Waar gebruiken jullie AI voor?

30-05-2026 12:23 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las net een artikel in De Groene. Die journalist vermoedt dat IT'ers misschien weleens de eerste grote slachtoffers van AI gaan worden. Omdat ze AI hebben leren programmeren. Elke simpele ziel kan inmiddels websites en apps laten bouwen door AI.

En nu ben ik gewoon wel even benieuwd hoe 'dagelijks' AI al is geworden. Waar gebruiken jullie het voor? En vind je het handig, of voel je vooral aversie? Of zie je vooral gevaar?

https://www.groene.nl/artikel/wachten-o ... enbloedbad (betaalmuur)
mus* wijzigde dit bericht op 30-05-2026 12:45
0.20% gewijzigd
Tjielp
Mariejan schreef:
30-05-2026 14:00
Dit is zo’n dooddoener. Je kan beter vegetarisch gaan eten. Dat scheelt veel meer voor het milieu. Drie post op viva kost even veel aan milieubelasting als een vraag aan een AI.

Toch even gevraagd aan de AI van Google (kuch).

Ja, over het algemeen is het gebruik van AI (zoals grote taalmodellen) slechter voor het milieu dan het plaatsen van een bericht op een traditioneel forum. Dit komt voornamelijk door het enorme verschil in rekenkracht en energieverbruik.

Ook vergeleken met 'gewoon' googelen.

Ja, AI is aanzienlijk slechter voor het milieu dan een traditionele Google-zoekopdracht. AI-modellen hebben veel meer rekenkracht, energie en water nodig, waardoor één enkele AI-prompt soms tot wel 25 keer meer energie kan verbruiken dan een simpele Google-zoekopdracht.

Daar kun je toch heel wat zoekopdrachten op Google voor invullen...
Tjielp
Mus* schreef:
30-05-2026 14:23

Ja, over het algemeen is het gebruik van AI (zoals grote taalmodellen) slechter voor het milieu dan het plaatsen van een bericht op een traditioneel forum. Dit komt voornamelijk door het enorme verschil in rekenkracht en energieverbruik.

Ook vergeleken met 'gewoon' googelen.

Ja, AI is aanzienlijk slechter voor het milieu dan een traditionele Google-zoekopdracht. AI-modellen hebben veel meer rekenkracht, energie en water nodig, waardoor één enkele AI-prompt soms tot wel 25 keer meer energie kan verbruiken dan een simpele Google-zoekopdracht.

Daar kun je toch heel wat zoekopdrachten op Google voor invullen...
Heeft AI er dan ook rekening mee gehouden dat als je Google resultaten hebt je nog door moet klikken, websites moet gaan bezoeken, enz. Wat ook energie kost. En dat het proces langzamer gaat waardoor jouw monitor langer energie gebruikt, enz. Dit soort discussies ga je nooit uitkomen omdat het wel wat complexer is dan het lijkt.
Sierlijk schreef:
30-05-2026 13:48
Ik vrees het moment dat computers boven de mens komt te staan. En ik denk dat dat niet eens heel lang duurt. Ik bedoel dan dat de computer beslist, in plaats dat een mens beslist. Met alle gevolgen van dien.
Volgens mij is dat al zo, alleen hebben wij dat nog onvoldoende door.
Sierlijk schreef:
30-05-2026 13:48
Ik vrees het moment dat computers boven de mens komt te staan. En ik denk dat dat niet eens heel lang duurt. Ik bedoel dan dat de computer beslist, in plaats dat een mens beslist. Met alle gevolgen van dien.
Volgens mij is dat al zo, alleen hebben wij dat nog onvoldoende door.
Djondo schreef:
30-05-2026 13:55
Ik vrees vooral dat er een tweedeling gaat komen. Een groep mensen die zelf blijft nadenken en het als hulpmiddel gebruikt. En een groep mensen die zelf niet meer kan/wil nadenken en alles aan AI vraagt. Die laatste groep wordt gevaarlijk, zeker als het mogelijk is om output van AI te beïnvloeden.
Ik beken dat ik al veel dommer ben geworden sinds internet overal beschikbaar is. Ik denk minder (lang) na en zoek het op.
Ik gebruik AI vrij bewust. Soms spar ik even over een creatief project of iets praktisch.
Ze heeft 2 weken terug een prachtige fietsroute gegeven incl geschikt restaurant omdat ik er zelf echt niet uit kwam.
Soms vraag ik om een specifieke afbeelding als ik die elders niet kan vinden.
Aan het begin had ik een betaalde variant waar je onbeperkt afbeeldingen kon maken en deed ik dat dagelijks maar toen ik begreep dat er nogal wat tegenargumenten voor waren ben ik daarmee opgehouden.

Ik ben me bewust van de impact en nadelen maar ja ik ben niet roomser dan de paus en zet het soms wel in ja.
(ik eet trouwens wel al 10 jaar vega dat heft iets op begreep ik 😬)

Zolang je kritisch bent, alles na loopt voordat je het verstuurd of gebruikt en je gebruik AI beperkt en bewust kan het denk ik een verrijking zijn ook voor je geest ipv achteruitgang.

Ik weet dus nog niet of ik dit als fijne aanvulling zie in ons leven of bedreiging alles gaat denk ik om balans.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 30-05-2026 15:00
6.98% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Mus* schreef:
30-05-2026 14:23
Tsja, maar moet je als mens niet altijd kritisch blijven kjjken naar de antwoorden van AI? Misschien is hier wel verouderde info gebruikt, het energieverbruik is namelijk al flink afgenomen.
Niet uit mezelf, vast wel omdat andere mensen het gebruiken, of als ik het niet zelf kan beïnvloeden.
Si abra la puerta hay lobos.
Djondo schreef:
30-05-2026 14:29
Heeft AI er dan ook rekening mee gehouden dat als je Google resultaten hebt je nog door moet klikken, websites moet gaan bezoeken, enz. Wat ook energie kost. En dat het proces langzamer gaat waardoor jouw monitor langer energie gebruikt, enz. Dit soort discussies ga je nooit uitkomen omdat het wel wat complexer is dan het lijkt.

Je kunt dit natuurlijk nooit precies uitrekenen, maar het verschil is nogal groot. En ik denk dat mensen bij AI vaak meer dan één prompt invoeren, doorvragen en een 'gesprek' voeren. Idem voor bijvoorbeeld bewerkingsopdrachten van foto's. Daar zit je ook snel te tweaken. En ik denk dat de rekenkracht van dit soort programma's heel wat meer energie vraagt dan een laptopscherm dat iets langer aan staat.

Maar ja, het klopt natuurlijk dat alles wat wij op internet doen water en energie kost. En alles wat we in mailboxen bewaren, in de cloud opslaan... Met AI komt daar wel nog een flinke schep bovenop.
Tjielp
Ik was niet echt fan van AI, had het een paar keer gebruikt om te kijken wat er zoal mee kon en vond het wel vermakelijk.
Maar laatst liep ik een beetje vast met plannen voor mijn bedrijf en bedacht dat ik misschien eens een consultant kon raadplegen, iemand met kennis van mijn branche om bijvoorbeeld eens een dagdeel goed mee te sparren. Ik begon daarop te googlen en bedacht toen dat ik ChatGPT ook kon vragen naar consultants. Ik stelde vervolgens voor de grap ook een van mijn vragen die ik aan zo'n consultant zou stellen en warempel, ik kreeg echt goede feedback en suggesties van Chat. En ook kritische kanttekeningen en onverwachte wijze raad. Mijn mond viel er echt van open. Ik kon er heel goed mee verder. Momenteel ben ik op een werkreis, die deels bedoeld is om plannen uit te werken. Toevallig heb ik eerder vanmiddag mede daarvoor een betaald abonnement genomen op ChatGPT, dan is er geen limiet meer aan vragen en/of afbeeldingen. Ik realiseer me dat gebruik van AI veel energie kost (in de zin van elektra) dus ik wil het echt alleen functioneel gebruiken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
CleopatraVII schreef:
30-05-2026 13:22
Ik gebruik geen AI vanwege de extreme milieubelasting.

En ik ben niet oud.
Hier ook. Ik vind de milieubelasting erg zorgelijk. Ik gebruik AI heel sporadisch, als ik even snel iets wil weten, dan heb ik het over 1 x per maamd ofzo.
Djondo schreef:
30-05-2026 14:29
Maar een google-opdracht kost veel minder energie dan een AI-opdracht, net zoals enkele websites bezoeken ook een veel minder grote belasting ia.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat AI veel meer uitnodigt tot onzinnige dingen, zoals het genereren van plaatjes of video's, dat de AI-prompt door mensen als een persoonlijk whatsapp-contact wordt gebruikt nog nog zoveel meer dingen.

Ik ken mensen die letterlijk elk probleempje of vraag voorleggen aan AI-modellen. Dan gaat het hard met de milieubelasting... (en ik vermoed dat het merendeel dat niet eens beseft).
Voor creatieve dingen weiger ik het overigens te gebruiken. Een sollicitatiebrief schrijf ik zelf en mijn rapporten ook. Gewoon ook, omdat ik het zelf kan en ik een hekel heb aan de over-nuancering van AI. En ja, ik weet dat ik dit door AI kan laten aanpassen, maar dan ben ik dus weer eindeloos bezig met aanwijzingen, terwijl ik het zelf dan al 3 x geschreven heb.

Maar tijden gaan veranderen en ik vrees dat we over een aantal niet meer zonder kunnen en AI de norm is voor allerlei creaties.
Ik ben overigens niet roomser dan de Paus, want voor mijn werk werk ik met grote datasets en daarvoor maken we ook gebruik van AI. Omdat we dan AI moet een duidelijk doel gebruiken voelt het iets gerechtvaardiger voor mijzelf, maar of dit terecht is, daar ben ik nog niet uit.
Ik gebruik het zelden, soms op mijn werk om grote excelbestanden aan te passen als ik geen zin heb om zelf te gaan filteren, als-dan, formules etc.

Mijn collega gebruikt het voor elke mail die niet standaard is. Ik vind dit zo storend want je ziet het gewoon. Het taalgebruik is helemaal niet passend bij onze afdeling en doelgroep. Ik krijg soms ook weleens een mail die overduidelijk door ai is opgesteld. Ik vind het toch niet prettig op de een of andere manier.
Ik gebruik het als assistent op mijn werk. Mails beknopter of formeler maken, presentaties maken adhv een samenvatting, als denkhulpje als ik zelf even vastzit. Dat laatste doe ik privé ook wel eens trouwens.

Ik denk dat, des te meer te met AI werkt, des te beter idee je hebt van wat het wel en niet kan vervangen. Ik ben dus nog niet zo bang voor massaal banenverlies, ik denk wel dat we op een andere manier gaan werken.
Ik heb me laatst kortstondig laten verleiden door een topic hier, maar verder doe ik er niks mee en ik ben het niet van plan ook. AI is de pest voor de menselijke creativiteit, en de pest voor het milieu. En voor iedereen die nu begint te janken dat ik dan ook geen vlees meer moet eten: dat doe ik ook niet.
Lady*Voldedinges
Ik gebruik het best veel op mijn werk, om code te debuggen of uit te lijnen maar ook juist als beginpunt als ik even niet weet hoe ik iets moet maken.
Het eindeloze proberen uit te vinden waar je weer eens een komma of een haakje vergeten bent of wat een error bericht nou precies betekent is verleden tijd en dat scheelt me echt zoooo veel tijd.
En binnen mijn werkgebied is coderen mijn zwakste punt, dus ik vind het heel fijn dat door AI ik mijn collega’s daar minder voor hoef te storen en meer zelf kan. Zo kan ik ook mijn sterke punten meer inzetten zonder altijd tegen mijn grenzen in het coderen aan te lopen.

En heb het ook wel voor sollicitatie brieven gebruikt omdat ik dat echt onzin vind om tijd in te stoppen.
Overigens zit te milieubelasting vooral in afbeeldingen (of nog erger, filmpjes). Daar probeer ik dus wel bewust mee om te gaan.
Al heb ik het ook wel eens gebruikt om kleuren te testen in mijn interieur.
Ik gebruik het praktisch nooit vanwege de milieubelasting.
Maar onlangs kwam ik in een medisch traject terecht en ik snapte maar weinig van de berichten in mijn dossier met al die medische gegevens. Die heb ik toen door AI laten vertalen naar begrijpelijk en eenvoudig Nederlands.
Ik gebruik AI voor feedback op mijn trainingsschema's. Op mijn werk gebruik ik een AI-programma speciaal voor mijn vakgebied; met name als zoekmachine en voor feedback.

Oh en voor recepten!

Tsja, een bericht op een forum kost misschien niet veel kracht (hoewel, met al die ads?) maar als je de hele dag door post gaat er ook wel eea doorheen.
La_Galette schreef:
30-05-2026 16:42
Ik gebruik het als assistent op mijn werk. Mails beknopter of formeler maken, presentaties maken adhv een samenvatting, als denkhulpje als ik zelf even vastzit. Dat laatste doe ik privé ook wel eens trouwens.

Ik denk dat, des te meer te met AI werkt, des te beter idee je hebt van wat het wel en niet kan vervangen. Ik ben dus nog niet zo bang voor massaal banenverlies, ik denk wel dat we op een andere manier gaan werken.
Dat denk ik ook.
Ik heb het zojuist nog gebruikt om te kijken of een haarmist met UV bescherming die ik gekocht heb bij de Action ook echt UV bescherming biedt en hoe ik die dan het beste kan gebruiken omdat het er niet specifiek op staat. Had vorig jaar een haarmist gekocht bij Action die claimde UV bescherming te hebben maar dat bleek dus niet helemaal waar. Die ik nu heb heeft het gelukkig wel gewoon en ook meteen voor mijn hoofdhuid. Draag meestal een petje maar soms wil ik mijn haar in een klem of knot en dan is een petje niet handig.

Maar ik zoek er wel vaker dingen over op over bepaalde onderwerpen en ik gebruik het ook bij sollicitatiebrieven enzo. Niet dat ik kopieer en plak maar AI is soms wel beter om dingen vloeiender te formuleren enzo en haalt er meteen de foutjes uit.

En ik heb ook gelezen dat het slechter is voor het milieu maar aan de andere kant denk ik niet dat het bij particulier gebruik echt veel zoden aan de dijk gaat zetten als we dat gaan minderen terwijl de echt grote spelers steeds meer AI gebruiken en het al inzetten om te bezuinigen op personeel. Er zijn al bedrijven die medewerkers hebben vervangen voor AI.
graze wijzigde dit bericht op 30-05-2026 17:57
36.61% gewijzigd
Op mijn werk (kantoorbaan) wordt werken met AI heel erg gepromoot en worden we er allemaal voor klaargestoomd.
Bijv inkomende telefoongesprekken worden door AI al omgezet naar een gespreksverslag, scheelt veel typwerk.
Recent moest ik een lastige mail naar een klant sturen. Toen heb ik ook input van AI gevraagd. Als je goede prompts geeft dan verbaast het je hoeveel goede output je kan krijgen vanuit AI.
Verder heb ik in privesfeer onlangs posters gemaakt voor een evenement, een kleurplaat laten maken door AI, rijmpjes/tekst/gedicht voor iemand die iets te vieren had.

Ja AI heeft ook een hele rottige kant en je kan er ook verschrikkelijke dingen mee doen. En daar moet je ook zeker heel alert op zijn en blijven. Gelukkig wordt ik ook daarin getraind op mijn werk. Maar het heeft ook hele mooie kanten en kan zeker op bepaalde vlakken echt wel werk uit handen nemen. Zelf vrees ik vooral voor de rollen in marketing etc. Voor mijn gevoel is dat iets wat AI heel goed kan overnemen.
Vind trouwens niet altijd goed wat AI kan en deze week werd maar weer eens door BOOS bevestigd dat ik niet gek ben m.b.t. niet herkenbaar op internet willen staan en oom niet gefilmd willen worden door vloggers of andere legitieme media. De uitzending ging over Deepnudes waarbij vrouwen en zelfs kinderen met AI werden uitgekleed. Ze waren een creep op het spoor die ze geconfronteerd hebben maar er zijn er natuurlijk meer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven