Welke camera?

06-12-2018 15:14 28 berichten
Ik ga binnenkort een paar maanden op reis en ik wil graag een wat betere camera hebben, ik heb nu alleen een hele simpele die ongeveer net zulke goede foto’s maakt als m’n telefoon en dat is soms net wat beperkend. Ik zou graag net iets mooiere foto’s maken.
Ik weet niets van fotografie maar zou het wel leuk vinden om dit te leren.

Ik heb het liefst een camera met WiFi zodat ik onderweg makkelijk foto’s kan delen. Ik wil maximaal zo’n €400 uitgeven. Wie kan me adviseren wat ik wel of juist niet moet kopen?
Alle reacties Link kopieren
Volg! (Sorry to)
Alle reacties Link kopieren
Als je een nieuwe camera koopt en vervolgens alleen foto's maakt op de automatische stand is het zonde van je geld. Dan betaal je 400 euro alleen voor wat extra zoom. Verdiep je op z'n minst in iso, sluitertijd en diafragma om meer uit je geld te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net de Olympus Mark II gekocht. Is een systeemcamera met aardig wat opties maar ook weer niet te veel. Heb er meteen een cursus bij gevolgd via de plaatselijke camerazaak (om te voorkomen wat Crovax zegt) en tot nu toe bevalt hij goed.

Hij is wel iets duurder dan jouw budget. Volgens mij heb ik 499€ betaald. Veel goedkopere systeemcamera's heb ik ook niet gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf overigens een FZ1000. Bewust niet gekozen voor een spiegelreflex ivm gewicht.
Wat is een systeemcamera? Ik ben dus best bereid om me er wat in te verdiepen en niet alles op automatisch te fotograferen. Lijkt me leuk. Maar ik wil niet meteen een hele tas met lenzen er bij moeten kopen, me een breuk sjouwen of een vermogen uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Samsung Galaxy en Iphone Plus schijnen de beste camera's te hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Sony cybershot!
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je momenteel dan, hoe gebruik je die, en waarom voldoet die niet?

Ik vermoed dat je een compact-camera hebt, met een zoomlens die vast op de camera zit.
Met een systeemcamera kun je lenzen verwisselen, en als je er net mee begint denk je dat je dat nooit gaat gebruiken - totdat je er achter komt wat je met andere lenzen kunt doen.

Een systeemcamera is een tikje groter dan een compact, maar nog steeds kleiner dan die grote zwarte zware machines die er zo professioneel uitzien (en zoveel aandacht trekken).

Die Olympus die hierboven werd aangeraden is een zéér uitgebreide camera waar je ontzettend veel mee kunt. Nadeel is wel dat als er geen mooie foto's uitkomen, je de schuld niet meer aan de camera kunt geven...
Er staat er toevallig een op marktplaats, 350 euro. Leuke prijs, en inclusief een zoomlens. De lens steekt 1cm uit als de camera uitgeschakeld is, dus je kunt hem makkelijk overal kwijt.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bridgecamera. Ik gebruik de camera vooral op reis en tijdens meerdaagse trektochten met bepakking. Dan is een bridgecamera ideaal omdat je geen lenzen hoeft te wisselen en het gewicht laag blijft.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een paar maanden op reis zou gaan zou ik de Olympus TG5 kopen. Zit wel een paar tientjes boven je budget. Is bestand tegen schok, vuil en water (Tough-serie), je kunt er zelfs onder water mee fotograferen. Ervaring heb ik er helaas nog niet mee.
https://www.youtube.com/watch?v=RjyNbBV2-W0
https://www.olympus.nl/site/nl/c/camera ... index.html
nounou
Bedankt voor alle tips al! Ik heb nu inderdaad een compactcamera, en een van een paar jaar oud. Ik zie gewoon hele grote verschillen tussen foto's die die camera neemt en foto's die mensen nemen met wie ik reis die betere camera's hebben. Wat ik bijvoorbeeld zou willen is dat je echt ergens goed scherp op kan stellen (met onscherpe achtergrond).
En ik wil dus graag iets met wifi (of bluetooth) zodat ik de foto's kan delen. Omdat dat met mijn huidige camera niet kan maak ik nu vaak foto's met mijn telefoon (iphone se).

Bedankt ook voor de marktplaats tip, hoewel ik het wel lastig vind om iets waarvan ik niets af weet tweedehands te kopen..
ClumsyNinja schreef:
07-12-2018 07:26
Bedankt voor alle tips al! Ik heb nu inderdaad een compactcamera, en een van een paar jaar oud. Ik zie gewoon hele grote verschillen tussen foto's die die camera neemt en foto's die mensen nemen met wie ik reis die betere camera's hebben. Wat ik bijvoorbeeld zou willen is dat je echt ergens goed scherp op kan stellen (met onscherpe achtergrond).
En ik wil dus graag iets met wifi (of bluetooth) zodat ik de foto's kan delen. Omdat dat met mijn huidige camera niet kan maak ik nu vaak foto's met mijn telefoon (iphone se).

Bedankt ook voor de marktplaats tip, hoewel ik het wel lastig vind om iets waarvan ik niets af weet tweedehands te kopen..
Foto's die een ander maken, zeggen niet zoveel. Als ik met mensen op vakantie ga, die dezelfde spiegelreflexcamera hebben, zie ik nog steeds verschil tussen de foto's. Waarom? De fotograaf bepaalt voor een groot gedeelte de foto (denk aan compositie, belichting e.d.). Daarnaast weet een aardig deel van de mensen met spiegelreflexcamera's totaal niet hoe ze ermee om moeten gaan en doen dus maar wat of fotograferen alles op de automatische stand. Kortom: als je goed wilt leren fotograferen, volg je vooral een fotocursus. Daar heb je profijt van, met welke camera je ooit in de toekomst ook nog gaat kopen.
Verder zou ik je aanraden om eens naar een goede fotozaak te gaan en je daar uitleg te laten geven over de verschillende soorten camera's, de voor- en nadelen, jouw wensen, je budget, een camera in de hand houden qua gewicht, formaat, hoe de camera verder in de hand ligt e.d. Op basis van al die info, ga je dan eens rustig bedenken welke camera het best bij je wensen past.
Ik stuur je verder nog even een pb over dat scherp stellen en wazige achtergrond. Anders wordt het hier zo'n enorm verhaal voor iedereen om te lezen. ;)
PB is verzonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb momenteel de canon powershot g7 x mark II op het oog. Iets boven je budget, maar ik weet niet wanneer je 'm nodig hebt? Hij i s nu 489 nieuw.
Ik wacht namelijk de BTW-vrije dagen van Mediamarkt in januari even af, dan is hij hopelijk rond de 400.

Heb momenteel een Canon EOS m10. maakt echt prachtige foto's, maar wel iets groter formaat camera en ik mis soms wat zoom. Daarom ga ik switchen.
Takkie1 schreef:
07-12-2018 09:07
Ik heb momenteel de canon powershot g7 x mark II op het oog. Iets boven je budget, maar ik weet niet wanneer je 'm nodig hebt? Hij i s nu 489 nieuw.
Ik wacht namelijk de BTW-vrije dagen van Mediamarkt in januari even af, dan is hij hopelijk rond de 400.

Heb momenteel een Canon EOS m10. maakt echt prachtige foto's, maar wel iets groter formaat camera en ik mis soms wat zoom. Daarom ga ik switchen.
Je weet dat de MediaMarkt vlak voor die tijd de prijzen verhoogt, zodat ze een nepkorting aan kunnen bieden?
Alle reacties Link kopieren
Dat verschilt heel erg per product, ik heb er regelmatig toch goede kortingen kunnen krijgen. Gewoon zelf de prijzen in de gaten houden.
Takkie1 schreef:
07-12-2018 09:41
Dat verschilt heel erg per product, ik heb er regelmatig toch goede kortingen kunnen krijgen. Gewoon zelf de prijzen in de gaten houden.
Dat is altijd goed om te doen.
Al minstens twee jaar staat niet meer in de voorwaarden van de MediaMarkt dat ze hun prijzen niet verhogen voor de BTW-vrije actie. Dat hebben ze niet voor niets gedaan. Ze zijn nl. al eerder door ACM op de vingers getikt vanwege hun gedrag (prijzen voor de actie verhogen, terwijl hun voorwaarden stond dat ze dat niet zouden doen). Dus dat ze de voorwaarde (geen prijsverhoging doorvoeren voor de actie) hebben geschrapt, zou mensen al genoeg moeten zeggen. Jij hebt kennelijk genoeg zicht op de prijzen; maar veel consumenten trappen er met open ogen in. Daarom waarschuw ik maar even.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
07-12-2018 07:26
Wat ik bijvoorbeeld zou willen is dat je echt ergens goed scherp op kan stellen (met onscherpe achtergrond).
Dat heet scherptediepte.
Er zijn twee eigenschappen van een camera die dat effect mogelijk maken. De eerste is een grote(re) sensor. Je telefoon en compact camera hebben een kleine sensor, daarmee is dit moeilijker.
Je kunt hier mee gaan spelen met sensors vanaf 1 inch ; ook MicroFourThirds (Panasonic en Olympus), en APS-C maken dit mogelijk. Hoe groter de sensor, hoe makkelijker dit effect te bereiken.

Het tweede is een grote lensopening. Kijk op je compact. Daar staat iets als 3.5 of 5.6. Hoe kleiner dat getal, hoe makkelijker je weer die scheiding tussen onderwerp en achtergrond (scherptediepte) kunt krijgen.
Bij een camera met verwisselbare lenzen kun je lenzen kopen die hier 2.8 of zelfs 1.8 hebben staan (hoe lager het getal, hoe duurder de lens vaak wordt). Daarmee wordt het effect nog sterker.

Als je dit belangrijk vindt, zou je eigenlijk niet meer voor een compactcamera moeten gaan.
Een bridgecamera zou kunnen. Die hebben vaak al een grotere sensor , maar wel lens die je niet kunt verwisselen.
Eigenlijk zou ik je aanraden om naar een camera met verwisselbare lenzen te gaan. De sensor is dan altijd al wat groter en je kunt vroeger of later kiezen voor verschillende lenzen die deze scherptediepte makkelijker maken.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
07-12-2018 08:13
Foto's die een ander maken, zeggen niet zoveel. Als ik met mensen op vakantie ga, die dezelfde spiegelreflexcamera hebben, zie ik nog steeds verschil tussen de foto's. Waarom? De fotograaf bepaalt voor een groot gedeelte de foto (denk aan compositie, belichting e.d.). Daarnaast weet een aardig deel van de mensen met spiegelreflexcamera's totaal niet hoe ze ermee om moeten gaan en doen dus maar wat of fotograferen alles op de automatische stand. Kortom: als je goed wilt leren fotograferen, volg je vooral een fotocursus. Daar heb je profijt van, met welke camera je ooit in de toekomst ook nog gaat kopen.
Verder zou ik je aanraden om eens naar een goede fotozaak te gaan en je daar uitleg te laten geven over de verschillende soorten camera's, de voor- en nadelen, jouw wensen, je budget, een camera in de hand houden qua gewicht, formaat, hoe de camera verder in de hand ligt e.d. Op basis van al die info, ga je dan eens rustig bedenken welke camera het best bij je wensen past.
Ik stuur je verder nog even een pb over dat scherp stellen en wazige achtergrond. Anders wordt het hier zo'n enorm verhaal voor iedereen om te lezen. ;)
Zou je die pb ook naar mij willen sturen? Alvast bedankt 😃
kevers schreef:
08-12-2018 01:22
Zou je die pb ook naar mij willen sturen? Alvast bedankt 😃
Natuurlijk; ik ga je de pb direct doorsturen.
Nog even een update! Ik ben helemaal het internet in gedoken om over camera's te leren en heb ook tips van vrienden gehad. Ik denk dat ik het stiekem toch wel heel leuk ga vinden om juist echt te leren fotograferen in plaats van alleen maar mikken en klikken.
Dus hoewel ik eerst dacht dat ik echt geen al te ingewikkelde camera zou willen met verwisselbare lenzen enzo, is dat nu toch juist wat ik heb gekocht... Uiteindelijk vond ik het prijsverschil te klein om daar niet voor te gaan.
Nikon heeft een cashback actie en ik heb de D5600 besteld met de kitlens voor 630 euro. Ben heel benieuwd!
ClumsyNinja schreef:
23-12-2018 23:59
Nog even een update! Ik ben helemaal het internet in gedoken om over camera's te leren en heb ook tips van vrienden gehad. Ik denk dat ik het stiekem toch wel heel leuk ga vinden om juist echt te leren fotograferen in plaats van alleen maar mikken en klikken.
Dus hoewel ik eerst dacht dat ik echt geen al te ingewikkelde camera zou willen met verwisselbare lenzen enzo, is dat nu toch juist wat ik heb gekocht... Uiteindelijk vond ik het prijsverschil te klein om daar niet voor te gaan.
Nikon heeft een cashback actie en ik heb de D5600 besteld met de kitlens voor 630 euro. Ben heel benieuwd!
Leuk dat je nog even een update plaatst. Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe camera! Ga je nog een fotocursus volgen? Dat is wel aan te raden hoor!
Gezien er ook andere mensen meelezen, reageer ik nog even op je opmerking dat je het prijsverschil te klein vond om niet voor een spiegelreflexcamera te gaan. Het is belangrijker om te kijken naar je wensen t.a.v. de camera en je fotografievaardigheden (of bereidheid dit te leren) dan naar de prijsverschillen tussen de verschillende soorten camera's. Je blind staren op het prijsverschil is niet zo handig. Als je bijvoorbeeld alleen vanwege het prijsverschil een spiegelreflexcamera koopt en vervolgens in de praktijk concludeert dat je de camera te zwaar vindt en deze daarom niet gebruikt, is een spiegelreflexcamera slechts weggegooid geld en had je je geld beter aan een lichter type camera (zoals bijvoorbeeld systeemcamera uit kunnen geven) kunnen uitgeven.
Heb je mijn pb over die scherptediepte trouwens ontvangen? Anders stuur ik hem nogmaals *blijft irritant dat het hier altijd maar een gok is of de pb's overkomen*.
Nee ik heb geen pb gekregen, volgens mij werkt dat hier niet goed. Als t ok ik met jouw privacy mag je dat bericht ook gewoon hier neerzetten? Ik geloof dat er geïnteresseerde meelezers zijn.

Ik kwam er door gesprekken met mensen dus ook achter dat ik er eigenlijk best veel zin in heb om te leren fotograferen met een spiegelreflex. Ik dacht alleen altijd dat t te moeilijk zou zijn. Maar nu ga ik er gewoon mee starten!
Ik vond een schat aan info op reddit en er is ook een ‘voor dummies’ boek. Cursus is even niet handig omdat ik momenteel niet de hele tijd op dezelfde plek ben.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig dat ik dit topic tegen kom...

Ik heb zelf een kleine lumix Panasonic compact camera en zoek eigenlijk bijna hetzelfde idee maar dan waar een WiFi stand op zit en foto’s makkelijk te uploaden zijn op iPad/iPhone/Google etc Mijn “oudje” maakt nog steeds mooie foto’s (ik heb er bijzondere plaatjes mee geschoten) maar zou wel wat moderner willen gaan. Ik maak vooral foto’s in de natuur en wat zwaarder weersomstandigheden. Iemand ideeen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven