Ouders die het digitaal niet meer zo goed weten.

21-10-2025 06:58 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn vader is altijd een computer nerd geweest, hield informatie over de nieuwste gadgets bij. Mijn moeder is zo'n beetje een digibeet. Ze kan mailen, appen en online shoppen lukt ook nog wel op bol maar dat was het wel. Kortom mijn vader hield alles bij voor m'n moeder.

Maar nu weet mijn vader het ook allemaal niet zo goed meer. Doet soms domme dingen online waardoor ik wel eens verbaasd ben dat hij nog niet te maken heeft gehad met bijvoorbeeld identiteitsfraude of een lege bankrekening. Zat het hele weekend te klooien met zijn nieuwe telefoon omdat hij te eigenwijs was om de juiste stappen te volgen of ze niet begreep.

Ik vraag me af hoe anderen hiermee omgaan, met ouders die het digitaal allemaal niet meer zo goed weten of kunnen bijhouden (en dat ook niet altijd willen toegeven of zien) ? Zijn je ouders daardoor een keer in de problemen geraakt?
Zelfde hier. Alsof mn vader een paar jaar terug gereset is en niets meer snapt. Constant wachtwoorden kwijt en verkeerd, klikt op alle spam en al meerdere keren gehackt. Ik ben nu de ict lijn voor als er iets niet goed gaat en probeer zoveel mogelijk te waarschuwen voor nieuwe phising zonder dat hij het vervelend of kleinerend vindt. Toch keer in die WhatsAppfraude getrapt, terwijl ik dat meerdere keren heb laten zien en uitgelegd..
Hier ook een ouder die het niet zo goed weet en begrijpt. Maar deze ouder weet gelukkig wel dat er niet geklikt moet worden op vreemde berichten en linkjes.

Ik vind begrip en compassie op z'n plaats en vooral geduld hebben. Iets wat voor ons heel makkelijk is, is dat voor hen duidelijk niet.

En ja, door ouderdom kan er een moment zijn dat ze het niet meer overzien, en dan is wat hulp op z'n plaats.

Kan je in samenspraak met je ouder op de lopende rekening een xx bedrag houden, en de rest doorboeken naar spaar? Dat als ze al een keer opgelicht worden dat niet veel is?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Koettie schreef:
21-10-2025 07:05
Zelfde hier. Alsof mn vader een paar jaar terug gereset is en niets meer snapt. Constant wachtwoorden kwijt en verkeerd, klikt op alle spam en al meerdere keren gehackt. Ik ben nu de ict lijn voor als er iets niet goed gaat en probeer zoveel mogelijk te waarschuwen voor nieuwe phising zonder dat hij het vervelend of kleinerend vindt. Toch keer in die WhatsAppfraude getrapt, terwijl ik dat meerdere keren heb laten zien en uitgelegd..
Ja dat idee heb ik ook. Net of alle kennis die hij had ineens foetsie is. Laatst was zijn bol account gehackt, gelukkig heeft bol de bestelling kunnen terugdraaien. En inderdaad iedere keer toch denken dat zo'n "hey pap ik heb een nieuw nummer..." toch wel eens echt kan zijn. Gelukkig viel het kwartje altijd nog op tijd. Mijn moeder is soms te voorzichtig maar beter wat vaker hulp vragen denk ik dan.

Mijn broer is hier de ICT hulplijn maar ik probeer ook te helpen als het om iets gaat wat ik op kan lossen.
hadalabo wijzigde dit bericht op 21-10-2025 07:32
4.09% gewijzigd
Sierlijk schreef:
21-10-2025 07:05
Kan je in samenspraak met je ouder op de lopende rekening een xx bedrag houden, en de rest doorboeken naar spaar? Dat als ze al een keer opgelicht worden dat niet veel is?
Dat hebben ze gelukkig altijd al gedaan en doen ze nog steeds. En ik geloof dat het bedrag van de creditcard ook niet onbeperkt is.
Vreselijk dit, het is vooral mijn vader. Al zijn hele leven is hij anti technologie. Hij heeft ene beetje zijn persoonlijkheid erop gebouwd, is er ook trots op. Hij heeft ook geen mobiele telefoon, maar wel de hele tijd op de mobiel van mijn moeder zitten en mensen appen…

Maar goed, als mijn moeder overlijdt kan hij dus niks. Hij kan geen internet bankieren, heeft geen digid, hij kan eigenlijk helemaal niks. En dan ben ik degene die dat allemaal moet gaan regelen natuurlijk. De kans dat mijn moeder eerder overlijdt is ook nog eens groot, omdat ze 10 jaar ouder is dan mijn vader.

Mijn moeder is mondiger, maar die had zich laatst een Odido abonnement aan laten smeren en achteraf dacht ze: wat heb ik nou eigenlijk gedaan?! Heel vreemd en ook niks voor haar.
Gelukkig niet herkenbaar in deze mate. M'n ouders zijn allebei halverwege de 80. M'n moeder is redelijk digibeet, maar lijkt met haar telefoon en tablet wel aardig om te kunnen gaan. Mijn vader is (was?) helemaal geen digibeet, altijd geïnteresseerd in technologie en hoe dingen werken, heeft voor z'n pensioen ook gewoon met computers, email en internet gewerkt. Maar nu komt ie met vragen waarvan ik of denk "dat weet/kun je toch zelf wel, ik weet zeker dat je dat eerder gedaan hebt." En soms juist hele ingewikkelde vragen, problemen met apps op z'n telefoon ofzo, daar kan ik dan weer niet zo veel mee. Ik heb ook het gevoel dat ie het niet echt meer probeert, hij kijk er eens naar, denkt dat het misschien wel ingewikkeld is en dan zit ie weer met z'n laptop bij mij of m'n broer op de bank en moeten wij het doen.

Dat ze in fraude en oplichting trappen ben ik op zich niet zo heel bang voor, dat hebben ze nog steeds goed in de gaten. Alleen m'n moeder raakt dan helemaal van streek. Laatst een whatsapp-fraude poging, iemand die zich uitgaf als mijn broer. Ze heeft een controlevraag gesteld en niks meer gehoord. Nou, klaar en verder met je leven zou je denken, maar ze is dan helemaal van streek "wat een gedoe, wat een ellende, heb ik dat weer etc". Ze is er dan nog dagen mee bezig, dat vind ik dan wel heel sneu.
annaniem wijzigde dit bericht op 21-10-2025 07:57
Reden: stomme typefout
0.11% gewijzigd
Elke keer als ik thuis kom ligt er een briefje klaar met alle technologische vragen die mijn moeder heeft.

Dat gaat van 'hoe kan ik digitaal boeken lenen op mijn e-reader bij de bieb' tot 'ik wil niet dat er in de zoekbalk van whatsapp iets over meta staat'.

......

Ik vind het vaak wel irritant, maar we doen het toch maar weer iedere keer.

En soms is er ineens vooruitgang, zo heeft ze afgelopen week maar liefst twee dingen zelf online besteld!
Taskmaster schreef:
21-10-2025 09:32
Elke keer als ik thuis kom ligt er een briefje klaar met alle technologische vragen die mijn moeder heeft.

Dat gaat van 'hoe kan ik digitaal boeken lenen op mijn e-reader bij de bieb' tot 'ik wil niet dat er in de zoekbalk van whatsapp iets over meta staat'.

......

Ik vind het vaak wel irritant, maar we doen het toch maar weer iedere keer.

En soms is er ineens vooruitgang, zo heeft ze afgelopen week maar liefst twee dingen zelf online besteld!
Of die berichtjes die je van WhatsApp krijgt over nieuwe functies. Mijn moeder echt in volle paniek dat ze WhatsApp niet meer durfde te gebruiken want er stonden rare berichten. :$
Opzich wel goed dat ze daar voorzichtig mee is, maar ze snapt dan gewoon niet dat dat wel klopt zeg maar.

Al jaren meer last van energie leveranciers die m'n moeder telefonisch lokken. Ze durft niet op te hangen. :'(
Sinds het belmeniet-register er niet meer is, is ze steeds de pineut.
Gewoon _melon met login problemen
Herkenbaar. Mijn ouders hadden iemand die de belasting voor ze invulde en ze hadden hem gevraagd om een DigiD aan te maken. Die zak hooi had dus de inlognaam, wachtwoord en had gewoon zijn eigen mailadres en telefoonnummer eraan gehangen (lekker makkelijk bij de belastingaangifte). We kwamen erachter toen we DigiD voor iets medisch nodig hadden.

Er zijn geen ongelukken gebeurd, maar het kostte mij natuurlijk weer tijd om dit ongedaan te maken.
...
Ja, breek me de bek niet open. Alle mogelijke ellende is hier gepasseerd met meerdere oplichtingszaken. De belangrijkste dingen:

- zet een limiet op het bedrag dat overgeboekt kan worden, met een wachttijd als ze daarboven geld willen overmaken
- probeer geduldig te blijven. En ik weet dat dat soms een hele grote uitdaging kan zijn :'(
Harba lorifa
_melon2 schreef:
21-10-2025 09:35
Al jaren meer last van energie leveranciers die m'n moeder telefonisch lokken. Ze durft niet op te hangen. :'(
Sinds het belmeniet-register er niet meer is, is ze steeds de pineut.
Dat had mijn moeder ook!
Zelfs toen ze in het hospice lag werd ze nog gebeld door telefonische verkoop of ze haar energiecontract wilde oversluiten. Toen ik de telefoon overnam (mijn moeder kon haar mobiel niet lang aan haar oor houden, daar had ze geen kracht meer voor) werd de verkoper nog boos ook. Die zijn echt gericht op oude mensen die het allemaal zo snel niet meer kunnen volgen, heb ik het idee.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
21-10-2025 10:00
Dat had mijn moeder ook!
Zelfs toen ze in het hospice lag werd ze nog gebeld door telefonische verkoop of ze haar energiecontract wilde oversluiten. Toen ik de telefoon overnam (mijn moeder kon haar mobiel niet lang aan haar oor houden, daar had ze geen kracht meer voor) werd de verkoper nog boos ook. Die zijn echt gericht op oude mensen die het allemaal zo snel niet meer kunnen volgen, heb ik het idee.
Ja en nog erger; dan geven ze van bedrijf X mijn moeder een wachtwoord, bijvoorbeeld koekenpan. En dan zeggen ze, als we u bellen en het wachtwoord zeggen dan weet u dat wij het zijn. Dus mijn moeder noteert netjes dat wachtwoord.
2 maanden later wordt ze gebeld, ze zeggen vluchtig de naam Z en dat ze in opdracht van bedrijf X bellen. Het kan allemaal weer goedkoper, en tadaaaaaa, ze hebben het wachtwoord koekenpan. Dus mijn moeder hoort goedkoper en het wachtwoord en sluit bij Z weer een nieuw contract af waardoor ze een boete moet betalen aan X. Terwijl ze denkt dat ze al die tijd X aan de lijn had.

Drie keer raden hoe het zit? X en Z zijn zusterbedrijven van elkaar.
Mijn moeder staat gewoon in al die systemen met grote uitroeptekens dat ze overal intrapt. Het is echt om te huilen. We hebben er ook al om gehuild, want ik ben al een keer zo ontzettend boos geworden uit onmacht.
Ze heeft dus onlangs voor de 4de keer telefonisch een nieuw contract afgesloten, met dat bedrijf van het wachtwoord. Gelukkig waren we binnen 2 weken en heb ik op heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel hoge poten contact opgenomen en heb ook de ACM erbij betrokken. Omdat we binnen die 2 weken zaten kon ze er nog gewoon vanaf, maar het contract ervoor was nog niet eens officieel in gegaan.

En in de weken daarna is ze alweer 2x gebeld. Het is 1 grote frustratie.
Mijn moeder, 90, is helemaal niet bijgebleven. Die is eigenlijk nooit echt met de tijd meegegaan, ook niet toen ze jonger was. Voor haar hoeft die nieuwe technologie allemaal niet, zegt ze regelmatig. Maar als ze iets in een fysieke winkel nodig heeft maar het er niet is, vindt ze het toch wel handig als een familielid dat voor haar online bestelt. Haar broers zijn wel digitaalvaardig en mijn oom regelt dus veel voor haar, hij woont vlakbij. De andere oma van haar kleinkinderen heeft regelmatig contact met haar ruim volwassen kleinkinderen via WhatsApp, maar mijn moeder heeft geen smartphone en dus is er amper contact. De kleinkinderen zijn niet zo van het bellen, die appen.

Overigens, door haar slechte gehoor (ze heeft geen gehoorapparaat) is haar telefonisch ook wel eens een abonnement aangesmeerd waar ze het achteraf helemaal niet mee eens is. Dan mag een ander het weer gaan opknappen.
juliaagrippina wijzigde dit bericht op 21-10-2025 10:44
13.87% gewijzigd
_melon2 schreef:
21-10-2025 10:06
Mijn moeder staat gewoon in al die systemen met grote uitroeptekens dat ze overal intrapt. Het is echt om te huilen. We hebben er ook al om gehuild, want ik ben al een keer zo ontzettend boos geworden uit onmacht.

Oh precies dit, precies dit! :'(

Mijn moeder ook, ze stond overal op de gouden lijst van "die moeten we hebben, die trapt overal in!". Energiebedrijven, whatsappfraude, bankfraude, en elke keer was ze weer de klos. Ik kan die klootzakken die dit doen wel vermóórden, we hebben zoveel gejankt hierover. En inderdaad ik heb uit onmacht en razernij wel eens staan schreeuwen "hoe kún je dit nou doen, je wéét toch dat je nooit dit en dat moet doen, we hebben het hier al zo vaak over gehad!!!".

Ze is inmiddels overleden en hoe verdrietig dat ook is, ik ben opgelucht dat aan de oplichterij een eind is gekomen. Zelfs toen ze na een beroerte in het verpleeghuis lag wisten ze haar nog te pakken. God, wat een klootzakken. Ik word er weer razend en verdrietig van als ik er aan denk.
Harba lorifa
-
Soms vraag ik me af of wij allemaal later ook zo worden, of dat dat meevalt omdat we meer met technologie en bijbehorend wantrouwen zijn opgegroeid. Het klinkt wel een beetje eng.

Mijn ouders hebben allebei de leeftijd niet bereikt dat deze dingen gaan spelen, dus ik herken het zelf niet.
Ik ben blij dat ouders gestopt zijn met alles wat digitaal is. Een is er uberhaupt nooit aan begonnen. Het scheelt zoveel gedoe nu wij dat als kinderen zelf in de hand hebben. Het voorkomt ook stress bij de ouders, maar ja ze moeten het wel los durven laten. Die overgangsfase is lastig.
phlox24 wijzigde dit bericht op 21-10-2025 11:15
0.00% gewijzigd
Ginevra schreef:
21-10-2025 09:51
Ja, breek me de bek niet open. Alle mogelijke ellende is hier gepasseerd met meerdere oplichtingszaken. De belangrijkste dingen:

- zet een limiet op het bedrag dat overgeboekt kan worden, met een wachttijd als ze daarboven geld willen overmaken
- probeer geduldig te blijven. En ik weet dat dat soms een hele grote uitdaging kan zijn :'(

Nog een tip: Teamviewer. Dat is gratis voor persoonlijk gebruik. Ik heb het op de computer van mijn vader geïnstalleerd en hij weet wat hij moet aanklikken als ik even mee moet kijken. Mijn vader accepteert gelukkig hulp en is niet te trots om hulp te vragen. Zijn limiet staat inderdaad vrij laag en als hij een groot bedrag moet betalen, kijk ik even mee.

Hij is één keer bijna in Whatsapp-fraude getrapt (hij had het telefoonnummer al gewijzigd toen hij opeens de ingeving kreeg om mijn partner te bellen om te vragen of het klopte). Ik heb hem op het hart gedrukt dat áls wij om geld vragen, wij hem gewoon bellen of face to face spreken. Hij heeft ook al een keer een telefoontje gehad (energie of helpdeskfraude, zoiets was het). Toen heb ik hem ook verteld dat hij gewoon mag ophangen. Hij hoeft niet beleefd te blijven. Dat heeft hij inmiddels ook al een keer moeten doen.

Ik heb hem ook deze informatie gestuurd: https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... herkennen/ en https://www.seniorweb.nl/online-fraude Duidelijke informatie gericht op oudere mensen.

En ik hoorde pas over een nieuwe manier om op te lichten: je kunt met AI een stem nabootsen. Ik heb nog niet gehoord dat daarmee daadwerkelijk mensen zijn opgelicht, maar het zal me niet verbazen als dat de volgende manier wordt.
Wombat schreef:
21-10-2025 10:49
Soms vraag ik me af of wij allemaal later ook zo worden, of dat dat meevalt omdat we meer met technologie en bijbehorend wantrouwen zijn opgegroeid. Het klinkt wel een beetje eng.

Mijn ouders hebben allebei de leeftijd niet bereikt dat deze dingen gaan spelen, dus ik herken het zelf niet.
Ik hoop het echt niet.. ook als ik met mijn ouders in een drukke omgeving ben, zoals een museum, gaat alles langs hun heen. Waar je kaartjes moet kopen, dat ze aangesproken worden van iemand van de vriendenloterij.. Het ergste was toen ik met koningsdag mijn vader hielp met pinnen, en hij mij niet herkende.Hij dacht dat een random iemand hem hield, zij nog dank u wel. Dus ik zeg hallo pap ik ben het?!

Het schijnt dus wel zo te zijn dan als je ouder wordt je dingen langzamer verwerkt, maar bij mijn ouders en sommige andere ouderen lijkt het wel alsof ze gewoon geestelijk niet helemaal meer in orde zijn.
Ja je kunt beter een familie codewoord afspreken. Of om een herinnering vragen die andere mensen toch niet weten.
Jemoederheethenk6 schreef:
21-10-2025 11:05
Ik hoop het echt niet.. ook als ik met mijn ouders in een drukke omgeving ben, zoals een museum, gaat alles langs hun heen. Waar je kaartjes moet kopen, dat ze aangesproken worden van iemand van de vriendenloterij.. Het ergste was toen ik met koningsdag mijn vader hielp met pinnen, en hij mij niet herkende.Hij dacht dat een random iemand hem hield, zij nog dank u wel. Dus ik zeg hallo pap ik ben het?!

Het schijnt dus wel zo te zijn dan als je ouder wordt je dingen langzamer verwerkt, maar bij mijn ouders en sommige andere ouderen lijkt het wel alsof ze gewoon geestelijk niet helemaal meer in orde zijn.

Heeft je vader dan geen dementie?
Wat schandalig zeg van die energie bedrijven dat ze dit oudere mensen aan doen. Dat ze geen last krijgen van hun geweten. Waarschijnlijk is diegene die belt ook maar eem student die het als bijbaan doet en die van hogere hand iets door krijgt maar toch.
Vind echt dat daar iets aan gedaan moet worden. Gelukkig zegt mijn moeder meteen "geen interesse!" en hangt op en mijn vader die laat ze soms rustig 15 minuten hun verhaal doen en zegt dan geen interesse, dat ie nog bij een ander zit waar ie tevreden over is of dat ze terug moeten bellen als dat contract is afgelopen. Die callcenters bellen dus niet zo vaak. :P
Taskmaster schreef:
21-10-2025 11:06
Ja je kunt beter een familie codewoord afspreken. Of om een herinnering vragen die andere mensen toch niet weten.

Dat hebben we allemaal ook al geprobeerd he? Het is niet dat we niet zelf op die ideeën komen.

Dat is het deel ongeduld. Dan heb je 100 x het codewoord afgesproken, je hebt 100 x alle procedures doorgenomen, je hebt 100 x met elkaar afgesproken dat ze EERST checken bij mij.

En toch gebeurt het. Codewoorden. Controlevragen. Procedures. Afspraken. Briefjes. We hebben het ALLEMAAL geprobeerd. Dat is de reden dat we dan weer huilend en schreeuwend van onmacht aan de telefoon hangen als het weer is misgegaan.

En nee, ouder is niet dement. Dit soort dingen gebeurt gewoon als sommige mensen ouder worden en dan zit er nog een heel lang schemergebied tussen "fit en alert" en "diagnose dementie". Daar kunnen jaren tussenzitten waarin je keer op keer hiermee te maken krijgt.

Wen maar aan de gedachte en denk niet "dat overkomt ons niet want wij hebben slimme afspraken hierover". Dit is de wereld waarin we leven. Vroeger zat er nog een bankkantoor bij mijn moeder om de hoek en als ze twijfelde ging ze het daar navragen. Maar die kantoren gaan allemaal dicht, "om u beter van dienst te zijn".

(en sorry als ik gefrustreerd klink hier. Hier zit zoveel ellende achter, en we hebben zoveel geprobeerd, met informatie en websites waarin het allemaal duidelijk uitgelegd wordt en afspraken en notities en briefjes en nog eens alles herhalen en nog eens en nog eens, het komt meteen weer boven en ik schiet gelijk weer vol in de emotie)
Harba lorifa
Heel herkenbaar Ginevra.

En wat mij nog het meest pijn doet na al die afspraken en briefjes etc. Ik ga op de kop staan en we hebben hele gesprekken, dat een energieleverancier waar je energie van afneemt je heus niet gaat bellen dat het goedkoper kan. Dat ik elke aanbieding voor haar kan vinden als ze zelf goedkoper wil en dat ik haar overal mee wil helpen.
Zo'n pipo belt haar op, noemt het woord goedkoper en hij overtuigt haar er van dat hij van haar huidige leverancier is en ze gelooft hem wel en mij niet ondanks dat ik de week ervoor nog alles uit de kast heb gehaald en uitgelegd heb hoe het werkt. Dat doet pijn.
Ze is niet onnozel. Ze is niet stokoud. Maar ze is wel naïef en kan geen nee zeggen.

Het is zo ontzettend frustrerend. De laatste keer hebben we zelfs ruzie gehad omdat ik het 1 van mijn broers gezegd had en dat wilde ze niet want ze schaamde zich zo. Ze weet het, maar ze hangt niet op. Ze snapt het zelf ook niet.

Paar weken geleden zei ze; ja ik werd gebeld maar ik moest weg dus daar kwam ik mooi vanaf. Ja, dus als je niet weg had gemoeten wat had je dan gedaan?
Ja dan had ik het wel weer aangehoord zei ze.
WAAROM in hemelsnaam. WAAROM? Ik kan wel janken nu ook bijna als ik er weer aan denk. De onmacht die ik voel is onvoorstelbaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven