Haken leren hoe?

13-12-2020 22:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iets met bomen en bos...

wat is een goeie manier om te leren haken voor een stuntelaar? Zag een leuk haakpatroon maar ja, ik kan niet haken.

Hoe moeilijk is zo iets aan te leren? Waar moet je mee beginnen? Wat kost zo iets om aan te leren? Is het überhaupt wel realistisch? Hoe lang duurt het voordat je iets lastigst kunt haken, bijvoorbeeld een pop?

Instructiemiddelen? Cursus? help....

Hetisniewaarzeg
Alle reacties Link kopieren
YouTube.
YouTube of bv filmpjes van garnstudio of wolplein .
Koop goed materiaal in elk geval een goede haaknaald bv Clover amour en fatsoenlijk garen dat scheelt al de helft .
Begin met eerst de basis onder de knie te krijgen en de haaktermen te begrijpen .
En blijf je steken tellen en zeker bij bv rondhaken een steekmarkeerder te gebruiken .
anoniem_642d224ec8888 wijzigde dit bericht op 13-12-2020 22:15
1.48% gewijzigd
YouTube
Alle reacties Link kopieren
Haken is echt heel makkelijk te leren. Ik vind zelf van die vierkantjes / sterretjes het makkelijkst omdat die makkelijk te tellen zijn. Een knuffeltje haken is ook niet moeilijk maar je moet wel goed kunnen focussen op het tellen (of in het begin van je toer even een draadje steken)

Zoek op pinterest/ internet een gratis haakpatroon. Google dan per steek een YouTube filmpje en je kunt gaan. Verlang van jezelf niet meteen perfectie, het is even oefenen om niet te strak/ te los te haken.
De eerste tour vind ik het lastigst, als die eenmaal is gelukt is het ontspannend.
Begin met kleine projectjes ( kerstbal of kerstster bv)

Ik zou bij een handwerkwinkel vragen voor fijn draad en haaknaalden. In het patroon staat vaak een aanwijzing voor welke haaknaald je nodig hebt. Ik haak meestal met 2,5 en 3,5. Bamboe haaknaalden vind ik zelf erg stroef gaan.

Voor een paar tientjes heb je verschillende kleurtjes en een paar haaknaalden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het geleerd door gewoon een boek voor kinderen te kopen. 'Haken met Lizzie en Luuk'. Daarmee leer je de beginselen wel wat.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Op YouTube, allerlei tutorials.
Alle reacties Link kopieren
Youtube. Ik vond dit een heel duidelijk filmpje:
[url] https://youtu.be/X1V9dxg8hSc[url]
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het zelf ook met YouTube geleerd.

Koop een bolletje scheepjes Catona bijvoorbeeld en een naald met een handvat. Niet dat spul van wibra oid.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met een deken van een CAL (crochet along), ik denk die van 2015 ofzo, zijn allemaal rechte lijnen maar steeds verschillende steken. Door te YouTuben en het patroon gewoon tien keer opnieuw te lezen een hele hoop verschillende steken geleerd.

Knuffeltjes/popjes enzo kan ik wel maar is niet echt aan mij besteed, dat hele strakke gedoe met allemaal kleine steekjes vind ik gewoon niet zo leuk. Te ingewikkeld en schiet niet zo op bij mij, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik zou beginnen met een dekentje of iets anders wat recht is. Dan rond/granny squares die vanuit het midden beginnen proberen en dan pas knuffeltjes ofzo.

Haken is in elk geval echt eenvoudig te leren! Mijn eerste project ligt nog steeds trots op de bank. En hoewel ik nu wel dingetjes zie die ik nu beter zou doen, krijg ik er nog steeds veel complimenten over.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-12-2020 23:24
Ik heb het zelf ook met YouTube geleerd.

Koop een bolletje scheepjes Catona bijvoorbeeld en een naald met een handvat. Niet dat spul van wibra oid.

Mijn haaknaald-met-handvat voor 99 69 cent bij de Wibra haakt prima :)
himalaya wijzigde dit bericht op 14-12-2020 10:26
Reden: Nóg goedkoper
1.63% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hier zo’n 12 jaar geleden begonnen met simpele YouTube filmpjes. Granny stripes of Granny squares zijn het makkelijkste te haken vind ik zelf.

Na al die jaren zit ik geregeld nog YouTube af te struinen naar tutorials hoe bepaalde steken echt mooi te kunnen haken.

En Pinterest is mijn grote vriend, samen met de gratis patronen van Wolplein en Cutedutch.

Ik vind Amigurimi niet zo leuk om te haken ( knuffeltjes) en doe dat alleen als ik een bestelling krijg.
Ik haak vooral babycadeautjes, dekentjes, omslagdoeken, speendoekjes, Maxicosi voetenzakken.

En zelf heb ik meerde Cal’s gehaakt ( wat Minik ook schrijft) en heb meerdere woondekens daardoor in huis liggen/voor mensen gehaakt.

Succes, ik vind het echt een heerlijke hobby, het is op bepaalde momenten echt een verslaving en je hebt al met al gewoon best snel leuk resultaat.
Ah leuk een haaktopic!
Ik hou ervan, hoewel haken voor mij wel een seizoenssport is, in de zomer berg ik alles op zolder en dan in de herfst krijg ik weer zin ;)
Ik ben momenteel bezig met Marnie’s Garden. Ik haak vooral omdat ik het leuk vind, niet perse voor het eindresultaat. Dus ik neem graag grote projecten zoals (baby)dekentjes want dan ben ik tenminste even bezig. Maar ik kan dus wel patronen lezen.

Als je Engels enigszins ok is zou ik je aanraden in de Engelse terminologie te leren haken: veel meer patronen en YouTube instructies te vinden! (En ik vind de nl’s termen soms ook een beetje raar, met hun ‘stokjes’ haha)

Ik haak gewoon met zo’n ouderwetse haaknaald. Heb laatst voor een paar euro een setje met verschillende diktes bij action gekocht. Daar verkopen ze ook wol, nou ja wol het is acryl. Dat vind ik niet zo mooi spul maar het is wel goedkoop dus koop gewoon een paar bollen om mee te gaan oefenen.
Tip: garen dat splijt is lastiger haken. Dus neem niet direct een ingewikkeld garen met glitters ofzo, dan maak je het jezelf moeilijk. Neem niet te dik maar ook geen superdun garen. Ik zou beginnen met een lichte kleur zodat je goed je steken kan zien.
Nu haak ik eigenlijk alleen nog maar met katoen, bijvoorbeeld van drops. Wel wat prijziger maar een stuk mooier vind ik.

Heel verhaal wat neerkomt op: ren even binnen bij action of zeeman en probeer het gewoon. Zo duur hoeft het niet te zijn om het te leren. Begin gewoon met wat broddellapjes om steken uit te proberen. En als je ergens niet uit komt wil ik best even met je meekijken/denken.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 14-12-2020 08:12
3.89% gewijzigd
https://www.allesoverhaken.nl/haaksteken-stokjes.html
Hier een NL’s uitleg. Maar eerlijk gezegd, ik zou dus voor Engels gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip TO, op de site van Wolplein heb je per steek een duidelijke videouitleg.
Super eenvoudig om te volgen uiteindelijk.
https://www.wolplein.nl/tutorials/haken

En inderdaad, kijk ook of je de Engelse terminologie onder de knie kunt krijgen.
Niet te verwarren met de Amerikaanse, want daar zit verschil in en kan verwarrend werken. Scheelt dat bij veel patronen aangegeven staat dat of het om UK/US steken gaat, dat is wel zo prettig.
Zelf vond ik het wel handig om eerst NL's steken onder de knie te krijgen, de handeling en vertaling van de steken naar UK vond ik toen eenvoudig gaan.. Maar, je kunt ook direct starten met Uk uitleg op Youtube.

Zelf ooit begonnen met de simpele haaknaalden en de wol van de Wibra, maar sinds ik echt veel haak ( en daardoor mijn polsen wel eens protesteren), haak ik met Clover haaknaalden. Mijn grote wens zijn de Tulip naalden, maar voor een uit de hand gelopen hobby vind ik da tnog iets te gortig. Zelf haak ik veel met BudgetYarn ( euro voor een bol en ik vind het fijn aanvoelen) Rico garen, Lang yarns en Drops voor de wat duurdere/mooiere projecten.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 14-12-2020 08:14
42.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het mezelf ook met YouTube aangeleerd. En nog steeds als ik een steek niet ken dan google ik hem, oefen even en heb het zo onder de knie.

Ik ben ook met action begonnen en heb toen ik het eenmaal onder de knie had haaknaalden met handvat gekocht. Maar de steekmarkeerders van de zeeman gebruik ik nog steeds bijvoorbeeld (kun je ook een paperclip voor gebruiken)
Chantilly21_2 schreef:
14-12-2020 08:10

En inderdaad, kijk ook of je de Engelse terminologie onder de knie kunt krijgen.
Niet te verwarren met de Amerikaanse, want daar zit verschil in en kan verwarrend werken. Scheelt dat bij veel patronen aangegeven staat dat of het om UK/US steken gaat, dat is wel zo prettig
Huh verrek dat wist ik niet eens! Ik gebruik dus kennelijk US termen. Jij raad UK aan maar ik denk dat de meeste tutorials online in US termen zijn? (Tip die ik net geleerd hebt: als ze het over single crochet hebben is het US)
Alle reacties Link kopieren
niemand in de buurt die je haken kan leren? Zo niet, dan op Youibe kijken.

Koop bij de Wibra of Zeeman een bol garen, en een haaknaald. Welke staat op de wikkel van de bol. Begin met een wat dikker garen voor minimaal haaknaald 4. En koop een lichte kleur, zwart of donker blauw is lastiger zichtbaar.

En dan gewoon gaan oefenen. Leren om de spanning en steken gelijkmatig te houden. Lukt dit, koop dan wat mooier garen voor een leuk project.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook via YouTube geleerd. Mijn moeder heeft het me proberen uit te leggen, maar dat was lastiger omdat zij linkshandig is en ik rechtshandig. Als je eenmaal een aantal basissteken kent, kun je al heel veel leuke dingen maken. Een klein knuffeltje was mijn eerste project en daar hoefde ik maar een paar steken voor te weten.
Zelf haak ik vooral amigurumi en babycadeautjes (rammelaars, knuffeldoekjes, dekentjes, noem maar op). Ik heb altijd veel te veel patronen op mijn verlanglijstje staan die ik wil gaan maken, dus wees voorbereid, het kan verslavend werken :-D

Pinterest is inderdaad een grote bron van patronen, ook wel in het Nederlands, maar ook veel Engels. Er zijn handige schema’s online die de steken vertalen, dat hielp mij in het begin om Engelse patronen te begrijpen.

Ik ben ooit begonnen met een simpel katoentje van de zeeman en een oude haaknaald van mijn moeder, maar een naald met soft grip werkt voor mij uiteindelijk het fijnst.
Youtube, zat duidelijke filmpjes en wolplein.

En niks mis met een Zeeman naald en een haakkatoen ( neem dat ipv wol of nepwol, om te leren haken) van de zeeman, of de wibra om te beginnen. Of je besteld op wolplein of een andere winkel online haakkatoen, bijna altijd wel iets in de aanbieding. Begin met een naald 3 of 4 en bijpassend haakkatoen. ( staat op de wikkel)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
14-12-2020 08:16
Huh verrek dat wist ik niet eens! Ik gebruik dus kennelijk US termen. Jij raad UK aan maar ik denk dat de meeste tutorials online in US termen zijn? (Tip die ik net geleerd hebt: als ze het over single crochet hebben is het US)
Ja klopt! Zelf heb ik meer aan de UK termen, ivm de haaksters die ik volg ( en dat zijn voornamelijk vrouwen/mannen uit de UK).
Je kan een overzichtje met de termen per land en de afkortingen zo vinden op internet.

Maar TO moet nog beginnen dus Nederlandse filmpjes en wat makkelijke patronen van bijv Wolplein lijkt me nu het meest nuttig ;-)
Alle reacties Link kopieren
Pluma schreef:
14-12-2020 08:11
Ik heb het mezelf ook met YouTube aangeleerd. En nog steeds als ik een steek niet ken dan google ik hem, oefen even en heb het zo onder de knie.

Ik ben ook met action begonnen en heb toen ik het eenmaal onder de knie had haaknaalden met handvat gekocht. Maar de steekmarkeerders van de zeeman gebruik ik nog steeds bijvoorbeeld (kun je ook een paperclip voor gebruiken)
Ja, die steekmarkeerders zijn prima!

Al gebruik ik nu steeds vaker die van de YLA-box. Maar die zijn wat lastiger met 1 hand in te hangen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het mezelf ook via YouTube aangeleerd. Ben toen ik begon met haken begonnen met het uitzoeken van een leuk patroon en daarvan de gebruikte steken op gaan zoeken. via YouTube vind ik wel het voordeel dat je het in je eigen tempo kan doen op moment dat het jou uitkomt.
En als ik nu nog steken tegenkom die ik niet ken zoek ik ze of daar op of via wolplein, die heeft ook fijne en duidelijke tutorials voor diverse steken.
En je hoeft echt niet met de duurste garens en haaknaalden te beginnen, als het je bevalt kun je altijd nog op zoek naar de producten die je evt fijner vindt.

Haak zelf nu wel verschillende dingen, is net waar ik op dat moment het meest zin in heb om te gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! zoveel respons! zijn de haaknaalden van de Aldi voor 0,50ct wat om mee te beginnen?

En moet je dan juist een grote of kleine naald nemen? Ik zag verschillende maten liggen.

Hetisniewaarzeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven