Stoppen met WhatsApp

12-04-2021 20:33 109 berichten
Naar aanleiding van een ander topic bij Digi ging ik er weer eens over nadenken: de privacy issues van het bedrijf Facebook. Regelmatig in het nieuws.

Zijn er hier mensen die er weleens aan gedacht hebben te stoppen met WhatsApp of andere Facebook diensten? Wat zijn jullie ervaringen? Overgestapt naar iets anders of gewoon gestopt? Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
13-04-2021 09:17
Het gaat in deze volgens mij ook niet om 'moeten' of verplichtingen.
Het is gewoon rete onhandig om jezelf zo buiten spel te zetten, om om een andere behandeling te vragen.
Ik zou me er bezwaard onder voelen, wetende dat ik steeds als enige apart op de hoogte gebracht moet worden van iets.
En het is toch vaak ook gewoon ontzettend handig? Ja, er kan veel prietpraat over en weer zijn op apps. Maar even een appje op de klassenapp s'ochtends vroeg: "reminder, gym gaat wél door vandaag!" Ik ben daar blij mee met mijn zeef geheugen! :-D
Het zal er denk ik ook aan liggen wat je werk/privé-omgeving is én hoe WA gebruikt wordt. Als een vergadering eerder/later is, dan wordt er gewoon een mail rondgestuurd, want niet het primaire communicatiemiddel.
Het enige dat ik nu mis, is als iemand toch niet naar kantoor kan en dan gooien ze dit in de groep wie wel wil.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
13-04-2021 09:11
Bij veel bedrijven is het volgens mij ook niet nodig of handig op WA als primaire vorm van communicatie te gebruiken.
Ik gebruik voor mijn werk nu al mail, telefoon en interne chat. Met als voordeel dat die chats ook in mijn mail staan. Daar hoef ik niet nog een communicatiesysteem bij te hebben.
Of dus zelfs verboden. Ik hoor steeds meer mensen die juist op het werk geen Whatsapp mogen gebruiken!
Bij mij op het werk heeft iedereen een werk-telefoon. De meeste mensen hebben WA hierop geïnstalleerd, maar het is niet nodig en zeker niet verplicht.

Privé zou ik ook wel zonder WA kunnen. Vrienden weten je wel te vinden, en sowieso is het meeste contact dan 1:1 dus dat kan prima telefonisch of per sms.

Het gaat mij juist om alles daartussen in. De sportclubs van de kinderen hebben WA groepen - als je daar niet in zit krijg je dus bepaalde info niet. Er is hier ook een buurt-app-groep, daar zit mijn partner in, ik zou toch bepaalde info missen als wij er allebei niet inzaten.

En zelf ben ik dus ook beheerder van een WA groep voor een soort club. Ik doe dat vrijwillig en het kost ook best veel tijd en energie. Ik ben niet bereid om daarnaast een soort schaduwgroep op een ander medium te onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
13-04-2021 08:22
Die ene collega zonder Whatsapp heeft geen enkele collega die berichtjes door wil zetten naar een andere communicatievorm?

Het is toch niet het probleem van de overige collega's dat één collega van hun, geen deel wil nemen aan het meest gangbare communicatie middel?
Anderen sluiten deze persoon niet buiten, dat doet deze persoon zelf.
Maledive schreef:
13-04-2021 09:47
...

Het gaat mij juist om alles daartussen in. De sportclubs van de kinderen hebben WA groepen - als je daar niet in zit krijg je dus bepaalde info niet. Er is hier ook een buurt-app-groep, daar zit mijn partner in, ik zou toch bepaalde info missen als wij er allebei niet inzaten.

...
Ik moet eerlijk zeggen dat dit me juist een voordeel lijkt. Nu voel je je verplicht jezelf of kinderen steeds aan of af te melden voor allerlei clubjes, omdat dat steeds voorbij komt. Vroeger ging je gewoon op het les tijdstip er heen en degenen die er niet waren waren er gewoon niet en hadden dan vast een goede reden.

En een buurtapp zie ik al helemaal de voordelen niet van in. Moet ik met nóg meer mensen contact gaan onderhouden!
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 09:54
Ik moet eerlijk zeggen dat dit me juist een voordeel lijkt. Nu voel je je verplicht jezelf of kinderen steeds aan of af te melden voor allerlei clubjes, omdat dat steeds voorbij komt. Vroeger ging je gewoon op het les tijdstip er heen en degenen die er niet waren waren er gewoon niet en hadden dan vast een goede reden.

En een buurtapp zie ik al helemaal de voordelen niet van in. Moet ik met nóg meer mensen contact gaan onderhouden!
dat moet allemaal niet he? ook als je WA geïnstalleerd hebt op je telefoon, hoef je niet in elk groepje

en het is handig hoor, als de training niet door gaat,als je dat van te voren leest. Ipv pas merkt als je (vroeg gegeten hebt, gehaast, kind in de sportkleding) bij het veld staat
Alle reacties Link kopieren
[quote=baukelien post_id=32758245 time=1618300497 user_id=181776

En een buurtapp zie ik al helemaal de voordelen niet van in. Moet ik met nóg meer mensen contact gaan onderhouden!
[/quote]


Als het goed is, gebruik je een buurtapp niet om te socializen.
Twee wijkagenten zitten ook op onze buurtapp. Het is echt wel een serieuze app die geenszins bedoeld is voor: "lekker weertje vandaag, niet?, weet iemand van wie die grijze kat is? Wie gaan er nog meer bbqen vandaag?"
Echt niet!
Apps zijn gewoon een prima contactlijn.
Hoe storend of puberaal het overkomt ligt aan de gebruikers.
lilalinda schreef:
13-04-2021 10:01
dat moet allemaal niet he? ook als je WA geïnstalleerd hebt op je telefoon, hoef je niet in elk groepje

en het is handig hoor, als de training niet door gaat,als je dat van te voren leest. Ipv pas merkt als je (vroeg gegeten hebt, gehaast, kind in de sportkleding) bij het veld staat
Als je eenmaal in die groepjes zit dan gebeurt dat. En daar ga je natuurlijk in want je zit nou eenmaal in WA. Zou heel raar zijn om te weigeren. Vaak word je zelfs ongevraagd toegevoegd!

Bij trainingen die afgelast worden is dat wel handig. Maar dan krijg je vaak ook nog een mail, want niet iedereen heeft WA. Dat is ook weer een nadeel: ik krijg meestal via meerdere communicatiekanalen tegelijk hetzelfde bericht! Daar word ik ook weleens gek van.

Dat lessen afgelast worden merk ik voor mezelf eigenlijk nooit. De instructeur doet er meestal alles aan dat te voorkomen en anders wordt het meestal de week ervoor tijdens de les gemeld. Dat de instructeur onverwacht ziek is heb ik misschien maar 1 keer in de 5 jaar meegemaakt. Nou, dan kom je eens voor niets, ook niet zo erg (als het elke maand is is het wat anders maar dan zou ik ook de contributie terug willen).
lilalinda schreef:
13-04-2021 10:01
dat moet allemaal niet he? ook als je WA geïnstalleerd hebt op je telefoon, hoef je niet in elk groepje

en het is handig hoor, als de training niet door gaat,als je dat van te voren leest. Ipv pas merkt als je (vroeg gegeten hebt, gehaast, kind in de sportkleding) bij het veld staat
Precies. Je kan ervoor kiezen om niet in die WA groep te zitten. Maar dan kies je er dus ook voor om bepaalde info te missen.
Dat mag. Ik kies daar niet voor.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 10:08
Als je eenmaal in die groepjes zit dan gebeurt dat. En daar ga je natuurlijk in want je zit nou eenmaal in WA. Zou heel raar zijn om te weigeren. Vaak word je zelfs ongevraagd toegevoegd!

Bij trainingen die afgelast worden is dat wel handig. Maar dan krijg je vaak ook nog een mail, want niet iedereen heeft WA. Dat is ook weer een nadeel: ik krijg meestal via meerdere communicatiekanalen tegelijk hetzelfde bericht! Daar word ik ook weleens gek van.

Dat lessen afgelast worden merk ik voor mezelf eigenlijk nooit. De instructeur doet er meestal alles aan dat te voorkomen en anders wordt het meestal de week ervoor tijdens de les gemeld. Dat de instructeur onverwacht ziek is heb ik misschien maar 1 keer in de 5 jaar meegemaakt. Nou, dan kom je eens voor niets, ook niet zo erg (als het elke maand is is het wat anders maar dan zou ik ook de contributie terug willen).

Tuurlijk kun je zonder als je dit echt wilt.
Maar waarom moet je dat perse willen?

Ik ben opgegroeid zonder centrale verwarming, telefoons nog aan een lang snoer vast, een antwoordapparaat was hip, Google was de bibliotheek.. lukte allemaal prima hoor.

Maar waarom dat nu nog doen terwijl het inmiddels 100x makkelijker kan??
Pindakaasjes schreef:
13-04-2021 10:05
Als het goed is, gebruik je een buurtapp niet om te socializen.
Twee wijkagenten zitten ook op onze buurtapp. Het is echt wel een serieuze app die geenszins bedoeld is voor: "lekker weertje vandaag, niet?, weet iemand van wie die grijze kat is? Wie gaan er nog meer bbqen vandaag?"
Echt niet!
Apps zijn gewoon een prima contactlijn.
Hoe storend of puberaal het overkomt ligt aan de gebruikers.
Daarvoor zijn toch ook dingen als burgernet?

Ik ben op zich trouwens helemaal niet tegen het gebruik van apps. Alleen Whatsapp is veel in het nieuws de laatste tijd vanwege Facebook en haar privacy issues. Er zijn natuurlijk nog veel meer apps. Zeker op het werk merk ik dat er echt een variatie aan chat-dingen gebruikt wordt.
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 10:18
10.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 10:08
Als je eenmaal in die groepjes zit dan gebeurt dat. En daar ga je natuurlijk in want je zit nou eenmaal in WA. Zou heel raar zijn om te weigeren. Vaak word je zelfs ongevraagd toegevoegd!

Bij trainingen die afgelast worden is dat wel handig. Maar dan krijg je vaak ook nog een mail, want niet iedereen heeft WA. Dat is ook weer een nadeel: ik krijg meestal via meerdere communicatiekanalen tegelijk hetzelfde bericht! Daar word ik ook weleens gek van.

Dat lessen afgelast worden merk ik voor mezelf eigenlijk nooit. De instructeur doet er meestal alles aan dat te voorkomen en anders wordt het meestal de week ervoor tijdens de les gemeld. Dat de instructeur onverwacht ziek is heb ik misschien maar 1 keer in de 5 jaar meegemaakt. Nou, dan kom je eens voor niets, ook niet zo erg (als het elke maand is is het wat anders maar dan zou ik ook de contributie terug willen).
Onze sportschool heeft twee appgroepen: eentje met geklets, eentje zonder
Ik zit in die zonder-geklets. En dat is prima

ik weet niet of je kinderen hebt, maar dan zijn appgroepen wel heel handig hoor. Vind ik.
Er is echt een verschuiving van mail naar app (jongere generatie gebruikt mail eigenlijk alleen nog voor school) waarbij bijvoorbeeld bij de sportverenigingen alles via de app gaat.
Pindakaasjes schreef:
13-04-2021 10:16
Tuurlijk kun je zonder als je dit echt wilt.
Maar waarom moet je dat perse willen?

Ik ben opgegroeid zonder centrale verwarming, telefoons nog aan een lang snoer vast, een antwoordapparaat was hip, Google was de bibliotheek.. lukte allemaal prima hoor.

Maar waarom dat nu nog doen terwijl het inmiddels 100x makkelijker kan??
Zie mijn OP. Vragen over privacy!
baukelien schreef:
13-04-2021 10:19
Zie mijn OP. Vragen over privacy!
In je OP ben je nog gewoon benieuwd naar ervaringen.

Nou, die geven we je hier.
Ik vind de vragen over privacy wel terecht- maar in de dagelijkse praktijk kies ik toch voor gemak. En velen met mij.
Alle reacties Link kopieren
Hogwarts schreef:
13-04-2021 08:43
Ik vind het voorbeeld dat je noemt nou zo typisch van deze tijd. Dat je via een app laat weten dat je vader is gestorven. Dat soort dingen vind ik niet geschikt om even in een berichtje te knallen.
Want ik moet al m’n collega’s persoonlijk gaan bellen om te vertellen dat m’n pa dood is, m’n kat weggelopen of m’n dak lekt? Omdat ik daardoor afwezig ben? Ik kan die bel tijd wel beter gebruiken, ben niet voor niets niet aanwezig. Daarnaast zit ik ook niets van vage collega’s te wachten op medeleven. Of dat nou vanwege een overlijden of de loodgieter is.
Klaar mee
Maledive schreef:
13-04-2021 10:26
In je OP ben je nog gewoon benieuwd naar ervaringen.

Nou, die geven we je hier.
Ik vind de vragen over privacy wel terecht- maar in de dagelijkse praktijk kies ik toch voor gemak. En velen met mij.
Klopt. Maar ik begon mijn OP met:

Naar aanleiding van een ander topic bij Digi ging ik er weer eens over nadenken: de privacy issues van het bedrijf Facebook. Regelmatig in het nieuws.

Anders zou ik er ook niet aan zijn gaan denken om iets te veranderen aan zoiets vanzelfsprekends! En ik ben inderdaad benieuwd naar ervaringen van mensen die met Whatsapp - of andere Facebook diensten - gestopt zijn of iets veranderd hebben, of daar weleens aan denken. Zoals ik in de OP heb geschreven 😄
Buffie schreef:
13-04-2021 10:31
Want ik moet al m’n collega’s persoonlijk gaan bellen om te vertellen dat m’n pa dood is, m’n kat weggelopen of m’n dak lekt? Omdat ik daardoor afwezig ben? Ik kan die bel tijd wel beter gebruiken, ben niet voor niets niet aanwezig. Daarnaast zit ik ook niets van vage collega’s te wachten op medeleven. Of dat nou vanwege een overlijden of de loodgieter is.
Je kan 1 iemand bellen en die geeft het door. Deed men ook voordat Whatsapp bestond.
Alle reacties Link kopieren
Hogwarts schreef:
13-04-2021 10:59
Je kan 1 iemand bellen en die geeft het door. Deed men ook voordat Whatsapp bestond.
en het is nou juist zo fijn, dat dat niet meer hoeft
Omdat je met 1 berichtje iedereen op de hoogte brengt
lilalinda schreef:
13-04-2021 11:03
en het is nou juist zo fijn, dat dat niet meer hoeft
Omdat je met 1 berichtje iedereen op de hoogte brengt
Ik begrijp je punt wel. Ik bedoel dat door whatsapp dingen onpersoonlijk zijn geworden. Zaken worden zo gemakkelijk via de app gedaan. Maar dat vind ik eigenlijk met de meeste social media ook. Zoals dat twitter wordt ingezet door wereldleiders. Ik vind dat echt te gek voor woorden. Maar goed ik ben ook wel een beetje een oma wat dat betreft ;)
Alle reacties Link kopieren
Een duidelijke uitleg w.b.t. Veilig gebruik van whatsapp:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wh ... ~bf54175b/

‘Maar kan Facebook niet toch meelezen met mijn berichten straks?
Gesprekken en telefoontjes via WhatsApp zijn beveiligd met zogeheten end-to-end-encryptie, wat betekent dat WhatsApp zelf niet eens bij de inhoud kan. Je contactenlijst wordt niet gedeeld, en groepen in WhatsApp blijven privé.

De data die de dienst nu wil kunnen delen met Facebook zijn zogeheten metadata: het unieke ID van je telefoon, hoe vaak je WhatsApp gebruikt en wanneer je dat voor het laatst hebt gedaan. Overigens gebeurt dat al voor het grootste deel van de 2 miljard gebruikers, omdat ze nooit hebben aangegeven dat het níet mocht. En niet alles is alleen maar commercieel. Die metadata zijn bijvoorbeeld nodig om te kunnen te kunnen zien of je app toe is aan een update.

Wat nu vooral veranderd lijkt, is dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven. WhatsApp deelt deze gegevens van veruit het grootste deel van haar gebruikers al sinds 2016 met Facebook.

Geldt dit voor alle WhatsApp-gebruikers?
Nee. Hoewel Europese gebruikers dus verplicht akkoord moeten gaan met de nieuwe voorwaarden, mag WhatsApp onder de Europese privacywetgeving geen data delen met Facebook op straffe van hoge boetes. In de praktijk verandert er voor Europeanen dus niets: WhatsApp blijft gebonden aan die privacywet.’
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
13-04-2021 11:09
Een duidelijke uitleg w.b.t. Veilig gebruik van whatsapp:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wh ... ~bf54175b/

‘Maar kan Facebook niet toch meelezen met mijn berichten straks?
Gesprekken en telefoontjes via WhatsApp zijn beveiligd met zogeheten end-to-end-encryptie, wat betekent dat WhatsApp zelf niet eens bij de inhoud kan. Je contactenlijst wordt niet gedeeld, en groepen in WhatsApp blijven privé.

De data die de dienst nu wil kunnen delen met Facebook zijn zogeheten metadata: het unieke ID van je telefoon, hoe vaak je WhatsApp gebruikt en wanneer je dat voor het laatst hebt gedaan. Overigens gebeurt dat al voor het grootste deel van de 2 miljard gebruikers, omdat ze nooit hebben aangegeven dat het níet mocht. En niet alles is alleen maar commercieel. Die metadata zijn bijvoorbeeld nodig om te kunnen te kunnen zien of je app toe is aan een update.

Wat nu vooral veranderd lijkt, is dat gebruikers expliciet toestemming moeten geven. WhatsApp deelt deze gegevens van veruit het grootste deel van haar gebruikers al sinds 2016 met Facebook.

Geldt dit voor alle WhatsApp-gebruikers?
Nee. Hoewel Europese gebruikers dus verplicht akkoord moeten gaan met de nieuwe voorwaarden, mag WhatsApp onder de Europese privacywetgeving geen data delen met Facebook op straffe van hoge boetes. In de praktijk verandert er voor Europeanen dus niets: WhatsApp blijft gebonden aan die privacywet.’
Toch las ik hier dat Facebook wel degelijk bij de inhoud van je berichten kan:
https://medium.com/@gzanon/no-end-to-en ... c6508731b2

En hier (ze zagen belgeschiedenis en sms berichten van Android gebruikers):
https://www.theverge.com/2018/3/25/1716 ... on-android

En het geld voor de boete hadden ze al opzij gezet zag ik in een ander nieuwsartikel, dus maakt kennelijk niet veel indruk.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
13-04-2021 09:03
Het wordt pas echt een uitdaging als je met veel freelancers werkt, zoals ik. De ene reageert alleen op app, de andere alleen op mail, de volgende moet je bellen en bij weer een ander komt alles in de spam en geeft de app geen melding. :)

;-D

Ik heb dus zowel Whatsapp als Signal, en beiden ook nog op mijn laptop geïnstalleerd zodat ik makkelijk kan schakelen.
En je leert inderdaad vanzelf wie je het beste via welk medium (incl. mail) kan benaderen. Overigens gebruik ik de interne bedrijfsmail voor de officiëlere zaken en ook 'gevoelige' info gaat niet via WA of Signal (WA uiteraard sowieso niet).
Het liefst zou ik willen dat iedereen overstapt naar Signal zodat ik WA kan verwijderen. Maar ik maak me geen illusies... Heb het overigens ook nog niet in mijn vrienden/familie-netwerk gevraagd. Dus dat ligt ook aan mijzelf.
xynix schreef:
13-04-2021 09:03
Het wordt pas echt een uitdaging als je met veel freelancers werkt, zoals ik. De ene reageert alleen op app, de andere alleen op mail, de volgende moet je bellen en bij weer een ander komt alles in de spam en geeft de app geen melding. :)
Dat was zeker degene die jou nog iets moest betalen 😄
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
13-04-2021 10:31
Want ik moet al m’n collega’s persoonlijk gaan bellen om te vertellen dat m’n pa dood is, m’n kat weggelopen of m’n dak lekt? Omdat ik daardoor afwezig ben? Ik kan die bel tijd wel beter gebruiken, ben niet voor niets niet aanwezig. Daarnaast zit ik ook niets van vage collega’s te wachten op medeleven. Of dat nou vanwege een overlijden of de loodgieter is.
Ik bel/mail mijn leidinggevende en zet in mijn agenda dat ik afwezig ben. Als ik een afspraak heb dan zeg ik die af. En LG zorgt er dan voor dat (indien relevant) dit intern bij je juiste mensen komt. Want mijn collega's raadplegen mijn agenda als ik niet bereikbaar ben.

Als mijn kat kwijt is en ik ben wel gewoon aan het werk, zal ik er hoogstens melding van maken als ik met een bepaalde collega in gesprek ben. Lijkt mij niet relevant om met iedereen te delen.

Van freelancers die allemaal op een aparte manier benaderd moeten worden, vind ik best bijzonder. Lijkt mij dat deze minimaal bereikbaar moeten zijn op hun zakelijke mail en telefoon. Of zijn ze zo schaars dat je mee moet gaan in hun voorkeuren?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
13-04-2021 11:25
Toch las ik hier dat Facebook wel degelijk bij de inhoud van je berichten kan:
https://medium.com/@gzanon/no-end-to-en ... c6508731b2

En hier (ze zagen belgeschiedenis en sms berichten van Android gebruikers):
https://www.theverge.com/2018/3/25/1716 ... on-android

En het geld voor de boete hadden ze al opzij gezet zag ik in een ander nieuwsartikel, dus maakt kennelijk niet veel indruk.

Bij android phones kan google ook bij al je belgeschiedenis, sms en gegevens.

Bij Iphones wordt via o.a. Siri veel data verzameld.

De grote techbedrijven kúnnen vrij veel als ze willen, als gebruiker kun je bepaalde instellingen en/of handelingen aanpassen om te voorkomen dat alles zo maar opgevraagd kan worden.

De vraag is, hoe erg vind je het en wat heb je er voor over?



SMS of mail zijn niet altijd per definitie veiliger.
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven