Voor- en nadelen van een smartfoon?

29-06-2020 19:25 124 berichten
Hallo allemaal,

Vanmiddag begon ik te twijfelen of het misschien toch wel gemakkelijk zou zijn om een smartfoon aan te schaffen, vooral omdat je overal apps voor nodig hebt tegenwoordig en de pc nogal achtergesteld wordt op dat gebied.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe lang het 4G netwerk nog blijft werken of heb ik gelijk een 5G foon nodig?
Is het echt noodzakelijk om een vermogen uit te geven aan zo'n ding? (Ik wil altijd voor een briefkaart op de eerste rang)
Hoeveel is het gemiddelde GB verbruik? ( Kan je bijvoorbeeld op Harry Potterjacht met 5 GB?)
Wat is de gemiddelde levensduur van een smartfoon?

Wat vinden jullie de voordelen?
Wat vinden jullie de nadelen?

Ik verneem het graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de telefoon los kopen van een abonnement. Als je een telefoon abonnement neemt met een telefoon die duurder is dan 250 sta je geregistreerd bij een instantie en wordt het gezien als schuld wanneer je gaat kijken voor een hypotheek.

De telefoon los kopen is sowieso goedkoper dan via abonnement.
Alle reacties Link kopieren
5 GB is meer dan zat, daar kun je ook video's mee kijken, streamen of gamen. Als je alleen af en toe de NS app of Google Maps wil kunnen checken of zo heb je aan 2 GB ook meer dan zat, misschien zelfs 1 GB als je geen Whats App doet. Ik ben nog nooit boven 2 GB uitgekomen en ik deed best veel Pokemon Go.

Met een beetje smart phone kun je wel 3 jaar doen en je hebt ze al vanaf een eurootje of 150-200.

Ik gebruik hem voor:
Google Maps
Youtube
Spotify
Internet
Bankieren
Wifi checken
Decibellen checken
Weer checken
Agenda
Ongesteldheidstracker
Chatten (ik bel nooit, ik app vrijwel alleen)
Soms een boek lezen
E-mail
Wekker op vakantie
Bestellen (Picnic en webshops)
Pinterest
9292 en NS app
Bibliotheek, boeken reserveren en zo
Airco bedienen
Toegang tot het werk netwerk
Goodreads (boek community)
Tinder
Nummers vinden met Shazam
Scanner (heb geen printer)
Tickets
Workout app
Rekenmachine/klok/timer
Energie bijhouden
Foto's en videos

Nadelen? Geen. Ik lees hierboven dat je meteen zou moeten reageren op anderen, maar dat moet helemaal niet. Ik negeer mensen gerust uren tot dagen, ik app wanneer ik wil, ben geen slaafje. :p Mij lijkt het leven nogal lastig zonder smartphone.
ugli wijzigde dit bericht op 29-06-2020 20:08
2.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:02
En wie zegt er dat je foto's persé moet delen?
Ik zeg niet dat het moet maar ik, en met mij velen, delen veel foto's met elkaar. Via WhatsApp of Instagram of Facebook. En ben ik met schoonouders op vakantie geweest deel ik het hele Google foto's album van die dagen. En met man ook de foto's die hij met zijn telefoon heeft gemaakt.
En ja ik heb ook een fototoestel maar die komt steeds minder uit de kast.

Maar goed jij weet overal wel iets negatiefs op te verzinnen om geen smartphone te nemen volgens mij.
Cateautje schreef:
29-06-2020 20:05
Kunnen jullie mij een goede goedkope provider aanraden?
Ik zit op KPN en betaal 15 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
29-06-2020 20:01
Geen idee hoe vaak jij dat live hoort. Ik hoor dat dus echt helemaal nooit. Dus ik blijf er bij dat ligt niet aan het medium, maar aan de mensen.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
29-06-2020 20:05
Kunnen jullie mij een goede goedkope provider aanraden?
Ben NL. Ik heb onbeperkt bellen en sms en 5GB data voor 10 euro in de maand.
Cateautje schreef:
29-06-2020 20:05
Kunnen jullie mij een goede goedkope provider aanraden?

Simyo

Toestel kopen en dan een klein abonnement bij hen.
Cateautje schreef:
29-06-2020 20:05
Kunnen jullie mij een goede goedkope provider aanraden?

Ben.
Belsimpel.
Simyo
Youfone
Hollands Nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Lebara sim only, onbeperkt bellen en SMS en 5 GB voor 11 euro per maand, maandelijks opzegbaar. 10 euro als je een abbonnement van 2 jaar afsluit.
Ik zit zelf bij Ben, man en kind ook.
Simlock vrij toestel kopen en een sim only abonnement nemen

Ik heb deze https://www.belsimpel.nl/motorola-one-m ... wcB&cntd=1 en doe minimaal 2 dagen met de accu.
Speel geen spelletjes dus dat scheelt wel. Wel regelmatig internet in de pauze of onderweg.
WA, buienradar, bankapp en OV + real time en de NS app staan er bij mij standaard op, hoewel ik weinig gebruik maak van het OV is het toch wel handig om te checken hoe het met de aansluitingen zit, hoelaat de trein komt.
Oja en googlemaps, superhandig. Nooit meer zoeken waar je moet zijn.
Pffff en de Google agenda natuurlijk, van te voren een alarm instellen en je vergeet niets meer .
Shazam gebruik ik ook regelmatig. Avast free app als anti virus niet vergeten. Eigenlijk best veel apps die zo handig zijn.

Ik heb bij Ben een abbo, maandelijks opzegbaar (niet tevreden dan zeg je gewoon op) en je kunt deze maandelijks aan laten passen.
Je kunt van te voren aangeven hoeveel MB internet je wilt (ik heb 1000 MB) en bij 80% verbruik krijg je een sms dat je je bundel kunt wijzigen (ophogen) zodat je niet voor hoge kosten komt te staan. En natuurlijk kun je je verbruik op elk moment bekijken via de Ben app ;-).
Het belangrijkste is dat je thuis altijd via wifi gebruik maakt van internet en alleen buiten de deur via het abbo van de provider.

Jee cateau, geen smartphone, hoe kun je zolang zonder 😲. Succes met zoeken.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 29-06-2020 20:25
5.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
29-06-2020 20:05
Kunnen jullie mij een goede goedkope provider aanraden?
Ik heb een abonnement bij Ben. Ik heb geen mb's erbij. Wifi is er bijna overal. Abbo kost 2,50 per maand (wordt niet meer verkocht).

Volgens mij is Holland's nieuwe ook goedkoop.

Qua toestel hoef je niet het nieuwste model te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Google maps inderdaad, ik verdwaal nooit meer. Ook handig om een locatie te delen.
Ik kan mij namelijk nog herinneren dat ik ooit met Koninginnedag bij een winkel afsprak waarvan er meerdere bij elkaar in de buurt bleken te zijn. Uiteraard elkaar gebeld, maar voordat je er achter bent waar de ander precies is als het niet je eigen stad is. Echt die app had een hoop gescheeld :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde eigenlijk niet aan de smartphone (was ook heeeeel laat met de gewone mobiel) maar moest wel om te kunnen internet bankieren.
En langzaam maar zeker ging ik 't ding toch wel waarderen, inderdaad om te Whatsapp bellen/berichten te sturen (kost niks extra thuis met de wifi), plattegronden downloaden en gebruiken als ik ergens heen ga waar ik de weg niet ken, foto's maken (omdat ik de foon altijd bij me heb, weet niet eens meer waar m'n fototoestel is), sudoko's maken in de trein als ik m'n boekje weer 'ns vergeten ben etc.
Ik heb "mobiele data" normaal uitstaan, dus ontvang appjes alleen maar als ik thuis ben (of in café waarvan ik ooit de wifi heb toegevoegd) - iedereen weet dat ze als ze me echt nodig hebben gewoon moeten bellen want dat het anders best lang kan duren voor ik antwoord.
lollypopje schreef:
29-06-2020 20:15
Google maps inderdaad, ik verdwaal nooit meer. Ook handig om een locatie te delen.
Ik kan mij namelijk nog herinneren dat ik ooit met Koninginnedag bij een winkel afsprak waarvan er meerdere bij elkaar in de buurt bleken te zijn. Uiteraard elkaar gebeld, maar voordat je er achter bent waar de ander precies is als het niet je eigen stad is. Echt die app had een hoop gescheeld :P

Ja als ik met pech onderweg sta of ergens waar ik niet bekend ben, is het handig om een locatie te delen.
Mugske schreef:
29-06-2020 20:12
Ik heb een abonnement bij Ben. Ik heb geen mb's erbij. Wifi is er bijna overal. Abbo kost 2,50 per maand (wordt niet meer verkocht).

Volgens mij is Holland's nieuwe ook goedkoop.

Qua toestel hoef je niet het nieuwste model te kopen.
To wil Harry-Potteren buiten, dan heb je wel data nodig.
Ik zou me geen leven zonder mobiel kunnen voorstellen. In het buitenland (buiten EU) koop ik altijd locale simcards omdat ik mijn telefoon de hele dag door wil kunnen gebruiken. Van de route via googlemaps tot random dingen willen kunnen googlen.

Je staat ook 2-0 voor als je in het ziekenhuis terecht komt dat je contact kunt onderhouden via app/facebook, spelletjes kunt spelen, kunt netflixen en kunt forummen.
Mugske schreef:
29-06-2020 20:12
Ik heb een abonnement bij Ben. Ik heb geen mb's erbij. Wifi is er bijna overal. Abbo kost 2,50 per maand (wordt niet meer verkocht).

Volgens mij is Holland's nieuwe ook goedkoop.

Qua toestel hoef je niet het nieuwste model te kopen.

Openbaar wifi is volgens mij niet altijd beveiligd.

Het nieuwste model is idd niet nodig maar een te oud toestel moet je ook niet nemen want op een gegeven moment kun je bepaalde apps niet meer downloaden omdat het niet meer compatibele is. Vooral de bank is een wat nieuwer toestel van belang.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij oprecht af hoe je zo lang zonder smartphone hebt kunnen leven. Ben jij een wat ouder persoon Cateautje?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-06-2020 20:23
Ik zou me geen leven zonder mobiel kunnen voorstellen. In het buitenland (buiten EU) koop ik altijd locale simcards omdat ik mijn telefoon de hele dag door wil kunnen gebruiken. Van de route via googlemaps tot random dingen willen kunnen googlen.

Je staat ook 2-0 voor als je in het ziekenhuis terecht komt dat je contact kunt onderhouden via app/facebook, spelletjes kunt spelen, kunt netflixen en kunt forummen.
Ik heb een mobiel.
Alleen dus geen smartphone.

Lukt mij al jaren prima.

En in 't ziekenhuis is mijn laptop meestal snel ter plaatse als ik daar langer dan 1 dag moet blijven :-).
Werkt toch écht 3000 keer beter en handiger dan zo'n mini-ding, vind ik.


Het zorgt op vakantie ook voor meer vindingrijkheid dan altijd maar weer teruggrijpen naar je foon.

Ik zoek bepaalde dingen op, bepaalde adressen op, ... die we instellen in de gps.
Maar in een vakantie-stad wil ik gewoon lukraak een restaurantje kunnen kiezen, zonder persé eerst te gaan opzoeken of het daar wel eetbaar gaat zijn.
Wil ik kunnen dwalen door straatjes.
Mijn neus of de plaatselijke bevolking brengt mij wel weer op 't juiste pad als ik verdwaald zou zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
29-06-2020 20:20
Ja als ik met pech onderweg sta of ergens waar ik niet bekend ben, is het handig om een locatie te delen.
Of om je parkeerplaats op te slaan. Man en ik hebben jaren en jaren geleden uren door Sienna in Italië gelopen omdat we niet meer wisten waar de auto stond :P
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens om je heen en je weet gelijk waarom ik terug ga naar een gewone gsm. Ik werd laatst ook toe gelachen. Snapte eerst niet waarom, maar kwam er achter dat dat was omdat ik met mijn handen in mijn zakken liep,,,,, als enige. Alle andere mensen liepen op hun smartfoon te kijken. Als je de reacties hier leest is iedereen verslaafd aan dat ding. Ze leven het leven van een ander in plaats van een eigen leven te leven.
Ik zou zeggen doe het niet. Kijk om je heen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
29-06-2020 20:31
Of om je parkeerplaats op te slaan. Man en ik hebben jaren en jaren geleden uren door Sienna in Italië gelopen omdat we niet meer wisten waar de auto stond :P
Rot-stad inderdaad qua parkeren :-D.

Alleen al maar om een parkeerplaats te vinden. Werden we ineens tegengehouden door de Carabinieri dat we daar niet mochten rijden.
Om dus bij 't terug naar huis te vertrekken ook een half uur te moeten zoeken :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:31


Maar in een vakantie-stad wil ik gewoon lukraak een restaurantje kunnen kiezen, zonder persé eerst te gaan opzoeken of het daar wel eetbaar gaat zijn.
Wil ik kunnen dwalen door straatjes.
Het is bij jou echt het een of het ander niet? Wij kunnen met smartphone ook dwalen door straatjes en lukraak restaurants uitzoeken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:31
Ik heb een mobiel.
Alleen dus geen smartphone.

Lukt mij al jaren prima.

En in 't ziekenhuis is mijn laptop meestal snel ter plaatse als ik daar langer dan 1 dag moet blijven :-).
Werkt toch écht 3000 keer beter en handiger dan zo'n mini-ding, vind ik.


Het zorgt op vakantie ook voor meer vindingrijkheid dan altijd maar weer teruggrijpen naar je foon.

Ik zoek bepaalde dingen op, bepaalde adressen op, ... die we instellen in de gps.
Maar in een vakantie-stad wil ik gewoon lukraak een restaurantje kunnen kiezen, zonder persé eerst te gaan opzoeken of het daar wel eetbaar gaat zijn.
Wil ik kunnen dwalen door straatjes.
Mijn neus of de plaatselijke bevolking brengt mij wel weer op 't juiste pad als ik verdwaald zou zijn.
En dat kan ook allemaal met een smart-phone, want je hoeft hem niet daarvoor te gebruiken. Maar op het moment dat het 's avonds laat is en ik compleet verdwaald ben in een vreemde stad vind ik het wel fijn dat ik de route kan opzoeken.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven