digitalisering leuk of niet?

24-06-2024 20:37 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over AI ben ik erg gaan nadenken over de digitale wereld zoals die nu is en hoe het wellicht in de toekomst wordt.
We kunnen er steeds minder omheen, maar voor wie is het nu eigenlijk beter? Lijkt me leuk om hier een discussie te houden over digitalisering.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af:
Ik vind het er niet leuker/beter op worden. Overal moet je tegenwoordig account aanmaken. De kans om opgelicht te worden of gehackt wordt steeds groter en groter. Dan liggen je gegevens weer op straat, omdat een bedrijf is gehackt.

Wil je klantenservice spreken moet je vaak eerst via een chatbot of keuze menu bij bellen.
Nu ook ik had iets verkocht via MP boven de 250 euro wist ik veel dat je dan via een online payment platform je moet verifiëren. Moet je weer allerlei gegevens aanleveren om jou geld te krijgen. Je eigen verdomde geld dat ze vast houden, omdat ze eerst je willen "verifiëren". En ik snap het ze willen fraude tegen gaan, maar man soms voelt het allemaal zo omslachtig en moeilijk.
Had ik dat geweten van MP dan had ik het via een andere weg geregeld dat betaalverzoek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter hoopt dat meer artiesten gebruik van mobieltjes tijdens hun concert gaan ontmoedigen. Hoort dat hier ook bij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Milkefleur schreef:
24-06-2024 20:42
Mijn dochter hoopt dat meer artiesten gebruik van mobieltjes tijdens hun concert gaan ontmoedigen. Hoort dat hier ook bij?
Ik vind van wel. Snap dat ook nooit zo waarom niet gewoon genieten van het moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat data verkopen voor korting (looking at you Praxis Plus en “schrijf je in voor de nieuwsbrief voor x% korting”) heel irritant. En dat alles een eigen app wil hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatst had ik een discussie op werk over de AH bonus kaart. Ik vond dat ze die bonus kaart gewoon moesten afschaffen, omdat het de consument dwingt zo een kaart te nemen. En ook al kan je alle kaarten tegenwoordig digitaal bewaren ik vind hier toch iets van.

Als je naar de kassa gaat dan scant de caissière die van zichzelf en meestal doe ik dat. Maar dat wil dus zeggen dat ik altijd aan een medewerker moet vragen of ze haar kaart wil gebruiken.

Misschien is dit overdreven, maar ik vertik het gewoon al die pasjes fysiek of digitaal. Al helemaal als je dan ook nog eens gegevens moet achterlaten of een account moet aanmaken.

Vind eigenlijk wel gek dat supermarkten wat een eerste levensbehoefte is hiermee weg komt. Dat je zonder scannen van een kaart dus gewoon die korting niet krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk eigenlijk dat elke ontwikkeling voor- en nadelen heeft.
Ik ervaar vooral de voordelen van digitalisering, ik vind het echt een enorme vooruitgang. Makkelijker contact, makkelijker dingen regelen, makkelijker dingen opzoeken, enz.
Maar er wordt uiteraard ook misbruik van gemaakt en mensen moeten er nog verantwoord mee leren omgaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
24-06-2024 20:55
Laatst had ik een discussie op werk over de AH bonus kaart. Ik vond dat ze die bonus kaart gewoon moesten afschaffen, omdat het de consument dwingt zo een kaart te nemen. En ook al kan je alle kaarten tegenwoordig digitaal bewaren ik vind hier toch iets van.

Als je naar de kassa gaat dan scant de caissière die van zichzelf en meestal doe ik dat. Maar dat wil dus zeggen dat ik altijd aan een medewerker moet vragen of ze haar kaart wil gebruiken.

Misschien is dit overdreven, maar ik vertik het gewoon al die pasjes fysiek of digitaal. Al helemaal als je dan ook nog eens gegevens moet achterlaten of een account moet aanmaken.

Vind eigenlijk wel gek dat supermarkten wat een eerste levensbehoefte is hiermee weg komt. Dat je zonder scannen van een kaart dus gewoon die korting niet krijgt.
Maar die AH-bonuskaart bestaat al miljoenen jaren, dat kun je toch nauwelijks nog aan digitlisering koppelen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat van de bonuskaart vind ik wel overdreven. Je hoeft niet te scannen als je niet wil en je hoeft ook geen gegevens achter te laten.
Verder vind ik van digitalisering de chatbots de meest vreselijke en klantonvriendelijke uitvinding.
En zoals eerder benoemd hier, het risico dat bij een hack al je gegevens online liggen. Niks is écht privé. Je internetprovider kan precies zien waar jij je op het internet begeeft, ook in incognito modus. Dat bevalt mij helemaal niet, maar zonder internet wordt het leven een stuk moeilijker, je ontkomt er bijna niet aan.
jaahoor wijzigde dit bericht op 24-06-2024 21:10
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
De bonus kaart is misschien niet het beste voorbeeld nee dat geef ik toe.

En dat ze de zegels hebben gedigitaliseerd snap ik wel van de supermarkten. Scheelt weer voor milieu al mis ik soms wel de ouderwetse zegelboekjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het topic specifiek bedoeld rondom social media, chatbots, accounts (moeten) aanmaken, spaar- en/of bonuskaarten of om bijv. ook werkprocessen te vergemakkelijken/efficiënter te laten verlopen?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
iceteapeach schreef:
24-06-2024 21:10
Is het topic specifiek bedoeld rondom social media, chatbots, accounts (moeten) aanmaken, spaar- en/of bonuskaarten of om bijv. ook werkprocessen te vergemakkelijken/efficiënter te laten verlopen?
Alles wat met digi heeft te maken mag hier besproken worden positief of negatief. Zolang het maar met het internet of een scherm te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe voor mijn studie een module over e-health en ik ben echt enthousiast over de mogelijkheden. Dus ja, ik ben overwegend positief over digitalisering.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
24-06-2024 21:13
Alles wat met digi heeft te maken mag hier besproken worden positief of negatief. Zolang het maar met het internet of een scherm te maken heeft.

Ah leuk! Ik zit nl. in een werkgroep om onze werkprocessen te stroomlijnen en waarbij ik degene ben die ervoor zorgt dat onze externe correspondentie er eenduidig uitgaat (voorheen tig verschillende versies) en dat vind ik zo ontzettend leuk om aan bij te dragen. Ga er ook nog een training voor volgen vanaf september. Ik ben er nu ingerold omdat ik dit soort dingen heel leuk vind om te doen maar er totaal de achtergrond niet voor heb.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
24-06-2024 21:46
Ik doe voor mijn studie een module over e-health en ik ben echt enthousiast over de mogelijkheden. Dus ja, ik ben overwegend positief over digitalisering.
Klinkt inderdaad erg interessant. Als je hier tips of adviezen wil delen dan graag!

Wat voor iets is dat eigenlijk e-health? Gaat het dan over veiligheid of juist stressvrij omgaan met technologie?
Mijn grootste valkuil en ergenis is de mailbox haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sommige dingen zijn fijner nu. Ik heb een Nokia Mediabox gekocht om can een monitor een smart tv te maken. Vandaag geïnstalleerd, binnen 10 minuten alle apps erop. Werkt super!

Wat ik wonderbaarlijk vind is dat je met een QR code zo je Netflix via je telefoon naar een ander device kunt kopiëren. Of Viaplay, Disney+... echt heel bijzonder hoe dat werkt!

En andere dingen zijn gewoon ronduit vervelend zoals idd die chatbots. Wat een vervelend iets is dat!

En voor weer andere dingen vind ik dat een klant gewoon belazerd wordt. Zoals een gezondheidsverklaring van het CBR. 40 euro voor een formulier wat je digitaal invult en wat gekoppeld wordt aan je kandidaatsnummer. Allemaal automatisch. Je zou denken dat dat dan wel een heel stuk goedkoper kan, maar nee hoor.

Een bankapp is ook handig. Betaalverzoeken sturen ook. Scheelt mij enorm veel werk en papier/enveloppen/postzegels.

Wat ik dan weer niet heb is contactloos betalen via mijn telefoon. Daar ben ik zelf weer huiverig voor. Ik ben niet altijd even "zuinig" op mijn telefoon en mensen kunnen hem vrij makkelijk eens pakken bij wijze van spreken.

Dat letterlijk alles via een telefoon gaat is ergens handig en ergens ook weer niet want zonder telefoon en internet ben je tegenwoordig nergens meer.

Voor en nadelen dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vind heel veel dingen fijn aan de digitalisering. Mijn leven wordt er wel echt makkelijker van.
Dingen als hacking zijn zeker een nadeel (natuurlijk) maar vroeger had je weer andere gevaren...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het veel voordelen hebben, maar weiger dan wel weer altijd de cookies op een pagina :P

En heb een adblocker, dus ook hier geen last van irritante reclame, al dan niet op basis van wat ik heb gezocht op Google.

En ik vind het handig dat ik via mijn persoonlijke platform vragen kan stellen aan mijn huisarts, ook een foto kan sturen. Scheelt mij en haar spreekuurtijd, en ze kan me antwoorden wanneer ze wil.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben niet onverdeeld enthousiast over alle digitalisering.

Met name het verlies aan privacy zie ik als erg vervelend. Leuk voor data verzamelaars, maar werkelijk alle gegevens liggen tegenwoordig `op straat`.
In het verleden waren er bijvoorbeeld personeelsdossiers. Die gingen in een kast en maar 1 of 2 mensen hadden een sleutel van die kast. Dan is de privacy toch beter gewaarborgd dan wanneer er vele mensen in de organisatie bij alle/veel gegevens kunnen.

Bij een enquête op papier kan je voordat je deze gaat invullen even kijken welke 'richting' de vragen op gaan. Via internet invullen: je kan niet naar pagina 2 voordat je de vraag op pagina 1 hebt beantwoord. Dus ik ben dan zo iemand die meteen afsluit als ik dat zie.

Ik probeer selectief gebruik te maken van veel zaken. Ik heb bijv. géén sociale media zoals Facebook, X, Instagram e.d. Ook nooit gehad.
De enige app op mijn telefoon is Whats App.
Géén QR codes, géén bank app, etc.

Ik vind het ook zonde dat er nu zoveel méér menselijke arbeid nodig is en dat er toch zo veel minder menselijk contact is. Men noemt het 'makkelijk en modern' maar ik denk ook vaak: het moet allemaal ook wel sneller en zo, want voor de rest moet iedereen werken (met een heleboel georganiseer, gedoe, toeslagen etc. er omheen - want alles bij elkaar werken we veel minder dan zeg 30 jaar geleden).

Kennis zit niet meer zozeer in mensen maar meer in systemen, dus het onderlinge respect voor (vak) mensen en voor werkervaring heeft ook een andere dimensie gekregen. Mensen zijn wel 'hoog' opgeleid (met bijbehorende salarissen), maar mogen in feite helemaal niet zo heel erg meer zelf nadenken en er is nog maar weinig ruimte om zelf invulling aan je werk te geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die bonuskaart is niks mis mee. Waar wel iets mis mee is, is die verrekte qr code bij Lidl, om korting te krijgen…. Dikke doei dus. Ik ga niet speciaal een app downloaden met al mijn privé gegevens om een beetje korting te krijgen. Bonuskaart kan wel anoniem namelijk.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Lood om oud ijzer is. Sommige dingen gaan sneller, die tijd raak je weer kwijt aan updates.

Ik vraag me wel af hoe 't moet als ik, stel in 2064 ofzo, een beetje ga dementeren. Tegen die tijd heb ik zo verschrikkelijk veel verschillende wachtwoorden gehad van instanties en bedrijven, dat kan nooit goed gaan. En dat mijn kind me dan probeert te helpen en er in totale ontreddering alleen nog maar een rijtje wachtwoorden uit krijgt van MSN en Hyves. (Had MSN eigenlijk een wachtwoord? Zie je, daar ga ik al @( )
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
24-06-2024 21:03
Maar die AH-bonuskaart bestaat al miljoenen jaren, dat kun je toch nauwelijks nog aan digitlisering koppelen?
Ik weet dat ik geen 20 meer ben maar vroeger toen ik klein was bestond er nog geen bonus kaart hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deel je mening over ai chatbots en bandjes en wachtwoorden. Met die stomme chatbots praat ik echt niet meer. Als je bijv de ing belt en in moet spreken wat je wilt bijvoorbeeld "ik wil een credit card aanvragen" dan zegt ie "u wilt dus inboedelverzekering opzeggen, daarover kunt u ook chatten".
Nou dan word ik echt link...
Tegenwoordig zeg ik dus "ik wil een medewerker spreken" of ik zeg iets heel ranzigs, dat helpt ook.

Accounts en wachtwoorden ben ik ook zat van. En dan bepalen zij wel even voor je dat een bepaald wachtwoord niet sterk genoeg is of dat je het weer moet wijzigen. Dan heb ik vaak al geen zin meer en koop ik iets maar niet.

Verder heeft digitaliseren natuurlijk ook goede dingen. De beste uitvinden sinds de digitalisering vind ik Google maps. Google maps heeft mijn wereld echt vergroot en mijn leven echt veel makkelijker gemaakt.
Als ik er nog aan denk hoe dat vroeger ging met een stratenboek. Nee dank je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag mij ook vaak af of het allemaal wel zoveel sneller gaat. De banken moeten nu bijvoorbeeld iedereen opnieuw identificeren. Daar zijn allemaal systemen en apps voor opgetuigd. Wie geen gebruik kan of wil maken van zo'n app, krijgt iemand aan zijn deur voor de identificatie. En dat is dan weer een externe bedrijf dat door die bank is ingehuurd. ofwel, wéér een bedrijf dat al je gegevens heeft.

Moet van de AFM, of de autoriteit Consument en markt, of de Nederlandse bank... het gaat nu niet om welke instantie precies, maar feit is dat tegenwoordig "iedereen" zich "overal" mee bemoeit. En dat iedereen ook alle gegevens moet hebben. Maar als het er op aankomst, is "niemand" verantwoordelijk.

Het genereert allemaal nieuwe banen. Voor zaken waar in het verleden weliswaar in een plaatselijk bankfiliaal 3 mensen werkten, maar die hadden dan verder niks of niemandnodig. De privacy van klanten was veel beter gewaarborgd. Er was direct contact van mens-tot-mens met de klanten, dus fraude plegen was lastiger dan nu (nu veel 'anoniemer').

En als er ruimte is in het elektronische dossier voor een foto, dan moet en zal er ook een foto komen.... (wat moet de tandarts met een pasfoto, hooguit een gebitsfoto is relevant).

Kom je in de apotheek of in de brillenwinkel, dan was je vroeger een klant. Nu moet je je geboortedatum door de hele zaak roepen, want 'digitalisering', dus zoeken op geboortedatum is makkelijker voor het bedrijf. En de brillenwinkel weet precies hoeveel korting ik krijg via de zorgverzekering, want die gegevens hebben zij blijkbaar (zonder mijn toestemming!) van de zorgverzekeraar gekregen/gekocht.

En de praktijk voor fysiotherapie heeft ook al mijn gegevens van de zorgverzekering (die kopen zij blijkbaar weer via één of ander bedrijf....) want daar weet de receptioniste mij in 2 tellen te zegen hoeveel behandelingen er volgens mijn ziektecontract mogelijk zijn.

Ik vind het vreselijk (en dat werken op geboortedatum klantonvriendelijk), maar jongere mensen vinden het blijkbaar allemaal reuze 'modern en gemakkelijk' dus we raken steeds sneller en steeds verder in die fuik verstrikt.

Voor wachtwoorden, telefoonnummers, e.d., heb ik trouwens nog een ouderwets kaartenbakje met van die systeemkaarten en alfabet-tabbladen.
Ook heel handig tegen de tijd dat ik vergeetachtig/dementerend ga worden :-D
gebruna wijzigde dit bericht op 25-06-2024 00:34
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een algemeen topic over de voor- en nadelen van digitalisering is misschien wat vreemd.
Daarvoor is de ontwikkeling al te lang bezig en teveel verweven met ons dagelijks leven: we kunnen als mensheid niet meer terug.
Digitalisering gaat ook over dit forum bijvoorbeeld. Of over internet en email in zijn geheel. Of over giraal geld (inplaats van kluizen waar je goudstukken lagen)

Maar als het gaat om wat meer recente ontwikkelingen: ik vind betalen met je telefoon, internetbankieren en DigiD erg fijne meer moderne ontwikkelingen. Het kan mij niet snel genoeg. Dat ik via mijn telefoon alles met de overheid kan regelen vind ik ook zeer prettig.

Verder kan ik mij eigenlijk geen leven meer zonder (google)-maps voorstellen. Ik ben vergeten hoe mensen vroeger de weg vonden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven