Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zorgen over of vakantie door kan gaan (NL rood?), wie?

06-07-2021 17:09 2353 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zorgen over of zijn/haar vakantie door kan gaan (zoals gehoopt)? Bijvoorbeeld door de huidige oplopende besmettingen in NL (waardoor andere landen ons misschien niet willen zonder quarantaine bijv.) of door problemen met testen. Of of je vaccinatie wel geldig is op moment van vertrek bijvoorbeeld, of gedoe met de app?

Deel hier je zorg, hoop en ervaringen, misschien kunnen we elkaar helpen. Ik wens iedereen alvast een fijne en onbezorgde vakantie :sun: !
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
07-07-2021 15:30
Hoezo trots?
Waarom zou je trots moeten zijn op de besmettingscijfers in je land?
Omdat je dan het braafste jongetje in de klas kan zijn en een sticker krijgt van de juf?

Het gaat er om dat iedereen hier klaagt dat we niet meer welkom zijn omdat het zo slecht gaat in Nederland. Dat is helemaal nergens op gebaseerd.


Ja. Ik wil een sticker en een fanfare bij elke grens omdat we brave Nederlanders zijn :proud:

Zonder gekheid: Spanje en Portugal kunnen er net zo min wat aan doen als wij. Het is ook gewoon deels pech. In Portugal ging het maanden supergoed, en waren mondkapjes zelfs op straat nog verplicht. Ook daar had niemand bedacht dat het ineens zo snel de andere kant op zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mamasinds2008 schreef:
07-07-2021 15:33
+1!
Ik verwacht trouwens dat wij wel kunnen gaan (Madeira is nog groen en heeft een ruim acceptatiebeleid) maar die onzekerheid vooraf maakt het minder leuk. Wij hebben ook een vreselijk jaar gehad. Allemaal ziek geweest van Corona, sterfgeval in de familie, 5 weken in quarantaine met het gezin. Ik heb m'n eigen huis nu wel gezien! Ik kijk al twee jaar uit naar deze vakantie en als het niet doorgaat dan stort mijn eigen kleine wereldje wel een beetje in. Maar zoals gezegd, we zijn volledig gevaccineerd en onze kinderen hebben beide een herstelcertificaat dus ook als NL rood wordt zijn we in Portugal nog welkom. (Dat zijn de Britten nu ook met vaccinatiebewijs, ik neem aan dat ze niet met 2 maten meten).
Goed te weten, gaat Portugal vast op mijn plan B lijst :biggrin:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
We gaan het horen. Ik voel me verder niet geroepen mijn gevoelens over trots, schaamte, stress en frustratie uit te gaan leggen.

"Vakantie
Vanavond debatteert de Tweede Kamer nog over de laatste ontwikkelingen rond de epidemie. Er zijn bij meerdere partijen grote zorgen over het oplopende aantal besmettingen. Een van de gevaren is dat andere landen straks geen Nederlandse vakantiegangers meer willen hebben."

https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-wil ... ~a6eee992/
muze84 wijzigde dit bericht op 07-07-2021 15:38
0.29% gewijzigd
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
Alle reacties Link kopieren
Stel schijthuizen hier. Durfden niet te boeken. Is een dingetje van twee jaar geleden. Hadden bij Neckermann geboekt (eindelijk weer na vijf jaar niet door gezondheid en werkloosheid) die drie dagen voor vertrek failliet ging. Echt op het nippertje heeft tui ervoor gezorgd dat we toch op die datum weg konden, maar dan naar een ander land.
Ik hou niet van zelfmedelijden enzo, maar god, wat voelden wij ons beroerd toen.

Nu, met toch wel veel onzekerheden, ervoor gekozen de vakantiecentjes aan iets anders te besteden, want schijthuizen :P

AnAppleADay schreef:
07-07-2021 15:31
Maar je weet helemaal niet of het je vakantie gaat beinvloeden.
Ik denk dat juist dat voor velen het probleem is. Je weet het niet....onzekerheid. Daar kan een mens slecht tegen :)
Ik heb het nu voor mezelf tot op de draad uitgezocht en ben er nu gerust op dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
07-07-2021 15:35
Goed te weten, gaat Portugal vast op mijn plan B lijst :biggrin:

Op mijn plan A staat de UK, plan B Frankrijk en plan C werkelijk elk ander land waar we welkom zijn. Al moet ik een dag van te voren omboeken, wij gaan weg :-D
Alle reacties Link kopieren
Muze84 schreef:
07-07-2021 15:36
We gaan het horen. Ik voel me verder niet geroepen mijn gevoelens over trots, schaamte, stress en frustratie uit te gaan leggen.

"Vakantie
Vanavond debatteert de Tweede Kamer nog over de laatste ontwikkelingen rond de epidemie. Er zijn bij meerdere partijen grote zorgen over het oplopende aantal besmettingen. Een van de gevaren is dat andere landen straks geen Nederlandse vakantiegangers meer willen hebben."

https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-wil ... ~a6eee992/
Zegt de journalist van het AD. Ik heb nog niemand met verstand van zaken dit letterlijk horen zeggen. Er zijn binnen de EU toch ook gewoon afspraken gemaakt over reizen met een green pass. Dus ja, 'we' gaan misschien op rood, maar dat wil niet per se zeggen dat er maatregelen komen.
eurus wijzigde dit bericht op 07-07-2021 15:44
5.65% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Mamasinds2008 schreef:
07-07-2021 15:38
Ik denk dat juist dat voor velen het probleem is. Je weet het niet....onzekerheid. Daar kan een mens slecht tegen :)
Ik heb het nu voor mezelf tot op de draad uitgezocht en ben er nu gerust op dat het niet zo'n vaart zal lopen.
Daarom snap ik dat mensen zich zorgen maken en de onzekerheid heel vervelend vinden, zeker als je al hebt geboekt.
Maar ik kan maar niet snappen dat mensen hun vakantieplannen per direct de deur uitgooien omdat het sowieso niet meer gaat lukken.
En die lees ik hier best veel.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
07-07-2021 15:39
Zegt de journalist van het AD. Ik heb nog niemand met verstand van zaken dit letterlijk horen zeggen. Er zijn binnen de EU toch ook gewoon afspraken gemaakt over reizen met een green pass.
Wat is volgens jou een green pass ? Volledig gevaccineerd ? Of telt een negatieve test ook ?

Wij zijn namelijk nog niet volledig gevaccineerd als we weggaan en pubers ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik ook niet. Je kan altijd een paar dagen van te voren iets anders boeken als dat moet. Niet ideaal, maar het kan gewoon. Dus aan die mensen zou ik willen zeggen: bookmark vast wat andere opties, maar beslis niks tot 2 of 3 dagen van te voren.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloemenveld schreef:
07-07-2021 15:44
Wat is volgens jou een green pass ? Volledig gevaccineerd ? Of telt een negatieve test ook ?

Wij zijn namelijk nog niet volledig gevaccineerd als we weggaan en pubers ook niet.

Op dit moment beide.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gezien de stijging van de cijfers en onzekerheid over al die kleurcoderingen, verschillende toegangsvereisten per land en volstrekt onoverzichtelijke regelgeving per land toch maar een afspraak gemaakt voor een 2e prik. Dat hoefde niet want al corona gehad maar misschien helpt het om nog ergens binnen te komen deze zomer. Plan is Griekenland, we gaan duimen dat dat lukt.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
07-07-2021 14:41
Dat is ook onwijs klote! Gaat het helemaal niet door of is het nog onzeker? Of alternatieven? Ik hoop dat je toch echt nog wel een mogelijkheid vindt om die ontspanning te vinden.
Het is nog onzeker. Als we niet diep-donker rood worden kan het nog, maar we gaan over iets meer dan 3 week al, en ik denk dat dat net het moment is dat iedereen in 3 stapweekenden besmet is geraakt, en het nog niet uitgewoekerd is of er genoeg mensen in die groep merkbaar gevaccineerd zijn.

Ik probeer een alternatief te zoeken, maar dat is lastig. Ik had eerder ook gekeken in Nederland, alleen juist vanwege covid/werk wisten we pas heel laat wanneer we konden. Maar toen was alles eigenlijk vol, of 3000 euro voor een weekje. Toen hebben we na héél veel wikken en wegen en modellen bekijken in binnen en buitenland de knoop maar doorgehakt. We hebben ook expres zo laat mogelijk in de vakantie geboekt zodat we allebei volledig gevaccineerd zouden zijn voor het geval het percentage niet hard genoeg zou dalen en we dan dus toch zouden kunnen gaan. Maar dat gaat ons nu denk ik dus net nekken. Geld zijn we ook kwijt trouwens, maar dat vind ik nog niet eens het ergste.

Ik baal vooral omdat door covid/werk de vakantie vorig jaar ook niet door ging (paar dagen), en bijv. kerstvakantie en voorjaarsfeestdagen ook niet, en vorig jaar ook niet. Dus dit had het Grote Bijkomen moeten worden. Ik kan me vast wel weer herpakken, en kijken of er nog een lokaal camping plekje is met de kinderen, maar dat is gewoon niet helemaal hoe ik ontspan. En nu wordt het nog 3 week tussen hoop en vrees dat het max 'lichtrood' blijft, of dat het donkerrood er weer vanaf gaat, en dat is ook niet echt Zen. Ik merk dat ik vooral steeds kwader wordt op domme dingen als "Kabinet vraagt spoedadvies OMT". Daar heeft van Dissel net antwoord op gegeven in de technische briefing. Volgens mij is het enige advies wat ze kunnen geven dat het een goed idee zou zijn om hun advies op te volgende de volgende keer. Mja.

Ik denk ook dat de 'pauzeknop' meer een dummie is, en niet iets wat verbonden is met een draadje naar iets wat werkt ofzo.
Ons voordeel is dat we volgende week zaterdag vertrekken. Wij kunnen dus gaan op basis van de Europese kaart van volgende week donderdag. De schade zal dan nog beperkt zijn, waarschijnlijk nog net lichtrood.
Ik ben van ons gezin als enige compleet gevaccineerd. Man heeft tweede vaccinatie een paar dagen voor de vakantie. Oudste twee kinderen hebben er 1. 1 kind is nog onduidelijk en 1 is te jong.
Dus dat wordt hoe dan ook nog gedoe.
Ik merk ook nu pas goed hoe moe ik ben. Ik ben straks 2 weken vrij, maar droom momenteel alleen maar van 2 weken in bed de Olympische spelen kijken (wat niet echt een reëel plan is).
Met boeken ga ik wachten tot een paar dagen van te voren en dan zie ik wel wat het wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de onzekerheid ook vervelend. Ik ga er voorlopig gewoon vanuit dat we op vakantie gaan en ga gewoon verder met de voorbereidingen.
Het is ook jammer dat ze voornamelijk kijken naar het aantal besmettingen, terwijl door de vaccinaties de kans dat de zorg overbelast wordt niet zo groot meer is. Alhoewel ik niet weet of dat voor alle landen opgaat.
Alle reacties Link kopieren
Mamasinds2008 schreef:
07-07-2021 16:01
Ons voordeel is dat we volgende week zaterdag vertrekken. Wij kunnen dus gaan op basis van de Europese kaart van volgende week donderdag. De schade zal dan nog beperkt zijn, waarschijnlijk nog net lichtrood.
Wij vertrekken zondag aanstaande, maar volgens mij wordt het morgen al rood.
En met deze cijfers dan volgende week donderdag lijkt me donkerrood niet uitgesloten.
muze84 wijzigde dit bericht op 07-07-2021 16:07
10.57% gewijzigd
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
Mamasinds2008 schreef:
07-07-2021 16:01
Ons voordeel is dat we volgende week zaterdag vertrekken. Wij kunnen dus gaan op basis van de Europese kaart van volgende week donderdag. De schade zal dan nog beperkt zijn, waarschijnlijk nog net lichtrood.
Wat als je op vakantie bent en Nederland kleurt rood? Moet je dan op stel en sprong het land uit?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
07-07-2021 16:04
Wat als je op vakantie bent en Nederland kleurt rood? Moet je dan op stel en sprong het land uit?
Nee, dat lijkt me niet, dan heb je gewoon net geluk gehad. Het is niet voor niks dat als een land op het punt staat oranje of rood te worden, mensen massaal vertrekken zodat ze net niet met strengere maatregelen zitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
07-07-2021 16:04
Wat als je op vakantie bent en Nederland kleurt rood? Moet je dan op stel en sprong het land uit?
Nee want het gaat om het land waar je op dat moment bent, niet waar je paspoort vandaan komt.
Anders zou een Duitser die in Nederland woont ook volgens de Duitse regels kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, dan kan je gewoon blijven. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je voor vertrek naar NL opnieuw moet testen. Als ik zondag al zou vertrekken zou ik me echt geen zorgen maken trouwens. Landen reageren meestal niet zo snel op de verandering in kleur, daar gaan altijd wel een paar dagen overheen toch?
Alle reacties Link kopieren
Vergeet trouwens ook niet dat er nauwelijks grenscontroles zijn hè? Daar hebben de meeste landen echt geen capaciteit voor. Dus met je eigen auto kan je gewoon de grens over, hoe dan ook. Ik ken mensen die in maart of april, toen heel Europa nog rood was, naar Polen en Frankrijk gereden zijn en echt 0 keer gecontroleerd of tegen gehouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
07-07-2021 16:12
Nee hoor, dan kan je gewoon blijven. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je voor vertrek naar NL opnieuw moet testen. Als ik zondag al zou vertrekken zou ik me echt geen zorgen maken trouwens. Landen reageren meestal niet zo snel op de verandering in kleur, daar gaan altijd wel een paar dagen overheen toch?
Van donderdag tot zondag is een paar dagen... (ja, ik denk negatief, ik weet het. 😢)
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is er een afspraak dat je 48 uur van te voren moet zeggen of je een land op donkerrood zet. Dan zou je theoretisch in de auto kunnen springen en gaan rijden als je zou willen/kunnen.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
07-07-2021 16:14
Vergeet trouwens ook niet dat er nauwelijks grenscontroles zijn hè? Daar hebben de meeste landen echt geen capaciteit voor. Dus met je eigen auto kan je gewoon de grens over, hoe dan ook. Ik ken mensen die in maart of april, toen heel Europa nog rood was, naar Polen en Frankrijk gereden zijn en echt 0 keer gecontroleerd of tegen gehouden zijn.
Dat is toch ook niet ons idee van relaxed vakantie vieren. Ik zou zelf al niet naar een oranje land gaan (want de hele tijd, "alleen reizen INDIEN NOODZAKELIJK" in m'n hoofd hebben).
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven