Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zwanger en corona

20-04-2021 19:33 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai.
Ik zit op het einde van mijn zwangerschap en ben nu toch best bang om corona te krijgen.
Onbewust ben ik er veel mee bezig, en ik zou zo balen als ik het in mijn verlof zou krijgen, of erger, tijdens de bevalling of in de kraamweek.
Ik moet nog 2 weken werken voordat ik met verlof ga, en kom tijdens mijn werk veel in aanraking met andere mensen.
Uiteraard houd ik overal rekening mee maar ja, altijd dat risico he?
Dit topic is meer om even van me af te schrijven.
Ben benieuwd of er andere zwangeren zijn die ook hiermee zitten.
Heb je het virus al gehad, viel het mee enzovoort? Dat zou me ook enigszins geruststellen :-)
Ik probeer het niet de overhand te laten krijgen maar ik merk dat deze 2e zwangerschap een stuk minder relaxed is hierdoor.... lastig....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 21 weken zwanger, maar voor zover bekend word je niet zieker als je zwanger bent. Althans, de zwangerschap is hierin geen factor. Ook kan je kind niet besmet worden met corona als jij het wel hebt.

Ik maak me er niet meer zorgen om dan voordat ik zwanger was. Maar toen maakte ik me er eerlijk gezegd ook al geen zorgen om.

Val je in een risicogroep?
Alle reacties Link kopieren
Ik was er ook bang voor. Niet dat ik bang ben zelf heel ziek te worden, maar een fikse verkoudheid tijdens het puffen of in je kraamweek leek mij ook niet echt een feestje.

Inderdaad heel voorzichtig gedaan. Misschien kun je op je werk nog wat aanpassingen doen? Op mijn werk (onderwijs) gelden er andere regels als je zwanger bent nu tijdens corona.

Succes met de laatste loodjes!
Alle reacties Link kopieren
Als er trouwens op je werk geen veiligheid gegarandeerd kan worden dan zou je daar nog iets mee kunnen doen. Je moet op je werk gewoon beschermd worden, met of zonder zwangerschap.

Ik werk bijv in de psychiatrie. Afstand houden en mondkapjes maken ons werk ondoenlijk dus ik loop elke dag risico. Maar daar kies ik bewust voor. Edit: dat klinkt gek, maar ik bedoel dus dat ik geen mondkapje en afstand houd in het contact met patienten omdat dat het werk heel moeilijk maakt. Maar ik hóef dat niet te doen. Jij zou wel aanpassingen kunnen treffen als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
20-04-2021 19:36
Ik ben 21 weken zwanger, maar voor zover bekend word je niet zieker als je zwanger bent. Althans, de zwangerschap is hierin geen factor. Ook kan je kind niet besmet worden met corona als jij het wel hebt.

Ik maak me er niet meer zorgen om dan voordat ik zwanger was. Maar toen maakte ik me er eerlijk gezegd ook al geen zorgen om.

Val je in een risicogroep?
Dit is achterhaald. Qua doorgeven aan de baby, dat weet ik niet maar zwanger zijn kan leiden tot een ernstiger verloop en dat met name vanaf 28 weken. O.a. omdat de longen minder ruimte hebben maar ook door koorts. Zwangere vrouwen liggen vaker op de IC dan niet zwangere vrouwen van dezelfde leeftijd. Er is ook meer kans op vroeggeboorte of een spoedkeizersnede.

To, ik ga ook over 2 weken met verlof en ben me ook meer bewust van de risico's. Ziek zijn tijdens de bevalling of de kraamweek is natuurlijk het laatste waar je op zit te wachten. Ik ben niet bang ofzo maar houd er wel rekening mee.
Alle reacties Link kopieren
zwembad84 schreef:
20-04-2021 19:41
Dit is achterhaald. Qua doorgeven aan de baby, dat weet ik niet maar zwanger zijn kan leiden tot een ernstiger verloop en dat met name vanaf 28 weken. O.a. omdat de longen minder ruimte hebben maar ook door koorts. Zwangere vrouwen liggen vaker op de IC dan niet zwangere vrouwen van dezelfde leeftijd. Er is ook meer kans op vroeggeboorte of een spoedkeizersnede.

To, ik ga ook over 2 weken met verlof en ben me ook meer bewust van de risico's. Ziek zijn tijdens de bevalling of de kraamweek is natuurlijk het laatste waar je op zit te wachten. Ik ben niet bang ofzo maar houd er wel rekening mee.
Aha oke. Dat wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren
zwembad84 schreef:
20-04-2021 19:41
Dit is achterhaald. Qua doorgeven aan de baby, dat weet ik niet maar zwanger zijn kan leiden tot een ernstiger verloop en dat met name vanaf 28 weken. O.a. omdat de longen minder ruimte hebben maar ook door koorts. Zwangere vrouwen liggen vaker op de IC dan niet zwangere vrouwen van dezelfde leeftijd. Er is ook meer kans op vroeggeboorte of een spoedkeizersnede.
Heb je daar een bron van?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor. Ik moet ook nog 2 weken tot verlof. Ben al behoorlijk benauwd van combinatie drukkende baarmoeder en hooikoorts dus moet er niet aan denken om ook nog een luchtweginfectie te hebben. Corona in de kraamtijd zou ook echt een domper zijn.

Maar het gaat vast meevallen en ondertussen lekker aftellen :hug:
Alle reacties Link kopieren
Zwanger, en met een week of 22 positief getest. Nauwelijks klachten, ben alleen gaan testen omdat partner een positieve test had. Aangezien partner 100% thuis zit en ik in het VO werk, was het wel duidelijk dat het van mij af moest komen... :-?
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk wordt er goed rekening gehouden met me, dus dat is fijn.
Die 2 weken maak ik nog wel even vol, ik was gewoon even benieuwd hoe anderen erin stonden.
Ben niet een specifiek risico geval, heb vroeger een keer bronchitis gehad en mijn katten allergie slaat op mijn longen vaak.
Ik probeer gewoon helder te blijven denken, op te letten en het uit te zingen!
Er valt weinig meer te doen.... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Met 34 weken testte ik positief (via dochter die het van school meenam).
Heb astma en was best 'bang' voor het verloop. Maar het is me meegevallen. 2 dagen koorts, wel benauwder maar met extra ventolin goed te doen. Hoesten duurde ca. een week, reuk-smaak 2 weken weg. Smaak nu helemaal terug, reuk ongeveer de helft.
De hoofdpijn vond ik het ergst, dat was niet te doen. Maar duurde maar 2 dagen.

Morgen 40 weken, ben wel blij het al gehad te hebben zodat we een 'veilige' kraamtijd hebben.

Succes nog met de laatste loodjes :)
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-04-2021 19:53
Heb je daar een bron van?
Ik heb dat gelezen op LinkedIn gisteren. Net geprobeerd dat terug te vinden maar is al uit mn feed verdwenen. T.a.v. de longen heeft Gommers gezegd. Mijn gyn bevestigt het trouwens ook. Als je op de IC komt, dan moet je natuurlijk behandeld worden en daardoor kan een spoedkeizersnede nodig zijn. Het is dus niet perse dat covid tot spoedkeizersnedes leidt maar als je een ernstig verloopt hebt, dan kunnen dergelijke gevolgen ontstaan.
Koorts is ook los van covid een risico voor zwangeren.
Volgens mij vooral belangrijk om dingen in perspectief te blijven zien. De kans op mild verloop is nog altijd groter. .
Ik hoorde de dag voor mijn geplande keizersnede dat ik positief was, afgelopen najaar. Deed super voorzichtig, maar waarschijnlijk bij een van de vele spoedcontroles in het ziekenhuis opgelopen.

Ik had het mild, beetje koorts. Wel was het ruk. Isolatie na de keizersnee, gedoe, beperkte Kraamzorg, verloskundige deed geen nacontroles. Plus, in plaats van dat de andere kinderen gewoon naar school of opvang gingen op de reguliere dagen, had ik opeens alles thuis en kon er ook niet even een opa of oma inspringen (want hele gezin natuurlijk in quarantaine). Niet heel fijn als je met een pasgeboren baby zit en zelf van een keizersnee moet herstellen. En dat hoesten na (en ook tijdens...) de keizersnee was geen pretje.
Maar: als het gebeurt, kom je daar ook wel weer doorheen. Ik zou dus voorzichtig zijn, maar proberen je niet al te druk te maken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Overigens heeft baby het in de buik niet gekregen. Of hij het daarna heeft gekregen, na de bevalling, weten we niet. Niet laten testen want zaten toch al in quarantaine, hij was wel wat verkouden.
Alle reacties Link kopieren
Bron: rivm

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap
Alle reacties Link kopieren
zot-83 schreef:
20-04-2021 20:24
Ik hoorde de dag voor mijn geplande keizersnede dat ik positief was, afgelopen najaar.
[.......]
Maar: als het gebeurt, kom je daar ook wel weer doorheen. Ik zou dus voorzichtig zijn, maar proberen je niet al te druk te maken, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
.
Informeer wel even héél goed bij je ziekenhuis naar de actuele regels.
Als mij dit was overkomen (begin januari) dan had papa namelijk niet bij de geboorte/keizersnede aanwezig mogen zijn!!

Voor de rest: eens met wat er wordt gezegd, maak je er nu niet al te druk om. Maar mocht het mogelijk een keizersnede moeten worden, dan kun je overwegen om 2 weken van tevoren in volledige isolatie te gaan.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik ben bijna 32 weken in verwachting en ik ga over 4 weekjes met verlof. Voor mij voelt dat als bijna. Ik heb een cruciaal/vitaal beroep en moet dus altijd doorwerken. Zonder afstand houden. Ook als er weer eens besmettingen zijn/een uitbraak is op mijn werk. Gelukkig ben ik helemaal niet bang om Corona te krijgen. Ik weet namelijk dat het niet schadelijk is voor mijn (ongeboren) baby. En de kans dat ik geen of lichte klachten krijg is zoveel groter dan dat ik ernstige klachten zou krijgen. Dus daar ga ik echt niet over stressen.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 20-04-2021 21:55
2.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
IK herken je zorgen, ik ben ook zwanger en ik ben nu ook banger voor een COVID infectie. Ik werk ook in de acute zorg, dus 1,5m afstand houden is niet mogelijk. Ik ben gelukkig wel vrijgesteld van werken met COVID patiënten, maar de reguliere patiënten worden grotendeels niet getest voordat ik ze zie, helaas. Voelt toch niet fijn. Het lijkt me echt vreselijk om rondom de bevalling of in de kraamtijd corona te hebben.

Men begint een beetje terug te komen op het advies om zwangere vrouwen niet te vaccineren. In de VS vaccineert men ze namelijk wel, en uit de tot nu toe beschikbare data zijn geen schadelijke effecten gevonden (tot nu toe dan he). Hierbij gaat het alleen om Moderna en Pfizer, niet om Astra Zeneca of Janssen. Ik overweeg nu om me via mijn werk toch te laten vaccineren, maar dit wil ik eerst met de gynaecoloog overleggen.

Ik hoop ook heel erg dat mijn man voor de bevalling zijn vaccinaties nog kan krijgen, helaas zit hij pas in de laatste groep, maar als alles meezit zou het moeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
34 weken hier en ik vind het best spannend :-| Wij zien anderen eigenlijk alleen nog buiten, op afstand. Ik zit er gewoon niet op te wachten om nu nog besmet te raken. Niet om de angst ernstig ziek te worden of de baby ziek te maken, maar wel om alle maatregelen die dan gaan gelden.
Stel inderdaad dat het een keizersnede wordt en man mag er niet bij zijn? Dat zouden we echt heel verdrietig vinden.

Dus, dan maar (misschien wel erg) voorzichtig. We weten ook nog niet wat we met kraamvisite willen, de tijd gaat het uitwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Skippy85 schreef:
20-04-2021 21:34
IK herken je zorgen, ik ben ook zwanger en ik ben nu ook banger voor een COVID infectie. Ik werk ook in de acute zorg, dus 1,5m afstand houden is niet mogelijk. Ik ben gelukkig wel vrijgesteld van werken met COVID patiënten, maar de reguliere patiënten worden grotendeels niet getest voordat ik ze zie, helaas. Voelt toch niet fijn. Het lijkt me echt vreselijk om rondom de bevalling of in de kraamtijd corona te hebben.

Men begint een beetje terug te komen op het advies om zwangere vrouwen niet te vaccineren. In de VS vaccineert men ze namelijk wel, en uit de tot nu toe beschikbare data zijn geen schadelijke effecten gevonden (tot nu toe dan he). Hierbij gaat het alleen om Moderna en Pfizer, niet om Astra Zeneca of Janssen. Ik overweeg nu om me via mijn werk toch te laten vaccineren, maar dit wil ik eerst met de gynaecoloog overleggen.

Ik hoop ook heel erg dat mijn man voor de bevalling zijn vaccinaties nog kan krijgen, helaas zit hij pas in de laatste groep, maar als alles meezit zou het moeten kunnen.
Dit zou ik hebben kunnen schrijven. Ook ik werk in het ziekenhuis, bij ons worden gelukkig alle patiënten tot nader order pre-operatief getest, maar post-operatief niet. En die zorg lever ik.
Onze afdeling is nu aan de beurt met vaccineren en ik overweeg het ook steeds meer.
Zeker nu nieuwe onderzoeken steeds meer laten zien dat je als zwangere een iets grotere kans hebt op ernstiger beloop en het vaccin steeds meer veilig lijkt te zijn (Pfizer/moderna)

https://www.makesciencework.nl/post/va ... angerschap
Zie bronvermelding dan weer in deze blog.

Ik vind het ook lastig. Op mijn werk probeer ik me te laten informeren en via privé-contacten ook door gerenommeerde virologen.
Mijn verloskundigen blijven wat terughoudend, maar mijn huisarts zegt dan weer dat hij niet zo bang is voor deze vaccins.

Wel aan te raden, als je je laat vaccineren, schrijf je dan in bij https://www.moedersvanmorgen.nl/
Je wordt dan gemonitord en jouw kindje ook, om in de toekomst resultaten te kunnen weer leggen dat het echt veilig is.
Alle reacties Link kopieren
Hier over 5 weken met verlof. Ik maak me er totaal geen zorgen over. Deed ik voor de zwangerschap ook al niet. Zoals je kan zien op RIVM site, is er een klein aantal meer wat op de IC beland. Hetzelfde is dus als niet zwangere vrouwen, ook maar een klein aantal.

En als ik wel corona krijg, dan is het maar zo. Kunnen niet meer doen dan we doen.
Alle reacties Link kopieren
Yongpeople schreef:
20-04-2021 23:13
Hier over 5 weken met verlof. Ik maak me er totaal geen zorgen over. Deed ik voor de zwangerschap ook al niet. Zoals je kan zien op RIVM site, is er een klein aantal meer wat op de IC beland. Hetzelfde is dus als niet zwangere vrouwen, ook maar een klein aantal.

En als ik wel corona krijg, dan is het maar zo. Kunnen niet meer doen dan we doen.
Zo sta ik er ook in. Ik leef niet anders dan voordien, ben over 2 weken met verlof.
Alle reacties Link kopieren
Sophievdb schreef:
20-04-2021 23:08

Onze afdeling is nu aan de beurt met vaccineren en ik overweeg het ook steeds meer.
Zeker nu nieuwe onderzoeken steeds meer laten zien dat je als zwangere een iets grotere kans hebt op ernstiger beloop en het vaccin steeds meer veilig lijkt te zijn (Pfizer/moderna)

https://www.makesciencework.nl/post/va ... angerschap
Zie bronvermelding dan weer in deze blog.

Ik vind het ook lastig. Op mijn werk probeer ik me te laten informeren en via privé-contacten ook door gerenommeerde virologen.
Mijn verloskundigen blijven wat terughoudend, maar mijn huisarts zegt dan weer dat hij niet zo bang is voor deze vaccins.

Wel aan te raden, als je je laat vaccineren, schrijf je dan in bij https://www.moedersvanmorgen.nl/
Je wordt dan gemonitord en jouw kindje ook, om in de toekomst resultaten te kunnen weer leggen dat het echt veilig is.
De link die je post van Make Science Work had ik ook gelezen en dat was het artikel dat me deed twijfelen het toch wel te doen. Heb helaas ook niet heel veel beslistijd, want bijna iedereen op mijn afdeling is al gevaccineerd en de laatsten zijn bijna aan de beurt.

Ik zou het zo zonde vinden als blijkt dat het wel had gekund en ik dan misschien onnodig ziek zou worden, met alle gevolgen van dien.
Alle reacties Link kopieren
Sophievdb schreef:
20-04-2021 23:08
Dit zou ik hebben kunnen schrijven. Ook ik werk in het ziekenhuis, bij ons worden gelukkig alle patiënten tot nader order pre-operatief getest, maar post-operatief niet. En die zorg lever ik.
Onze afdeling is nu aan de beurt met vaccineren en ik overweeg het ook steeds meer.
Zeker nu nieuwe onderzoeken steeds meer laten zien dat je als zwangere een iets grotere kans hebt op ernstiger beloop en het vaccin steeds meer veilig lijkt te zijn (Pfizer/moderna)

https://www.makesciencework.nl/post/va ... angerschap
Zie bronvermelding dan weer in deze blog.

Ik vind het ook lastig. Op mijn werk probeer ik me te laten informeren en via privé-contacten ook door gerenommeerde virologen.
Mijn verloskundigen blijven wat terughoudend, maar mijn huisarts zegt dan weer dat hij niet zo bang is voor deze vaccins.

Wel aan te raden, als je je laat vaccineren, schrijf je dan in bij https://www.moedersvanmorgen.nl/
Je wordt dan gemonitord en jouw kindje ook, om in de toekomst resultaten te kunnen weer leggen dat het echt veilig is.
Dat was ook het artikel dat ik op LinkedIn las.
Alle reacties Link kopieren
Skippy85 schreef:
21-04-2021 04:29
Ik zou het zo zonde vinden als blijkt dat het wel had gekund en ik dan misschien onnodig ziek zou worden, met alle gevolgen van dien.
Die kans is als gezonde 30er heel erg klein hoor.
Alle reacties Link kopieren
In België is sinds gisteren het nieuws dat zwangeren voorrang krijgen voor de vaccinaties. Ongeacht leeftijd, beroep of risicoprofiel. Ze zouden als ze zich opgeven 1 van de komende weken hun uitnodiging al krijgen. (Geen mRNA vaccin dus enkel Pfizer en Moderna). Ik vind het een super moeilijke beslissing..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven