Nieuwe TV kopen, waar op letten?

19-10-2020 10:21 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe TV, maar zie door de bomen het bos niet meer! Wie kan me helpen met wat tips waar ik op moet letten?

Ik gebruik de TV voornamelijk voor Netflix en Youtube, kijk nagenoeg geen normale zenders. Dus ingebouwde chromecast is wel handig, maar heb ik dan meteen een smart TV nodig?
En HD, UHD, 4K, wat is precies het verschil?

Verdere wensen: budget rond de 500€, max. 50", geen ambi light toestanden, versterker kunnen aansluiten (HDMI).

Wie heeft er tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk persoonlijk dat je het beste naar een elektronicazaak kan gaan om je te laten informeren.

Wij kijken best wat TV en hebben een grote kijkafstand waardoor we nu echt een keer de stap moesten maken naar 55 inch.

Wij zweren wel bij ambilight, het kijkt heel prettig vinden wij. Het is uiteindelijk een OLED TV geworden. Een kostbare TV maar aan de andere kant... reken is door hoeveel geld je (indien je een TV abonnement hebt) iedere pakweg 8 jaar (zo lang gaat je TV meestal toch wel mee) aan abonnementskosten hebt. Wij betalen nu bijvoorbeeld bijna 700 euro per jaar hieraan.

Ik zou in die prijsklassen letten op snelheid (minimaal 100 hertz) en beeldkwaliteit. Als je een kleine TV pakt hoef je echt geen 4k TV te nemen. Bij een grote TV is het al snel storend als hij niet scherp is.

Zelf zijn we nu aan het kijken om IPTV te nemen, dan ben je met pakweg 60 euro per jaar (soms goedkoper) klaar en kun je duizenden zenders streamen. Legaal is het niet maar het kan je dus veel geld schelen.
Moest pas even in de BCC zijn en die OLED/QLED schermen lieten mij bijna kwijlen. Wat 'n fantastisch beeld hebben die!
Een Smarttv is dat je de apps vanaf je tv kan zien. Nadeel daarvan is, da zodra de apps niet meer worden ondersteunt, je die niet meer kan gebruiken.

Ik heb zelf wel een moderne tv, maar inderdaad met Chromecast. Dan kan ik vanaf laptop/tablet/smartphone streamen naar tv.
Alle reacties Link kopieren
Sinds dat wij een OLED tv hebben gaan we niet meer naar de bioscoop omdat onze tv betere kwaliteit heeft. Netflix heeft tegenwoordig steeds meer films en series in 4K dus het is zeker waard. YouTube ook.

Het voordeel van een smart tv is dat je geen chromecast nodig hebt. De apps staan erop zoals Netflix en YouTube.

Wij hebben een heel duur ding, je kunt ook goedkopere OLED tv’s kopen.
Wij hebben deze:
https://www.coolblue.nl/product/858956 ... -2020.html
redbulletje schreef:
19-10-2020 10:48
Moest pas even in de BCC zijn en die OLED/QLED schermen lieten mij bijna kwijlen. Wat 'n fantastisch beeld hebben die!
Ik moest laatst ook in de BCC zijn en voor mij is dat type winkel echt de hel op aarde, haha! Maar goed, ik heb ook al jaren geen tv meer.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
19-10-2020 10:49
Een Smarttv is dat je de apps vanaf je tv kan zien. Nadeel daarvan is, da zodra de apps niet meer worden ondersteunt, je die niet meer kan gebruiken.

Ik heb zelf wel een moderne tv, maar inderdaad met Chromecast. Dan kan ik vanaf laptop/tablet/smartphone streamen naar tv.
Veel Smart TV's hebben ook een ingebouwde chromecast naast de apps.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel een tip geven dat plattetv.nl vaak het goedkoopste is. Als je hen mailt voor een offerte (kan bij iedere TV) geven ze vaak de scherpste prijs.

Daarnaast is het over een maand black friday. Als je daar op kan wachten zou ik nu wat vooronderzoek doen en de prijzen opschrijven en dan over een maand kijken of er goede deals tussen zitten voor jouw TV.

Voor vergelijk etc vind ik tweakers.net een hele fijn site. Daar zie je ook prijshistorie vermeld staan.
Heeft allemaal met voorkeur te maken, je hebt Oled en Qled, de een is beter in het behouden van contrast, de ander is kleurvaster. Je kunt dat hier een beetje vergelijk met elkaar op foto's.

https://www.coolblue.nl/advies/verschil ... -qled.html

HD UHD 4K heeft te maken met "scherpte", waarbij 4K het meest scherp is. Ik ben blij met onze 4K tv, veel tv's zijn tegenwoordig in 4K, maar UHD is ook nog heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ga bij een tv verkoop zaak eens kijken. Belangrijk is om te weten op welke afstand je gaat kijken. Is dit 2 meter of 6 meter? Dus welke grootte heb je nodig.

Verder is het vooral belangrijk welk beeld JIJ hef fijnste vindt kijken. Je hebt namelijk hele goede ogen nodig om heel gedetailleerd beeld te onderscheiden van gewoon beeld.

Wat is je budget?

Heel veel oudere modellen (van vorig jaar of 2018) zijn echt goed genoeg, en een stuk minder duur.

Verder kijken naar energieverbruik en ook op stand-by stand.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wij hebben het huismerk van de mediamarkt. Heel groot beeld, goede kwaliteit. Wij vinden het prima. Hij is smart maar niet alle apps staan erop. Dus we hebben er een Chrome cast ingepropt. Scheelt ook gelijk geld want we hebben dus geen televisie kabel abonnement meer. Alleen NLZIET. Iets van €7 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties!

Er staat nu nog een 55" maar die gaat met ex mee, de oude TV staat nog boven maar dat is een oude 32". De 55" vind ik zelf net iets te groot en lomp, ik zit er 3 meter vanaf.

Scheelt Black Friday echt zoveel? Ik dacht dat die aanbiedingen nogal nep waren en dat de prijzen vlak voor BF juist omhoog werden gegooid om vervolgens weer hogere kortingen te kunnen geven?

Een maandje terug naar de oude 32" en dan is alles wel een enorme upgrade, haha!

De ingebouwde chromecast vind ik wel fijn, dus dan moet het een smart tv worden. Contrast vind ik ook prettig, maar OLED is best wel prijzig zo te zien net als 100 hertz. Dan kom ik denk ik niet uit met een budget van € 500.

Energieverbruik zit ook een aardig verschil in zie ik nu, goede tip!

Pffff, weet niet of het nou al veel duidelijker wordt...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds een paar maanden de Samsung QLED the Frame en wat is dat een fantastische tv. Heel ver boven je budget dus verder geen nuttige tips.
Alle reacties Link kopieren
Roomsnoesje schreef:
19-10-2020 12:09
Scheelt Black Friday echt zoveel? Ik dacht dat die aanbiedingen nogal nep waren en dat de prijzen vlak voor BF juist omhoog werden gegooid om vervolgens weer hogere kortingen te kunnen geven?
Dat bepaal je vooral zelf door goed vooronderzoek te doen.

Ik doe het al jaren zo... ik kijk een paar maanden vooraf wat het kost en zoek dan naar de beste prijs. Een paar weken voor Black Friday kijk ik dan al wat de prijzen doen en op de dag zelf dus ook. Dan weet je meteen of je genaaid wordt of niet.

Mijn ervaring is dat er vaak hele goede deals bij zitten, zeker als je niet persé 1 type TV (o.i.d.) wilt hebben en nog enigzins flexibel bent.

Daarnaast kun je bij tweakers.net dus ook prijshistorie zien dus dan zie je ook of het een goede deal is of niet.
redbulletje schreef:
19-10-2020 10:48
Moest pas even in de BCC zijn en die OLED/QLED schermen lieten mij bijna kwijlen. Wat 'n fantastisch beeld hebben die!

Wij hebben een QLED. Inderdaad nog nooit zo'n scherp beeld gehad. Niet goedkoop helaas, ik heb me laten ompraten door man :biggrin:
Ik zou niet voor te klein gaan, dus ga op je maximum zitten; je bent er binnen een paar dagen aan gewend en je wil nooit meer kleiner.
4K is geen issue want zo goed als alles is 4K wat je kan kopen (terwijl er bijna niks in 4K te zien is).
Smartfuncties op een TV zijn allemaal na een paar jaar niet meer ondersteund maar gelukkig kost een losse chromecast bijna niks dus blijft over de prijs. Ga naar een vergelijkingssite en zoek een 50" tv op voor weinig en neem er één waar de meeste mensen tevreden reviews over geschreven hebben.
Waar ik zelf altijd goed op let is de gebruikersvriendelijkheid van de afstandsbediening.
Nog een tip over standbyverbruik: Wij hebben gewoon een verdeelstekkerdoos met schakelaar waardoor we 's nachts alle apparaten helemaal uitzetten: tv, ontvanger, receiver, playstation, etc.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 19-10-2020 15:16
23.53% gewijzigd
vivapimpelmees schreef:
19-10-2020 12:15
Wij hebben sinds een paar maanden de Samsung QLED the Frame en wat is dat een fantastische tv. Heel ver boven je budget dus verder geen nuttige tips.
Die heb ik ook sinds een paar weken. Fantastisch beeld maar inderdaad boven het budget van de to.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat deze TO haar budget een beetje moeten bijstellen. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven