Welke onderwatercamera? Ervaringen gezocht!

17-11-2017 23:02 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn gek op snorkelen en doen dat in onze vakanties dan ook regelmatig. Ik zou graag de onderwaterwereld op de foto zetten.

Wie heeft ervaring met een onderwatercamera en heeft tips, do's of don'ts?

Hebben de betaalbare onderwatercamera's (< € 200) zin, of kan je het dan beter laten? (mijn foto's hoeven niet op National Geographic, maar als er nauwelijks diepte en kleur in zit dan hoeft het ook niet zeg maar...)

Ik heb wat research gedaan en weet dat ik moet letten op de aanwezigheid van beeldstabilisatie en diafragma (zo laag mogelijk). Ook de tijd tussen knopje indrukken en de daadwerkelijke foto vind ik belangrijk (anders is die mooie vis vast al weer weg....).

We duiken niet, dus waterdicht tot een meter of 2/3 is voldoende.
Voor de canon heb je een onderwaterbehuizing. Dan kan je zowel je camera gewoon gebruiken als onderwater.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat klopt, voor de meeste camera's kun je ook een waterdichte behuizing kopen. Ik heb echter geen gewone camera, dus als ik die ook nog moet kopen én een dure behuizing dan ben ik gelijk blut. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik had gewoon een waterdichte hoes om mijn iphone gekocht. Waren prima fotos.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een Panasonic Lumix DMC (nogwat) met onderwaterhuis. Niet voor snorkelen, maar voor duiken. Heel fijn, want goede camera (bovenwater, maar ook voor onderwaterfoto's en met name video's) en onderwaterhuis neem je alleen mee als je echt gaat duiken of snorkelen. Voor onderwater is een extra flits wel fijn voor de kleur.

Maar als ik jouw post lees is dat misschien iets te prijzig (onderwaterhuis was ongeveer net zo duur als camera en kwam samen op ongeveer 500 euro). Aan de andere kant betaal je dan ongeveer net zoveel voor het onderwaterhuis als voor een aparte onderwatercamera, dus tja..

Tip: als je een camera met onderwaterhuis koopt: zorg dat je hem niet in de volle zon legt want dan komt er condens en dat vinden camera's niet zo leuk. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een GoPro, die kan tegen een stootje. Geen idee of hij aan je kwaliteitseisen kan voldoen.

Ik vind de beeldkwaliteit prima onder water, maar wij hebben hem voornamelijk in het zwembad gebruikt en dan heb je redelijk wat licht.
Nadeel is dat er geen schermpje op zit en dat je dus niet weet of alles goed in beeld is. Voordeel is dat ze heel klein en robuust zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
18-11-2017 00:19
Ik had gewoon een waterdichte hoes om mijn iphone gekocht. Waren prima fotos.
Oh, dat is ook nog een idee natuurlijk... Lijkt me wel doodeng!

Welke hoes had jij? En hoe zit het dan met de bediening van het touch screen, werkt dat nog?
Alle reacties Link kopieren
Loes10 schreef:
18-11-2017 00:19
Ik had een Panasonic Lumix DMC (nogwat) met onderwaterhuis. Niet voor snorkelen, maar voor duiken. Heel fijn, want goede camera (bovenwater, maar ook voor onderwaterfoto's en met name video's) en onderwaterhuis neem je alleen mee als je echt gaat duiken of snorkelen. Voor onderwater is een extra flits wel fijn voor de kleur.

Maar als ik jouw post lees is dat misschien iets te prijzig (onderwaterhuis was ongeveer net zo duur als camera en kwam samen op ongeveer 500 euro). Aan de andere kant betaal je dan ongeveer net zoveel voor het onderwaterhuis als voor een aparte onderwatercamera, dus tja..

Dank!

Ik heb naar deze zitten kijken: https://www.camerashop.nl/product/55375 ... blauw.html
Maar dat is vast een andere, want deze is al waterdicht... Welke specs heeft jouw Panasonic?

Ik dacht dat een flits onderwater vooral zorgt voor reflectie van stof en zand in het water? Maar dat is jouw ervaring niet dus?
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
18-11-2017 09:27
Wij hebben een GoPro, die kan tegen een stootje. Geen idee of hij aan je kwaliteitseisen kan voldoen.

Ik vind de beeldkwaliteit prima onder water, maar wij hebben hem voornamelijk in het zwembad gebruikt en dan heb je redelijk wat licht.
Nadeel is dat er geen schermpje op zit en dat je dus niet weet of alles goed in beeld is. Voordeel is dat ze heel klein en robuust zijn.
Kan je met een GoPro ook foto's maken? Of is dat alleen filmen? Heb geen idee eigenlijk.
Mijn snorkel is wel geschikt voor het bevestigen van een GoPro....

Maar ja, je hebt dus geen idee wat er in beeld is. Dat lijkt me wel een tikje onhandig. ;-)
Zarah schreef:
18-11-2017 16:27
Dank!

Ik heb naar deze zitten kijken: https://www.camerashop.nl/product/55375 ... blauw.html
Maar dat is vast een andere, want deze is al waterdicht... Welke specs heeft jouw Panasonic?

Ik dacht dat een flits onderwater vooral zorgt voor reflectie van stof en zand in het water? Maar dat is jouw ervaring niet dus?
Deze hebben wij. In het oranje, want dat leek me iets makkelijker zoeken als hij per ongeluk los zou schieten onder water :-P maar wij zijn hier heel tevreden over. Nu snorkelen wij niet, maar maken vooral foto’s van onze dochter onderwater. Maar de kwaliteit van de foto’s is echt goed! Fijn, handzaam cameraatje met goede kwaliteit foto’s dus :)
Alle reacties Link kopieren
Man heeft eentje van Nikon gekocht voor tijdens het snorkelen. Hij is ook val-proof. Ik gebruik hem zelf niet voor het snorkelen maar hij was er erg tevreden over. De bediening was prima en de foto’s waren duidelijk. Andere overweging was dat we deze op reis ook met excursies mee konden nemen en zodoende onze veel duurdere smartphones in de hotelkluis kunnen laten. Ik heb geen idee van het specifieke model maar weet dat hij in verschillende kleuren te verkrijgen was, waaronder camo.
Alle reacties Link kopieren
Pointer schreef:
18-11-2017 16:39
Man heeft eentje van Nikon gekocht voor tijdens het snorkelen. Hij is ook val-proof. Ik gebruik hem zelf niet voor het snorkelen maar hij was er erg tevreden over. De bediening was prima en de foto’s waren duidelijk. Andere overweging was dat we deze op reis ook met excursies mee konden nemen en zodoende onze veel duurdere smartphones in de hotelkluis kunnen laten. Ik heb geen idee van het specifieke model maar weet dat hij in verschillende kleuren te verkrijgen was, waaronder camo.
Dank! Kun je er achter komen welke van Nikon? Ze hebben er nogal wat namelijk.....(met flinke prijs- en kwaliteitsverschillen...)
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
18-11-2017 16:31
Deze hebben wij. In het oranje, want dat leek me iets makkelijker zoeken als hij per ongeluk los zou schieten onder water :-P maar wij zijn hier heel tevreden over. Nu snorkelen wij niet, maar maken vooral foto’s van onze dochter onderwater. Maar de kwaliteit van de foto’s is echt goed! Fijn, handzaam cameraatje met goede kwaliteit foto’s dus :)
Dank! Ik vrees dat er nogal wat andere eisen aan zitten als je vissen/koraal wil fotograferen in plaats van kinderen... Maar misschien vergis ik me?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een JVC Everio. Bevalt uitstekend, gebruik hem bij duiken en snorkelen.
Zarah schreef:
18-11-2017 16:49
Dank! Ik vrees dat er nogal wat andere eisen aan zitten als je vissen/koraal wil fotograferen in plaats van kinderen... Maar misschien vergis ik me?
Dat valt volgens mij wel mee. De afstand is vooral belangrijk, dus niet van al te ver af fotograferen. Hij is speciaal voor onder water, dus ook voor koraal en visjes enz.
Mijn zoon heeft een camera in China gekocht. Hele mooie foto's en filmpjes gemaakt tijdens het snorkelen. Veel goedkoper als je het uit China laat komen.
Alle reacties Link kopieren
Google Glass B)
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
18-11-2017 16:47
Dank! Kun je er achter komen welke van Nikon? Ze hebben er nogal wat namelijk.....(met flinke prijs- en kwaliteitsverschillen...)
Volgens mij het model Coolpix w300. Zie nu dat deze boven je voorgenomen budget ligt. Had geen idee wat dat ding kostte. Maar hij is wbt het fotograferen en filmen tijdens het snorkelen er erg tevreden over. Maar we hadden hem ook bij ons tijdens een Nike door de jungle waarbij we door water heen moesten en een flinke tropische bui op ons hoofd kregen. Echt fijn en handig dat je hem dan gewoon om kan laten hangen en foto’s kan blijven maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven