Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zoon verkouden, niet naar school.

31-08-2020 08:45 355 berichten
Laat ik even bij het begin beginnen:

Nichtje (is hier meerdere malen per week) is verkouden, kreeg griep verschijnselen. Corona test ondergaan en gelukkig negatief getest!
Zij was weer welkom bij haar werk e.d. maar nog steeds verkouden.

Maar ze heeft mijn zoontje ook aangestoken.
Nu is het protocol op zijn basisschool dat je bij neusverkoudheid niet mag komen.
Contact gehad met school. En inderdaad hij mag niet komen... begrijp ik heel goed.
Maar vorig jaar was hij ook verkouden, meer dan 1 maand!


Hoor net van 2 andere ouders dat zij het zelfde probleem hebben.
Kan toch niet zijn dat hij al die tijd thuis moet blijven? En meer kinderen zullen dit hebben, dus lege klassen de hele winter?

Er is nu ook geen les op afstand omdat zijn juf nu gewoon weer fulltime voor de klas staat.
Ik ben nu bijna van plan om een Corona test te laten afnemen. Zodat hij kan aantonen dat het geen Corona is.

Hebben meer ouders dit probleem?
anoniem_63e492ea60a21 wijzigde dit bericht op 31-08-2020 08:50
Reden: Extra info
3.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook zo lastig!
Wat anders maar toch.... ik ben docent en werk met een kwetsbare doelgroep. Ik ben niet snotverkouden maar kuch en heb slijmontwikkeling... heel incidenteel nies ik ook, zo’n twee keer per dag. Wat moet ik hiermee? Thuisblijven? Ik kan makkelijk werken en als ik niet ga, is er geen vervanging 😩
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
31-08-2020 09:14
Ja is dat zo? Toen ze 1-2 jaar waren wel, maar toch niet meer als ze 6+ zijn? Mijn kinderen zijn kleuters en zijn misschien 2 of 3 keer per jaar verkouden en dan een weekje ofzo (met pech wat langer), maar zeker niet op en af.
Heb ook het idee dat dat niet ‘standaard’ zo is hoor, mijn kinderen zijn ook hooguit 2x per jaar echt verkouden.

Nadeel van kinderen die verkouden naar school gaan: Zij steken de juf aan, die verkouden niet naar school mag. Op veel scholen zijn er al geen invallers meer. Nu komt dan dus de hele klas thuis te zitten (en dus ook vele ouders). Misschien iets om over na te denken voordat iemand z’n kind toch verkouden naar school wilt sturen....
Want de juf kan zich laten testen, maar dat is niet in een uurtje geregeld helaas.
Butterflywhy schreef:
31-08-2020 09:13
Precies dit vind ik de hele keerzijde v het thuisbljjven bij verkoudheidsklachten. Het herfst/wiinterseizoen start weer en dan zijn mensen vaker dan eens verkouden. Een kind loopt echt een enorme achterstand op als het om de haverklap thuis moet blijven. Vooral in groep 3 waar ze leren lezen en nieuwe letters/klanken krijgen aangeboden. Hier moet echt een oplossing voor komen.

Hoe groot wordt die achterstand als de juf ziek wordt en de klas naar huis moet?

Ik denk dat dit de cirkel wordt waarom we de hele winter zullen draaien. Kind ziek thuis of naar school? Andere kinderen ziek en hun ouders ziek? Wie blijft thuis om wie te beschermen?

Er is gewoon geen goede oplossing die niemand raakt.
Alle reacties Link kopieren
Milkakoe schreef:
31-08-2020 09:07
Maar dan om de paar weken testen? Kinderen zijn op en af verkouden.....
ja, het is even niet anders
In de zorg zijn ook medewerkers, die al meerdere tests gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
31-08-2020 09:14
Ja is dat zo? Toen ze 1-2 jaar waren wel, maar toch niet meer als ze 6+ zijn? Mijn kinderen zijn kleuters en zijn misschien 2 of 3 keer per jaar verkouden en dan een weekje ofzo (met pech wat langer), maar zeker niet op en af.
Wat heerlijk voor je. Mijn kind dus wel. Ook met 6 plus. En ze is niet verkouden, ze heeft een loopneus.
Ik zou hem toch laten testen, en tot die tijd thuishouden. Opvang voor je kind afwisselen met de vader.
Het is even niet anders dit jaar.
Subnautica schreef:
31-08-2020 09:40
Wat heerlijk voor je. Mijn kind dus wel. Ook met 6 plus. En ze is niet verkouden, ze heeft een loopneus.
Dan dus overleg met school, zie mijn eerdere bericht. RIVM heeft daar richtlijnen voor.

En wij krijgen onze portie heus wel, er is meer in de wereld dan verkoudheidsklachten.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
31-08-2020 09:26
Hoe groot wordt die achterstand als de juf ziek wordt en de klas naar huis moet?

Ik denk dat dit de cirkel wordt waarom we de hele winter zullen draaien. Kind ziek thuis of naar school? Andere kinderen ziek en hun ouders ziek? Wie blijft thuis om wie te beschermen?

Er is gewoon geen goede oplossing die niemand raakt.
Ja precies dat. Terwijl het aantal besmettingen op een bevolking van 17 miljoen echt nog steeds erg laag ligt. Ook de ziekenhuizen lopen nietover. Op de IC 33 patienten. Tuurlijk, de maatregelen werken maar er groeit misschien een generatie op die nog slechter (of minder) onderwijs krijgt dan ooit en dit zal nog jaaaaren doorwerken in de maatschappij. Hoe ver ga je en tegen welke prijs... En daarmee zeg ik absoluut niet dat je alle maatregelen moet laten varen. Ik houd me er nog zoveel mogelijk aan en ga bij kwetsbare familie sporadisch op bezoek en dan 2 meter afstand incl mondkapje.
Dat er een grotere achterstand komt dat als leerkrachten ziek zijn, is waar. En hoop ook echt niet dat dat gebeurd.
Maar nu met de verkoudheid seizoenen die eraan komen, lijkt het mij zeer lastig als leerkracht om voor halve klassen te draaien, kinderen die op verschillende niveaus komen om daar mee om te gaan. Sommige kinderen zijn al door de lockdown met een achterstand begonnen in het nieuwe schooljaar.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
31-08-2020 08:57
Ja? Hoe dan? Mijn kinderen hebben geen digid dus de uitslag volgt per telefoon. Dat punt 1 en punt 2 volgens mij mogen ze er niet eens om vragen op school.
Het is sowieso handig om die digi-d alsnog te regelen voor je kinderen. Dat is niet aan leeftijd gebonden. Steeds meer dingen heb je nu eenmaal digi-d voor nodig (zoals bijvoorbeeld inloggen op medische dossiers).
Ik kreeg van school dit weekend ook een mail “om nog even de regels op te frissen” en daar werd dat ook gezegd over verkoudheid (alleen kleuters mogen wel verkouden naar school). Volgens mij moet je kind zelfs eigenlijk thuis blijven als iemand in het gezin verkouden is.

Ik heb meteen de vraag teruggemaild of ze al een plan hebben klaarliggen voor al die kinderen die thuis moeten blijven; hoe ze dat onderwijs op afstand voor zich zien. Dat zal echt nog wel gaan opspelen dit najaar inderdaad. Moet je als school op voorbereid zijn en vast over communiceren, anders weet niemand waar hij aan toe is en komen de kinderen toch naar school. Maar de school moet er dus wel capaciteit voor vrij houden.
Ongeacht wel of geen digi-d, je krijgt sowieso per mail een bevestiging van je afspraak. Of je dan liegt of niet over de uitslag, sja, daar moet je dan maar niet vanuit gaan.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
31-08-2020 09:52
Het is sowieso handig om die digi-d alsnog te regelen voor je kinderen. Dat is niet aan leeftijd gebonden. Steeds meer dingen heb je nu eenmaal digi-d voor nodig (zoals bijvoorbeeld inloggen op medische dossiers).
Goed idee. Die van mij hebben er ook nog geen, maar ik ga er inderdaad eentje aanvragen voor als de najaars/winterverkoudheden hun intrede doen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-08-2020 08:58
ze mogen het niet vragen, jij mag het wel vertellen
Controleren is niet mogelijk dus. Jij kan wel alles vertellen wat je wil, maar het is dus niet te controleren.
We staan er allemaal hetzelfde in. Hier nu ook een kind thuis. En een halve klas die thuis zit incl docenten. Dit is dit jaar wat het is. We roeien met de riemen die we hebben en bidden en hopen voor een vaccin dit voorjaar zodat we na die tijd langzaamaan weer terug kunnen naar het oude normaal maar voor nu is dit wat het is...
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
31-08-2020 09:56
Ik kreeg van school dit weekend ook een mail “om nog even de regels op te frissen” en daar werd dat ook gezegd over verkoudheid (alleen kleuters mogen wel verkouden naar school). Volgens mij moet je kind zelfs eigenlijk thuis blijven als iemand in het gezin verkouden is.

Ik heb meteen de vraag teruggemaild of ze al een plan hebben klaarliggen voor al die kinderen die thuis moeten blijven; hoe ze dat onderwijs op afstand voor zich zien. Dat zal echt nog wel gaan opspelen dit najaar inderdaad. Moet je als school op voorbereid zijn en vast over communiceren, anders weet niemand waar hij aan toe is en komen de kinderen toch naar school. Maar de school moet er dus wel capaciteit voor vrij houden.
Alleen als iemand in het gezin koorts heeft moet kind thuisblijven.

Wij zijn op school gewoon voorbereid op thuisblijvers. Een deel van de leerlingen echter niet zo, heb ik gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
31-08-2020 10:12
We staan er allemaal hetzelfde in. Hier nu ook een kind thuis. En een halve klas die thuis zit incl docenten. Dit is dit jaar wat het is. We roeien met de riemen die we hebben en bidden en hopen voor een vaccin dit voorjaar zodat we na die tijd langzaamaan weer terug kunnen naar het oude normaal maar voor nu is dit wat het is...
Ja zoiets. Vette shit, maar ja.
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
31-08-2020 09:19
Ik vind het ook zo lastig!
Wat anders maar toch.... ik ben docent en werk met een kwetsbare doelgroep. Ik ben niet snotverkouden maar kuch en heb slijmontwikkeling... heel incidenteel nies ik ook, zo’n twee keer per dag. Wat moet ik hiermee? Thuisblijven? Ik kan makkelijk werken en als ik niet ga, is er geen vervanging 😩
Toch niet gaan. Sanquin (de bloedbank) heeft afgelopen resultaten gepubliceerd waaruit blijkt dat het heel lastig is, in te schatten of je Corona hebt. Bij een groep donoren werd gekeken of ze antistoffen in hun bloed hadden. Van degenen bij wie dat het geval was, dacht 48% geen Corona gehad te hebben.

De kans dat je gewoon verkouden bent, is veel groter dan de kans dat het covid is, maar toch; bij milde klachten thuisblijven en testen.
Alle reacties Link kopieren
Wij merken de achterstand met zwemles trouwens.

Eerst 3 maanden zwembad dicht, dan een paar lesjes, dan zomervakantie, dan een les en dan een snottebel. De zwembaden hebben voor vrij zwemmen ook nog eens niet lekkere regels. Zo schiet het niet op natuurlijk. En dat bij een supersportief actief welwillend kind, maar ja , jammer maar helaas.

Ik heb vorige week trouwens alweer online les zitten geven, vanwege die ene snottebel. En mijn kind maar weer de hele dag op de iPad gelaten, waar ik ook niet helemaal blij mee was, maar ja, het moest maar even.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 31-08-2020 10:22
23.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is hier voor de zomer al over gesproken. Zoek het na, oa op de site van de rijksoverheid.
Het is niet de bedoeling dat alle kinderen met een snotneus geweerd worden. Integendeel, de school moet dat overleggen met de ouders: als het kind normaal altijd snotterig is mag het prima naar school. Jammer dat het dan wat moeilijker uit te leggen is maar dat is dan maar zo.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Subnautica schreef:
31-08-2020 09:40
Wat heerlijk voor je. Mijn kind dus wel. Ook met 6 plus. En ze is niet verkouden, ze heeft een loopneus.

Waar krijgen kinderen en loopneus van?

Van verkoudheid, pollen en andere allergenen, heet/scherp eten, vrieskou. Waarbij heet/scherp eten en vrieskou dingen zijn die maar enkele ogenblikken duren nadat de trigger weg is.

Blijven over pollen/allergenen en verkoudheid.

Uh? Als iedereen gaat ontkennen dat zijn kind verkouden is blijft het eind gaan.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 31-08-2020 10:26
7.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
31-08-2020 10:12
We staan er allemaal hetzelfde in. Hier nu ook een kind thuis. En een halve klas die thuis zit incl docenten. Dit is dit jaar wat het is. We roeien met de riemen die we hebben en bidden en hopen voor een vaccin dit voorjaar zodat we na die tijd langzaamaan weer terug kunnen naar het oude normaal maar voor nu is dit wat het is...
Ik weiger toch echt te accepteren dat dit weer een verloren schooljaar gaat worden. Dan bedenken ze maar een plan waardoor de kinderen thuis bijgewerkt kunnen worden.
Mevrouw75 schreef:
31-08-2020 10:12
Controleren is niet mogelijk dus. Jij kan wel alles vertellen wat je wil, maar het is dus niet te controleren.
Jawel dus want je kan de uitslag gewoon per mail krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
31-08-2020 10:20
Wij merken de achterstand met zwemles trouwens.

Eerst 3 maanden zwembad dicht, dan een paar lesjes, dan zomervakantie, dan een les en dan een snottebel. De zwembaden hebben voor vrij zwemmen ook nog eens niet lekkere regels. Zo schiet het niet op natuurlijk. En dat bij een supersportief actief welwillend kind, maar ja , jammer maar helaas.

Ik heb vorige week trouwens alweer online les zitten geven, vanwege die ene snottebel. En mijn kind maar weer de hele dag op de iPad gelaten, waar ik ook niet helemaal blij mee was, maar ja, het moest maar even.
Ik ben zo blij dat ze hier nu afzwemt voor C. Je kon in de zomer zelf lessen plannen, dus ik heb haar flink laten zwemmen. Want dat had dan ook weer op de lange baan geschoven kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
biekoe schreef:
31-08-2020 09:19
Ik vind het ook zo lastig!
Wat anders maar toch.... ik ben docent en werk met een kwetsbare doelgroep. Ik ben niet snotverkouden maar kuch en heb slijmontwikkeling... heel incidenteel nies ik ook, zo’n twee keer per dag. Wat moet ik hiermee? Thuisblijven? Ik kan makkelijk werken en als ik niet ga, is er geen vervanging 😩
Ja, natuurlijk blijf je thuis en laat je je testen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven