Werk & Studie alle pijlers

We gaan weer naar kantoor hoera of jammer?

18-06-2021 19:39 2686 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist de speech van Rutte gezien. We gaan weer naar kantoor.
Ergens vind ik het best jammer, want dit nieuwe ritme bevalt mij prima.
Gelukkig gaan we niet meer de hele week naar kantoor, dus dat scheelt.

Wat vinden jullie ervan dat we weer naar de werkvloer gaan. Opluchting of stiekem ook wel jammer.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Hastadepasta18 schreef:
18-06-2021 23:35
En er is in jullie hele huis geen enkele kamer waar man apart kan werken? Je hebt niet meteen een joekel van een bureau nodig, of een Joekel van een werkkamer.
Onze slaapkamer is niet mega groot, maar daar hebben we een bureautje weg gezet met een stoel. Bureautje heeft man zelf gemaakt, 4 poten en wat planken. Heeft ook wel eens in de slaapkamer van de kids gestaan als dat makkelijker uit kwam. Aan de keukentafel werkt inderdaad niet echt als je je gezin om je heen hebt.
Of in elk geval de calls even elders doen. Ik heb zelf een soort gordijn op m’n slaapkamer gemaakt, dat trek ik achter me dicht om mijn bed niet in beeld te hebben. En in anderhalf jaar tijd kon er toch wel een verlengsnoer gekocht worden.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 00:18
4.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
gewoon_corina schreef:
18-06-2021 23:31
Heb nooit thuisgewerkt gelukkig. Werk in een supermarkt wordt beetje lastig dan. Wel blij dat die muilkorven af mogen. Maar laatste tijd hadden steeds meer mensen er schijt aan
:yawnee:
Alle reacties Link kopieren Quote
Venusss schreef:
18-06-2021 23:20
De vlag gaat hier uit als manlief weer naar kantoor mag ( hopelijk mag dat van werkgever?).
Al die tijd zat hij hier in de woonkamer/keuken te werken, incl diverse langdurige videocalls. Kon de rest van het gezin amper iets pakken in de keuken. Want daar lag een snoer waaronder je OF kon limbodansen, OF je bek over breken als je erover heen wilde stappen...
Werd zoonlief met autisme helemaal leip van "rustig doen, pap werkt".
Moest ik 100 keer per dag aanhoren wat die collega nou weer zei of mee "genieten" van de kantoorhumor ( "haha, zó grappig wat Piet zei.....moet je horen.....-insert lang verhaal-). Of juist de enorme ergernis aanhoren als Piet zijn werk weer eens niet naar behoren deed of gewoon uren niet bereikbaar was ( "Ja die is zijn kind naar school brengen zeker").
Dagen waarop het huishouden gewoon stil lag en ik keek naar de chaos om me heen. Want ja, ik kon niet bij de vaatwasser, ik kon niet stofzuigen, eten voorbereiden pas na een bepaald tijdstip....om maar niet te spreken van elke morgen je koffie missen ( " Ik zit in een meeting!!!!!! Koffiezet apparaat maakt herrie!!").

Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik ben er volledig klaar mee.
En ja, ik heb zeker respect voor hem hoe HIJ dit volgehouden heeft. Elke dag stipt op tijd in je eigen woonkamer klaar zitten voor weer een werkdag met de nodige afleiding ( " ahhhhh kijk Poes.......ze ligt zo lief.........ik ga even kroelen hoor"). Een groot deel van ons inkomen binnen harken in soms barre omstandigheden, serieus echt waar.
Maar voor alle partijen hier in huis is het tijd om naar kantoor te verkassen. Beter voor iedereen.
In ons huis was ik de thuiswerkende videocallende persoon maar geen haar op m’n hoofd dat ik dat vanuit de keuken/woonkamer ging doen.
Ik zat op de kamer van de oudste en uiteindelijk onze slaapkamer. Het is toch niet nodig dat de rest van het gezin zich aanpast aan 1 laptop? Die nota bene overal kan staan!
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop echt dat ik niet terug naar kantoor hoef. Die eeuwige reistijd met het OV kan ik echt niet meer opbrengen, en ik krijg ook veel meer gedaan thuis. Ik weet niet hoe mijn werk dit gaat aanpakken, want het lijkt erop dat veel van mijn collega's staan te springen om weer naar kantoor te "mogen", maar meer dan 1 dag per week zou ik echt ruk vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het vloog me eerlijk gezegd een beetje aan deze week toen het gerucht kwam dat al zo snel versoepeld zou worden rond terug naar kantoor gaan. Echt de angst dat het weer terug is met de stress, rugpijn van lange treinreizen omdat ik geen keus had qua opdrachten, en alle prikkels van een werkdag. Ik ben zo veel productiever en gelukkiger geworden.
Als het aan mij ligt ga ik maar 1 keer per week/14 dagen terug naar kantoor!

Als ik niet thuis had kunnen of willen werken had ik trouwens allang een flexwerkplek geregeld, de seats2meets waren toch ook gewoon open? Dus ik snap niet waarom mensen zichzelf maandenlang irritaties binnen het gezin aan hebben gedaan :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons is het voorlopig max een dag per week op kantoor, max 15 personen.

Ik vind thuiswerken fijn, ook omdat ik sommige dingen ook in de avond kan doen, zodat ik overdag eerder kan stoppen.
Ik zie het wel, vind het ook wel fijn om collega's te zien, maar werk liever thuis, minder prikkels.
Hastadepasta18 schreef:
18-06-2021 23:35
En er is in jullie hele huis geen enkele kamer waar man apart kan werken? Je hebt niet meteen een joekel van een bureau nodig, of een Joekel van een werkkamer.
Onze slaapkamer is niet mega groot, maar daar hebben we een bureautje weg gezet met een stoel. Bureautje heeft man zelf gemaakt, 4 poten en wat planken. Heeft ook wel eens in de slaapkamer van de kids gestaan als dat makkelijker uit kwam. Aan de keukentafel werkt inderdaad niet echt als je je gezin om je heen hebt.

Het werkt ook gewoon niet voor de rest van het gezin, iemand steeds aan het werk in de leefruimte van iedereen. Ongelofelijk irritant voor iedereen.

Maar er zijn echt wel mensen die inderdaad niet echt een stuk ruimte over hebben voor een bureau enz. Zeker omdat je bij veel thuis werken juist een beetje goede stoel wil en een bureau waar je ook genoeg ruimte heb, plek voor printer, lamp en andere zooi die je misschien nodig hebt, ladeblok, je weet het niet. Hier zou het niet passen in onze slaapkamer, kan er net om bed en de kast heen lopen. En zo'n ruimte is er ook niet op de kinderkamers, die zelf daar vanaf 2 uur weer zitten. Of tijdens de lockdown gewoon ook thuis waren en les hadden online.

Ken er genoeg die al klein wonen en niet kunnen verhuizen waar dat thuiswerken tot nu echt afzien was. Ik snap dat die mensen blij zijn dat ze weer mogen mits er genoeg afstand gehouden kan worden.

Of gedeeltelijk en dat misschien soms kunnen afstemmen met wie er wanneer wel of niet thuis is, word het al dragelijker.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 06:24
2.25% gewijzigd
Comocomo schreef:
19-06-2021 00:57
Het vloog me eerlijk gezegd een beetje aan deze week toen het gerucht kwam dat al zo snel versoepeld zou worden rond terug naar kantoor gaan. Echt de angst dat het weer terug is met de stress, rugpijn van lange treinreizen omdat ik geen keus had qua opdrachten, en alle prikkels van een werkdag. Ik ben zo veel productiever en gelukkiger geworden.
Als het aan mij ligt ga ik maar 1 keer per week/14 dagen terug naar kantoor!

Als ik niet thuis had kunnen of willen werken had ik trouwens allang een flexwerkplek geregeld, de seats2meets waren toch ook gewoon open? Dus ik snap niet waarom mensen zichzelf maandenlang irritaties binnen het gezin aan hebben gedaan :)

Zijn die gratis? Nee toch? Wie gaat dat maanden betalen dan?

En waren ze de gehele tijd open tijdens de lockdown?
En zie al dat in mijn omgeving er niks zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
18-06-2021 22:51
Ik heb geen dag thuis gewerkt en van de meesten die wel thuis werkten hebben wij alleen maar last gehad omdat ze bedachten dat het veel handiger was om niet meer tijdens kantooruren te werken. Dan hoef je namelijk alleen 's avonds nog maar een uurtje je mail te doen want doordat je de hele dag onbereikbaar was heb je verder niets te doen
En als je als bedrijf succesvol wilt kunnen thuis werken is het toch ook wel belangrijk dat je gewoon volwassen een gesprek aan kunt gaan over thuiswerken, productiviteit, bereikbaarheid en samenwerking en niet hier sikkeneurig van je af gaat schrijven op het viva forum....
Alle reacties Link kopieren Quote
truusperenat schreef:
18-06-2021 22:51
Ik heb geen dag thuis gewerkt en van de meesten die wel thuis werkten hebben wij alleen maar last gehad omdat ze bedachten dat het veel handiger was om niet meer tijdens kantooruren te werken. Dan hoef je namelijk alleen 's avonds nog maar een uurtje je mail te doen want doordat je de hele dag onbereikbaar was heb je verder niets te doen

Bijzonder. Hebben die thuiswerkende collega’s dan geen werkzaamheden waar zij verantwoordelijk voor waren? Die af moesten? Werd er door een manager niets gezegd over het ‘de hele dag onbereikbaar zijn’ ?

of overdrijf je schromelijk
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heel erg jammer. Ik ben redelijk introvert, heb de contacten met m'n collega's helemaal niet nodig en vind het heerlijk thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miskotto schreef:
18-06-2021 22:50
:applause:

:applause: dit is zooooo waar.
Vroeger was ik rond 17.15 thuis, koken, eten, opruimen, tegen de tijd dat wij op de bank ploften was het 19u, en rond 22.30 u ging ik naar bed want om 6.10 ging de wekker.
En voor bepaalde klussen had ik door de week geen tijd. Ik heb bijv afgelopen maandag de keukenkasten boven uitgesopt, gisteren de keukenkasten onder, en de besteklade, dit soort klussen deed ik vroeger tijdens vakanties, want in het weekend had ik daar geen puf voor.
Mijn grote voorjaarsschoonmaak heb ik onder werktijd kunnen doen.
Weekends hoef ik tegenwoordig niks tot weinig aan het huishouden te doen. Oh ja en het gevoel wat ik op zondagavond / maandagochtend altijd had, dat is helemaal weg.
Ik kan alleen maar voordelen benoemen aan thuiswerken.
En die drie maanden die ik aan reistijd in werkweken gerekend bespaar staat nog op zichzelf, tel daarbij de zaterdag die ik normaal kwijt was aan wassen, poetsen, dweilen, boodschappen dan komt daar nog anderhalve maand bij. Of ik nu een half uur ga lunchen of een kwartier ga bijkletsen met koffie op kantoor of ipv die tijd even de keuken grondig doe die 45 minuten. Of eens die grijze klussen. Vitrage in de was, de ramen van binnen eens lappen. De rommellade eens uitruimen. Het geeft me vrije tijd IN mijn vrije tijd. Laten we eerlijk zijn die klote dingen als poetsen en boodschappen en de was ed is voor mij geen vrije tijd…
Al met al bespaar ik dus in werkweken gerekend 4,5 maanden. Tijd die ik dus kan besteden aan leukere dingen dan collega’s. Ik heb overigens werk wat prima 100% thuis kan. Er loopt hier geen grut rond, ik zit op mijn kantoor of in de woonkamer. Op mooiere dagen opstarten met een kop koffie in de tuin. Ja ik begin iets vroeger automatisch. Om 07:15 staat mijn laptop al wel aan. Het is dus niet zo dat ik minder uren draai, eerder meer, maar in etappes. En beter in balans met mijn prive leven.

En het lekker vrij zijn in de avond. Normaal op kantoor tot 17:30, met mazzel deed ik er een uurtje over naar huis met Auto of OV. Met geen mazzel op de filedagen kwam daar een kwartier tot half uur bij. Dus 18:30/19:00 thuis. Dan niet even uitpuffen op de bank, nee, meteen koken. Ook nooit eens iets leuks koken nee, want dat duurt helemaal lang (leuk hoor al die inspirerende recepten boeken, maar in de praktijk ben je aan het voorsnijden al een kwartier kwijt), dus altijd inspiratieloos en snel. Op de mazzeldag aten we dan om 19:00 op de niet mazzeldagen om 19:30. Want vriend wat net zo laat thuis… Eten, afruimen, om 20:30 eindelijk klaar, de wekker gaat om hier ook om 06:00 hier dus nog anderhalf uur Tv kijken en plat. Anderhalf uur tijd voor jezelf. Soms 2 uurtjes. Hobbies? Sporten? Hoe dan. Geen tijd voor. Geen fut voor.

Oh en daar wil ik best wat van mijn uurtarief voor inleveren
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook overheid, ons kantoor is aan het nadenken over een hybride vorm van werken. Omdat de 1,5 meter voorlopig gewaarborgd moet blijven zit met zijn allen op kantoor er voorlopig niet in. Ik werk sinds maart 2020 thuis en ik heb het daar best moeilijk mee gehad. Inmiddels echter loopt het als een zonnetje en moet ik er niet aan denken om weer veelvuldig naar kantoor te moeten. Het scheelt me al zoveel aan reistijd, werk-privé balans is nu veel beter, of denk aan al die korte afspraken waarvoor je voorheen vrij nam of eerder weg moest. Tandarts, CV-monteur etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
FeeLucifer01 schreef:
19-06-2021 06:18
Zijn die gratis? Nee toch? Wie gaat dat maanden betalen dan?

En waren ze de gehele tijd open tijdens de lockdown? .
Dat laatste weet ik niet maar ik ben er wel eens gestrand als de treinen gedoe hadden (op Amersfoort of Utrecht zitten ze heel dichtbij het station), en daar heb ik nooit voor betaald. Je betaalt wel voor een vergaderruimte of drinken/eten ter plekke.
Alle reacties Link kopieren Quote
FeeLucifer01 schreef:
19-06-2021 06:18
Zijn die gratis? Nee toch? Wie gaat dat maanden betalen dan?

En waren ze de gehele tijd open tijdens de lockdown?
En zie al dat in mijn omgeving er niks zit.
Ik heb wel hele creatieve ideeen gelezen. Mensen die in het tuinhuis van hun ouders gingen werken, of op de boot van vrienden, hotelkamers die gehuurd werden, vakantiehuisje die geboekt werden om te werken, bibliotheken om een geschikte achtergrond te hebben. Studenten die bij hun ouders tentamens gingen maken want daar was de WiFi tenminste betrouwbaar.

Nu valt er nog steeds een deel buiten de boot natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
19-06-2021 08:26
Hier ook overheid, ons kantoor is aan het nadenken over een hybride vorm van werken. Omdat de 1,5 meter voorlopig gewaarborgd moet blijven zit met zijn allen op kantoor er voorlopig niet in. Ik werk sinds maart 2020 thuis en ik heb het daar best moeilijk mee gehad. Inmiddels echter loopt het als een zonnetje en moet ik er niet aan denken om weer veelvuldig naar kantoor te moeten. Het scheelt me al zoveel aan reistijd, werk-privé balans is nu veel beter, of denk aan al die korte afspraken waarvoor je voorheen vrij nam of eerder weg moest. Tandarts, CV-monteur etc.
Dit merk ik nu heel veel. Ikzelf heb amper thuis gewerkt, maar in het begin was iedereen heftig in de drama omdat ze thuis moesten zitten en nu drama omdat kantoor weer lonkt. Ik vind die omslag wel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren Quote
BuzzieBee schreef:
19-06-2021 08:00
Vitrage in de was, de ramen van binnen eens lappen. De rommellade eens uitruimen. Het geeft me vrije tijd IN mijn vrije tijd. Laten we eerlijk zijn die klote dingen als poetsen en boodschappen en de was ed is voor mij geen vrije tijd…
Hier hetzelfde! Tel daarbij op dat ik me nog niet heb hoeven ziekmelden bij ongesteldheid (elke maand zwaar rugpijn, wel af en toe wat kunnen doen, maar nooit thuis mogen werken dus dan meldde ik me af). Ik vraag me af of vrouwen so wie so al die tijd al niet meer baat hebben gehad bij thuiswerken (aangezien zoveel van ons nog steeds opdraaien voor het huishouden, the third shift).
Al met al bespaar ik dus in werkweken gerekend 4,5 maanden. Tijd die ik dus kan besteden aan leukere dingen dan collega’s.
Hier komt het voor mij ook op neer, ik vind het ergens heel raar dat we voor onze sociale energie op een kantoor zouden willen zitten als normaal thuiswerken (dus buiten een lockdown) zoveel meer ruimte biedt voor lokaal mensen leren kennen, hobbies en clubjes, etcetera. Ik vind het nogal suf van mezelf als ik daarvoor ‘werk’ nodig heb, alsof werk belangrijker is dan privé. Ik werk toch echt om te leven, niet andersom ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hastadepasta18 schreef:
18-06-2021 23:35
En er is in jullie hele huis geen enkele kamer waar man apart kan werken? Je hebt niet meteen een joekel van een bureau nodig, of een Joekel van een werkkamer.
Onze slaapkamer is niet mega groot, maar daar hebben we een bureautje weg gezet met een stoel. Bureautje heeft man zelf gemaakt, 4 poten en wat planken. Heeft ook wel eens in de slaapkamer van de kids gestaan als dat makkelijker uit kwam. Aan de keukentafel werkt inderdaad niet echt als je je gezin om je heen hebt.
Dat is inderdaad niet mogelijk bij ons.
Ik vind het lastig dat het versoepelen van de maatregelen niet synchroon loopt met het vaccineren. Mij zien ze in september wel weer als ik volledig gevaccineerd ben. Ik werk in een heel hoog gebouw met talloze internationale bedrijven – ik zie het nog niet zitten met de lift en de hele logistiek.

Ik zie op tegen de rumoerige kantoortuin. Maar ik ben daar juist wel creatiever.
Alle reacties Link kopieren Quote
Werk en privé lopen bij mij wel helemaal door elkaar heen. Overdag doe ik ook heel vaak dingen die niet werk-gerelateerd zijn, vorige week zelfs nog naar het museum geweest op een dinsdagochtend. Vooral dingen waar ik voor 'naar buiten' moet, zoals tuincentrum, bouwmarkt, boodschappen, doe ik op tijden dat het rustig is en ja, dat is meestal wel tijdens kantooruren. Gevolg is wel dat ik bijna elke avond nog wel even aan het werk ben.
Hier gaat man gelukkig weer twee dagen naar kantoor straks. Helaas mocht hij de dagen niet kiezen, dus is hij nog steeds thuis op mijn vrije dag.

Aan een kant vind ik dat heerlijk, af en toe weer even de stilte in huis als ik thuis kom om 15:30. Hij heeft dan ook weer reistijd en daardoor gaan we straks weer later eten, en wordt koken niet meer samen gedaan. En in augustus ga ik weer tot 16:30 werken en kom ik dus ook later thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaascracker schreef:
19-06-2021 09:02
Ik vind het lastig dat het versoepelen van de maatregelen niet synchroon loopt met het vaccineren. Mij zien ze in september wel weer als ik volledig gevaccineerd ben. Ik werk in een heel hoog gebouw met talloze internationale bedrijven – ik zie het nog niet zitten met de lift en de hele logistiek.

Ik zie op tegen de rumoerige kantoortuin. Maar ik ben daar juist wel creatiever.
De anderhalve meter geldt nog steeds.

Voor mij geen kantoortuin meer. Ik kwam elke dag compleet gesloopt thuis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Edit, verkeerde gequote
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
19-06-2021 08:48
Dit merk ik nu heel veel. Ikzelf heb amper thuis gewerkt, maar in het begin was iedereen heftig in de drama omdat ze thuis moesten zitten en nu drama omdat kantoor weer lonkt. Ik vind die omslag wel bijzonder.
Iedereen? Ik heb het vanaf het begin helemaal prima gevonden
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
19-06-2021 09:30
Iedereen? Ik heb het vanaf het begin helemaal prima gevonden
Ik ook, vriend ook. Ik vond het heerlijk. En die omslag is niet zo raar hoor. Op een gegeven moment wen je er aan, vindt je een draai en dus een nieuwe manier van werken die veel mensen uit eindelijk prettiger blijken te vinden. Nu weer terug naar ‘oud’? Dat is alsof we ineens weer mogen roken in de trein e.d. Alles wat nieuw is is wennen, maar eenmaal gewend passen mensen zich aan en willen ze niet meer terug.

Had het maar drie maanden geduurd dan was die periode te kort en logisch dat we fulltime terug naar kantoor zouden gaan. Maar anderhalf jaar is meer dan zat voor mensen om de nieuwe stijl eigen te maken en iets prettiger te gaan vinden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven