Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zorgen om terugtrekken puber in Corona-tijd

10-01-2021 10:04 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 16 is altijd een beetje ons zorgenkindje geweest. Ze heeft een sociale angststoornis, waardoor alles wat met menselijk contact te maken heeft voor haar niet vanzelfsprekend is. Ook heeft ze een wat lager dan gemiddeld iq. Door beide dingen was ze op de basisschool een buitenbeentje.
Sinds tweeënhalf jaar zit ze op een praktijkschool en daar is ze sociaal gezien opgebloeid; ze vindt het fijn om naar school te gaan, durft wat te zeggen in de klas en heeft een ‘hartsvriendin’. Ze werd eindelijk een blije (soms wat nukkige ;)) puber.

Toen kwam voor de tweede keer de lockdown en hetzelfde gebeurde als de eerste keer, maar dan erger: ze trekt zich helemaal terug. Van half 9 tot 11 heeft ze online onderwijs, verder zit ze alleen op haar kamer met haar Lego expert en haar muziek. Ze laat de hond uit of maakt het konijnenhok schoon als ik dat vraag, gaat mee met de hond naar het bos soms. Maar verder doet ze helemaal niks en heeft ze helemaal geen contact met niemand meer.

Ik moet haar aansporen om haar vriendin te bellen of appen. Met de online bijeenkomsten van de scouting waar ze een half jaar op zat en ze heel leuk vond, wil ze eigenlijk niet meedoen. Ze wil niks meer, ze sluit zich steeds en steeds meer af. Hoe langer dit duurt, hoe erger dit wordt. Alle vooruitgang is teniet gedaan.
Ze heeft ook bijna niks meer. Wij hebben nog ons werk, haar oudere (23 en 21) broer en zus hebben een relatie en stage/werk en spreken af en toe nog met vrienden af, maar zij heeft echt helemaal niks behalve school van half 9 tot 11.

En ik word er zo verdrietig en wanhopig van. Ik weet niet hoe ik haar kan helpen.
Iemand die dit herkent?
AudiR8 schreef:
10-01-2021 11:18
Ik herken dit van mezelf. Ik zat ook graag urenlang alleen op m'n kamertje. En ook ik heb een stoornis in het sociale. Er is niks mis met mensen zoals ik of je dochter. Laat haar haarzelf zijn. Als zij het niet wil, dan niet, toch? Niets zo irritant (voor mij althans) als mensen me gaan pushen om sociaal te gaan doen.
niet willen of niet mogen / kunnen
daar zit verschil in

Sterkte TO , ik herken het
Alle reacties Link kopieren
Fijn dit topic. Mijn zoon heeft ass en is sociaal niet de sterkste. Heeft geen vrienden maar had op school nog iets van contact. Nu zit hij thuis en heeft alleen nog contact met zijn gamevrienden (kent hij niet persoonlijk) en gamed hij met zijn ene broer. Ik probeer het te laten want hij heeft er weinig behoefte aan maar en sowieso wat zou ik er aan moeten doen, maar ik maak me best wel zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om een baantje te zoeken? In de supermarkt of miss vrijwilligerswerk in een asiel oid?
Daarnaast zou ik uitzoeken in hoeverre school dit besluit mag nemen en kijken of ik samen met andere ouders kan optrekken daarin. Ik vind het nogal wat wat de school doen. Het zijn toch meer kwetsbare kinderen op de praktijkschool en de overheid zegt dat ze open mogen.
clivia52 schreef:
10-01-2021 11:41
niet willen of niet mogen / kunnen
daar zit verschil in

Sterkte TO , ik herken het
Ik las later dat haar dochter het prima vindt. En ik weet dat het lastig is om zo iemand zichzelf te laten zijn, omdat je zelf niet zo bent. Maar er zijn mensen/pubers die alleen op hun kamertje zitten prettig vinden. Die geen behoefte hebben aan een sociaal leven of iets sociaals doen. Al dan niet door een stoornis daarin.

Als de dochter het erg had gevonden, en het haar simpelweg niet lukte dan was het een ander verhaal. Maar dat lees ik volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, TO.

Mijn puber was er vorige week van overtuigd dat hij les op school zou hebben. Man en ik twijfelden, maar misschien zou er een praktijkles zijn?

Fris en fruitig is hij vertrokken op de fiets.
Twee uur later was hij koud en sjaggerijnig weer thuis. Er was tóch nog geen les op school.

Kop warme thee gedronken en weer achter de laptop gekropen voor de online lessen...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
10-01-2021 11:18
Ik herken dit van mezelf. Ik zat ook graag urenlang alleen op m'n kamertje. En ook ik heb een stoornis in het sociale. Er is niks mis met mensen zoals ik of je dochter. Laat haar haarzelf zijn. Als zij het niet wil, dan niet, toch? Niets zo irritant (voor mij althans) als mensen me gaan pushen om sociaal te gaan doen.
We pushen haar niet en het is zeker ok hoe ze is. Als ze daar zelf gelukkig mee is. Maar wij zien haar nu zich terugtrekken van een puber die zich voorzichtig steeds meer open zette voor sociale contacten naar nu weer een meisje dat in zichzelf gekeerd is. En dat is verdrietig om te zien.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
10-01-2021 11:20
Kan je dochter niet een paar dagen naar de opvang op school? Dan is ze er even uit en wie weet heeft ze contact met een klasgenoot op de opvang..
Er is geen opvang in het praktijkonderwijs (vo) helaas.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
10-01-2021 11:49
Is het geen optie om een baantje te zoeken? In de supermarkt of miss vrijwilligerswerk in een asiel oid?
Daarnaast zou ik uitzoeken in hoeverre school dit besluit mag nemen en kijken of ik samen met andere ouders kan optrekken daarin. Ik vind het nogal wat wat de school doen. Het zijn toch meer kwetsbare kinderen op de praktijkschool en de overheid zegt dat ze open mogen.
Baantje zoeken is voor haar een hele grote horde om te nemen. Ze had via school 1 dag id week stage op een kinderboerderij, maar dat ligt nu ook stil. Wij hoopten dat ze door die stage misschien een beetje richting bijbaantje zou kunnen gaan. Nu is het wel een hele grote horde om te nemen.

Heb ook gedacht aan actie richting de school, maar een heleboel ouders vinden het wel best en sommigen vinden het ook verstandiger vanwege Corona. Heb ook contact met school hierover opgenomen, maar krijg weinig tot geen respons...
Alle reacties Link kopieren
fryskefaam schreef:
10-01-2021 11:48
Fijn dit topic. Mijn zoon heeft ass en is sociaal niet de sterkste. Heeft geen vrienden maar had op school nog iets van contact. Nu zit hij thuis en heeft alleen nog contact met zijn gamevrienden (kent hij niet persoonlijk) en gamed hij met zijn ene broer. Ik probeer het te laten want hij heeft er weinig behoefte aan maar en sowieso wat zou ik er aan moeten doen, maar ik maak me best wel zorgen.
Zo verdrietig he, om het niet op te kunnen lossen maar zien hoe ze zich steeds meer terugtrekken.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
10-01-2021 12:15
Ik las later dat haar dochter het prima vindt. En ik weet dat het lastig is om zo iemand zichzelf te laten zijn, omdat je zelf niet zo bent. Maar er zijn mensen/pubers die alleen op hun kamertje zitten prettig vinden. Die geen behoefte hebben aan een sociaal leven of iets sociaals doen. Al dan niet door een stoornis daarin.

Als de dochter het erg had gevonden, en het haar simpelweg niet lukte dan was het een ander verhaal. Maar dat lees ik volgens mij niet.
Dochter is heel erg op zichzelf en dat is op zich niet erg. Maar het leggen van sociale contacten ging door school en scouting steeds beter en ze begon heel langzaam aan ook open te bloeien en puber gesprekjes met vriendin te hebben etc. Ze is geen blij kind meer. Dus nee, fijn vindt ze het niet.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
10-01-2021 12:24
Sterkte, TO.

Mijn puber was er vorige week van overtuigd dat hij les op school zou hebben. Man en ik twijfelden, maar misschien zou er een praktijkles zijn?

Fris en fruitig is hij vertrokken op de fiets.
Twee uur later was hij koud en sjaggerijnig weer thuis. Er was tóch nog geen les op school.

Kop warme thee gedronken en weer achter de laptop gekropen voor de online lessen...
:-(
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen contacten met kleinere kinderen? Misschien kan ze daar smiddags een paar uurtjes oppassen. Zijn vast mensen die daar om zitten te springen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je dochter überhaupt al gevraagd wat ze wil en of/hoe je hierbij kan helpen?
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
10-01-2021 12:56
Heb je je dochter überhaupt al gevraagd wat ze wil en of/hoe je hierbij kan helpen?
Zeker wel. Maar ze weet het zelf ook niet zo goed, behalve dat ze verdrietig is over de sluiting van school en scouting. Ze is sowieso een meisje dat heel moeilijk praat over wat ze voelt of denkt. Alleen die schulp waar ze inkruipt wordt steeds groter...
Alle reacties Link kopieren
Er schieten mij een paar dingen te binnen:

Is het een optie om eens met het sociaal team contact te zoeken? Dat er iemand is die iedere week met dochter praat, haar stimuleert om dingen te ondernemen, helpt om te onderzoeken wat er wel kan en die misschien nog ergens een ingang weet voor opvang/ritme/stage?

En zouden jullie het als gezin zien zitten om bijvoorbeeld een wedstrijdje ‘wie heeft de meeste stappen gezet vandaag’ te doen, of samen Pokémon Go te spelen? Dat geeft mogelijk een prikkel om wat meer naar buiten te gaan, en het haalt de focus van ‘jij hebt een probleem/jij bent zorgenkind’ er een beetje af. Meer bewegen en meer buiten komen is namelijk voor iedereen goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat wel raar van die school trouwens.
Hier iets oudere doelgroep dus als je dan eerst vraagt 'wie wil er noodopvang' dan werd je in je gezicht uitgelachen 'haha slapen vakantie, ga hier echt niet zitten'.
Maar als je actief contact 1 op 1 zoekt en gewoon op school werkt zit je toch wel met wat studenten die met hangende pootjes toch komen.
Ze weten echt niet waar ze het moeten zoeken nu.
Ik voel me soms net carry tefsen, loop ik rustig te koppelen 'jullie houden toch allebei van schaken, en wonen toch allebei in.... Daar en daar staat buiten een schaaktafel *enthousiaste geluiden* ja daar ja, ojee ik moet even weg' en dan weglopen/uitloggen en een technisch defect fingeren
:rofl:
Je moet je er wel een beetje mee bemoeien en ik vind het voor praktijkonderwijs echt bizar dit. Hier is alles open volgens mij op dat niveau, het is anders niet te overzien wat het aanricht.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
10-01-2021 14:02
Hier is alles open volgens mij op dat niveau, het is anders niet te overzien wat het aanricht.
In Groningen zijn sommige scholen zelfs niet open voor de eindexamenleerlingen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/777765/E ... tad-update

De Inspectie van het Onderwijs weet dat alle stadse openbare scholen niet voldoen aan de regels voor eindexamenleerlingen. Woordvoerder Daan Jansen: 'We hebben deze week al meerdere malen contact gehad en aangegeven dat het uitgangspunt fysiek onderwijs is. De inspecteur spreekt het bestuur er op aan: hoe zorg je dat je gaat voldoen aan de afspraken? Want dit kan niet zo zijn.'

...

Overigens schrijft het schoolbestuur aan ouders dat de onderwijsinspectie de aanpak onderschrijft. Dat klopt volgens Jansen absoluut niet: 'Wij geven sowieso nooit toestemming en fysiek onderwijs is echt het uitgangspunt.'

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Haar broer en zus kunnen haar niet af en toe mee-trekken?
Of alleen al maar iets thuis organiseren - bijvoorbeeld een spelletjes-avond, film kijken, ...?

Natuurlijk geen hele week, maar bijvoorbeeld 1 keer per week een middag of een avond ofzo?

Desnoods - als jullie het betrouwen - komen de partners van oudste 2 maar gezellig mee doen.


Op de boerderij waar ze stage liep kan ze buiten niks doen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
10-01-2021 14:02
Ik vind dat wel raar van die school trouwens.
Hier iets oudere doelgroep dus als je dan eerst vraagt 'wie wil er noodopvang' dan werd je in je gezicht uitgelachen 'haha slapen vakantie, ga hier echt niet zitten'.
Maar als je actief contact 1 op 1 zoekt en gewoon op school werkt zit je toch wel met wat studenten die met hangende pootjes toch komen.
Ze weten echt niet waar ze het moeten zoeken nu.
Ik voel me soms net carry tefsen, loop ik rustig te koppelen 'jullie houden toch allebei van schaken, en wonen toch allebei in.... Daar en daar staat buiten een schaaktafel *enthousiaste geluiden* ja daar ja, ojee ik moet even weg' en dan weglopen/uitloggen en een technisch defect fingeren
:rofl:
Je moet je er wel een beetje mee bemoeien en ik vind het voor praktijkonderwijs echt bizar dit. Hier is alles open volgens mij op dat niveau, het is anders niet te overzien wat het aanricht.
Ik heb het eigenlijk voor ‘normaal’ aangenomen dat de praktijkschool dicht ging, maar krijg hier nu dus wel een heel naar gevoel over. Want ik begrijp uit jouw reactie dus ook dat dit helemaal niet zo normaal is?
Ik ga morgen de mentor van mijn dochter mailen en dit alles aan haar voorleggen en vragen of zij hier nog iets in kan betekenen. (Ook al heb ik er een zeer hard hoofd in dat er ook maar iets gaat veranderen...). Heb wel een beetje het idee dat we de verkeerde school hebben gekozen nu...
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
10-01-2021 13:22
Er schieten mij een paar dingen te binnen:

Is het een optie om eens met het sociaal team contact te zoeken? Dat er iemand is die iedere week met dochter praat, haar stimuleert om dingen te ondernemen, helpt om te onderzoeken wat er wel kan en die misschien nog ergens een ingang weet voor opvang/ritme/stage?
Ik ga dit zeker eens even uitzoeken morgen!!
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
10-01-2021 18:14
Haar broer en zus kunnen haar niet af en toe mee-trekken?
Of alleen al maar iets thuis organiseren - bijvoorbeeld een spelletjes-avond, film kijken, ...?

Natuurlijk geen hele week, maar bijvoorbeeld 1 keer per week een middag of een avond ofzo?

Desnoods - als jullie het betrouwen - komen de partners van oudste 2 maar gezellig mee doen.


Op de boerderij waar ze stage liep kan ze buiten niks doen?
Dat hebben we in de vakantie wel gedaan, spelletjesmiddagen (is ze gek op 😄) en bioscoopmiddag, maar oudste twee zijn nu weer druk met stage, hbo studie en werk bij de appie... Ze hebben maar heel weinig tijd vrij helaas. Als het kan proberen ze echt hun zusje erbij te betrekken.
Alle reacties Link kopieren
Kan dochter koken TO? Is het een optie om haar 1-2 keer per week te laten koken? Jij stelt wat voorwaarden aan de maaltijd (moet groenten bevatten, mag max zoveel pp kosten), zij kiest een recept en maakt het klaar. Koken is sowieso een nuttige vaardigheid, en jullie zijn nu veel thuis om bij te springen als ze vragen heeft of vastloopt.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
10-01-2021 14:37
In Groningen zijn sommige scholen zelfs niet open voor de eindexamenleerlingen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/777765/E ... tad-update

De Inspectie van het Onderwijs weet dat alle stadse openbare scholen niet voldoen aan de regels voor eindexamenleerlingen. Woordvoerder Daan Jansen: 'We hebben deze week al meerdere malen contact gehad en aangegeven dat het uitgangspunt fysiek onderwijs is. De inspecteur spreekt het bestuur er op aan: hoe zorg je dat je gaat voldoen aan de afspraken? Want dit kan niet zo zijn.'

...

Overigens schrijft het schoolbestuur aan ouders dat de onderwijsinspectie de aanpak onderschrijft. Dat klopt volgens Jansen absoluut niet: 'Wij geven sowieso nooit toestemming en fysiek onderwijs is echt het uitgangspunt.'

Schandalig.
Sowieso regelmatig even iets met haar gaan doen. Ik ga bijna elke dag even met zoon aan de wandel, en dan hebben we de leukste gesprekken onderweg. En man gaat regelmatig een paar uur met hem gamen. Zoon komt dan gezellig beneden zitten en ze overleggen samen over de te volgen strategie en ze plagen elkaar als er eentje ineens doodgaat en dat is toch heel anders dan wanneer het joch in zijn eentje boven zit.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
10-01-2021 19:02
Kan dochter koken TO? Is het een optie om haar 1-2 keer per week te laten koken? Jij stelt wat voorwaarden aan de maaltijd (moet groenten bevatten, mag max zoveel pp kosten), zij kiest een recept en maakt het klaar. Koken is sowieso een nuttige vaardigheid, en jullie zijn nu veel thuis om bij te springen als ze vragen heeft of vastloopt.
Koken heeft ze op de praktijkschool wel geleerd, maar vindt ze echt helemaal niet leuk haha. We bakken wel vaak wat samen of maken een lekker toetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven