In phishing mail getrapt.

14-01-2024 16:13 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kwam er vandaag achter dat mijn vader zeer waarschijnlijk in een phishing mail is getrapt. Hij kon bij een bekend bedrijf een nieuwe elektrische tandenborstel winnen en moest alvast zijn adres gegevens invullen voor het geval dat hij die tandenborstel zou winnen. Omdat ik ook wel eens bij dat bedrijf bestel vroeg hij of ik die mail ook had gehad en toen ik later even op de site ging kijken is er helemaal geen winactie op het moment. Toen ik ging googlen kwam ik een waarschuwing tegen over een phishing mail waarbij je ook die tandenborstel kon winnen bij een ander bedrijf.

Mijn vader is normaal gesproken heel alert op dit soort dingen maar hij wordt een dagje ouder. Geen idee waarom hij dit wilde winnen want hij heeft geen nieuwe tandenborstel nodig.

Hij heeft alleen zijn email en adres gegevens ingevuld en het op zijn telefoon gedaan dus ik hoop maar dat de schade beperkt blijft. Wie is dit ook ooit overkomen en wat waren de gevolgen?
Als je horror-verhalen wil, zij die hiermee makkelijk te maken. Maar als je geruststelling zoekt: op zichzelf kan je met alleen een mail-adres en heen fysiek adres nog vrij weinig.

Misschien is het wel handig als je vader de komende tijd wat extra alert is. Als iemand de moeite doet om via phishing zo weinig zinvolle informatie te achterhalen, dan zou je denken dat er nog wel een vervolg komt (of al geweest is) om de dataset wat uit te breiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met adresgegevens en e-mail kun je idd weinig. Heeft hij ook zijn telefoonnummer ingevuld? Hij zou dan wel wat vage telefoontjes kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze kunnen zelf misschien niet zoveel met telefoonnummer en adresgegevens, maar ze kunnen wel vertrouwen winnen van anderen. Ze kunnen bijvoorbeeld met zijn e-mailadres mailtjes sturen naar anderen (met zijn naam en eventueel adres eronder) om op te lichten. Zo'n mailtje komt dan betrouwbaar over waardoor mensen er eerder intrappen.
Oh die van Oral-B die je kunt winnen, mijn moeder had het er ook al over en was ook al deels gaan invullen. Kwam net goed uit, want ze wilde een nieuwe elektronische tandenborstel….

Ik heb toen zelf die stappen ook even doorlopen, het is redelijk onschuldig. Ze had haar rekeningnummer trouwens niet bij de hand. Maar ze zal wel meer mails gaan ontvangen nu, dus ik heb mijn speech weer afgedraaid.

Diezelfde moeder belt met de waarschuwing dat EasyPark gehackt is en dat al mijn gegevens op straat liggen.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 14-01-2024 17:18
19.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Die mails zijn er de laatste tijd veel van dat bedrijf trouwens! Wellicht goed om ze daar wat meer alert op te maken zelf ook, want ik kan me niet voorstellen dat ze er blij mee zijn.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hem zelf ook gehad en ik snap dat je vader er ingetrapt is. Hij kwam bij mij niet in de spam en leek bedrieglijk echt totdat ik even beter keek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Coolblue stuurt zelfs zijn eigen fishing. Ik kreeg een mail dat ik mijn persoonlijke kortingscode van 250 euro kon gebruiken door op de knop te klikken. Ik was nog aan het bedenken waaraan ik die zou gaan besteden toen er een dag later een excuusmailtje kwam dat het een foutje was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ging inderdaad over die nieuwe Oral-B tandenborstel. Mijn vader heeft geen rekeningnummer opgegeven, telefoonnummer wel volgens mij. Ik hoop maar dat het mee valt. Hij heeft al eens gehad dat een account van een webwinkel was gehackt en er een bestelling was geplaatst van 50 euro. Hij begint echt minder alert te worden lijkt het.

Ik maak het wel altijd bespreekbaar: niet op vage links klikken, niet zo maar alles vertrouwen en als ik zie dat er voor iets gewaarschuwd wordt geef ik het door etc. Mijn moeder laat mij er meestal even naar kijken als ze het niet vertrouwd maar is nu op een punt dat ze soms ook gewoon betrouwbare mails weg gooit omdat ze geen mail van dat bedrijf/instantie verwacht. Gelukkig was dat tot nu toe nog geen probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien werkt het omdat er gevraagd wordt (weet ik niet zeker) om een account aan te maken. Veel mensen vullen overal hetzelfde paswoord in, want makkelijk te onthouden. Zodoende zouden ze bij een klein percentage kunnen inloggen op hun e-mail account of andere wel bekende diensten. Ze hebben dan immers hun email adres al met een wachtwoord wat ze waarschijnlijk op meerdere plekken gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder heeft dit pas ook gedaan. Ze kreeg alleen wat vage appjes en/of sms-jes. Dus hem zeggen daar alert op te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat hem alert blijven. Als "de bank" belt over verdachte transacties dan is dat het volgende. En ze winnen dan zijn vertrouwen want hebben gegevens, kunnen het met hem hebben over die tandenborstel etc. De bank belt niet zomaar en vraagt niet om pincodes en komt ook geen passen ophalen. Als hij banktelefoontjes krijgt; hang op en bel zelf de bank.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in de buurt zijn de laatste tijd een aantal alleen wonende ouderen overvallen in hun huis. Zij kregen dat eerst een mail van zogenaamd de politie om een afspraak te maken, daarna belde er een nep-agent in burger aan om te vertellen dat die e-mail nep was en dat hij binnen wilde komen om daarover te praten en dat het beter zou zijn om zijn bankpas en pincode aan hem te geven. Eenmaal binnen werd de bewoner dan overvallen en vertrok de nep-agent.

Ik weet niet of je dit kunt lezen, maar hier deed dit verhaal mij aan denken: https://www.gelderlander.nl/doesburg/ne ... ~ab8405db/
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
Juultje schreef:
14-01-2024 18:19
Hier in de buurt zijn de laatste tijd een aantal alleen wonende ouderen overvallen in hun huis. Zij kregen dat eerst een mail van zogenaamd de politie om een afspraak te maken, daarna belde er een nep-agent in burger aan om te vertellen dat die e-mail nep was en dat hij binnen wilde komen om daarover te praten en dat het beter zou zijn om zijn bankpas en pincode aan hem te geven. Eenmaal binnen werd de bewoner dan overvallen en vertrok de nep-agent.

Ik weet niet of je dit kunt lezen, maar hier deed dit verhaal mij aan denken: https://www.gelderlander.nl/doesburg/ne ... ~ab8405db/
Dat is echt totaal iets anders
Alle reacties Link kopieren Quote
Die mail heb ik twee keer gehad, de tweede keer hadden ze niet eens de moeite genomen om Kruidvat goed te schrijven en stond er Krudivat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk loopt het met een sisser af, gaf me wel een glimlach

Mijn moeder was in paniek toen de bank een nieuwe random reader wou sturen en vroeg me dezelfde week wat mijn creditcardnummer was omdat ze een iPad wou winnen op facebook. Ehm. Verkeerd om mam, verkeerd om
Alle reacties Link kopieren Quote
Let de komende tijd goed op telefoontjes. Er kan iemand bellen die zich voordoet als een medewerker van een bank, met het verhaal dat er zogenaamd geld overgeboekt zou zijn naar een buitenlandse betaalrekening. Dit soort telefoontjes zijn nep, de bank belt niet! En maakt ook geen afspraak om betaalpassen op te halen.
Meteen ophangen en zelf de bank bellen. Er hoeft niets aan de hand te zijn, maar er kan wel voor de zekerheid gecontroleerd worden of er niets raars te zien is.

Laat je vader ook geen programma zoals TeamViewer of AnyDesk installeren... Allemaal oplichterspraktijken, en helaas te vaak gezien als bankmedewerker. :(
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
14-01-2024 17:11
Diezelfde moeder belt met de waarschuwing dat EasyPark gehackt is en dat al mijn gegevens op straat liggen.
.
EasyParck is inderdaad gehacked en daarbij zijn inderdaad behoorlijk wat gegevens gestolen. Was van de week nog bij Radar volgens mij. Een terechte waarschuwing dus.
Niet geschoten is altijd mis
Yakuzakiko schreef:
14-01-2024 18:40
Die mail heb ik twee keer gehad, de tweede keer hadden ze niet eens de moeite genomen om Kruidvat goed te schrijven en stond er Krudivat.

O, is dat die. Die krijg ik zo ongeveer dagelijks. Wel mooi dat je aan het onderwerp al kunt zien dat het nep is.
Alle reacties Link kopieren Quote
SombraOnline schreef:
14-01-2024 19:40
Let de komende tijd goed op telefoontjes. Er kan iemand bellen die zich voordoet als een medewerker van een bank, met het verhaal dat er zogenaamd geld overgeboekt zou zijn naar een buitenlandse betaalrekening. Dit soort telefoontjes zijn nep, de bank belt niet! En maakt ook geen afspraak om betaalpassen op te halen.
Meteen ophangen en zelf de bank bellen. Er hoeft niets aan de hand te zijn, maar er kan wel voor de zekerheid gecontroleerd worden of er niets raars te zien is.

Laat je vader ook geen programma zoals TeamViewer of AnyDesk installeren... Allemaal oplichterspraktijken, en helaas te vaak gezien als bankmedewerker. :(
Ik hoop inderdaad dat hij daar wel alert in blijft. Hij heeft het regelmatig over zulke telefoontjes en dat je er niet in moet trappen. Mijn moeder heeft een tijdje geleden last gehad van zulke oplichters en de hey mam whatapp berichten. Hij is dus bekend met dat soort oplichting.

De tandenborstel winactie was trouwens van een neppe Bol en dus niet van de nep Kruidvat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel soms belt de bank wel, in dat geval wordt je gevraagd de bank terug te bellen op het tel nummer dat op je bankafschrift staat.
Zeggen dat de bank nooit belt klopt dus niet.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
14-01-2024 20:03
Heel soms belt de bank wel, in dat geval wordt je gevraagd de bank terug te bellen op het tel nummer dat op je bankafschrift staat.
Zeggen dat de bank nooit belt klopt dus niet.
Klopt :) ik ben vorig jaar gebeld omdat er een verkeerde overboeking op mijn rekening was gedaan door een onbekend persoon. Ik moest het zelf terugstorten van de medewerker. Ik was huiverig om op te nemen (stond Tel nummer bank), dus heb ik zelf weer terug gebeld met Google telefoonnummer van die bank :-D
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
14-01-2024 18:31
Dat is echt totaal iets anders
Hij heeft zijn e-mailadres en huisadres gegeven, dus dat zou best voor zoiets gebruikt kunnen worden.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
14-01-2024 20:03
Heel soms belt de bank wel, in dat geval wordt je gevraagd de bank terug te bellen op het tel nummer dat op je bankafschrift staat.
Zeggen dat de bank nooit belt klopt dus niet.
Hmm, dat verschilt misschien dan per bank! Bij Rabobank wordt je in elk geval nooit zomaar gebeld, wel teruggebeld naar aanleiding van een voorgaand gesprek. Daar kan soms wel wat tijd overheen gaan
Ik had het beter moeten verwoorden. :)
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles wat ik gratis krijg via mail knikker ik gelijk weg.
Als je op het emailadres van hun klikt zie je gelijk dat het fake is.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven