Voor- en nadelen van een smartfoon?

29-06-2020 19:25 124 berichten
Hallo allemaal,

Vanmiddag begon ik te twijfelen of het misschien toch wel gemakkelijk zou zijn om een smartfoon aan te schaffen, vooral omdat je overal apps voor nodig hebt tegenwoordig en de pc nogal achtergesteld wordt op dat gebied.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe lang het 4G netwerk nog blijft werken of heb ik gelijk een 5G foon nodig?
Is het echt noodzakelijk om een vermogen uit te geven aan zo'n ding? (Ik wil altijd voor een briefkaart op de eerste rang)
Hoeveel is het gemiddelde GB verbruik? ( Kan je bijvoorbeeld op Harry Potterjacht met 5 GB?)
Wat is de gemiddelde levensduur van een smartfoon?

Wat vinden jullie de voordelen?
Wat vinden jullie de nadelen?

Ik verneem het graag.
Alle reacties Link kopieren
oudmannetje schreef:
29-06-2020 20:33
Kijk eens om je heen en je weet gelijk waarom ik terug ga naar een gewone gsm. Ik werd laatst ook toe gelachen. Snapte eerst niet waarom, maar kwam er achter dat dat was omdat ik met mijn handen in mijn zakken liep,,,,, als enige. Alle andere mensen liepen op hun smartfoon te kijken. Als je de reacties hier leest is iedereen verslaafd aan dat ding. Ze leven het leven van een ander in plaats van een eigen leven te leven.
Ik zou zeggen doe het niet. Kijk om je heen.
Clubje oprichten samen :-) ?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:31
Ik heb een mobiel.
Alleen dus geen smartphone.

Lukt mij al jaren prima.

En in 't ziekenhuis is mijn laptop meestal snel ter plaatse als ik daar langer dan 1 dag moet blijven :-).
Werkt toch écht 3000 keer beter en handiger dan zo'n mini-ding, vind ik.


Het zorgt op vakantie ook voor meer vindingrijkheid dan altijd maar weer teruggrijpen naar je foon.

Ik zoek bepaalde dingen op, bepaalde adressen op, ... die we instellen in de gps.
Maar in een vakantie-stad wil ik gewoon lukraak een restaurantje kunnen kiezen, zonder persé eerst te gaan opzoeken of het daar wel eetbaar gaat zijn.
Wil ik kunnen dwalen door straatjes.
Mijn neus of de plaatselijke bevolking brengt mij wel weer op 't juiste pad als ik verdwaald zou zijn.
Maar...Dat kan allemaal ook met smart phone. Ik check op vakantie ook geen reviews, ik loop gewoon een zaakje binnen wat er goed uit ziet. Om me dan met Google Maps terug naar het hotel te brengen als mijn pootjes al moe zijn, ik gaar en geen zin heb om nog 30 straten door te zoeken naar mijn hotel.

Je hebt geen mini ding dus hoe weet jij of het beter werkt? Ik pak bijna nergens meer een laptop voor, want het mini ding is sneller en minder log.

Dat je zonder wil prima, er zijn zat mensen die ook eeuwig zonder tv hebben geleefd toen die op kwam en volhielden dat het toch echt een stom ding was. Maar je loopt dan wel een beetje achter. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
29-06-2020 20:37
Maar...Dat kan allemaal ook met smart phone. Ik check op vakantie ook geen reviews, ik loop gewoon een zaakje binnen wat er goed uit ziet. Om me dan met Google Maps terug naar het hotel te brengen als mijn pootjes al moe zijn, ik gaar en geen zin heb om nog 30 straten door te zoeken naar mijn hotel.

Je hebt geen mini ding dus hoe weet jij of het beter werkt? Ik pak bijna nergens meer een laptop voor, want het mini ding is sneller en minder log.
Mijn eisenpakket van een computer is ook gewoon anders.

Ik wil vlot kunnen typen aan 100 per uur, zonder bij elke letter te moeten zoeken, zonder last te hebben met te dikke vingers, ik wil een scherm van 17 inch, een apart cijfer-toetsenbord dat vlot te bedienen is, processor-snelheid, ...

Dat vind ik terug in een laptop.

Niet in een smartphone van 6 inch.
Die te klein en te traag is en een waardeloos toetsenbord heeft om vlot te kunnen werken.
En tegelijk te groot om fatsoenlijk in mijn handtas te steken of in mijn handen te hebben.

Doe mij dan maar mijn Nokia om onderweg te bellen en te sms'en en die fungeert als wekker.
En thuis mijn 17 inch laptop met fatsoenlijk toetsenbord voor al de rest.
En mijn vaste telefoon om onbeperkt te kunnen bellen.

Elk zijn keuze.


Ik zit trouwens thuis 10 à 12 uur per dag achter mijn laptop.
En op mijn werk ook altijd op computer.
Die 2 uur of wat dat ik onderweg ben + mijn vakanties wil ik zo veel mogelijk internet-loos houden.
Ik hoef de krant niet te lezen op de trein.
Zal ik thuis wel doen.
De uurregeling van de trein en bus ken ik vanbuiten, net zoals alle alternatieve routes in heel de streek :-).
En anders vindt mijn neus de weg wel :-).


Het voordeel van zonder smartphone leven is / vind ik dus ook zelfstandigheid en zelf leren nadenken.
IPV dat overlaten aan een computer.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:31
Ik heb een mobiel.
Alleen dus geen smartphone.

Lukt mij al jaren prima.

En in 't ziekenhuis is mijn laptop meestal snel ter plaatse als ik daar langer dan 1 dag moet blijven :-).
Werkt toch écht 3000 keer beter en handiger dan zo'n mini-ding, vind ik.


Het zorgt op vakantie ook voor meer vindingrijkheid dan altijd maar weer teruggrijpen naar je foon.

Ik zoek bepaalde dingen op, bepaalde adressen op, ... die we instellen in de gps.
Maar in een vakantie-stad wil ik gewoon lukraak een restaurantje kunnen kiezen, zonder persé eerst te gaan opzoeken of het daar wel eetbaar gaat zijn.
Wil ik kunnen dwalen door straatjes.
Mijn neus of de plaatselijke bevolking brengt mij wel weer op 't juiste pad als ik verdwaald zou zijn.


Ik vind zelfs de PC al achterhaald. Een tablet is zoveel sneller en gemakkelijker in gebruik en goedkoper in aanschaf. Minder kans op virussen naar binnen halen omdat alles via de Playstore gaat.

De PC gebruik ik echt heel zelden. Heb er een staan, alweer jaar of 5 oud en zet ebooks op mijn Ereader en nummers van YT op de MP3 en tekstverwerken zoals mijn CV aanpassen doe ik regelmatig op de pc. Dat is alles.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:42
Mijn eisenpakket van een computer is ook gewoon anders.

Ik wil vlot kunnen typen aan 100 per uur, zonder bij elke letter te moeten zoeken, zonder last te hebben met te dikke vingers, ik wil een scherm van 17 inch, een apart cijfer-toetsenbord dat vlot te bedienen is, processor-snelheid, ...

Dat vind ik terug in een laptop.

Niet in een smartphone van 6 inch.
Die te klein en te traag is en een waardeloos toetsenbord heeft om vlot te kunnen werken.
En tegelijk te groot om fatsoenlijk in mijn handtas te steken of in mijn handen te hebben.

Doe mij dan maar mijn Nokia om onderweg te bellen en te sms'en en die fungeert als wekker.
En thuis mijn 17 inch laptop met fatsoenlijk toetsenbord voor al de rest.
En mijn vaste telefoon om onbeperkt te kunnen bellen.

Elk zijn keuze.


Ik zit trouwens thuis 10 à 12 uur per dag achter mijn laptop.
En op mijn werk ook altijd op computer.
Die 2 uur of wat dat ik onderweg ben + mijn vakanties wil ik zo veel mogelijk internet-loos houden.
Ik hoef de krant niet te lezen op de trein.
Zal ik thuis wel doen.
De uurregeling van de trein en bus ken ik vanbuiten, net zoals alle alternatieve routes in heel de streek :-).
Niemand verplicht je tot het kopen van een smartphone. Er wordt alleen gezegd dat jouw argumenten tegen smartphones niet kloppen, omdat het hebben van een smartphone niet betekent dat je hem overal voor moet gebruiken.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
dolfje schreef:
29-06-2020 20:31
Of om je parkeerplaats op te slaan. Man en ik hebben jaren en jaren geleden uren door Sienna in Italië gelopen omdat we niet meer wisten waar de auto stond :P

Ja ook zoiets, zo herkenbaar 😆.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
29-06-2020 20:47
Niemand verplicht je tot het kopen van een smartphone. Er wordt alleen gezegd dat jouw argumenten tegen smartphones niet kloppen, omdat het hebben van een smartphone niet betekent dat je hem overal voor moet gebruiken.
Ik doe nu al langer over het boeken van een hotel dan over de aankoop van een huis.
Net omdat ik elke website wil bezien, elke recensie wil bekijken, ... om het meest perfecte hotel te zoeken in de streek / de stad waar we naartoe gaan.
Man wordt er gek van :-D.

Op 't moment dat ik zo'n smartphone mee heb in een vakantie-stad geeft dat hetzelfde resultaat bij 't zoeken van een restaurant.
En verhongeren we omdat ik alleen maar bij "het perfecte" wil gaan eten en 7 uur doe over t zoeken van een resto :-).
Want tja, dan kan ik dus elke recensie gaan lezen omdat dat nu éénmaal mogelijk is.

Slecht idee dus :-D.


En jep, als ik zo'n onding heb wil ik dat dus wel gebruiken.
Anders ben ik 3 weken slechtgeluimd en is mijn vakantie naar de bom als we dan toch in 't hol van Pluto belanden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:51
Ik doe nu al langer over het boeken van een hotel dan over de aankoop van een huis.
Net omdat ik elke website wil bezien, elke recensie wil bekijken, ... om het meest perfecte hotel te zoeken in de streek / de stad waar we naartoe gaan.
Man wordt er gek van :-D.

Op 't moment dat ik zo'n smartphone mee heb in een vakantie-stad geeft dat hetzelfde resultaat bij 't zoeken van een restaurant.
En verhongeren we omdat ik alleen maar bij "het perfecte" wil gaan eten en 7 uur doe over t zoeken van een resto :-).
Want tja, dan kan ik dus elke recensie gaan lezen omdat dat nu éénmaal mogelijk is.

Slecht idee dus :-D.


En jep, als ik zo'n onding heb wil ik dat dus wel gebruiken.
Anders ben ik 3 weken slechtgeluimd en is mijn vakantie naar de bom als we dan toch in 't hol van Pluto belanden.
En dat licht dus aan jou en niet aan die smartphone ;)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
29-06-2020 20:53
En dat licht dus aan jou en niet aan die smartphone ;)
Nope, want die smartphone maakt mijn gedrag mogelijk.

Door geen smartphone te hebben geef ik mezelf vrijheid om rond te kijken, te snuffelen, te verdwalen, ... en te genieten van een stad en vakantie.

Of om mijn verstand te gebruiken als ik 2 provincies verder vast kom te zitten met openbaar vervoer.


Je hebt zo'n ding natuurlijk niet om gewoon maar op de kast te leggen :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:56
Nope, want die smartphone maakt mijn gedrag mogelijk.

Door geen smartphone te hebben geef ik mezelf vrijheid om rond te kijken, te snuffelen, te verdwalen, ... en te genieten van een stad en vakantie.

Of om mijn verstand te gebruiken als ik 2 provincies verder vast kom te zitten met openbaar vervoer.


Je hebt zo'n ding natuurlijk niet om gewoon maar op de kast te leggen :-).
Nope, als het aan de smartphone lag dan zou iedereen met een smartphone er last van moeten hebben. Uit dit topic blijkt dat dat niet zo is.

Het ligt aan jou en jouw eigenschappen waarom die smartphones geen goed idee is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 19:39
Nadeel:
Nooit meer gerust.

Mensen verwachten dat je een hele dag beschikbaar bent en binnen 5 minuten reageert op al hun appjes. Anders zijn ze boos.
Want "effe snel antwoorden is toch niet moeilijk".
Nonsens.
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:56
Nope, want die smartphone maakt mijn gedrag mogelijk.

Door geen smartphone te hebben geef ik mezelf vrijheid om rond te kijken, te snuffelen, te verdwalen, ... en te genieten van een stad en vakantie.

Of om mijn verstand te gebruiken als ik 2 provincies verder vast kom te zitten met openbaar vervoer.


Je hebt zo'n ding natuurlijk niet om gewoon maar op de kast te leggen :-).


Ik denk helemaal niet dat iedereen aan de smartphone vastgeplakt zit. Het vergemakkelijkt het leven gewoon.
Een afspraak kun je gelijk in de smartphone zetten. Geen briefjes meer als je bij de arts, het ZH of de tandarts bent.
Wat ik ook handig vind is bij grote aankopen (of dat nou € 200 of € 1000 is) ter plekke via de bankapp geld overmaken en dat het er direct op staat. Geen gezeur meer dat je van te voren moet inloggen op de pc (nb), geld overmaken, eventueel weer terugstorten op de spaarrekening want ik wil nooit teveel geld op de betaalrekening hebben.
Hoe vaak ik wel niet buiten REO op zoek moet naar de halte of de volgende aansluiting. Is verleden tijd nu.
Jeeej cateautje! Kom vooral meeschrijven in t wizards unite topic.

Ik heb nu acht gig en dat maak ik wel eens op maar bijna nooit. Denk dat je met vijf gig een heel eind komt.

Als je fanatiek op jacht wilt is een powerbank ook wel een goeie aanvulling.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
29-06-2020 19:35
Ik heb 5GB per maand en ben nog nooit boven 1GB verbruik uitgekomen.
Voordelen van een smartphone: alles
Nadelen: geen
Een toekomstig nadeel is dat we binnen een paar jaar hiervan volledig afhankelijk zijn geworden voor betalen en ontvangen, boodschappen, gezondheidszorg, scholing, werk, overheidsdiensten, openbaar vervoer, gebruik van voorzieningen, etc.

Met de toenemende chaos door de maatschappelijke tegenstellingen en besmettelijke ziekten die we moeilijk of niet onder controle krijgen, zijn smartphones dan gevaarlijke instrumenten om groepen mensen de toegang tot plaatsen en voorzieningen onmogelijk te maken. Dat is de maatschappij van Big Brother, dat gaat ons onze vrijheid kosten, allemaal onder het mom van veiligheid en gezondheid. Kijk naar China, het gebeurt al.

Er komt een dag dat je het haat dat je niet meer zonder kunt.
Love is the meaning of life
Cateautje schreef:
29-06-2020 20:05
Kunnen jullie mij een goede goedkope provider aanraden?
Simpel. Serieus. Ik heb nu al 3 jaar een sim only abbo voor 5eu per maand.
Neem een super goedkoop sim only abbo en koop je mobiel los. Check Tweakers voor de mobieltjes.
Je hebt niet veel nodig voor een veel betere ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
29-06-2020 21:04
Ik denk helemaal niet dat iedereen aan de smartphone vastgeplakt zit. Het vergemakkelijkt het leven gewoon.
Een afspraak kun je gelijk in de smartphone zetten. Geen briefjes meer als je bij de arts, het ZH of de tandarts bent.
Wat ik ook handig vind is bij grote aankopen (of dat nou € 200 of € 1000 is) ter plekke via de bankapp geld overmaken en dat het er direct op staat. Geen gezeur meer dat je van te voren moet inloggen op de pc (nb), geld overmaken, eventueel weer terugstorten op de spaarrekening want ik wil nooit teveel geld op de betaalrekening hebben.
Hoe vaak ik wel niet buiten REO op zoek moet naar de halte of de volgende aansluiting. Is verleden tijd nu.
Ik denk dat ik zowat de allereerste smartphone had. En ik zit inderdaad absoluut niet aan dat ding vastgeplakt, ik gebruik hem ook niet als wekker en hij gaat niet mee naar de slaapkamer. Nul behoefte aan. Mijn sociale kring weet dat ik niet adhoc reageer op berichtjes en dat - als ze me ouderwets bellen - ik zowat alles laat vallen om te horen wat er zo dringend is.
Verder vind ik dat ding vooral heel handig omdat ik veel inspreek. Van boodschappenlijst tot agenda tot berichtjes e.d. En dat agenda's gedeeld kunnen worden zodat ik met onze hectische werkroosters toch meteen een sociale afspraak kan prikken en blokken. En als 'veiligheid' onderweg; verloren lopen/rijden, niet pluis situatie---> iemand beeldbellen en locatie aanzetten, locatie van de geparkeerde auto....
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Nou ladies, de keuze is gevallen op een Xiaomi Redmi Note 8T 128GB Black en ik ga een abo aan met Ben.
Toch zullen mensen mij toelachen in de stad, omdat ik met m'n handen in mijn zakken loop en geniet van alles om me heen.
Cateautje schreef:
29-06-2020 22:25
Nou ladies, de keuze is gevallen op een Xiaomi Redmi Note 8T 128GB Black en ik ga een abo aan met Ben.
Toch zullen mensen mij toelachen in de stad, omdat ik met m'n handen in mijn zakken loop en geniet van alles om me heen.

Tenzij je de weg niet kan vinden (googlemaps) of op zoek bent naar de bushalte in een vreemde stad (OV app), of omdat je een net iets duurder item toch iets leuker vindt (bank app) of omdat je in het winkelcentrum loopt en je een nummer hoort en denkt : verdomd wie zingt dit ook alweer (shazam app). Ook heel fijn is tussen de buien door een boodschapje halen dankzij de buienradar app.

Komt ie morgen binnen? Sim only kaartje duurt wat langer waarschijnlijk.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 08:23
6.56% gewijzigd
Renee* schreef:
29-06-2020 22:35
Tenzij je de weg niet kan vinden (googlemaps) of op zoek bent naar de bushalte in een vreemde stad (OV app), of omdat je een net iets duurder item toch iets leuker vindt (bank app) of omdat je in het winkelcentrum loopt en je een nummer hoort en denkt : verdomd wie zingt dit ook alweer (shazam app) 👍.

Komt ie morgen binnen? Sim only kaartje duurt wat langer waarschijnlijk.
Ik zal mijn weg er wel in vinden. Ik erger me er al een tijdje aan dat apps alleen worden gemaakt voor telefoons en pads, wat is er mis met een pc en laptop.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-06-2020 20:56
Nope, want die smartphone maakt mijn gedrag mogelijk.

Door geen smartphone te hebben geef ik mezelf vrijheid om rond te kijken, te snuffelen, te verdwalen, ... en te genieten van een stad en vakantie.

Of om mijn verstand te gebruiken als ik 2 provincies verder vast kom te zitten met openbaar vervoer.


Je hebt zo'n ding natuurlijk niet om gewoon maar op de kast te leggen :-).
Ik snap je gedachtegang. Om die reden koop ik weinig chocola: Als ik het heb MOET HET OP EN WEL NU. Ik heb dat niet met mijn telefoon gelukkig. Ik heb een smart phone maar kijk daar zeer zelden op voor het OV, want ik ken alle trajecten die ik zou moeten willen uit mijn hoofd, ook de alternatieve routes. Ik check (of nou ja checkte door Corona) alleen even of mijn treinen niet vertraagd waren voor ik weg ging, anders bleef ik wat langer zitten op kantoor of koos ik een andere route. En voor nieuwe plekken is het wel fijn, ik stapte nogal eens op random plekken uit om daar random verder te gaan reizen.

Ik gebruik hem vooral voor Whatsapp, bankieren en muziek eigenlijk. Dat je een smart phone hebt betekent niet dat je alle functies constant moet gebruiken.
Cateautje schreef:
29-06-2020 23:19
Ik zal mijn weg er wel in vinden. Ik erger me er al een tijdje aan dat apps alleen worden gemaakt voor telefoons en pads, wat is er mis met een pc en laptop.

Pc en laptop neem je niet even mee in je tas. Pc en laptopgebruik (privé) is veel minder geworden dus om daar nog apps voor te gaan ontwikkelen. De meesten gebruiken nu smartphones, iPads of tablets (Laatste 2 zijn niet hetzelfde, dit voor je een volgende keer ook over gaat van de pc naar een mobiel apparaat) omdat het gewoon veel en veel sneller, handiger en veiliger is en je zit niet achter je bureau geplakt.


Andere vraag aan de forummers hier: klopt het dat het viva forum veel van de batterij vraagt?
Andersom schreef:
29-06-2020 19:56
Als ik gewoon voor de gezelligheid even wil bellen dan stuur ik eerst een appje of het gelegen komt. :proud:

Ik ook :-D
Renee* schreef:
30-06-2020 07:24
Pc en laptop neem je niet even mee in je tas. Pc en laptopgebruik (privé) is veel minder geworden dus om daar nog apps voor te gaan ontwikkelen. De meesten gebruiken nu smartphones, iPads of tablets (Laatste 2 zijn niet hetzelfde, dit voor je een volgende keer ook over gaat van de pc naar een mobiel apparaat) omdat het gewoon veel en veel sneller, handiger en veiliger is en je zit niet achter je bureau geplakt.


Andere vraag aan de forummers hier: klopt het dat het viva forum veel van de batterij vraagt?

Tenslotte wordt er ook geen muziek meer gezet op cassettebandjes ;)

Forummen doe ik nooit op mijn telefoon dus dat zou ik niet weten.
Ik heb een abo bij Hollands Nieuwe van 8,14 euro p.m. met het kleinste basispakket MB's.
Ik ben er tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
29-06-2020 22:25
Nou ladies, de keuze is gevallen op een Xiaomi Redmi Note 8T 128GB Black en ik ga een abo aan met Ben.
Toch zullen mensen mij toelachen in de stad, omdat ik met m'n handen in mijn zakken loop en geniet van alles om me heen.
Dat is wel lastig Harry Potter spelen ;)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven