Welk fototoestel?

08-03-2019 11:21 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de vorige topics hiervoor al een stuk verouderd zijn, een nieuwe.

Ik twijfel over de aanschaf van een fotocamera. Ik wil deze vooral gaan gebruiken om mooie foto's van mijn kind te maken en voor op vakantie. Nu gebruiken ik en man vaak de telefoon, maar ik vind die foto's vaak kwalitatief toch minder. Zonde voor al die mooie herinneringen.

Echter ben ik niet iemand die zich wil gaan verdiepen in ingewikkelde spiegelreflexcamera's met verschillende lenzen.

Wie kan mij een tip geven voor een goede camera die simpel is in gebruik en betere foto's neemt dan de gemiddelde nieuwere smartphone?

Prijs van het toestel: Max 500 euro.
Ik heb een tijdje geleden de Sony Cybershot DSC-RX100 gekocht en ben rustig aan aan het lezen over en experimenteren met dingen als diafragma, sluitertijd, ISO, witbalans enzovoort. Wil ik snel een herinnering vastleggen, dan gebruik ik nog de automatische standen, maar ik begin ook beter te begrijpen hoe het werkt. Toen ik een nieuwe camera zocht, heb ik me laten adviseren door een kennis die er volgens mij wel het een en ander van weet. Die heeft me met mijn wensen (altijd bij me kunnen hebben - dus klein, snel iets kunnen vastleggen - dus als de kat iets grappigs doet, niet eerst een halve minuut moeten wachten tot het apparaat is opgestart, en ook bij weinig licht scherpe foto's kunnen maken) deze aangeraden, vooral vanwege de relatief grote sensor (groter dan in de meeste compactcamera's).

En inderdaad, de snelle kiekjes 's avonds in huis die met mijn cameratelefoon standaard bewogen waren of veel ruis hadden, worden met de nieuwe camera gewoon hartstikke scherp. En op vakantie maakte ik met de camera een foto van een heel donker kapelletje en kon ik op de foto zien wat er in dat kapelletje stond - met het blote oog niet.

Ik vind het leuk om de camera steeds beter te leren kennen en zo ook in 'fotoshoots' steeds mooiere resultaten te bereiken. En daarin kan ik met deze camera volgens mij nog wel een tijdje vooruit.
anoniem_336313 wijzigde dit bericht op 08-03-2019 12:44
Reden: Aanvulling
1.55% gewijzigd
Wie koop er tegenwoordig nog een spiegelreflex? Beneden de 1000 euro? What's the point met alle nieuwe mirrorless camera's? Mijn oude D100 is een kansloze bakbeest vergeleken met mijn mirrrorless.
Cookieholic schreef:
08-03-2019 12:14
Ik hoef geen fotowedstrijden te winnen, dat scheelt. Maar ik merk dat de telefoonfoto's gewoon niet altijd mooi genoeg zijn voor bijvoorbeels een fotoalbum.

Conclusie: compactcamera zou dus prima zijn. Nog grote verschillen tussen merken? Of iets anders waar ik op moet letten?
Wat kwaliteit betreft?
Dan moet je echt een hele oude telefoon hebben.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
08-03-2019 14:09
Wat kwaliteit betreft?
Dan moet je echt een hele oude telefoon hebben.
Haha nee niet eens, huawei van een jaar oud. Opzich is de kwaliteit/aantal pixels nog wel oké. Alleen qua inzoomen, hoek, etc. mist het wel wat.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-03-2019 14:03
Wie koop er tegenwoordig nog een spiegelreflex? Beneden de 1000 euro? What's the point met alle nieuwe mirrorless camera's? Mijn oude D100 is een kansloze bakbeest vergeleken met mijn mirrrorless.
Geen idee, ik heb er niet zoveel verstand van. Maar blijkbaar dus niet nodig.
Cookieholic schreef:
08-03-2019 14:49
Geen idee, ik heb er niet zoveel verstand van. Maar blijkbaar dus niet nodig.
Het is een oprechte vraag! Ik zie het voordeel van die logge spiegelreflex niet meer, zeker niet als je vanaf 0 begint, zonder lenzen en dergelijke. Mirrorless heeft precies dezelfde functionaliteit, behalve dat de zoeker ook digitaal is.

Wat kwaliteit betreft blijft er een wereld van verschil tussen een telefoon en een 'echte' camera. Vooral bij weinig licht. Ook niet gek, je gaat van een speldenknoplens naar een fatsoenlijk stuk glas. Hetzelfde geldt voor de sensor. Dat gezegd hebbende is de camera van mijn iPhone fantastisch en moet ik er niet aan denken om mijn grote camera mee te slepen op vakantie. Daar is de camera van mijn iPhone goed genoeg voor.
ClumsyNinja schreef:
08-03-2019 11:25
Ik heb een maand of 3 geleden wel die spiegelreflex gekocht nadat ik ook jaren dacht dat dat ingewikkeld en gedoe zou zijn.
Het is helemaal geen gedoe! Ik ben er waanzinnig blij mee en kan er zo veel betere foto’s mee maken dan ik met m’n compactcamera kon <3
Kan me je topic nog herinneren. Fijn dat je blij bent met je spiegelreflexcamera! Heb je nog een cursus gevolgd Veel fotografieplezier verder gewenst.
ClumsyNinja schreef:
08-03-2019 12:23
Als je dit topic en mijn eigen topic leest heb ik eigenlijk alles fout gedaan XD :
- ‘instap’ dslr gekocht (Nikon D5600 - was door een cashback €600 in december)
- de kitlens gehouden, want had geen idee van lenzen dus eerst hier maar eens mee spelen en dan kijken waar ik behoefte aan krijg
- geen cursus volgen

Maar toch: echt heel blij met m’n foto’s tot nu toe. Ik kocht m vlak voordat ik op vakantie ging, had toen een financieel meevallertje en geen tijd meer voor een cursus. Heb de handleiding gelezen en gegoogeld en toen maar gewoon gaan uitproberen.

Ik vind dat meeslepen dus ook alles meevallen. Ik heb een kleine cameratas er bij gekocht die er niet typisch uitziet als een cameratas maar een beetje als een gewone schoudertas. Omdat ik alleen de kitlens heb past er naast de camera nog makkelijk m’n portemonnee, telefoon en een flesje water bij en dit is dus m’n tas die ik overdag standaard bij me heb de afgelopen 2 maanden.

Enige nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden: er zijn nu een stuk minder foto’s van mij, omdat iemand die de camera niet kent hem niet zo snel even over neemt om van mij een foto te maken. Omdat ze denken dat het ingewikkeld moeilijk eng is.
Ik lees hier het antwoord al ;) Als je tijd en geld hebt, zeker de moeite waard om alsnog een fotocursus te volgen hoor.
Als je alleen een body met kitlens hebt, valt het slepen inderdaad nog best wel mee. Bij mij gaat er veel apparatuur mee (vaak minstens 4 objectieven waaronder een 150-600 mm lens en vooral die weegt veel), maar heb het er graag voor over.

Dat laatste vind ik een groot voordeel. :rofl:
TO: ik zou eens bij een fotozaak binnen lopen en je daar laten adviseren. Dan kun je de verschillende camera's ook even in de hand houden en testen. Krijg je een veel vollediger beeld dan alleen via internet.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
08-03-2019 16:21
TO: ik zou eens bij een fotozaak binnen lopen en je daar laten adviseren. Dan kun je de verschillende camera's ook even in de hand houden en testen. Krijg je een veel vollediger beeld dan alleen via internet.
Goede tip, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
1 Vraag je af hoeveel camera je mee wil sleuren, Spiegelreflexen en mirrorles camera's zijn ontworpen om zo moeilijk mogelijk in een jaszak te passen. Een compact past wel, maar die heeft weer nadelen door de kleinere sensor.
2 Pak de camera die je al hebt en ga daar experimenteren met de instellingen, Dat kan ook met je telefoon.
3 Lees een boek over de instellingen van een camera.
4 Bekijk foto's. Welke vind je mooi en welke niet ? En probeer te achterhalen met wat voor soort camera ze zijn gemaakt. Of fotografeer ze met je foon, neem ze mee naar de winkel, en zeg dat je een camera wilt waar dat ook mee kan.
5 Marktplaats is geweldig. Je kunt zo goedkoop wat camera's uitproberen, en weer verkopen als ze niet bevallen.
6 Vraag of je de d100 van Kadanz mag hebben :-) Dat Is een goede, zij het oude, camera, Maar je leert er wel de basis mee.

Als de drive er is om foto's te maken dan ontstaat het vanzelf. Als die er niet is: koop gewoon een basic spiegelreflex, kost je 300 tot 400 euro. Mirrorless is nog steeds duurder, en het verschil zie je niet. Een compactcamera is vrijwel altijd een compromis, al kun je er ook mooie foto's mee maken.

Het grootste verschil van een telefoon en een 'grote camera' is dat bij een telefoon door de lens en de grootte van de sensor alles in focus is. Naarmate de sensor groter wordt en je meer telebereik hebt kun je de achtergronden waziger maken.
ekiM schreef:
09-03-2019 09:43


Het grootste verschil van een telefoon en een 'grote camera' is dat bij een telefoon door de lens en de grootte van de sensor alles in focus is. Naarmate de sensor groter wordt en je meer telebereik hebt kun je de achtergronden waziger maken.
Dit laatste klopt niet helemaal. Scherptediepte is afhankelijk van de grootte van je diafragma.
Ook met een telefoon is het mogelijk om een geringere scherptediepte te creëeren omdat ze standaard een diafragma van f/2.8 hebben. Je zult er alleen zelf mee moeten leren omgaan.

De grootte van de sensor heeft niets te maken met het aantal millimeters van het objectief.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-03-2019 09:46
Dit laatste klopt niet helemaal. Scherptediepte is afhankelijk van de grootte van je diafragma.
Ook met een telefoon is het mogelijk om een geringere scherptediepte te creëeren omdat ze standaard een diafragma van f/2.8 hebben. Je zult er alleen zelf mee moeten leren omgaan.

De grootte van de sensor heeft niets te maken met het aantal millimeters van het objectief.
Ik heb het even basic gehouden.
Maar ik wil best een uitvoerige discussie aangaan over allerlei technische termen en uitzonderingen op de regel :-) :-)
Alle reacties Link kopieren
ekiM schreef:
09-03-2019 09:54
Ik heb het even basic gehouden.
Maar ik wil best een uitvoerige discussie aangaan over allerlei technische termen en uitzonderingen op de regel :-) :-)
Haha veel plezier daarmee ;) ik was eigenlijk al afgehaakt, ik wil gewoon makkelijk foto's maken en er vooral niet te veel over na denken. Spiegelreflex lijkt me toch maar enorm gedoe met functies die ik mezelf niet uit zie proberen. Veel te ongeduldig voor.

Ik denk dat ik precies daarom de doelgroep voor zo'n compactcamera ben.
Cookieholic schreef:
09-03-2019 10:59
Haha veel plezier daarmee ;) ik was eigenlijk al afgehaakt, ik wil gewoon makkelijk foto's maken en er vooral niet te veel over na denken. Spiegelreflex lijkt me toch maar enorm gedoe met functies die ik mezelf niet uit zie proberen. Veel te ongeduldig voor.

Ik denk dat ik precies daarom de doelgroep voor zo'n compactcamera ben.

Succes met uitzoeken, laat je even weten wat het is geworden?
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
09-03-2019 10:59


Ik denk dat ik precies daarom de doelgroep voor zo'n compactcamera ben.
Juist niet :-) Het klinkt misschien vreemd, maar het is makkelijker om mooie foto's met een spiegelreflex te maken dan met een compact, juist om de beperkingen van de compact. gewoon de automatische stand gebruiken, dan komt t goed. Al die functies hoef je niet te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij vertellen waarom er zo'n groot prijsverschil zit tussen deze 2 camera's:

https://www.coolblue.nl/product/817500/ ... ilver.html

https://www.coolblue.nl/product/715990/ ... nformation
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee en misschien dat iemand wat suggesties heeft voor mij

Ik wil graag een spiegelreflex en evt extra lens (lenzen)

In het verleden met ex een spiegelreflex gehad maar vaak op automatisch

Nu wil ik mijn foto’s echt naar een beter level krijgen/maken en wil er ook een cursus voor doen

Iemand idee voor goede camera lens en cursus?
pennetje80 schreef:
09-03-2019 14:48
Ik lees even mee en misschien dat iemand wat suggesties heeft voor mij

Ik wil graag een spiegelreflex en evt extra lens (lenzen)

In het verleden met ex een spiegelreflex gehad maar vaak op automatisch

Nu wil ik mijn foto’s echt naar een beter level krijgen/maken en wil er ook een cursus voor doen

Iemand idee voor goede camera lens en cursus?
Ga naar de winkel, kijk wat lekker in de hand ligt en fijn bedient.
Ik vind mijn Canon fantastisch, een ander heeft liever een Nikon.
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 09-03-2019 15:24
0.18% gewijzigd
Moire schreef:
09-03-2019 14:50
Ga naar de winkel, kijk wat lekker in de hand ligt en fijn bediend.
Ik vind mijn Canon fantastisch, een ander heeft liever een Nikon.

Dit.
En ik heb nog een extra grip op mijn camera, omdat ik het fijn vind om gewicht te voelen en mijn (kleine) handen vol te hebben, terwijl een ander weer zo licht en klein mogelijk wil.

En sowieso een strap erbij om schuin te kunnen dragen. 300mm aan je nek is best vervelend ;)
Investeer ook gelijk in 2 goede lenzen. Nog belangrijker dan de nieuwste camera hebben.
Alle reacties Link kopieren
Welke lenzen zijn goed?
pennetje80 schreef:
09-03-2019 22:32
Welke lenzen zijn goed?
Dat ligt weer aan het merk van je camera en valt echt heel goed te googlen op reviews ed.
pennetje80 schreef:
09-03-2019 22:32
Welke lenzen zijn goed?
Tja dat ligt er helemaal aan wat je wil fotograferen toch?
Omdat ik dat ook echt niet wist heb ik juist besloten om eerst maar eens met de kitlens uit te gaan proberen en dan kijken waar ik behoefte aan heb.
pennetje80 schreef:
09-03-2019 22:32
Welke lenzen zijn goed?

Op zo’n algemene vraag valt geen antwoord te geven.
Dat ligt er nl. aan voor welk doel je de lenzen wilt gebruiken (dat bepaalt of je bijvoorbeeld een telelens of bijvoorbeeld een macrolens nodig hebt), op welk soort camera (systeem of spiegelreflex, full frame camera en full frame lens of niet), welk merk camera je hebt (lenzen voor Canon passen niet op camera’s van Sony), wat je budget is, of er beeldstabilisatie in camera of in de objectieven zit etc.
Kortom: ga eens naar de fotozaak. Leg daar je wensen neer en laat je dan eens goed informeren over de verschillende soorten camera’s en objectieven, hun voor- en nadelen en probeer het vooral uit. Een camera die jij niet prettig in de hand vindt liggen, moet je nooit kopen. Je hebt je camera immers best veel in de hand, dus als camera niet prettig in de hand ligt, gebruik je hem minder/niet en je wilt niet bang zijn dat je camera uit je handen valt. Er zit verschil in de menu’s van de verschillende merken camera’s. Dus ook goed om erop te letten hoe makkelijk jij het menu kunt doorlopen, hoe makkelijk je met je handen bij de knoppen van de camera kunt etc.
Puur algemeen kan worden gezegd dat het de moeite is om te investeren in goed glas (dus objectieven/lenzen). Glaswerk gaat nl. langer mee dan body’s en je ziet het kwaliteitsverschil goed. Daarbij valt glas goed door te verkopen als je bijvoorbeeld overstapt op een ander merk camera.
Qua cursus die goed is: ligt eraan welke kennis je al hebt en dus welk soort cursus je nodig hebt. Puur kijkend naar de vragen die je hier stelt, vermoed ik dat je geen/weinig inzicht hebt in de belichtingsdriehoek (samenspel iso, sluitertijd en diafragma) en dan start je het best met een basiscursus fotografie waarbij je dit leert, gezien het essentieel is. Daarnaast: kijk naar waar je woont. Je wilt immers niet het halve land door moeten reizen voor een wekelijkse cursus.
Ik reageer direct even op je cameravraag en cursusvraag, zoals je ziet ;)
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 01:07
19.98% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven