Waar gebruiken jullie AI voor?
zaterdag 30 mei 2026 om 12:23
Ik las net een artikel in De Groene. Die journalist vermoedt dat IT'ers misschien weleens de eerste grote slachtoffers van AI gaan worden. Omdat ze AI hebben leren programmeren. Elke simpele ziel kan inmiddels websites en apps laten bouwen door AI.
En nu ben ik gewoon wel even benieuwd hoe 'dagelijks' AI al is geworden. Waar gebruiken jullie het voor? En vind je het handig, of voel je vooral aversie? Of zie je vooral gevaar?
https://www.groene.nl/artikel/wachten-o ... enbloedbad (betaalmuur)
En nu ben ik gewoon wel even benieuwd hoe 'dagelijks' AI al is geworden. Waar gebruiken jullie het voor? En vind je het handig, of voel je vooral aversie? Of zie je vooral gevaar?
https://www.groene.nl/artikel/wachten-o ... enbloedbad (betaalmuur)
mus* wijzigde dit bericht op 30-05-2026 12:45
0.20% gewijzigd
The impossible only takes a little longer
zaterdag 30 mei 2026 om 12:36
zaterdag 30 mei 2026 om 12:48
Ik voelde me eerst met mijn aversie best een oud wijf. Maar nu begrijp ik dat juist ook veel jongeren er een aversie tegen hebben. Omdat AI ze berooft van hun creativiteit: je kunt met AI bijna alles maken en als je nog iets echt zelf maakt, dan denkt iedereen toch gewoon dat het door AI is gemaakt.
The impossible only takes a little longer
zaterdag 30 mei 2026 om 13:00
Een website er leuk uit laten zien wordt steeds minder interessant, want er komen minder mensen op je site, want ze gebruiken AI om de informatie van de site te halen. Maar dan wordt het dus des te belangrijker dat die AI scrapers de juiste info kunnen vinden op je site. En daar zijn weer mensen voor nodig.
Net zo goed zijn er mensen nodig om die bakken data snel en betrouwbaar te kunnen raadplegen. Er komt ander werk voor in de plaats.
Net zo goed zijn er mensen nodig om die bakken data snel en betrouwbaar te kunnen raadplegen. Er komt ander werk voor in de plaats.
zaterdag 30 mei 2026 om 13:03
zaterdag 30 mei 2026 om 13:18
Als dyslect gebruik ik AI om documenten, brieven, emails op te stellen. Ik zorg zelf voor de inhoud en laat een AI programma er een logisch verhaal van maken.
AI kan ook mijn kermit de kikker brein goed ordenen.
Prive gebruik ik het vooral het maken van een lekker recept met de ingrediënten die ik in huis heb, uitjes plannen, reisplannen
AI kan ook mijn kermit de kikker brein goed ordenen.
Prive gebruik ik het vooral het maken van een lekker recept met de ingrediënten die ik in huis heb, uitjes plannen, reisplannen
zaterdag 30 mei 2026 om 13:23
Ik verkoop een product dat best technisch in elkaar zit. Voor veel klanten lastig te begrijpen. Wij krijgen steeds meer die duidelijk zijn gegenereerd met AI en totaal niet aansluiten bij ons product. Ook als men niet tevreden is gebruiken ze AI om ons te vertellen hoe het wel moet. Kunnen wij weer uitleggen dat dat technisch gezien helemaal niet kan.
Zelf gebruik ik het om dingen op te zoeken. Maar ik check altijd ook bij de betrouwbaarheid van de bron, neem niet klakkeloos over wat AI zegt.
En ja, AI maakt ons dommer.
Zelf gebruik ik het om dingen op te zoeken. Maar ik check altijd ook bij de betrouwbaarheid van de bron, neem niet klakkeloos over wat AI zegt.
En ja, AI maakt ons dommer.
zaterdag 30 mei 2026 om 13:24
Daar sta ik nog niet altijd bij stil, je hebt wel een punt.
zaterdag 30 mei 2026 om 13:26
Vooral voor creatieve dingen. Dan ben ik bezig met een schilderij en kan ik er net niet de vinger op leggen waarom iets niet klopt. Of wil ik een creatieve aanvulling op een schilderij. AI komt dan met handige tips.
Ook heb ik het wel gebruikt voor de verdieping van een emotioneel vraagstuk. Dan vertel ik wat, en door de verdiepingsvragen komen er nieuwe inzichten. Hierop komen er weer nieuwe vragen, enz. Heeft me meermaals echt goed geholpen. Ook omdat ik live niet altijd alles wil bespreken, mensen niet lastig wil vallen of dat ik niet precies weet welke kant mijn gedachten op zullen gaan. Dan voelt het anonieme AI wel veiliger of zo.
Verder voor informatie voor de vakantie.
Ook heb ik het wel gebruikt voor de verdieping van een emotioneel vraagstuk. Dan vertel ik wat, en door de verdiepingsvragen komen er nieuwe inzichten. Hierop komen er weer nieuwe vragen, enz. Heeft me meermaals echt goed geholpen. Ook omdat ik live niet altijd alles wil bespreken, mensen niet lastig wil vallen of dat ik niet precies weet welke kant mijn gedachten op zullen gaan. Dan voelt het anonieme AI wel veiliger of zo.
Verder voor informatie voor de vakantie.
zaterdag 30 mei 2026 om 13:32
Deze keek ik vorig jaar met zoon. Schrok me echt kapot:
https://www.zapp.nl/programmas/de-dikke ... ON_1350398
Desalniettemin gebruiken wij thuis wel AI, maar met een hele duidelijke prompt en uitsluitend als je denkt dat er anders lang googlen tegenover staat.
Ik heb collega’s die bv notulen door AI laten maken, dat vind ik telkens zó duidelijk zichtbaar en afdoen aan de kwaliteit. Dat is echt mijn eer te na, ik schrijf alles zelf.
•
zaterdag 30 mei 2026 om 13:46
Ik gebruik chatGPT inderdaad voor het genereren van code. En het is indrukwekkend wat het kan. Maar er zitten echt nog wel een paar beperkingen aan.
chatGPT weet de context van de vraag niet. En doet dan gewoon aannames, bijvoorbeeld wat het vaakst voorkomt. Maar dat is niet altijd de juiste aanname. Het werkt alleen als je heel goed aangeeft wat de context is en wat je precies wilt. Dus het werk verschuift waarschijnlijk. Van programmeren naar heel goed definiëren wat het resultaat moet worden.
Soms geef ik weleens bestaande code en dan vraag ik om iets specifieks te wijzigen. Dan verandert chatGPT zonder overleg ook andere dingen, omdat ie dat beter vindt. Ongemerkt gaat het functioneel dan helemaal anders werken. Zonder dat ik het weet.
En soms maakt chatGPT echt hele domme fouten. Bijvoorbeeld opeens verkeerd een optelling doen, of een vermenigvuldiging. Echt heel apart.
Mensen kennen het bedrijf, de mensen, wat ze willen, enz. AI niet. Die doen gewoon wat het meest aannemelijk is. Met name die context meegeven aan AI is een uitdaging. Zal uiteindelijk ook wel gaan gebeuren, maar zover zijn we nog niet. En het is de vraag of bedrijven alle controle van mensen naar AI willen verleggen.
Een risico van AI is ook dat je opnieuw 'computer says no' gaat krijgen. Wie gaat accepteren dat een hypotheekaanvraag wordt afgewezen, een medicijn wordt geweigerd, een vergunning niet wordt verleend, een declaratie wordt afgewezen, enz. simpelweg omdat AI vindt dat dat de juiste beslissing is?
chatGPT weet de context van de vraag niet. En doet dan gewoon aannames, bijvoorbeeld wat het vaakst voorkomt. Maar dat is niet altijd de juiste aanname. Het werkt alleen als je heel goed aangeeft wat de context is en wat je precies wilt. Dus het werk verschuift waarschijnlijk. Van programmeren naar heel goed definiëren wat het resultaat moet worden.
Soms geef ik weleens bestaande code en dan vraag ik om iets specifieks te wijzigen. Dan verandert chatGPT zonder overleg ook andere dingen, omdat ie dat beter vindt. Ongemerkt gaat het functioneel dan helemaal anders werken. Zonder dat ik het weet.
En soms maakt chatGPT echt hele domme fouten. Bijvoorbeeld opeens verkeerd een optelling doen, of een vermenigvuldiging. Echt heel apart.
Mensen kennen het bedrijf, de mensen, wat ze willen, enz. AI niet. Die doen gewoon wat het meest aannemelijk is. Met name die context meegeven aan AI is een uitdaging. Zal uiteindelijk ook wel gaan gebeuren, maar zover zijn we nog niet. En het is de vraag of bedrijven alle controle van mensen naar AI willen verleggen.
Een risico van AI is ook dat je opnieuw 'computer says no' gaat krijgen. Wie gaat accepteren dat een hypotheekaanvraag wordt afgewezen, een medicijn wordt geweigerd, een vergunning niet wordt verleend, een declaratie wordt afgewezen, enz. simpelweg omdat AI vindt dat dat de juiste beslissing is?
zaterdag 30 mei 2026 om 13:48
Ik beken. Ik gebruik het, ondanks dat ik weet dat het slecht is voor het milieu. Soms zit me emotioneel iets dwars, soms wil ik iets technisch weten.
Als zoekmachine gebruik ik Ecosia, maar die gebruikt het ook al.
En ja, ik ben het eens met diegene die zegt dat het dommer maakt. Ik ben blij dat ik in een tijd ben opgegroeid waar we zelf moesten leren nadenken.
Ik vrees het moment dat computers boven de mens komt te staan. En ik denk dat dat niet eens heel lang duurt. Ik bedoel dan dat de computer beslist, in plaats dat een mens beslist. Met alle gevolgen van dien.
En ja, ik ben het eens met diegene die zegt dat het dommer maakt. Ik ben blij dat ik in een tijd ben opgegroeid waar we zelf moesten leren nadenken.
Ik vrees het moment dat computers boven de mens komt te staan. En ik denk dat dat niet eens heel lang duurt. Ik bedoel dan dat de computer beslist, in plaats dat een mens beslist. Met alle gevolgen van dien.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 30 mei 2026 om 13:51
Ik gebruik het trouwens ook weleens voor het oplossen van bugs. Wat mij opvalt is dat chatGPT geen analyse doet. Hij kijkt niet wat de oorzaak is. En lost dat dan op. Hij kijkt wat de meest aannemelijke oorzaak is. En gaat dan de code aanpassen. Meer trial and error. Ondertussen eindig je met code waarin van alles is aangepast. Code die onnodig complex geworden is. En niets heeft opgelost.
Het is -op dit moment- een handig hulpmiddel wat veel tijd kan besparen. Maar 'menselijk toezicht' en 'menselijke aansturing' is echt nog wel heel belangrijk.
Het is -op dit moment- een handig hulpmiddel wat veel tijd kan besparen. Maar 'menselijk toezicht' en 'menselijke aansturing' is echt nog wel heel belangrijk.
zaterdag 30 mei 2026 om 13:55
zaterdag 30 mei 2026 om 14:00
Dit is zo’n dooddoener. Je kan beter vegetarisch gaan eten. Dat scheelt veel meer voor het milieu. Drie post op viva kost even veel aan milieubelasting als een vraag aan een AI.CleopatraVII schreef: ↑30-05-2026 13:22Ik gebruik geen AI vanwege de extreme milieubelasting.
En ik ben niet oud.
zaterdag 30 mei 2026 om 14:03
Gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren in de maatschappij heb je voor die laatste groep geeneens AI nodig. Een paar volksmenners is voldoende.Djondo schreef: ↑30-05-2026 13:55Ik vrees vooral dat er een tweedeling gaat komen. Een groep mensen die zelf blijft nadenken en het als hulpmiddel gebruikt. En een groep mensen die zelf niet meer kan/wil nadenken en alles aan AI vraagt. Die laatste groep wordt gevaarlijk, zeker als het mogelijk is om output van AI te beïnvloeden.
zaterdag 30 mei 2026 om 14:08
Of het slechts is voor het milieu kan je niet zomaar concluderen. Dat komt van het idee dat je met 1 goede prompt veel informatie krijgt. Maar het is nog nooit echt goed onderzocht wat het zou kosten als je het helemaal zelf zou uitvogelen. Denk aan veel meer traditionele zoekopdrachten, zelf berekeningen laten draaien op een eigen computer of datacenter, etc.Sierlijk schreef: ↑30-05-2026 13:48Ik beken. Ik gebruik het, ondanks dat ik weet dat het slecht is voor het milieu. Soms zit me emotioneel iets dwars, soms wil ik iets technisch weten.
Het is eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de discussie over data centers: die zijn "fout" want die gebruiken zoveel energie. Maar wat als ieder bedrijf het zelf zou doen? Dan kost het in totaal waarschijnlijk veel meer energie maar is het alleen minder zichtbaar.
zaterdag 30 mei 2026 om 14:12
Zo'n opmerking vind ik een dooddoener. Als je iets doet of laat voor het milieu is er altijd wel iets anders wat nóg beter is, maar dat maakt wat je doet of laat toch niet ineens onzinnig?
Dat betwijfel ik.
zaterdag 30 mei 2026 om 14:15
Ik gebruik het als ik even op weg geholpen moet worden qua inhoud of ideeën voor mijn werk. Dus echt ter inspiratie. Het schrijven an sich doe ik zelf. Of om een beetje achtergrondinformatie ergens over te krijgen, voordelen en nadelen op een rijtje te zetten voor iets, etc. Er gaat niets vanuit AI rechtstreeks mijn stukken in.
En onlangs moest ik voor mijn studie een presentatie maken, dan vraag ik 'm om wat modellen of grafieken vorm te geven voor in de presentatie, maar de inhoud geef ik dan ook zelf. En ik gebruik het ook wel voor ondersteuning bij het leren. Samenvattingen, vragen opstellen over de theorie. Maar ik ben nog niet in de fase van het serieuze leren, dus dit is ter voorbereiding op het serieuze leren. Om me alvast op een simpele manier bekend te maken met de stof.
En onlangs moest ik voor mijn studie een presentatie maken, dan vraag ik 'm om wat modellen of grafieken vorm te geven voor in de presentatie, maar de inhoud geef ik dan ook zelf. En ik gebruik het ook wel voor ondersteuning bij het leren. Samenvattingen, vragen opstellen over de theorie. Maar ik ben nog niet in de fase van het serieuze leren, dus dit is ter voorbereiding op het serieuze leren. Om me alvast op een simpele manier bekend te maken met de stof.
zaterdag 30 mei 2026 om 14:19
Klopt. Alleen bij die volksmenners zoals jij ze noemt hebben mensen gelukkig vaak nog wel een idee dat het subjectieve meningen zijn. Bij AI neigt men toch veel meer naar objectieve waarheid.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in