Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zeeuwen trekken de ophaalbrug op

30-03-2020 16:45 38 berichten
Alleen inwoners van Zeeland zijn nog welkom in Zeeland. Toeristen moeten wegblijven. Zelfs eigenaren van prive vakantiehuizen mogen nu niet overnachten in Zeeland.

Het nut ontgaat me een beetje. Echt veel toeristen komen er toch niet met de gesloten horeca. Zeeuwen hebben social distancing zo ongeveer uitgevonden. Bovendien is Rotterdam of Bergen op Zoom qua ziekenhuis niet heel veel verder dan Middelburg of Goes.

Direct getroffenen zijn twee oudere kennissen van mij die zich hadden verschanst in hun Zeeuwse vakantiehuis en nu weer terug naar de stad moeten.

https://www.ed.nl/binnenland/campings-h ... ~a45ccd1d/
Alle reacties Link kopieren
Helaas mogen wij ook niet meer in zeeland verblijven, we hebben daar een tweede huis. Ik begrijp volkomen waarom deze beslissing genomen is.
De huisartsen en ziekenhuis capaciteit is totaal niet berekend op een hoeveelheid toeristen, waarvan een groot deel tot risico groep hoort, die ziek wordt naast de gebruikelijke bevolking ten tijde van een pandemie. Logisch toch?
Kijk naar Spanje, daar is het uit de hand gelopen vanwege o.a dat iedereen vanuit de stad naar hun buitenhuisje trok en daardoor juist een extra verspreidingsgolf is ontstaan.
Ik begrijp de beslissing echt volkomen. Zeker gezien mensen met hogere leeftijden die daar graag vertoeven.
Alle reacties Link kopieren
Het ontgaat je wel.
In het toeristenseizoen is de bevolkingsdichtheid hier 3x zo groot. In het dorp waar ik woon was het afgelopen week ondanks gesloten horeca gewoon vergeven van de oa Duitse toeristen (Belgen minder want die komen de grens niet over nu), en dat is normaal in deze tijd van het jaar, wordt alleen maar meer nog.
Normaal geen enkel probleem, gezellig, mensen zijn op vakantie, vrolijk en goed gehumeurd.
Maar wij hebben dus maar 2 ziekenhuizen hier, Goes en Terneuzen. En we plaatsen al over naar Rotterdam. Dat is een uur rijden. De capaciteit is al lang en breed bereikt. Dus voor die 3x zoveel gaat het lastig worden. Daarom kan het nu even niet.
tja op Texel hadden ze ook de toeristen het liefst niet op de boot toe gelaten.
Alle reacties Link kopieren
Je zou je verbazen denk ik hoeveel toeristen wel op de been zijn. Ik woon in Friesland in een plaatsje wat populair is bij Duitsers. Ik heb alweer echt veel Duitse nummerborden gezien, helaas.
Je moet nu gewoon niet op vakantie zijn/gaan, waar dan ook.
Dat is juist exact het probleem, mensen komen hier vertoeven in hun 2de huis omdat het hier zo dunbevolkt is en rustig, dus minder kans op besmetting....als iedereen dat hier gaat doen met een 2de huis ect 🙄🤐
We zijn helemaal niet voorzien qua zorg op zoveel mensen, daar denken toeristen helaas nooit aan.
Ik woon tegen België aan en voel me nu eindelijk serieus beschermt. Toerisme gaat in alle gevallen altijd door en krijgt altijd voorrang....nu eens niet!
We kunnen ook niet meer de grens over, de wereld staat hier bijna letterlijk stil. En het is zuur hoor, wij werken beide in de horeca en hebben we degelijk voordeel bij een druk seizoen, maar nu heeft geen inwoner hier daar behoefte aan.
teuneke schreef:
30-03-2020 17:07
Je moet nu gewoon niet op vakantie zijn/gaan, waar dan ook.
Je kan je in Nederland nog prima aan de regels houden als je een huisje huurt.
*2020* schreef:
30-03-2020 17:19
Je kan je in Nederland nog prima aan de regels houden als je een huisje huurt.
Tuurlijk, maar dat betekent ook dat er wel mensen aan het werk moeten. Terwijl dat juist niet de bedoeling is. Het zorgt voor onnodig risico!
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
30-03-2020 17:19
Je kan je in Nederland nog prima aan de regels houden als je een huisje huurt.
Ja, het kan. Geen mens die dat doet, omdat-ie op vakantie is. Omdat-ie vindt dat-ie bijdraagt aan de locale economie. Omdat-ie vindt dat hij zelf minder risico loopt. Omdat-omdat-omdat. Iedereen heeft een reden.
Je kan je ook prima aan de regels houden als je thuis zit en de situatie serieus neemt.

Net postte iemand dat de bevolking van sommige plaatsjes gewoon 3x over de kop gaat.
Met mensen in vakantiestemming.
Mensen die vanuit heel Nederland, Duitsland én België hun Corona-virus naar één plek brengen, daar elkaar en alles en iedereen infecteren, en dan weer teruggaan naar huis.

Ja, ik snap hem wel.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
30-03-2020 17:29
Ja, het kan. Geen mens die dat doet, omdat-ie op vakantie is.
Wij zitten ook in een (eigen) vakantiehuisje, niet in Zeeland, maar echt niet dat we hier vakantie aan het vieren zijn zoals we normaal doen. We komen hier ook nergens, we hebben alleen iets meer buitenruimte dan normaal en komen minder mensen tegen, en voor mijn autistische zoon (die compleet niet snapt wat er aan de hand is) is het hier een stuk beter te doen dan in een huis midden in de stad.

Maar het voelt als geen meter als vakantie en met die insteek zijn we hier ook niet naartoe gegaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
30-03-2020 17:06
Je zou je verbazen denk ik hoeveel toeristen wel op de been zijn. Ik woon in Friesland in een plaatsje wat populair is bij Duitsers. Ik heb alweer echt veel Duitse nummerborden gezien, helaas.
Ik ook.. Ik woon vlakbij een bekende plaats in Friesland en ik zie idd ook weer veel duitse kentekenplaten
Alle reacties Link kopieren
Ja, het ontgaat je inderdaad als je denkt dat de toeristen voor de horeca naar Zeeland komen.
Overigens is er géén ziekenhuis in Middelburg.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Zeeland had al te weinig ziekenhuis capaciteit voor de Corona Crisis en de ambulance kan daar op veel plekken niet snel zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
30-03-2020 17:54
Ik ook.. Ik woon vlakbij een bekende plaats in Friesland en ik zie idd ook weer veel duitse kentekenplaten
Zelfde hier, maar al die duitsers hebben hier gewoon een 2e huis of wonen de helft van het jaar op hun boot/jacht. Dus zo gek vind ik het niet dat ze hier te vinden zijn. Beter ook voor de lokale economie.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon aan de Noord-Hollandse kust waar normaal ook het hele jaar Duitsers komen. Nu niet heb ik het idee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
*2020* schreef:
30-03-2020 17:19
Je kan je in Nederland nog prima aan de regels houden als je een huisje huurt.
Nee, een vd regels is nl geen onnodige verplaatstingen/reisbewegingen
Alle reacties Link kopieren
Niet zo gek. Dat hele Admiraal de Ruyter ziekenhuis is al bijna failliet, hoge zorgvraag kunnen ze echt niet aan. En huisartsen zijn er ook niet genoeg, laat staan voor mensen die daar eigenlijk qua zorgvraag dan niet horen.
Zeeland draait zo ongeveer op toerisme dus ze zullen niet over één nacht ijs zijn gegaan met deze beslissing.

En lekker boeiend dat mensen dan niet in hun tweede huis mogen bivakkeren. Echt rijke-mensen oogklep problematiek dit.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
De bevolking is vergrijsd en er is veel te weinig zorgcapaciteit. Een nieuwe brandhaard van besmetting (grote kans, want migratie vanuit andere brandhaarden) moet je daar nu net niet hebben.
LaFolie schreef:
30-03-2020 20:17
Niet zo gek. Dat hele Admiraal de Ruyter ziekenhuis is al bijna failliet, hoge zorgvraag kunnen ze echt niet aan. En huisartsen zijn er ook niet genoeg, laat staan voor mensen die daar eigenlijk qua zorgvraag dan niet horen.
Zeeland draait zo ongeveer op toerisme dus ze zullen niet over één nacht ijs zijn gegaan met deze beslissing.

En lekker boeiend dat mensen dan niet in hun tweede huis mogen bivakkeren. Echt rijke-mensen oogklep problematiek dit.
Een tweede huis is net zo goed een huis. Het gaat de overheid niets aan of je in je eerste of in je tweede huis slaapt.

Nu wordt er een noodverordening uit de kast getrokken voor een probleem dat er niet is en dat zich misschien helemaal niet voor gaat doen. Daar zijn noodverordeningen helemaal niet voor bedoeld. De zorg is in Zeeland volgens mij aanzienlijk minder belast dan in veel andere delen van het land. Dit is gewoon bestuurlijke angst die zich vertaalt in draconische maatregelen die je eerder verwacht in een politiestaat.
Alle reacties Link kopieren
Lees net dat deze regels nu ook gelden voor de Zuid-Hollandse eilanden en de regio Rotterdam Rijnmond. Niet alleen voorbehouden aan Zeeland dus. Logisch ook, hoe minder verplaatsingen, hoe beter.

Hoe jij daar over denkt lijkt me nu even van ondergeschikt belang.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij geldt het ook in Twente, iedere veiligheidsregio mag daar zelf over beslissen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
30-03-2020 20:17

En lekker boeiend dat mensen dan niet in hun tweede huis mogen bivakkeren. Echt rijke-mensen oogklep problematiek dit.
Beetje afgunstige opmerking?
Gaat niemand iets aan of je in je eerste, tweede of derde huis bivakkeert lijkt me, als je eigenaar bent van het huis en belastingen betaalt mag je er verblijven.
Alle reacties Link kopieren
De stationsbrug is net terug geplaatst. Niet de ophaal brug. Maar dat terzijde.

Ik,als echte Zeeuwse,woonachtig in Middelburg,ben blij dat alles even op slot is.
Wat is het heerlijk rustig zonder die schreeuwende duiters.
En ja,ik weet dat dit heel erg is voor de ondernemers. Ik werk zelf als kok en heb nu geen werk.
Ik vind alleen de rust zalig. Dat zeeland weer even van de Zeeuwen is.
Van de zomer is iedereen weer welkom.
Ik denk dat ik nog nooit zo'n rustige Pasen ga hebben.
marie123 schreef:
30-03-2020 17:00
Het ontgaat je wel.
In het toeristenseizoen is de bevolkingsdichtheid hier 3x zo groot. In het dorp waar ik woon was het afgelopen week ondanks gesloten horeca gewoon vergeven van de oa Duitse toeristen (Belgen minder want die komen de grens niet over nu), en dat is normaal in deze tijd van het jaar, wordt alleen maar meer nog.
Normaal geen enkel probleem, gezellig, mensen zijn op vakantie, vrolijk en goed gehumeurd.
Maar wij hebben dus maar 2 ziekenhuizen hier, Goes en Terneuzen. En we plaatsen al over naar Rotterdam. Dat is een uur rijden. De capaciteit is al lang en breed bereikt. Dus voor die 3x zoveel gaat het lastig worden. Daarom kan het nu even niet.
Dit dus!
Ik zag vandaag nog steeds duitsers.
Ze waren ook al aan het controleren op campings vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven