Coronavirus COVID-19 alle pijlers

We zijn toch allemaal jong geweest?

17-10-2020 22:04 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom.

Citaat van de Griekse filosoof Socrates en is al meer dan 2400 jaar oud (uit 399 v. Chr. om precies te zijn).

Ik plaats het hier omdat vooral de jeugd aan het feesten is geslagen en deze feesten Covid-19 haarden zijn geworden (huisfeesten en horeca)

Nu is het erg kort door de bocht om de tweede golf in de schoenen van de jeugd te schuiven want kijk eens wat er in - sommige - kerken gebeurde.

Maar we zijn toch allemaal jong geweest?
Hoe had je zelf gereageerd op je 16 /17 /18e als je geconfronteerd was met allerlei regels en verboden.

Waren we niet ook met 8 man en een paar flessen sterke drank in een studentenkamer gekropen voor wat gezelligheid?

Reden genoeg om de vraag hier neer te leggen: Had jij je als puber / jong volwassene WEL aan de corona regels gehouden?

TO trapt af:
Mmmmmm ik weet zeker dat ik ook de randen was gaan opzoeken en deel had genomen aan huiskamerfeestjes.

De coronaregels had ik toen ik jong was:

Totaal aantal stemmen: 214

Gegarandeerd overtreden (38%)
Geresepecteerd (56%)
Lastig, ik geef een toelichting in de draad (6%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Zonder enige twijfel...overteden :geek:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 twintigjarigen thuis. En die zijn braaf. Zeker dochter. Die ziet haar vriend en verder heeft ze buiten haar supermarktbijbaan om weinig contacten.
Zoon ziet vrienden maar volgens de regels.

Ik was zelf een vrij brave puber dus zou me vroeger ongetwijfeld ook aan de regels gehouden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Maar welke regels dan precies? Jongeren t/m 18 hoeven onderling geen afstand te houden en tot afgelopen woensdag waren de cafés gewoon open. Dat maakte al heel veel mogelijk.

Tegelijkertijd maak je je aan de regels houden natuurlijk onmogelijk door bijvoorbeeld studentenhuizen niet als één huishouden te zien. Die zijn dus formeel al in overtreding als ze elkaar met zijn vijven in de keuken treffen.

Ik was waarschijnlijk niet naar illegale feesten gegaan en veel is feitelijk al onmogelijk (geworden) door gesloten horeca en omdat je dan vaak nog bij paps en mams thuis woont en daar ook nog regels gelden. Maar ik had op die leeftijd echt de grenzen wel opgezocht en was daar ook heus weleens overheen gegaan. Als je de hele dag met dertig pubers in één klaslokaal mag zitten, zou je dan 's avonds niet met een paar mensen bij iemand thuis een biertje gaan drinken? Of zoenen met die leuke jongen uit de klas terwijl de hormonen door je lijf gieren?

Hersens zijn op die leeftijd nog volop in ontwikkeling. Vooral langetermijngevolgen overzien pubers erg slecht. En dan is er ook nog zoiets als groepsdruk. Dat zie je nu met corona zelfs met volwassenen overal gebeuren. En dan is er nog alcohol.

Even los van dat ik me afvraag of het terecht is om de schuld bij jongeren te leggen. Volwassenen zijn de afgelopen zomer ook massaal op vakantie, naar verjaardagen, drukke winkelcentra en het café geweest.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 24 dus ik zal mezelf nog maar even als jeugd tellen en hoewel ik niet als een kluizenaar leef heb ik geen feestjes of niks gehad en vrij netjes alles nageleefd. Zo zie ik het ook in mijn omgeving, mensen zoeken misschien de grenzen op van wat mag maar de regels worden grotendeels nageleefd.

Op mijn werk (iedereen minstens 10 jaar ouder dan ik) houden ze doodleuk een filmavond komende week met z'n allen. Toen een collega zei dat ze niet kwam i.v.m. corona en daarbij herinnerde dat dit toch helemaal niet mocht volgens de regels werd een beetje schouderophalend gereageerd.

Om alles op de jeugd af te schuiven vind ik een beetje onzinnig, want volgens mij zijn er onder iedere leeftijdsgroep (behalve misschien ouderen) genoeg mensen die de regels compleet negeren.
Ik had me mijn studentenhuis/huisgenoten absoluut niet aan de regels gehouden. We waren altijd aan het feesten. Waarschijnlijk dan wel alleen met onze eigen gang, ipv grote feesten.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ze gerespecteerd ik was nooit zo van de grenzen opzoeken.

Mijn pubers respecteren het ook. Mijn zoon is 18 maar heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Wil absoluut niet dat wij door hem in quarantaine moeten ivm ons werk. En wil ook niet dat hij ons of familie aansteekt dus is zelf ook heel voorzichtig en houdt zich aan de richtlijnen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik nu student was, zou ik me zeker niet volledig aan de regels kunnen houden.

Ik denk niet dat ik naar feestjes of naar de kroeg zou zijn gegaan en de vereniging zou sowieso dicht geweest zijn. Maar ik had destijds een kamer van 7 m2, dus ik bracht altijd een groot deel van de dag in de gemeenschappelijke woonkamer door. No way dat ik elke avond in m’n eentje aan m’n bureau (want geen plek voor een tafel in m’n kamer) onder m’n hoogslaper zou gaan eten. En ik had geen tv op m’n eigen kamer. Dus dat betekent dat ik sowieso vaak binnen 1,5 meter van mijn 10 huisgenoten zou doorbrengen.

Daarnaast woonde mijn verkering destijds in een andere studentenstad, dus daar zou ik ook nog steeds regelmatig naar toe gereisd zijn. En hij had ook een kleine kamer, in een huis met 16 man. Dus daar was 1,5 meter afstand ook geen optie geweest.

En ik had uiteraard geen auto, dus zou nog regelmatig in de trein zitten.

Ik heb dus wel flink te doen met de huidige generatie studenten.
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
17-10-2020 22:43
Ik had mij er wel aan gehouden, en als ik dat niet deed zou ik gelijk aangepakt worden door mijn ouders. Die zouden woest worden als ze er achter zouden komen als ik bijv naar illegale feestjes zou gaan.




Ouders hebben niet zo heel veel invloed op een 18 jarige vermoed ik.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik denk dat ik het heerlijk overzichtelijk had gevonden als puber, en het ook prettig had gevonden dat het op een bepaalde manier “ nivellerend” had gewerkt; het haalt wel een beetje de glans af van de zogenaamd stoere mensen die juist heel erg wilde uitgaan in die tijd. Dat was toen al niet echt mijn ding.

Ik denk dus dat het wel kansen geboden zou hebben om meer contact te onderhouden met mensen op een manier waar ik me comfortabeler bij voelde, en waar anderen, door de omstandigheden gedwongen, meer voor zouden openstaan als alternatie voor wat ze anders zouden doen.

Ik moet wel zeggen dat ik in mijn studietijd best een aantal studiereizen heb gemaakt (minstens 7) die wel veel levenservaring opleverden. Dus dat ze dat soort dingen niet kunnen doen, is wel echt jammer, maar we hebben het nu over driekwart jaar; niet over een heel mensenleven...
Alle reacties Link kopieren
Avena, 1 woord was genoeg geweest..overtreden.
Bellyflop schreef:
17-10-2020 22:14
Ik had op die leeftijd een vastomlijnde vriendengroep. Ik denk dat we iets zouden verzinnen als met elkaar een bubbel vormen. Dus alleen elkaar zien.

Veilig is dat natuurlijk niet want iedereen komt bij zijn ouders, in de supermarkt, je zit op school bij andere kinderen.

Dus ik vermoed dat we zelf denken een aardige poging te doen ons aan de regels te houden maar dat het in feite nergens op slaat. Dit is ook wat ik zie bij mijn nichtje van 17.
Dit.
En mezelf kennende op die leeftijd had dit ook meegespeeld: was ik een domme docent tegengekomen die corona gekkie was, dan was ik waarschijnlijk braver dan braaf geweest.
Had ik een in mijn ogen domme volwassene getroffen die mij even de les ging lezen over hoe ik beter corona proof kan leven, dan had ik wel even laten zien dat het een dom complot was om jeugd koest te houden, kijk, ik ga de hele tijd uit en heb geeneens corona.
Ik veroordeel dus niemand en moet zeggen dat ik de jeugd nu redelijk braaf vindt.
Alle reacties Link kopieren
Als het aan mij alleen had gelegen op 17-jarige leeftijd dan had ik alles gebroken. Hoppa, met een fles jenever in de knuisten op een illegale raveparty.

Maar ik krimp nu nog stiekem ineen als iemand zegt ‘Je moeder’. Dus als puntje bij paaltje was gekomen en mijn moeder géén nachtdienst had, dan was ik heel braaf geweest. De ME boezemt nog niet zoveel angst in als de creativiteit van mijn moeder om voorschriften en regels af te dwingen.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 17-10-2020 23:47
0.90% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik was een brave muts.
Had me zeker aan de regels gehouden.
Ik had me aan de regels gehouden, ben nooit een recalcitrante puber geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd heel braaf.

De pubers van mijn vriendin zijn dat ook, die vragen of ik afstand van ze wil houden, de 1,5 meter in rekening wil houden.
Ik hing m'n hele jeugd op de manege, dat zou tijdens 'n pandemie niet veel anders zijn geweest. Ben nooit 'n stapper geweest dus daar had ik niks aan gemist. Ik zou vooral genoten hebben van de schoolsluiting van van 't voorjaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik gewoon met mijn Nederlandse vrienden was gaan doen wat ik altijd al deed met die in het buitenland: online vrolijk verder socializen.

Maar ik had me er zeker aan gehouden.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
17-10-2020 22:12
Ik ging zelfs niet feesten zonder corona epidemie. Ik mocht naar de stad tot maximaal 12 uur. Dan had ik twee bier op (meer kon ik niet betalen).
😁
Alle reacties Link kopieren
De schoolsluiting zou voor mij walhalla zijn geweest evenals dat is voor mijn 16 jarige dochter.
Zo ook dat de online lessen niet altijd even soepel verlopen, daar zou ik ook wel een beetje misbruik van hebben gemaakt ( Teams werkt niet dus ja ) wat mijn dochter ook doet.

Ik was en ben geen enorme stapper, dus dat zou geen probleem zijn geweest, wel had en heb ik nu nog veel vriendinnen en die zou ik wel hebben blijven zien. Maar ook nu zie ik ze niet wekelijks, toen was ik ook al niet van de groepjes, nog niet, ik zag en zie mijn vrienden meestal een op een.

Ik zie mijn kinderen zich overigens ook aan de regels houden zonder dat het krampachtig is.

De illegale feestjes zouden aan mij voorbij gegaan zijn.
Toen ik studeerde waren er niet eens mobiele telefoons. Er was een telefoon op de gang met een tikkenteller, die je opschreef in een schrift, onder je naam. Ieder contact was dus real life contact en anders was er geen contact. Dus nee, ik had me niet aan de regels gehouden. Misschien dat het nu iets makkelijk is, met appgroepen, facetimen en online colleges, dan spreek je zelfs nog mensen als je enkel op je kamer blijft. Maar in mijn tijd had ik me er absoluut niet aan gehouden.
Ik heb geheel naar waarheid "gegarandeerd overtreden" gekozen
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zijn die belgische politiekers toch ook een beetje gek?!
Voortdurend dezelfde maatregelen benadrukken, in de hoop dat de mensen ze gaan opvolgen , terwijl er een bepaalde meerderheid van de bevolking ze nooit zal opvolgen. Gewoon omdat ze daar het nut niet van inzien, daar geen zin in hebben of gewoon geen schrik hebben van corona. Een bepaalde groep mensen kun je gewoon niet bereiken. De mensheid is gewoon divers en dat zal altijd zo blijven . Net zoals er altijd racisten en homofoben zullen blijven bestaan . Dat kun je niet bestrijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was geen brave puber in de zin van gezagsgetrouw, maar ging ook niet naar feestjes. Die hebben me nooit geboeid. Ik heb altijd een hekel gehad aan aangeschoten lui. Die vond ik stom.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een einzelgänger, dus permanent in quarantaine
Alle reacties Link kopieren
Gegarandeerd overtreden.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven