Windows 10 stopt, nieuwe pc?

22-04-2024 14:53 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg van de week een melding dat de ondersteuning van windows 10 in 2025 gaat stoppen. Met de aanvullende melding van "uw pc niet geschikt is voor windows 11".

Iemand een idee of het verstandig is een nieuwe pc te kopen en zal het zo'n vaart niet lopen? Zat meer met het idee dat als straks massaal nieuwe pc's moeten worden gekocht de prijzen omhoog gaan schieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg die melding ook, mijn laptopje is zeker 8-9 jaar oud, dus ik geloof wel dat deze niet matcht met Windows 11. Maar dat betekent niet dat ik hem na 2025 niet meer kan gebruiken, dat hij gelijk 100% onveilig is of zo. En ik denk niet dat het gelijk storm gaat lopen, want een recente PC zal echt nog geüpgrade kunnen worden naar windows 11. En genoeg mensen die dus wel een recente computer hebben.

Als 'gewone' computer heb ik een NUC. NUC staat voor Next Unit of Computing en is een kleine mini computer, eenvoudig in één hand vast te houden, verkrijgbaar met dezelfde specificaties als een gewone desktop. Kostte mij minder dan 600 euro, maar wel een upgrade ivm mijn laptop. Want sneller en makkelijker aan te sluiten op een groot scherm.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud is je pc? Windows is volgens mij nog bezig om Windows 11 te laten werken op meer apparaten,
Verder zie ik wel de optie om Windows 10 te gebruiken ná de gestopte ondersteuning, er is een optie voor betaalde veiligheidsupdates: https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... ty-updates
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren Quote
Qua beveiliging en updates is het dan inderdaad tijd voor een nieuwe PC als je zeker wilt zijn van een goede beveiliging en Windows wilt blijven gebruiken. Maar aan de andere kant het is ook weer niet meteen heel onveilig als je zowiezo al goed oplet wat je online doet en niet zomaar dingen download of op linkjes klikt. Je loopt alleen wel meer risico.

Wat je ook zou kunnen doen is overstappen op Linux als daar nog wel een versie van is die op je PC kan en nog wel updates krijgt. Heb zelf ook een tijdje Linux geprobeerd op een netbook die ik altijd mee op vakantie nam maar ik kon er niet aan wennen dus uiteindelijk een ipad gekocht die ik mee kon nemen op vakantie.
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
22-04-2024 14:53
Ik kreeg van de week een melding dat de ondersteuning van windows 10 in 2025 gaat stoppen. Met de aanvullende melding van "uw pc niet geschikt is voor windows 11".
Iemand een idee of het verstandig is een nieuwe pc te kopen en zal het zo'n vaart niet lopen? Zat meer met het idee dat als straks massaal nieuwe pc's moeten worden gekocht de prijzen omhoog gaan schieten.

Er gaan niet massaal nieuwe pc's gekocht worden. Een hoop mensen hebben wel een wat recentere pc die nog windows 11 aankan. Ik weet niet hoe oud jouw laptop is maar iemand had het over 8-9 jaar oud, dan is het misschien wel eens handig die te vervangen. Als je met zo'n oude laptop nog uit de voeten kan, dan zal vervangen tot een vergelijkbaar niveau niet krankzinnig duur zijn. Overstappen op Linux of andersoortige hardware kan ook maar daar moet je maar net zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ze, zoals in het verleden, er weer extra support aan toevoegen. Alleen beveiliging-updates. Ik schat 2 jaar extra. Ze hebben een te grote verantwoordelijkheid. Kan er ook naast zitten natuurlijk.

Je kan overigens wel gewoon w11 installeren, zelfs met beveiligings-updates, alleen geen poeha updates met nieuwe features zo ver ik gelezen heb.

https://nl.hardware.info/nieuws/80883/z ... zonder-tpm


Voor meer informatie zie onderstaande link, met de voor en nadelen, in het engels.
https://www.reddit.com/r/windows/commen ... esnt_work/
jollaheu wijzigde dit bericht op 22-04-2024 20:01
17.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jollaheu schreef:
22-04-2024 19:58
Ik denk dat ze, zoals in het verleden, er weer extra support aan toevoegen. Alleen beveiliging-updates. Ik schat 2 jaar extra. Ze hebben een te grote verantwoordelijkheid. Kan er ook naast zitten natuurlijk.

Je kan overigens wel gewoon w11 installeren, zelfs met beveiligings-updates, alleen geen poeha updates met nieuwe features zo ver ik gelezen heb.

https://nl.hardware.info/nieuws/80883/z ... zonder-tpm
Extra beveiligingsupdates kunnen, maar wel betaald. 3 jaar. Had daar al een link van geplaatst. :)
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren Quote
SombraOnline schreef:
22-04-2024 20:00
Extra beveiligingsupdates kunnen, maar wel betaald. 3 jaar. Had daar al een link van geplaatst. :)
Daar had ik overheen gelezen, die betaalde update service is meer op bedrijven gericht denk ik. Die nog niet kunnen of willen switchen ivm software of enorme kosten.

Ik verwacht dat ze kritieke gaten in de beveiliging gratis gaan dichten, ook voor hun eigen veiligheid.
Miljoenen pc's besmet met ongure software die deelnemen aan een botnet is een ramp.
Ze zullen dat niet adverteren, ze willen dat mensen upgraden en dat bedrijven gaan betalen, de bedrijven gaan wel betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jollaheu schreef:
22-04-2024 20:14
Daar had ik overheen gelezen, die betaalde update service is meer op bedrijven gericht denk ik. Die nog niet kunnen of willen switchen ivm software of enorme kosten.

Ik verwacht dat ze kritieke gaten in de beveiliging gratis gaan dichten, ook voor hun eigen veiligheid.
Miljoenen pc's besmet met ongure software die deelnemen aan een botnet is een ramp.
Ze zullen dat niet adverteren, ze willen dat mensen upgraden en dat bedrijven gaan betalen, de bedrijven gaan wel betalen.
Voor Windows 10 gaan ze dat nu dus ook voor individuen doen, heeft Windows afgelopen december bekendgemaakt. Anders had ik het sowieso niet geplaatst. :D
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren Quote
SombraOnline schreef:
22-04-2024 22:24
Voor Windows 10 gaan ze dat nu dus ook voor individuen doen, heeft Windows afgelopen december bekendgemaakt. Anders had ik het sowieso niet geplaatst. :D
Oké, mijn onderbuik gevoel zegt dat ze kritieke updates gratis blijven leveren. Het gros van de w10 gebruikers zwemt niet in het geld, dus zullen ze echt geen abonnement gaan afsluiten. Ze voelen echt wel een soort verplichting om computers veilig te houden in o.a. ontwikkelingslanden met weinig middelen.

Prijs voor esu w7 viel nog wel mee, glijdende schaal van goedkoop naar duur naarmate de jaren passeren.
ESU Windows 7 Enterprise Windows 7 Pro
1st Year 1.2020-1.2021 $25/device $50/device
2nd. Year 1.2021-1.2022 $50/device $100/device
3rd. Year 1.2022-1.2023 $100/device $200/device
jollaheu wijzigde dit bericht op 23-04-2024 15:52
Reden: Andere prijzen esu w7
24.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon lekker wachten tot het zover is.
Om te beginnen worden laptops/pc's helemaal niet in één keer duurder hierdoor, want iedereen stapt geleidelijk over en veel mensen zijn al over. Daarnaast heb je zo te horen nu helemaal geen nieuwe computer nodig, dus schuif het lekker voor je uit. Dan heb je straks weer een computer die up-to-date is en kan je daar weer jaren mee vooruit. Niet in paniek raken hoor, nergens voor nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Courage schreef:
23-04-2024 15:52
Gewoon lekker wachten tot het zover is.
Om te beginnen worden laptops/pc's helemaal niet in één keer duurder hierdoor, want iedereen stapt geleidelijk over en veel mensen zijn al over. Daarnaast heb je zo te horen nu helemaal geen nieuwe computer nodig, dus schuif het lekker voor je uit. Dan heb je straks weer een computer die up-to-date is en kan je daar weer jaren mee vooruit. Niet in paniek raken hoor, nergens voor nodig.
Alhoewel inmiddels 8 jaar oud, doet de pc het nog steeds probleemloos.
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
23-04-2024 17:22
Alhoewel inmiddels 8 jaar oud, doet de pc het nog steeds probleemloos.
Gewoon blijven gebruiken dan tot je het echt tijd vind worden voor een nieuwe. Zo lang je virusscanner en adblocker nog gewoon werken is het extra risico naar mijn idee minimaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien dat je nog kunt updaten naar een nieuwere Windows 10 versie en dan van daaruit updaten naar Windows 11.

Als dat niet lukt en je gebruikt hem allen voor thuisgebruik, en werkt nog goed zou je hem kunnen blijven gebruiken. Wie weet dat je nog een jaartje ofzo updates ontvangt. Ondertussen uitkijken naar een goede aanbieding. Vooral eind augustus zijn er meestal goede 'back to school' aanbiedingen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven