Slimme meters wel of niet laten plaatsen?

05-06-2022 17:22 83 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kreeg een brief van Stedin dat ze graag een afspraak willen maken om gratis een slimme elektriciteits- en gasmeter te komen plaatsen. Nu werkt alles momenteel prima, ik heb geen zonnepanelen en lees de standen af wanneer nodig. Heb zo een prima maandelijks overzicht over mijn verbruik en heb er vrede mee als de situatie zo blijft.
De keuze wordt geboden om de slimme meters te komen plaatsen, van plaatsen af te zien (dan later wel kosten), of laten plaatsen en het automatisch doorsturen van standen uit te zetten.
Aan de ene kant geloof ik wel dat het goed is met de tijd mee te gaan en op termijn gebruik te maken van eventuele voordelen. Anderzijds is een lichte achterdocht ontstaan als Stedin zo graag gratis wil komen vervangen. Het enige voordeel wat ik nu zie is dat ik weer gebruik kan gaan maken van een dag en nachttarief. Wat zijn jullie ervaringen?
De persoon die zegt dat het niet kan, moet de persoon die het aan het doen is niet voor de voeten lopen.

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel 'normaal' en 'dal' tarief en zonnepanelen. Al jaren een digitale meter met automatisch uitlezen (zogenaamde slimme meter) en geen enkel probleem daarmee. (liander)
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een slimme meter via Stedin. Nooit gedoe mee gehad en ook geen moeite meer doen om iets af te lezen of in te vullen toen ik nog ieder jaar overstapte.

Het enige jammere was dat mijn oude meter kapot was waardoor ik altijd daltarief aan had staan en de nieuwe wel doet wat hij moet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb al jaren zo’n ding. Best handig in deze tijd om via de verbruikersapp dagelijks je verbruik bij te houden.

Ik zie geen enkele reden om het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is ook een tussenweg: dat zijn meters die niet per se slim zijn. Die kunnen niet van afstand uitgelezen worden, maar zijn wel volgens moderne blabla. Die zijn hier onlangs geplaatst (ik wilde geen andere meters, maar had geen keus omdat ze te oud waren en daarom afgekeurd).
Als je zonnepanelen overweegt in de toekomst en je mag je elektriciteitsmeter nog houden, zou ik even op internet checken (versienummer googelen) of ie zonnepanelen aankan. Als de meter automatisch terugloopt bij het opwekken van elektriciteit, heb je bij zo’n meter in elk geval geen gezeur met salderen van opgewekte stroom!

Eventuele kosten als je later alsnog wil of moet vervangen vallen overigens relatief mee, iets van 70 euro dacht ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan ook een slimme meter laten plaatsen en niet laten uitlezen.

Ik zie er zelf geen bezwaar in om ze wel uit te laten lezen.. Altijd dat achterdochtige gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht dat je ook huur voor de meter moest betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... imme-meter
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe alles zo energiezuinig mogelijk, dus ik hoef zelf niets uit te lezen. Wil ik weten wat een apparaat verbruikt dan zet ik er een metertje tussen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
05-06-2022 17:52
Ik dacht dat je ook huur voor de meter moest betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... imme-meter
Voor de slimme meter betaalt u hetzelfde meettarief als voor andere energiemeters. Hij kost u dus niets extra's.

https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... imme-meter
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
retrostar schreef:
05-06-2022 17:52
Ik dacht dat je ook huur voor de meter moest betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... imme-meter
Eigen link gelezen?

De slimme meter kost niet meer dan een gewone.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er op mijn eigen verzoek eentje sinds begin dit jaar. Vind 't heel handig, kan zien hoeveel ik per dag verbruik dus veel meer inzicht, en op basis daarvan leef ik nu zuiniger.
Alle reacties Link kopieren Quote
eefje677 schreef:
05-06-2022 18:05
Ik heb er op mijn eigen verzoek eentje sinds begin dit jaar. Vind 't heel handig, kan zien hoeveel ik per dag verbruik dus veel meer inzicht, en op basis daarvan leef ik nu zuiniger.
Daar heb je toch gewoon een app op je mobiel voor ?! 🤓
Alle reacties Link kopieren Quote
BbqViva2 schreef:
05-06-2022 18:08
Daar heb je toch gewoon een app op je mobiel voor ?! 🤓
En hoe verkrijgt die app je meterstanden zonder slimme meter?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Niet. nergens voor nodig,

Zolang niet verplicht word zie ik het nu niet. En zodra wel verplicht word, dan hoef je er ook niet voor te betalen zoals ze nu wel eens roepen om je bang te maken.



En voor ons betekend het heerlijk terug draaiende meter met de panelen.
Daarnaast kunnen we idd zelf slim genoeg alles regelen zonder dat een bedrijf daar ook maar iets van kan zien. Zeer handige technicus/harry thuis.
Ik vind het juist handig. Veel meer inzicht in gebruik gekregen en daardoor ook bespaard.
Natuurlijk kun je dat ook handmatig bijhouden, maar daar had ik geen zin. Verbruik van apparaten meten vond ik ook niet zo nuttig, aangezien die informatie ook online wel te vinden is. Het verschil tussen de ecostand en de gewone stand van mijn wasmachine in een grafiek vond ik veel inzichtelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
05-06-2022 18:11
En hoe verkrijgt die app je meterstanden zonder slimme meter?

Precies dat :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben deze geweigerd.
Hebben zonnepanelen en onze meter draait terug.
Ik stuur 1x per jaar de standen door en hou elke maand zelf bij.

Er is veel gedoe nog met die nieuwe meters. Zitten nog aardig wat kinderziekt in.
In mijn omgeving zijn mensen die sinds ze de meter hebben opeens veel meer verbruik hebben dan voor de tijd terwijl ze niks geks doen. Onze buurman heeft ze regelmatig storing in dat ding .

Ik zou t niet doen zolang t niet verplicht is.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelwangetje schreef:
05-06-2022 18:21
Wij hebben deze geweigerd.
Hebben zonnepanelen en onze meter draait terug.
Ik stuur 1x per jaar de standen door en hou elke maand zelf bij.

Er is veel gedoe nog met die nieuwe meters. Zitten nog aardig wat kinderziekt in.
In mijn omgeving zijn mensen die sinds ze de meter hebben opeens veel meer verbruik hebben dan voor de tijd terwijl ze niks geks doen. Onze buurman heeft ze regelmatig storing in dat ding .

Ik zou t niet doen zolang t niet verplicht is.
Als je zonnepanelen hebt is het verplicht per 2023.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
05-06-2022 18:31
Als je zonnepanelen hebt is het verplicht per 2023.
Dat word al jaren gezegd en vooralsnog verschuift het steeds weer.
Tegen de tijd dat zover is, is het vroeg genoeg om zo meter te laten plaatsen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 'm nu 7 jaar, nog nooit storing gehad. In mijn omgeving ook niemand die er problemen mee heeft qua meting.

Maar voor TO maakt het niet echt uit wat voor meter er hangt. TO heeft geen zonnepanelen (waarbij ze het verplicht willen maken) en maakt geen gebruik van nacht/tarief.
"I love not Man the less, but Nature more..."
appelwangetje schreef:
05-06-2022 18:33
Dat word al jaren gezegd en vooralsnog verschuift het steeds weer.
Tegen de tijd dat zover is, is het vroeg genoeg om zo meter te laten plaatsen
Precies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alecta schreef:
05-06-2022 18:13
Ik vind het juist handig. Veel meer inzicht in gebruik gekregen en daardoor ook bespaard.
Mee eens.

Ik had in mijn vorige huis een slimme meter en kreeg elke maand een overzicht van het verbruik. En na een jaar stond daar ook het verbruik bij van die maand het jaar ervoor. En je eigen verbruik werd vergeleken met een soortgelijke woning. Hartstikke leuk en handig.
Maar ik ben begin dit jaar verhuisd - nota bene naar een woning in hetzelfde pand - en die heeft (nog) geen slimme meter. :|
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog steeds een oude meter. Volgende week zonnepanelen en er werd geadviseerd de slimme meter zolang mogelijk uit te stellen. Nu draait straks de meter terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Slimme meters met zonnepanelen, niet altijd de slimste stap

Bij de aanschaf van zonnepanelen wordt vaak de oude energiemeter in de meterkast vervangen door een slimme meter. Maar wie er zeker van wilt zijn dat er na 2025 nog gesaldeerd (eigen verbruik verrekenen met opwekking) kan worden, doet er verstandig aan om eerst te kijken of de huidige meter terug kan tellen. Dan kan namelijk beter de oude meter gebruikt worden. Want die oude meter kan wel terugleveren, maar niemand kan registreren hoeveel er precies is teruggeleverd. En dat is voor de toekomst wel zo prettig.
tDe salderingsregeling is een regeling die van toepassing is tot en met 2025. Het houdt in dat je jouw eigen verbruik kan verrekenen met opgewekte zonne-energie. Als de zon schijnt lever je terug en als het donker is gebruik je diezelfde stroom. Dat wordt dan tegen elkaar weggestreept.

Ook na 2025 kan je nog stroom ‘salderen’, maar dat percentage daalt wel jaarlijks met 9%. In dat geval krijg je minder geld voor teruggeleverde kilowatturen op zonnige dagen. En dan kan je beter een analoge meter hebben die terug kan tellen. Er kan dan door de netbeheerder namelijk niet precies geregistreerd worden of en wanneer er elektriciteit teruggeleverd wordt en later weer verbruikt is. Ze weten immers alleen de meterstanden die je zelf doorgeeft. En zodoende kan je met een analoge meter altijd blijven salderen, ook als de salderingsregeling is afgeschaft!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven