App om dagelijks/wekelijks gewoontes af te vinken gezocht

19-01-2024 06:37 23 berichten
Korte samenvatting: wie kent een fijne app waar je dagelijkse gewoontes bij kan houden?

Lange uitleg: ik zit niet goed in mijn vel de laatste tijd, er zijn veel heftige dingen gebeurd en mijn hoofd voelt alsof het overstroomt. Ik heb een paar weken geleden een task manager app op mijn telefoon gezet omdat ik me voelde alsof ik overspoeld werd met grote en kleine dingen die nog gedaan moeten worden.
Nu kan ik iedere keer als ik zon ding bedenk, dat in een van die lijsten zetten en wanneer ik even een uur over heb kijk ik welke taken er nog staan en vink ik ze een voor een af. Het werkt heel fijn.

Nu bedacht ik me dat ik ook graag zo’n reminder zou hebben voor terugkerende (dagelijkse/wekelijkse) goede gewoontes. Zoals een half uurtje lezen, een uurtje studeren, naar buiten gegaan zijn, mijn bed verschonen etc. Soms voelt het alsof ik vast loop en als ik dan letterlijk zou kunnen kijken: wat kan/moet ik vandaag nog doen zodat ik me weer beter zou voelen, dan zou dat helpen.

Bestaat er een app waarin je zelf gewoontes in kan vullen die je dagelijks dan wel wekelijks wil doen, om die bij te houden?
Alle reacties Link kopieren Quote
In de app Trello kun je verschillende lijstjes maken en daar letterlijk ook vinkjes achter zetten, is een makkelijke en overzichtelijke app. Ik weet alleen niet of die ook reminders kan sturen.
Als je 'app healthy habits' googled vind je niks?
Ikzelf gebruik papier of een whiteboard, en mijn kind een checkpad, daarmee draait hij zelf een dingetje van rood naar wit als hij het heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je Moet dus van alles van jezelf. Van je hoofd
Als je nou eens gaat Voelen? Wil ik een halfuurtje lezen??
Leer luisteren naar jezelf, dat gaat je echt helpen

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter met ass het gebruikt daily bean.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarschijnlijk zit er in je huidige task manager al een mogelijkheid om terugkerende taken te maken en reminders te laten oppoppen. Maar anders zijn er in de Play store en Apple store heel veel mogelijkheden.

Voor mijzelf werkt het beter om habits op papier te doen. Dat is voor mij zichtbaarder en ik raak ook wat gestresst van die reminders, voel me opgejut. Maar probeer gewoon eens een paar opties uit, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind Done: a simple habit tracker fijn. Je kunt dagelijkse gewoontes, wekelijkse gewoontes, hoe vaak per week, ‘s ochtends, ‘s middags, ‘s avonds of ergens op de dag instellen. Mooie kleurtjes, gebruiksvriendelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mittens schreef:
19-01-2024 06:49
In de app Trello kun je verschillende lijstjes maken en daar letterlijk ook vinkjes achter zetten, is een makkelijke en overzichtelijke app. Ik weet alleen niet of die ook reminders kan sturen.
Microsoft ToDo heeft dit ook en die stuurt je wel reminders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik 'habit tracker'
Alle reacties Link kopieren Quote
Lariba schreef:
19-01-2024 07:15
Voor mijzelf werkt het beter om habits op papier te doen. Dat is voor mij zichtbaarder en ik raak ook wat gestresst van die reminders, voel me opgejut. Maar probeer gewoon eens een paar opties uit, zou ik zeggen.
Ik heb hetzelfde, liever een takenlijst op papier dan digitaal met herinneringen. Dat voelt zo dwingend, die herinneringen.
Ik werk met een uitgeklede versie van een bullet journal. Geen doodles of andere frivoliteiten maar gewoon per week een lijstje van dingen te doen, ook zaken die in een vast ritme terugkomen zoals de groene bak aan de straat zetten.
Ik heb een jaarkalender met afspraken en een lijstje met terugkerende taken gemaakt; per maand maak ik aan de hand van de jaarkalender en de takenlijst een overzicht en dan weer per week. Lijkt omslachtig maar hierdoor onthoud ik veel beter wat ik in een week te doen heb.
Voor mij werkt dit erg fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Braintoss is trouwens een goede app om even iets int e gooien als je je iets herinnert wat je nog moet doen.

Ik vind Todoist nog altijd de fijnste app om dingen in af te vinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook eerder adviseren om MINDER de controle op alle taakjes te nemen.

Maak een fijne routine voor jezelf van opstaan, douchen, ontbijten en dan daarna eens voelen wat je wil doen. Wil je eerst ontspannen met een boek, of wil je eerst een uur klusjes doen die je op je nek zitten en dán een boek lezen.

Maar een slaaf worden van je takenlijst, waarop zelfs 'boek lezen' als taakje komt te staan, dat is in jouw geval denk ik juist averechts aan het werken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Elke fatsoenlijke task manager app kan toch terugkerende herinneringen toevoegen neem ik aan?
De app van iPhone heeft dat standaard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is het ook een idee om bijvoorbeeld een whiteboard of schoolbordje of gele briefjes te gebruiken, dat op een plek hangt waar je regelmatig komt (in de keuken, op de wc...)

Dat kan rustiger aan je hoofd zijn dan een een beeldscherm, is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik in periodes de App 'Gewoontes'. Heel basic, lekker overzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de app Daylio kun je dat allemaal bijhouden (er is al veel standaard en je kunt eigen dingen toevoegen).
Je kan er ook je stemming van die dag in bijhouden en zo evt ook patronen ontdekken tussen je bezigheden en je stemming.
Je kunt ook taken invoeren en reminders voor van alles.
impala wijzigde dit bericht op 19-01-2024 12:03
12.11% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weer ns dubbel.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Habitica heb ik vroeger ooit gebruikt. Heeft een game element waarbij je dan muntjes kan winnen als je je gewoonten bij houdt.

Maar ben het eens met Doreia en lila-linda. Is dit wel wat je nodig hebt? Ik ben bvb nu het boek van Tony Crabbe aan het lezen: "nooit meer te druk". Heb hem nog niet uit maar hij geeft al heel snel aan dat de meeste mensen als hun hoofd vol zit, de verkeerde strategie gaan gebruiken. Ze gaan bvb meer aan time management doen met planningen, bullet journals, to do lijstjes om efficiënter te werken en zo controle te krijgen. Maar net als je die controle denkt te hebben, kom je erachter dat je hoofd en lijf nog altijd vol zitten want als je efficiënter werkt, kan je nog meer doen en zullen er nog andere strategieën zijn om nog efficiënter te werken.

Hij geeft aan niet aan time management te gaan doen, maar aan energiemanagement. Waar krijg ik energie van en wat vreet energie? En dat moet je voelen en kan niet in lijstjes vormgegeven worden. Ben nog bezig in het boek dus moet nog even wachten op concrete handvaten hoe dat te doen, maar ik vind het boek vooralsnog een aanrader (zit nu aan hoofdstuk 4).
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
19-01-2024 11:59
In de app Daylio kun je dat allemaal bijhouden (er is al veel standaard en je kunt eigen dingen toevoegen).
Je kan er ook je stemming van die dag in bijhouden en zo evt ook patronen ontdekken tussen je bezigheden en je stemming.
Je kunt ook taken invoeren en reminders voor van alles.
Die ziet er leuk uit. Gebruik jij deze app zelf?

In de loop der jaren heb ik mezelf een beetje beter opgevoed op zo'n soort manier door wat gezondere gewoontes aan te leren, ook door het bij te houden in verschillende apps. Nu drink ik niet meer, snoep niet meer, eet gezonder en mediteer en wandel en sport ik elke week, en ik ruim op en houd het huishouden bij. Ik heb ook lange tijd een stemmingsdagboek gehad. Ik heb ADD en mijn leven was altijd een chaos. Voor mij werkte dit dus goed. Als er geen apps waren had ik het op papier gedaan denk ik.

Op een gegeven moment kan ik wel te rigide zijn met zulke dingen, ik merkte dat het qua plezier in je leven niet echt verhogend werkt. Dus nu probeer ik het juist weer wat meer los te laten, wat ik best lastig vind.

Tony Crabbe heb ik ook gelezen, maar kan me er niets van herinneren. Maakte op mij niet zo veel indruk op dat moment blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb Daylio gebruikt in periodes dat ik me niet goed voelde. Toen het weer voor langere tijd beter ging had ik er niet meer zoveel interesse in. Maar eigenlijk zou je hem dan juist ook moeten blijven gebruiken, zodat je kunt zien hoe lang de goede en de slechte periodes precies duren en wat er vooraf gaat aan de downs en de ups. Het is echt wel een interessante app als je hem voor langere tijd bij kan houden.
.
Dubbel
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 20-01-2024 08:22
98.20% gewijzigd
Driedubbel
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 20-01-2024 08:22
96.88% gewijzigd
Ah ik zie dat ik reminder op heb geschreven en jullie interpreteren dat als dat ik wil dat een app me berichten stuurt. Nee dat bedoel ik eigenlijk helemaal niet, het is zo dat ik soms geen idee heb wat ik met mijn vrije tijd aan moet, terwijl ik eigenlijk zat dingen heb die of moeten, of zorgen dat ik me beter ga voelen.
Maar ik kan ze dan op dat moment niet bedenken lijkt het wel.

Habit tracker is de term waar ik naar zocht, thx :)

Oh en op papier/sticky notes of gewoon gaan zitten voelen, dat werkt dus allemaal voor geen meter. ik word gek van de briefjes aan mezelf en voelen is doffe ellende momenteel. Dus kom maar op met een app die wat structuur biedt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven