderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat meer mensen thuis zullen gaan werken. Dat het minder druk op de weg wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat mensen hun lijf meer gaan waarderen zodat ze er goed voor gaan zorgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat de crisis zo lang gaat duren dat we er economisch nauwelijks uit gaan komen. Dat wordt er denk ik bedoeld met; het zal nooit meer hetzelfde zijn.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-04-2020 18:01
Ik vind die berichten van "het zal nooit meer hetzelfde worden na Corona" uiterst onheilspellend klinken. Dan vraag ik me af wat ze in hun schild voeren want dat zeggen ze niet voor niks. Tegenwoordig zijn de berichten geen gewone meningen of besluiten meer maar pogingen om mensen in een bepaalde richting te laten denken. Een herder die zijn schaapjes wil beïnvloeden (bijvoorbeeld door het herhalen van woorden en zinnetjes) zodat die gaan doen wat hij wil.
En wie hoor je dat allemaal zeggen dan?
retrostar schreef:
03-04-2020 18:01
Ik vind die berichten van "het zal nooit meer hetzelfde worden na Corona" uiterst onheilspellend klinken. Dan vraag ik me af wat ze in hun schild voeren want dat zeggen ze niet voor niks. Tegenwoordig zijn de berichten geen gewone meningen of besluiten meer maar pogingen om mensen in een bepaalde richting te laten denken. Een herder die zijn schaapjes wil beïnvloeden (bijvoorbeeld door het herhalen van woorden en zinnetjes) zodat die gaan doen wat hij wil.
jij denkt dat we gehypnotiseerd worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven