Online oveleg behandelaar; Skype, Teams, Google Hangout?

02-07-2020 10:24 41 berichten
Een vraag voor de ervaringsdeskundigen. Nu veel overleg op afstand gaat, probeer ik met een behandelaar af te stemmen via welk medium we overleggen. Zij wilde me graag persoonlijk spreken maarze zit niet op de gebruikelijke locatie die krap 25 min rijden is; ze zit die dag op 45 min enkele reis. Dat vind ik wat veel voor een half uurtje over mijn zoon praten.

Ik heb geen whatsapp (want geen smartphone), dus ik gaf aan dat ik op mijn laptop kan Skypen en dat ik google hangouts heb ingeregeld omdat dat voor mijn zoons thuisonderwijs soms door school gebruikt werd. Skypen heb ik al eeuwen niet gedaan, maar ik kan wel ergens mijn accountgegvens terugvinden.

Krijg ik als reactie dat we het dan via Teams gaan doen. Maar ja; Teams heb ik nog niet. Als ik google, zie ik dat ik me dan weer moet registreren bij Microsoft, waar ik helemaal geen zin in heb; niet NOG een account, en al helemaal niet lekker mijn gegevens weer naar Microsoft sluizen. Ik ben niet enorm achterdochtig, maar vind het zo via Google Hangout al genoeg wat ik allemaal aan info weggeef. Vaak gebruik je die dingen eenmalig, maar zit je nog jaren vast aan de gegevens waar je allemaal verplicht toestemming voor moet geven om ze te kunnen gebruiken.

Nu las ik dat er tussen Skype en Teams ook een op een gesprekken gevoerd kunnen worden. Teams is meer iets voor grote bedrijven geloof ik, en voor groepsgesprekken.

Dus vraag 1; klopt het dat ik met mijn Skype aan het gesprek kan deelnemen als zij in Teams zit, zodat we allebei niets extra's hoeven te doen? En moet ik daarvoor nog allemaal instellingen aanpassen om vindbaar te zijn ofzoiets?

Vraag 2: als je Skype niet met Teams kan combineren, wat vinden jullie dan realistisch: dat ik, omdat een hulpverlener wil vasthouden aan wat zij blijkbaar op haar werk gebruiken, een account moet aanmaken en een app moet downloaden, of zou het handiger zijn als zij bijvoorbeeld gaan Skypen? Ik heb het idee dat Teams meer op bedrijfsniveau gebruikt wordt, en Skype al veel langer "gratis beeldbellen tussen privepersonen" was. Dus dat dat wat universeler is.

Het is een geheel nieuwe situatie en er zijn nog geen "etiquetten" voor. Alle tips zijn dus welkom. Wie heeft volgens jullie de eindstem in het platform en wie past zich aan, of welk platform is duidelijk beter, zodat we ons daarop richten?

Tenslotte een punt dat bijna op de achtergrond raakt, maar dat ook wel belangrijk is: het is eigenlijk een vertrouwelijk gesprek over mijn kind. Zijn deze programma's daar geschikt voor, of zouden we daarom een ander programma moeten kiezen dat beter beveiligd is?

welk platform gebruiken?

Totaal aantal stemmen: 31

Skype (6%)
Teams (68%)
Google Hangout (3%)
anders.... (23%)
combi Skype en Teams Geen stemmen
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 10:29
5.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En gewoon bellen?
Je hoeft geen Teams te hebben om het te kunnen gebruiken.

Als je je zorgen maakt over veiligheid en privacy zou ik geen Google gebruiken.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 10:29
41.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of Zoom?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je nogal veeleisend klinken. Je wil geen gesprek omdat dat te ver weg is en zorgaanbieder moet maar het medium gebruiken wat jij wilt.
Zo werkt het niet. Ik vind dat jij je daarin wel aan mag passen.
Mijn behandelaar werkt ook met teams. Je hoeft het niet de installeren om het te kunnen gebruiken. Ik kreeg een link toegestuurd.
Binnen een instelling wordt er vaak een programma gebruikt. Dus ik denk niet dat jouw zorgaanbieder de vrijheid heeft om te doen waar jij zin in hebt. Daarnaast zou ik teams toch een stuk veiliger vinden dan Skype.
Hakuna matata!
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met een gewoon telefoongesprek? Waarom moeten jullie elkaar kunnen zien? Met meerdere mensen is dat wel handig, maar verder zie ik de meerwaarde er niet van.
Alle reacties Link kopieren
Of inderdaad gewoon bellen, ook wel zo makkelijk.
Cookielover schreef:
02-07-2020 10:28
Of Zoom?
Zoom heeft wat beveiligingsproblemen gehad, dus die zou ik zeker niet gebruiken als het om vertrouwelijke gesprekken gaat.
Skype schijnt niet aan de privacyregels te voldoen die therapeuten naleven.
Teams wel. Hangouts weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
02-07-2020 10:30
Zoom heeft wat beveiligingsproblemen gehad, dus die zou ik zeker niet gebruiken als het om vertrouwelijke gesprekken gaat.
Oh ja, dat was Zoom, ik dacht dat het Hangouts was met problemen.

Maar ja, voor vertrouwelijke gesprekken zou ik sowieso niet beeldbellen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Skype en Teams zijn niet AVG veilig.

Ik zou dus afgaan op de adviezen van de behandelaar met welk medium zij mogen werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je moeilijk. In dit geval is het toch veel logischer dat jij je aanpast aan de behandelaar dan zij aan jou.
Hangout vind ik ideaal. Gebruik dat tegenwoordig altijd voor overleggen.
pamelacourson schreef:
02-07-2020 10:30
Wat is er mis met een gewoon telefoongesprek? Waarom moeten jullie elkaar kunnen zien? Met meerdere mensen is dat wel handig, maar verder zie ik de meerwaarde er niet van.
Als behandelaar wil je toch de lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen van je cliënt zien, en andersom. Die geven belangrijke informatie.
Chrissiefur schreef:
02-07-2020 10:34
Wat doe je moeilijk. In dit geval is het toch veel logischer dat jij je aanpast aan de behandelaar dan zij aan jou.

Tot op zekere hoogte.

TO: ik zou gewoon telefoneren, tenzij behandelaar ook graag zoon wil spreken (weet niet hoe oud hij is?) vaak is elkaar zien voor kinderen ook prettiger.
Mufasa schreef:
02-07-2020 10:29
Ik vind je nogal veeleisend klinken.

Je wil geen gesprek omdat dat te ver weg is
ho ho: zij zit ineens eens tuk verder weg; vind jij het normaal om minimaal 1,5 uur te rijden voor een gesprekje van 30 min, terwijl je op de normale locatie binnen een uur reistijd klaar bent?

en zorgaanbieder moet maar het medium gebruiken wat jij wilt.
Eh nee dat zeg ik niet; ik weet dus niet wat handig is en wat gebruikelijk is.
Er is allebei wat voor te zeggen. Ik weet niet wat het "beste" programma is, EN ik weet niet wat er beleefd is. Er zal nu wel vaker op afstand overlegd moeten worden. Moet ik voor iedere hulpverlener een ander account paraat hebben als die weer op een ander platform zit? Andersom is het natuurlijk ook lastig, maar daarom kaart ik het juist aan.



Mijn behandelaar werkt ook met teams. Je hoeft het niet de installeren om het te kunnen gebruiken. Ik kreeg een link toegestuurd. kijk; dit klinkt al handiger. Dat kon ik dus nergens vinden, en op mijn mail of ik Teams dan moet installeren, kreeg ik ook geen antwoord.

Binnen een instelling wordt er vaak een programma gebruikt. Dus ik denk niet dat jouw zorgaanbieder de vrijheid heeft om te doen waar jij zin in hebt. Nou nou; je maakt nogal zo persoonlijk met "waar jij zin in hebt". Ik heb uiteindelijk met best wel veel verschillende instellingen te maken. Het gaat dus niet om ZIN, maar op praktische uitvoerbaarheid.

Daarnaast zou ik teams toch een stuk veiliger vinden dan Skype. Waarom?
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 10:42
2.76% gewijzigd
hamerhaai schreef:
02-07-2020 10:34
Skype en Teams zijn niet AVG veilig.

Ik zou dus afgaan op de adviezen van de behandelaar met welk medium zij mogen werken.

Vandaar dat het Ministerie van justitie en veiligheid overgaat op Teams natuurlijk. :mrgreen:
pamelacourson schreef:
02-07-2020 10:30
Wat is er mis met een gewoon telefoongesprek? Waarom moeten jullie elkaar kunnen zien? Met meerdere mensen is dat wel handig, maar verder zie ik de meerwaarde er niet van.
Ze wilde het het liefst persoonlijk bespreken, en met beeldbellen heb je toch net wat meer visuele informatie over hoe de ander reageert op jouw vraag of suggestie dan wanneer je alleen elkaar stem hoort. Ik zie daar ook wel een toegevoegde waarde in.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mijn organisatie mogen de behandel gesprekken alleen via Teams, deze zou de meest veilige zijn. En het is lang niet zo ingewikkeld als je denkt: behandelaar stuurt jou een mail met link, je klikt de link aan op afgesproken tijdstip, et voila, je bent samen in Teams. Hoef je niks voor te downloaden of registreren.
Ik denk dat je afhankelijk bent van het platform dat de zorginstelling gebruikt/aanbiedt.
Voor veel van deze platforms (Teams, Zoom) kun je de app downloaden of de webversie gebruiken, zonder een account te maken.
Dus het is allemaal niet zo moeilijk :)
Mijn ervaring is dat veel instellingen nu Teams gebruiken. Voor de cliënt is het ook heel eenvoudig: je ontvangt een mail met link en that's it.

Ik denk ook dat het de meest veilige optie is.
Dolfijn911 schreef:
02-07-2020 10:41
Vanuit mijn organisatie mogen de behandel gesprekken alleen via Teams, deze zou de meest veilige zijn. En het is lang niet zo ingewikkeld als je denkt: behandelaar stuurt jou een mail met link, je klikt de link aan op afgesproken tijdstip, et voila, je bent samen in Teams. Hoef je niks voor te downloaden of registreren.
Dank; dat las ik hierboven ook al. Die info had ze me nog niet gegeven, vandaar dat ik maar ging zoeken wat ik moest doen ter voorbereiding van het gesprek...
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
02-07-2020 10:37
Waarom veiliger? Omdat de verbinding beter versleuteld, niemand kan "mee luisteren".

Bij een videoconsult met mijn patiënten mag ik ook niet zo maar ieder programma gebruiken, daar zijn richtlijnen voor.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dolfijn911 schreef:
02-07-2020 10:41
Vanuit mijn organisatie mogen de behandel gesprekken alleen via Teams, deze zou de meest veilige zijn. En het is lang niet zo ingewikkeld als je denkt: behandelaar stuurt jou een mail met link, je klikt de link aan op afgesproken tijdstip, et voila, je bent samen in Teams. Hoef je niks voor te downloaden of registreren.

Mijn ervaring is dat als je de link met een iPhone opent, je wel de app moet downloaden. Een account is dan weer niet nodig, je gebruikt de app dan als gast.

En inderdaad, degene die de uitnodiging stuurt bepaalt welk programma wordt gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, via een laptop hoeft dat niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven