Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Yes, een vaccin!!!

23-11-2020 18:39 228 berichten
En niet 1 maar zelfs al 3! :cheer2:

Er is natuurlijk nog niks definitief en hoe het allemaal zal lopen weet niemand, maar ik ben erg blij met deze lichtpuntjes.

:cheer2: :cheer2: :cheer2:
abracadabra schreef:
24-11-2020 12:53
Interessante link. Weet jij waarom.er voor 29 miljoen Nederlanders vaccins zijn ingekocht (50 miljoen vaccins) terwijl we veel minder Nederlanders hebben en een deel zich niet gaat laten vaccineren? Dat zijn 4 keer zo veel als nodig lijkt me.
Beter teveel dan te weinig. Het valt vast wel door te verkopen mocht het niet lang genoeg houdbaar zijn om na een jaar weer te kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet helemaal snap in dat licht is dat ze met Moderna nog in onderhandeling zijn. Vanuit Nederlands perspectief zou je dat af kunnen blazen, we hebben genoeg andere vaccins straks. Maar goed, Nederland doet die onderhandelingen niet alleen, er wordt door Europese landen gezamenlijk ingekocht. En blijkbaar zijn er andere Europese landen die nog wel om meer vaccins zitten te springen en die van Moderna graag nog erbij willen. Ik neem aan dat hierover tussen de verschillende landen flink overlegd wordt achter de schermen.
Ik gok omdat niet alles al goedgekeurd is. En omdat Moderna op papier beste vaccin lijkt te hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik mag hopen dat ze deze keer de registratie op orde hebben met de verschillende vaccins. Zeker omdat er nog veel onderzoek na ingebruikname gaat plaatsvinden (wat overigens heel gebruikelijk is). Dat is namelijk met de vaccinatiecampagne voor de Mexicaanse griep faliekant misgegaan. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wat ... p-orde-is/?
Miek_ schreef:
24-11-2020 13:21
Ik mag hopen dat ze deze keer de registratie op orde hebben met de verschillende vaccins. Zeker omdat er nog veel onderzoek na ingebruikname gaat plaatsvinden (wat overigens heel gebruikelijk is). Dat is namelijk met de vaccinatiecampagne voor de Mexicaanse griep faliekant misgegaan. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wat ... p-orde-is/?
En daarom is er een vaccinatiestrategie:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... estrategie
Alle reacties Link kopieren
CherokeeRose1977 schreef:
24-11-2020 13:25
En daarom is er een vaccinatiestrategie:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... estrategie
Die was er met de Mexicaanse griep ook. Dat er een strategie op papier staat wil niet zeggen dat het in de praktijk op orde is helaas.
nicole123 schreef:
24-11-2020 13:14
Wat ik niet helemaal snap in dat licht is dat ze met Moderna nog in onderhandeling zijn. Vanuit Nederlands perspectief zou je dat af kunnen blazen, we hebben genoeg andere vaccins straks. Maar goed, Nederland doet die onderhandelingen niet alleen, er wordt door Europese landen gezamenlijk ingekocht. En blijkbaar zijn er andere Europese landen die nog wel om meer vaccins zitten te springen en die van Moderna graag nog erbij willen. Ik neem aan dat hierover tussen de verschillende landen flink overlegd wordt achter de schermen.
Volgens dit bericht is er inmiddels een deal:

https://www.reuters.com/article/health- ... SKBN2841GE
Het zou 't makkelijkst zijn als ze met stickertjes op de vaccins werken die je gelijk in je vaccinatiepaspoort kunt plakken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-11-2020 13:42
Het zou 't makkelijkst zijn als ze met stickertjes op de vaccins werken die je gelijk in je vaccinatiepaspoort kunt plakken.
En op je voorhoofd!

Vind het wel prettig om te zien wie ik weer kan knuffelen en wie ik moet mijden als de pest (pun intended).
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-11-2020 13:42
Het zou 't makkelijkst zijn als ze met stickertjes op de vaccins werken die je gelijk in je vaccinatiepaspoort kunt plakken.
Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de ingeënte neer in de hoop dat ze het vaccinatieboekje niet kwijtraken. Dat kan natuurlijk niet. Als mensn zich melden met nieuwe bijwerkingen moet het natuurlijk wel herleidbaar zijn naar de juiste inenting (welk merk, welke batch, etc).
Miek_ schreef:
24-11-2020 15:36
Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de ingeënte neer in de hoop dat ze het vaccinatieboekje niet kwijtraken. Dat kan natuurlijk niet. Als mensn zich melden met nieuwe bijwerkingen moet het natuurlijk wel herleidbaar zijn naar de juiste inenting (welk merk, welke batch, etc).
Van mijn pneumovax kreeg ik zo'n stickertje waarop dat soort gegevens vermeld staan. Dit is ook in het systeem bij de huisarts ingevoerd.
Maar goed, dat was een zelf aangevraagde vaccinatie en geen groot groepsgebeuren.
Little_bird schreef:
23-11-2020 19:05
Ik zou nog niet willen. Ze hebben iets in sneltreinvaart gemaakt waar normaal jaren overheen gaat.

Stel je nu eens een keer ècht goed op de hoogte joh.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-11-2020 15:57
Van mijn pneumovax kreeg ik zo'n stickertje waarop dat soort gegevens vermeld staan. Dit is ook in het systeem bij de huisarts ingevoerd.
Maar goed, dat was een zelf aangevraagde vaccinatie en geen groot groepsgebeuren.
Ja en daar zit wel een verschil. Bij de Mexicaanse griep is het niet goed gegaan met de mensen die bijvoorbeeld via hun werk gevaccineerd zijn en dat waren er een hoop. Dat is juist belangrijk om goed onderzoek naar eventuele (lange termijn)bijwerkingen te kunnen doen. Dit is juist iets wat goed geregeld moet zijn voor het vertrouwen van mensen. Je wil goed kunnen onderzoeken of het inderdaad door de vaccinatie komt of niet en of dat het een specifiek probleem van een bepaalde batch geweest is. Dat kan alleen als je precies weet wie welke vaccinatie heeft gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
24-11-2020 15:14
En op je voorhoofd!

Vind het wel prettig om te zien wie ik weer kan knuffelen en wie ik moet mijden als de pest (pun intended).

Ja hoe weet je dat eigenlijk?. Ik heb een auto en er wordt wel eens aan mij gevraagd of ze met mij mee mogen rijden, ik heb liever geen anti vaxxers in mijn autootje of naast mij in het cafe of restaurant, of hoe weet ik dat mijn kapster zich heeft laten vaccineren?.
Gisselle schreef:
24-11-2020 17:00
Ja hoe weet je dat eigenlijk?. Ik heb een auto en er wordt wel eens aan mij gevraagd of ze met mij mee mogen rijden, ik heb liever geen anti vaxxers in mijn autootje of naast mij in het cafe of restaurant, of hoe weet ik dat mijn kapster zich heeft laten vaccineren?.
Niemand die je niet goed genoeg kent, omdat mee te bespreken, laten meerijden en vragen aan de kapper.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
24-11-2020 17:02
Niemand die je niet goed genoeg kent, omdat mee te bespreken, laten meerijden en vragen aan de kapper.

En aan de tandarts en de mensen naast mij in het het cafe, en als die opstaan en er andere mensen gaan zitten die zeggen niet gevaccineerd te zijn, wat dan?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
24-11-2020 17:00
Ja hoe weet je dat eigenlijk?. Ik heb een auto en er wordt wel eens aan mij gevraagd of ze met mij mee mogen rijden, ik heb liever geen anti vaxxers in mijn autootje of naast mij in het cafe of restaurant, of hoe weet ik dat mijn kapster zich heeft laten vaccineren?.
Nou door die sticker!!!

En wel echt op het voorhoofd.

Mocht dat niet door de Tweede-Kamer komen, dan zou ik vragen, vind jij het ook stom dat al die mensen zich laten vaccineren? Dan komen de gevaccineerden en de tegenstanders vanzelf naar voren.
Gisselle schreef:
24-11-2020 17:00
Ja hoe weet je dat eigenlijk?. Ik heb een auto en er wordt wel eens aan mij gevraagd of ze met mij mee mogen rijden, ik heb liever geen anti vaxxers in mijn autootje of naast mij in het cafe of restaurant, of hoe weet ik dat mijn kapster zich heeft laten vaccineren?.
Je weet toch wel van je vrienden of familie of zij zich laten vaccineren?
Alle reacties Link kopieren
CherokeeRose1977 schreef:
23-11-2020 18:52
Hier staat meer over de volgorde waarin wordt begonnen met vaccineren:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... volle-gang
Dat weet ik, helaas wil een deel, vooral de groep van 60-70 dat als eerste aan de beurt komt dat vaccin niet. Dus dan kunnen ze het beter geven aan hen die wel willen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
24-11-2020 00:38
Je wil geen discussie over het vaccin zeg je, daar hangt mee samen of mensen hem wel of niet willen. Wat blijft er dan over om over te praten? Dan kan je toch alleen nog maar "waarvan akte" berichten plaatsen.

Je kunt discuseren in het andere vaccinatietopic of op het coronavirus covid 19 topic.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Gisselle schreef:
24-11-2020 17:04
En aan de tandarts en de mensen naast mij in het het cafe, en als die opstaan en er andere mensen gaan zitten die zeggen niet gevaccineerd te zijn, wat dan?
Je gaat wel erg snel. Wacht eerst gewoon rustig af hoe t gaat als de 1e groepen mensen worden gevaccineerd, hopelijk in t 1e kwartaal van 2021.

Ik weet dat ze in de UK en USA al in december willen gaan beginnen (indien dat gaat lukken natuurlijk).

Denk goed om te kijken hoe het daar gaat.

En dan nog.....voordat iedereen aan de beurt is geweest, daar gaat echt nog wel veel tijd overheen. Ik ga er echt niet vanuit dat ik voor de zomer al gevaccineerd zal zijn. Mocht het wel zo zijn, mooi meegenomen natuurlijk!

En daarnaast is een 100% vaccinatiedekking onmogelijk. Je zal altijd mensen hebben die zich om medische redenen niet kunnen vaccineren. Die mensen "moeten" wij ook beschermen door ons wel te laten vaccineren.


En ik ben positief genoeg om aan te durven nemen dat de overgrote meerderheid zich gaat laten vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Mutsje78 schreef:
24-11-2020 18:08
Dat weet ik, helaas wil een deel, vooral de groep van 60-70 dat als eerste aan de beurt komt dat vaccin niet. Dus dan kunnen ze het beter geven aan hen die wel willen.
Dat zal ook gebeuren. Het is niet zo dat de vaccins op naam uitgegeven gaan worden. Als zij hem niet willen schuift hij door naar de volgende groep en zo naar beneden zeg maar. Totdat toch iedereen hem heeft want ze zien dat er niets geks gebeurt op de lange termijn.

Overigens is het deel dat jij noemt nog steeds de groep waarvan het grootste deel zich wil laten vaccineren. En als 60% van die groep zich laat vaccineren dan is de dekking onder die groep voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde vandaag op het werk dat men achter de schermen al bezig is met hoe men zal omgaan met bewoners van wie familie niet wil dat ze gevaccineerd worden. Maar ook wat het concreet gaat betekenen als een medewerker niet gevaccineerd is.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat niet gevaccineerde bewoners niet naar dagbesteding kunnen.

(Ik werk in een grote instelling voor mensen met verstandelijke beperking. Ik verwacht binnen een paar maanden wel dat we al aan de beurt zijn, inclusief ikzelf)
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
24-11-2020 19:41
Ik hoorde vandaag op het werk dat men achter de schermen al bezig is met hoe men zal omgaan met bewoners van wie familie niet wil dat ze gevaccineerd worden. Maar ook wat het concreet gaat betekenen als een medewerker niet gevaccineerd is.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat niet gevaccineerde bewoners niet naar dagbesteding kunnen.

(Ik werk in een grote instelling voor mensen met verstandelijke beperking. Ik verwacht binnen een paar maanden wel dat we al aan de beurt zijn, inclusief ikzelf)
Ik las net dat bewoners van verpleegtehuizen samen met inwoners van instellingen zoals de jouwe als eersten in aanmerking gaan komen voor vaccinatie
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
24-11-2020 19:55
Ik las net dat bewoners van verpleegtehuizen samen met inwoners van instellingen zoals de jouwe als eersten in aanmerking gaan komen voor vaccinatie
Ja dat is nu de bedoeling. Eerst bewoners, dan begeleiding. Zou mooi zijn. Ik hou er rekening mee ergens in de komende eerste maanden van 2021 vaccin te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven