Beginnen fotograferen voor hobby: welke (systeem)camera
woensdag 4 februari 2026 om 15:52
Hallo,
Graag zou ik (weer) willen beginnen met fotograferen voor de hobby.
5 jaar geleden had ik een Canon spiegelreflex en later een Sony Alpha a6000 systeemcamera.
Nu wil ik de hobby weer op pakken en ben ik op zoek naar een fijne (enigszins) betaalbare camera, het liefst een systeemcamera.
Iemand aanraders
?
Graag zou ik (weer) willen beginnen met fotograferen voor de hobby.
5 jaar geleden had ik een Canon spiegelreflex en later een Sony Alpha a6000 systeemcamera.
Nu wil ik de hobby weer op pakken en ben ik op zoek naar een fijne (enigszins) betaalbare camera, het liefst een systeemcamera.
Iemand aanraders
woensdag 4 februari 2026 om 16:12
Die heb ik niet meer, destijds verkocht.OriginalHeleen schreef: ↑04-02-2026 15:56Je kunt toch gewoon je oude camera's gebruiken?
Daar kun je nog steeds prima foto's mee maken. Het is niet zo dat in 3-5 jaar de apparatuur hopeloos verouderd is.
woensdag 4 februari 2026 om 16:13
woensdag 4 februari 2026 om 18:40
Maar de kennis van toen heb je niet mee verkocht, toch?
Welke camera voor jou de fijnste is, hangt natuurlijk ook af van wat je wilt fotograferen. Gaat het om sport/actie, landschappen, portretten, macro? Welke lenzen vond je fijn om te gebruiken?
Denk ook eens aan een workshop boeken en een camera huren, voordat je er een aanschaft.
woensdag 4 februari 2026 om 18:54
Leuk!
De prijzen zijn wel fors gestegen, ook de tweedehands prijzen. De telefoons hebben het goedkope segment gevuld en de fabrikanten vinden inmiddels 2000 euro voor een camera heel normaal.
Tips:
Kijk toch 2e hands, een camera van 7 jaar oud is ook prima.
Laat je geen peperdure camera verkopen onder het mom van beeldkwaliteit: Die is echt overal perfect. Moderne cameras zijn vooral waterdicht en ze kunnen onderwerpen herkennen om op scherp te stellen - die extra computerkracht kost veel geld.
Een normale camera kan ook perfect scherpstellen zonder iets te herkennen: gewoon de camera op iets richten en het knoppie indrukken.
Dus laat je niet gek maken. Als je een auto koopt vergelijk je ze ook niet op topsnelheid, omdat ze allemaal meer dan genoeg kunnen.
Kijk naar prijs, handzaamheid, gewicht en of er lenzen voor te koop zijn (zo is de Canon M lijn een paar jaar geleden gestopt. Werkt nog prima maar er komt niks nieuws meer!)
De prijzen zijn wel fors gestegen, ook de tweedehands prijzen. De telefoons hebben het goedkope segment gevuld en de fabrikanten vinden inmiddels 2000 euro voor een camera heel normaal.
Tips:
Laat je geen peperdure camera verkopen onder het mom van beeldkwaliteit: Die is echt overal perfect. Moderne cameras zijn vooral waterdicht en ze kunnen onderwerpen herkennen om op scherp te stellen - die extra computerkracht kost veel geld.
Een normale camera kan ook perfect scherpstellen zonder iets te herkennen: gewoon de camera op iets richten en het knoppie indrukken.
Dus laat je niet gek maken. Als je een auto koopt vergelijk je ze ook niet op topsnelheid, omdat ze allemaal meer dan genoeg kunnen.
Kijk naar prijs, handzaamheid, gewicht en of er lenzen voor te koop zijn (zo is de Canon M lijn een paar jaar geleden gestopt. Werkt nog prima maar er komt niks nieuws meer!)
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
woensdag 4 februari 2026 om 19:15
Bedankt voor je reactie!KooktMetKnoflook schreef: ↑04-02-2026 18:54Leuk!
Tips:
Ik was idd al op Vinted aan het kijken. Maar vertrouw tweedehands met zulke apparatuur niet 100%. Maar waarschijnlijk gaat het wel zoiets worden want de prijzen zijn bizar.
Ik wil max €700 besteden en dan is er weinig keuze (5 jaar geleden had je daar een top camera voor).
De Canon R100 is dan, geloof ik, een van de enige waar ik uit kan kiezen
woensdag 4 februari 2026 om 19:19
Geen fotowinkel in de buurt die tweedehands verkoopt? Kamera Express heeft best wat fillialen.Morrrra schreef: ↑04-02-2026 19:15Bedankt voor je reactie!
Ik was idd al op Vinted aan het kijken. Maar vertrouw tweedehands met zulke apparatuur niet 100%. Maar waarschijnlijk gaat het wel zoiets worden want de prijzen zijn bizar.
Ik wil max €700 besteden en dan is er weinig keuze (5 jaar geleden had je daar een top camera voor).
De Canon R100 is dan, geloof ik, een van de enige waar ik uit kan kiezen![]()
https://www.kamera-express.nl/tweedehan ... D700%22%5D
woensdag 4 februari 2026 om 20:17
woensdag 4 februari 2026 om 21:36
woensdag 4 februari 2026 om 22:23
Tweedehands is niet slecht.
Het is kostbare apparatuur die (meestal) voorzichtig wordt behandeld.
Ik koop en verkoop weer (om te upgraden). Door tweedehands te kopen houd ik het betaalbaar. Het merendeel van wat ik heb en heb gehad is tweedehands, zowel camera's als lenzen.
Ik koop en verkoop weer (om te upgraden). Door tweedehands te kopen houd ik het betaalbaar. Het merendeel van wat ik heb en heb gehad is tweedehands, zowel camera's als lenzen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
donderdag 5 februari 2026 om 07:26
Mijn kindjes (baby, kleuter), familie, vakanties.
donderdag 5 februari 2026 om 07:27
Koop je het dan op Vinted/Marktplaats, of websites als Kamera Express etc?KooktMetKnoflook schreef: ↑04-02-2026 22:23Tweedehands is niet slecht.
donderdag 5 februari 2026 om 08:04
donderdag 5 februari 2026 om 10:49
Hmm....dat zou ik niet zo stellig durven te zeggen.... Ja, aankoop in winkel geeft vaak wat garantie, maar daar is de prijs dan ook naar... Als je een beetje weet waar je op moet letten en een product kunt testen voor je het koopt, kun je ook prima particulier kopen. Dat is aanzienlijk goedkoper dan (tweedehands) bij een winkel.BrutaImmaculata schreef: ↑05-02-2026 08:04Je kan natuurlijk altijd beter bij een fysieke winkel kopen. Als je de link bekijkt die ik eerder heb geplaatst zie je dat ze er ook nog garantie op geven.
donderdag 5 februari 2026 om 10:56
Ik betaal liever meer voor die zekerheid.Zarah schreef: ↑05-02-2026 10:49Hmm....dat zou ik niet zo stellig durven te zeggen.... Ja, aankoop in winkel geeft vaak wat garantie, maar daar is de prijs dan ook naar... Als je een beetje weet waar je op moet letten en een product kunt testen voor je het koopt, kun je ook prima particulier kopen. Dat is aanzienlijk goedkoper dan (tweedehands) bij een winkel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in