Welk fototoestel?

08-03-2019 11:21 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de vorige topics hiervoor al een stuk verouderd zijn, een nieuwe.

Ik twijfel over de aanschaf van een fotocamera. Ik wil deze vooral gaan gebruiken om mooie foto's van mijn kind te maken en voor op vakantie. Nu gebruiken ik en man vaak de telefoon, maar ik vind die foto's vaak kwalitatief toch minder. Zonde voor al die mooie herinneringen.

Echter ben ik niet iemand die zich wil gaan verdiepen in ingewikkelde spiegelreflexcamera's met verschillende lenzen.

Wie kan mij een tip geven voor een goede camera die simpel is in gebruik en betere foto's neemt dan de gemiddelde nieuwere smartphone?

Prijs van het toestel: Max 500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Jaja007 schreef:
15-03-2019 10:13
Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen met een dure prof camera van Canon/Nikon/Hasselblad en andere goede merken, zitten te klungelen met hun camera's.
Heb dit ook nog nooit meegemaakt. Mensen met zo'n camera komen er liever niet voor uit dat ze hem niet begrijpen dan dat ze aan een ander met zo'n camera hun onzekerheden gaan vertellen.
Stampertje12 schreef:
17-03-2019 19:16
Heb dit ook nog nooit meegemaakt. Mensen met zo'n camera komen er liever niet voor uit dat ze hem niet begrijpen dan dat ze aan een ander met zo'n camera hun onzekerheden gaan vertellen.
Tja; dan zal ik het wel aantrekken of zoiets.... Voor mij nl. echt onbegrijpelijk dat jullie dit niet herkennen. Ik kan je vertellen dat mensen zich totaal niet generen om zoiets te vragen hoor en dat ik dus meer mensen zie met weinig dan met veel verstand van hun (semi-)professionele camera.
Jaja007 schreef:
16-03-2019 10:59
Kan je cursus fotografie geven.
Is heel leuk. Kennisoverdracht in de natuur bijvoorbeeld.
Is ook nog een optie. :rofl:
Moire schreef:
16-03-2019 11:01
Lijkt me nou echt alles behalve enig.
:proud:
pennetje80 schreef:
11-03-2019 18:42
Vandaag een canon Eos 6d mark II in de hand gehad

Iemand ervaring met dit toestel? En plus of min punten
En welke lens evt?

Had nu alleen bij canon gekeken omdat ik daar in het verleden mee gefotografeerd heb.
Maar als ieman voordelen ziet in Nikon zijn die ook welkom

Het is nu bijna een week later; weet niet of je nog in dit topic opduikt.
Heb je inmiddels al een nieuwe camera gekocht? En zo ja, welke is het geworden?
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
16-03-2019 18:46
Gewoon benieuwd, ik kan jouw opmerking niet goed plaatsen.
Ik zie/spreek mensen (ook in mijn familie) met een bekend merk fototoestel.
Ze zijn er bewust mee bezig. Volgen een cursus en/of zitten in een hobbyclub fotografie. Tijdens feestjes (verjaardagen ed) foto tentoonstellingen op groot scherm en/of pad. Niet altijd, ook wel spelletjes of goede gesprekken.

1 van hen was journaliste en maakt ook regelmatig foto's. Ze reisde best vaak voor haar werk. Nu is ze er niet meer.
Ik kan me haar nog herinneren.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Jaja007 schreef:
18-03-2019 10:13
Ik zie/spreek mensen (ook in mijn familie) met een bekend merk fototoestel.
Ze zijn er bewust mee bezig. Volgen een cursus en/of zitten in een hobbyclub fotografie. Tijdens feestjes (verjaardagen ed) foto tentoonstellingen op groot scherm en/of pad. Niet altijd, ook wel spelletjes of goede gesprekken.

1 van hen was journaliste en maakt ook regelmatig foto's. Ze reisde best vaak voor haar werk. Nu is ze er niet meer.
Ik kan me haar nog herinneren.
Thanks, zoiets dacht ik ook al.
Zelf ben ik heel veel bezig met fotografie, maar soms moet ik toch wel even zoeken, vooral als ik hele andere vormen van fotografie ga beoefenen, met hele andere instellingen. Maar de meeste mensen die ik ken die fotograferen zijn ook zulke bewuste fotografen (ik zelf ook)
Alle reacties Link kopieren
Daarom kan ik me niet voorstellen dat mensen geld investeren in een product zonder eerst erin te verdiepen wat het inhoud.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Jaja007 schreef:
18-03-2019 10:13
Ik zie/spreek mensen (ook in mijn familie) met een bekend merk fototoestel.
Ze zijn er bewust mee bezig. Volgen een cursus en/of zitten in een hobbyclub fotografie. Tijdens feestjes (verjaardagen ed) foto tentoonstellingen op groot scherm en/of pad. Niet altijd, ook wel spelletjes of goede gesprekken.

1 van hen was journaliste en maakt ook regelmatig foto's. Ze reisde best vaak voor haar werk. Nu is ze er niet meer.
Ik kan me haar nog herinneren.
Ik heb het over wildvreemde mensen die me aanspreken als ik ergens een dagje aan het fotograferen ben. Dus niet in mijn familie- of kennissenkring. Daar bevinden zich verschillende professionele fotografen onder. Dus ja; die weten natuurlijk wel waar ze mee bezig zijn.
Verlies is altijd moeilijk, maar mooi dat je goede herinneringen aan haar bewaart.
Jaja007 schreef:
18-03-2019 17:13
Daarom kan ik me niet voorstellen dat mensen geld investeren in een product zonder eerst erin te verdiepen wat het inhoud.

Nee; dat komt in mijn hoofd ook niet op. Maar het komt dus echt veel vaker voor dan jullie denken. Voor alle duidelijkheid: vrienden vragen me vaak om als ze een nieuwe camera hebben gekocht of ik ze kan helpen wegwijs te maken met hun nieuwe camera en of we daarvoor een dagje samen kunnen fotograferen. Hetzelfde met collega's die ergens niet uitkomen. Ik help ze er graag bij en hoef er geen cent voor te hebben. Maar dat vind ik toch even iets anders dan wildvreemde mensen die me constant aanspreken.

Maar goed; ben eigenlijk vooral benieuwd of Pennetje 80 al een camera heeft gekocht, welke het geworden is etc.
Tijdschriftenverslindster schreef:
19-03-2019 07:17
Nee; dat komt in mijn hoofd ook niet op. Maar het komt dus echt veel vaker voor dan jullie denken. Voor alle duidelijkheid: vrienden vragen me vaak om als ze een nieuwe camera hebben gekocht of ik ze kan helpen wegwijs te maken met hun nieuwe camera en of we daarvoor een dagje samen kunnen fotograferen. Hetzelfde met collega's die ergens niet uitkomen. Ik help ze er graag bij en hoef er geen cent voor te hebben. Maar dat vind ik toch even iets anders dan wildvreemde mensen die me constant aanspreken.

Maar goed; ben eigenlijk vooral benieuwd of Pennetje 80 al een camera heeft gekocht, welke het geworden is etc.
Hier word ik dus ook heel vaak voor benaderd ja.

Ik zie ook vaak dat mensen een DSLR kopen en zich meteen profileren als professionele fotograaf. Ik ken er een die inmiddels haar eigen bedrijf heeft gestart, zonder enige kennis van fotografie.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen! Ik hoop dat jullie mij ook wat tips kunnen geven bij de aanschaf van mijn eerste camera :)
Ik heb al wat research gedaan en heb besloten om voor een systeemcamera te gaan, en ik ben gevallen voor de Lumix serie, weet alleen nog niet welke het precies gaat worden, maar ik ga het ook pas kopen als ik mijn belastinggeld krijg, dus ik heb nog even ;). Ik ben ook zeker van plan om tegen die tijd bij een fotozaak binnen te lopen én ik heb al een basiscursus fotografie op het oog om dan te gaan volgen.
Wat ik er mee wil doen: Tijdens dagjes uit en vakanties leuke foto's kunnen maken. Tijdens wandelingen/fietstochten wat leuke natuurfoto's kunnen maken. Ik hoef dus niet het beste van het beste, maar wil wel een degelijke camera. Hoop rond de 450 euro te kunnen blijven ermee.

mijn vragen:
is een electronische zoeker een toegevoegde waarde volgens jullie?

Ik heb eens van een vriendin haar Canon spiegelreflex gebruikt, en had ontzettend veel moeite om de foto's te kunnen openen op mijn laptop... Moest via allerlei convert sites werken en was erg frustrerend vond ik. Weten jullie waar dit aan ligt, en of dat normaal is bij camera's? Is dat een canon dingetje of ga ik dat hebben bij alle merken camera's? Dat gedoe zou me er namelijk wel van weerhouden om de foto's te bekijken en gebruiken en dat is toch zonde.

16 megapixel lijkt me voor mij voldoende, of kan ik toch beter voor wat meer gaan?
Polarvide schreef:
20-03-2019 10:18
Hoi allen! Ik hoop dat jullie mij ook wat tips kunnen geven bij de aanschaf van mijn eerste camera :)
Ik heb al wat research gedaan en heb besloten om voor een systeemcamera te gaan, en ik ben gevallen voor de Lumix serie, weet alleen nog niet welke het precies gaat worden, maar ik ga het ook pas kopen als ik mijn belastinggeld krijg, dus ik heb nog even ;). Ik ben ook zeker van plan om tegen die tijd bij een fotozaak binnen te lopen én ik heb al een basiscursus fotografie op het oog om dan te gaan volgen.
Wat ik er mee wil doen: Tijdens dagjes uit en vakanties leuke foto's kunnen maken. Tijdens wandelingen/fietstochten wat leuke natuurfoto's kunnen maken. Ik hoef dus niet het beste van het beste, maar wil wel een degelijke camera. Hoop rond de 450 euro te kunnen blijven ermee.

mijn vragen:
is een electronische zoeker een toegevoegde waarde volgens jullie?

Ik heb eens van een vriendin haar Canon spiegelreflex gebruikt, en had ontzettend veel moeite om de foto's te kunnen openen op mijn laptop... Moest via allerlei convert sites werken en was erg frustrerend vond ik. Weten jullie waar dit aan ligt, en of dat normaal is bij camera's? Is dat een canon dingetje of ga ik dat hebben bij alle merken camera's? Dat gedoe zou me er namelijk wel van weerhouden om de foto's te bekijken en gebruiken en dat is toch zonde.

16 megapixel lijkt me voor mij voldoende, of kan ik toch beter voor wat meer gaan?
Met de DSLR van je vriendin heb je waarschijnlijk in RAW gefotografeerd, bedoelt om na te bewerken dus.

Een systeemcamera is goed, maar in potentie best prijzig, zeker als je behoefte gaat hebben aan verschillende objectieven.

Fotograferen doe je meestal door de zoeker, een elektronische zoeker is minder dan een optische zoeker, maar zeker wel een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
19-03-2019 07:12
Ik heb het over wildvreemde mensen die me aanspreken als ik ergens een dagje aan het fotograferen ben. Dus niet in mijn familie- of kennissenkring. Daar bevinden zich verschillende professionele fotografen onder. Dus ja; die weten natuurlijk wel waar ze mee bezig zijn.
Verlies is altijd moeilijk, maar mooi dat je goede herinneringen aan haar bewaart.
Thanks.

Mensen zien dat jij er verstand van heb en dan is advies/instructie toch mooi meegenomen ;) .
Toch nog een (hobby) club fotografie oprichten? ;)
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-03-2019 10:26
[...]
Een systeemcamera is goed, maar in potentie best prijzig, zeker als je behoefte gaat hebben aan verschillende objectieven.
Klopt. Ik denk aan €300 voor een tweedehands (met lens) of zo'n 500-550 voor een nieuwe met lens.
Lenzen erbij kopen doe je ook niet volgende maand; de standaard lens die erbij zit dekt het grootste deel van het gebruik af. Dus lekker gebruiken en als je tegen grenzen aanloopt denk je eens aan extra lenzen.
Fotograferen doe je meestal door de zoeker, een elektronische zoeker is minder dan een optische zoeker, maar zeker wel een aanrader.
Dat is echt subjectief.
Er zijn pro-fotografen die vasthouden een optische zoeker omdat ze het licht goed kunnen zien; en er zijn pro's die juist blij zijn met een electronische zoeker omdat ze kunnen zien hoe de foto gaat worden vóórdat ze afdrukken (qua kleur, belichting, onder/overbelichting), en er veel extra informatie in getoond kan worden.

Een pro die ik laatst sprak zit 40 jaar in het vak, die gaat voorlopig geen electronische zoeker gebruiken. Maar voor elke instapper die het niet gewend is, zou ik juist een electronische aanraden.

Je kunt niet zomaar stellen 'de ene is beter' - dat hangt er vanaf waar je het op beoordeelt.
Iemand met 20-40 jaar ervaring met optische zoekers moet zich toch inleven in iemand die net begint, en niet zeggen 'ik kan zelf niet aan het nieuwe wennen dus is oude beter voor iedereen en altijd overal in de hele wereld'.

Over drie jaar hebben alle nieuwe camera's electronische zoekers, wen er maar vast aan...
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de tips!
Ik wil ook juist voor een systeemcamera kiezen omdat ik nog niet goed weet hoe leuk ik fotografie ga vinden, en voordeel van systeemcamera tegenover een goede compactcamera is dat ik met een systeemcamera in de toekomst nog kan "groeien" door lenzen e.d. erbij te halen. Maar de eerste tijd zal ik het zeker prima afkunnen met de kitlens. Ben bang dat als ik nu investeer in een goede compact camera, en dan ontdek dat ik toch veel ga fotograferen, ik spijt krijg dat ik niet lenzen kan wisselen.
En ik kreeg de indruk dat een (instapmodel) systeem camera an sich niet eens zo heel veel duurder is dan een compactcamera..
Op mijn camera zit geen zoeker. Ik gebruik het schermpje. De camera met elektronische zoeker die ik op het oog had was duurder en groter. Die ik nu heb leek me een goed begin.
De elektronische zoeker vond ik wel prettiger dan de optische toen ik aan het uitproberen was. Maar ik ben een beginner.
Alle reacties Link kopieren
Polarvide schreef:
21-03-2019 19:43
Thanks voor de tips!
Ik wil ook juist voor een systeemcamera kiezen omdat ik nog niet goed weet hoe leuk ik fotografie ga vinden, en voordeel van systeemcamera tegenover een goede compactcamera is dat ik met een systeemcamera in de toekomst nog kan "groeien" door lenzen e.d. erbij te halen. Maar de eerste tijd zal ik het zeker prima afkunnen met de kitlens. Ben bang dat als ik nu investeer in een goede compact camera, en dan ontdek dat ik toch veel ga fotograferen, ik spijt krijg dat ik niet lenzen kan wisselen.
En ik kreeg de indruk dat een (instapmodel) systeem camera an sich niet eens zo heel veel duurder is dan een compactcamera..

Ik zag toevallig net een interessante review.
Hier wordt een instap-systeemcamera vergeleken met een compact-camera, en de reviewer laat ook nog even zien wat je kunt verwachten als je er een andere dan de kitlens op zet.
https://www.cameralabs.com/panasonic-lu ... 50-review/
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen, ik ben inmiddels zover dat ik écht een camera ga kopen. Ik ben net langs een camerawinkel geweest voor advies, en ik weet niet wat wijsheid is..
Ik ben een beginnende "fotograaf'', ik denk dat ik het heel erg leuk ga vinden, en ga sowieso cursussen fotografie volgen.
De keuze is gevallen op een systeemcamera, dat staat vast.
In de winkel twijfelde ik tussen de
Panasonic Lumix DMC-GX80 & Olympus EM10 Mark III.. er zit zo'n tweehonderd euro prijsverschil tussen deze twee, en volgens de medwerker zit er niet enorm veel verschil tussen de prestaties van deze twee, vooral niet voor mij als beginner.
Makkelijke keuze zou je zeggen, ga voor de goedkope panasonic..
Máár..... Er is nu een actie bij de olympus camera dat je daar een lens bij krijgt twv ruim 300 euro, de 45mm 1.8 portretlens.

Nu weet ik dus niet of ik voor de panasonic ga, of voor de duurdere olympus mét gratis lens. Wat de adviseur mij liet zien wat je met die lens kan doen zag er wel erg mooi uit, lijkt me zeker een goede toevoeging.. Heeft hier iemand zo'n lens, en gebruik je die vaak?

PS. ik wou eerst voor de Olympus EM10 mark II gaan, maar de adviseur raadde mij aan om dan ofwel de panasonic ofwel de mark III te nemen, omdat de mark II al wat verouderd is. Iemand ervaringen met de mark II??
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Olympus OMD E-M5, dat is wel een stap hoger dan de E-M10. Daarbij heb ik ook de 45mm 1.8 portretlens. Een goede lens waarmee je zeker mooie scherptediepte kan creeeren voor portretten. De lens gebruik ik verder niet veel omdat ik vaak meer aan de groothoekkant zit. Maar als je deze erbij kan krijgen zou ik zeker voor de Olympus gaan.

Een camera is niet alleen bepaalde specificaties maar ook gebruiksgemak. Kan je makkelijk direct bij alle knoppen voor instellingen of moet je heel moeilijk in een menu lopen prutsen.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, ik heb ze ook beiden in handen gehad en uitgeprobeerd. Ik vond ze allebei fijn, de olympus wel ietsje lekkerder in de hand, en fijner met de zoeker. Maar dat vond ik geen 200 extra waard ten opzichte van de panasonic die ook fijn in gebruik was. Maar nu is dat met de lens erbij toch weer een ander verhaal
Alle reacties Link kopieren
Mag ik hier ook advies vragen? Ik zoek een goede compact camera, in het verleden heb ik de 1e generatie Lumix gehad waar ik tevreden over was. Mijn laatste camera is een Nikon J1, mooie foto,s. Maar ik merkte dat ik hem toch nog te groot vond en vaak overging op mijn telefoon. Nu zoek ik dus iets kleiners en neig naar de Lumix TZ90. Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor vakantie (natuur en steden vakanties). Heeft iemand dit toestel en ervaring mee? ik kan hem in de winkel nergens meer vinden alleen online.
Alle reacties Link kopieren
Polarvide schreef:
31-05-2019 12:01
Hoi allen, ik ben inmiddels zover dat ik écht een camera ga kopen. Ik ben net langs een camerawinkel geweest voor advies, en ik weet niet wat wijsheid is..
Leuk !!

In de winkel twijfelde ik tussen de
Panasonic Lumix DMC-GX80 & Olympus EM10 Mark III.. er zit zo'n tweehonderd euro prijsverschil tussen deze twee, en volgens de medwerker zit er niet enorm veel verschil tussen de prestaties van deze twee, vooral niet voor mij als beginner.
Makkelijke keuze zou je zeggen, ga voor de goedkope panasonic..
Máár..... Er is nu een actie bij de olympus camera dat je daar een lens bij krijgt twv ruim 300 euro, de 45mm 1.8 portretlens.
Klopt. Verschil in prestaties hangt véél meer af van de lens en van de fotograaf, dan van het verschil tussen die twee toestellen.

Krijg je bij Olympus samen met die gratis lens ook nog de gewone zoomlens? Dan is het wel een erg leuke deal. Die 45mm staat hoog aangeschreven vanwege zijn kwaliteit.

Ik heb zelf die Olympus Mark-II. De 45mm lens staat op mijn verlanglijstje en ik betrap mijzelf er op dat ik af en toe op marktplaats naar een 2ehands GX80 kijk.
Allemaal hartstikke leuke camera's.

PS. ik wou eerst voor de Olympus EM10 mark II gaan, maar de adviseur raadde mij aan om dan ofwel de panasonic ofwel de mark III te nemen, omdat de mark II al wat verouderd is. Iemand ervaringen met de mark II??
Ik heb de Mark-II. Als die vandaag kapot zou gaan, zou ik exact dezelfde terugkopen. De Mark-III is hartstikke goed en heeft best wat mogelijkheden die ik best zou willen hebben. Maar bij de Mark-II kun je veel van de knoppen een eigen functie geven; de Mark-III kan dat beperkter. Ik zou dat missen, dus ik zou de Mark-II terugkopen.

Ik wil maar zeggen: de een is qua model iets ouder maar niet minder.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels teruggegaan naar de winkel, en heb de olympus mark III gehaald :)
Heb er al een klein beetje mee zitten prutsen en ben er erg blij mee tot nu toe.

Ik heb in de winkel ook een uitleg gehad van alle knoppen en functies, en in het najaar wordt daar een cursus gegeven voor systeemcamera's, dus daar ga ik me ook op inschrijven.
Ik heb er dus de 45 mm lens gratis bij gekregen, en de standaard lens 14-42 mm zit er ook bij :)
Ik had gewoon een beter gevoel bij de olympus, nergens op gebaseerd echt puur gevoel. En ik vond dat ik best een keer een klein bergje geld aan mezelf uit mocht geven.

Bij de mark III kan je de twee draaischijven bovenin ook een eigen functie geven, maar daar ga ik me voorlopig nog niet aan wagen, eerst maar eens de camera onder de knie krijgen.

Nu maar hopen dat ik een beetje leuke foto's kan maken.. want inderdaad, ook al heb je een camera van 7000 euro, dan nog kan een slechte fotograaf er niks leuks mee maken.

In ieder geval bedankt voor alle input hier!
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
31-05-2019 15:53
Mag ik hier ook advies vragen?
Je kunt ook je eigen topic openen. Maar ok!
Ik zoek een goede compact camera, in het verleden heb ik de 1e generatie Lumix gehad waar ik tevreden over was. Mijn laatste camera is een Nikon J1, mooie foto,s. Maar ik merkte dat ik hem toch nog te groot vond en vaak overging op mijn telefoon. Nu zoek ik dus iets kleiners en neig naar de Lumix TZ90. Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor vakantie (natuur en steden vakanties). Heeft iemand dit toestel en ervaring mee?
Ik twijfel. Telefoons maken tegenwoordig erg mooie foto's. In feite hebben ze de compactcamera's ingehaald.
Wat ik wil zeggen: Als je echt verschil wilt zien met je telefoon, kom je er eigenlijk niet met een compactcamera. De kans is gewoon groot dat je niet of nauwelijks ziet dat de foto's beter zijn, en dan is elke camera te groot - en laat je hem thuis.

Ik zou je hetzelfde aanraden als de poster hierboven. Een Olympus OM-D EM-10, panasonic GX80 of GX800, of misschien een Olympus PL8.
Dat zijn de kleinste camera's die verwisselbare lenzen hebben. De lens en de sensor zijn véél groter dan van welke telefoon dan ook. Dat maakt ze beter bij weinig licht, en je kunt met scherptediepte gaan werken - dat is dat de achtergrond onscherp wordt, waardoor je onderwerp los komt. Dat vinden veel mensen erg mooi.

Dit type camera's is klein, handzaam en ziet er onschuldig uit. Dit zijn camera's die je in je dag-tas stopt, geen camera's die een eigen tas vereisen. Ook straal je niet uit "Hallo Mensen! Hier komt De Fotograaf". Ze kunnen wel verbluffend mooie foto's maken; het duurt echt jaren voordat je zelf te goed bent voor deze camera's.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven