Leren breien

07-12-2020 21:02 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zo graag leren breien: truien maken etc. Ik snap dat dit de nodige ervaring vereist en dat ik bij het begin moet beginnen, maar hoe hebben jullie het geleerd? Boek, YouTube?
op school :D

maar op YouTube staan genoeg filmpjes. Eerst niet te dunne naalden en dan maar oefenen.
oh en gebruik geen plastic breinaalden, want dat wil niet breien
Alle reacties Link kopieren
En dat wilde ik net vragen: welke breinaalden gebruik je, welke maat, welk materiaal?
Alle reacties Link kopieren
Rondbreinaalden, en neem wat dikkere pennen. En begin met wat dikkere wol, gewoon een bol van Zeeman of zo. Om te oefenen. En als je het eenmaal in de vingers hebt dan koop je de wol waarmee je iets gaat maken. Begin met een das of zo :) .
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de filmpjes van We Are Knitters. Daar staan ook een paar gratis, leuke patronen op.
Qua breinaalden: de houten naalden van de zeeman zijn prima. Zeeman heeft ook veel verschillende en goedkope wol/garen.
Enjoy, het is een leuke hobby 😊
Een combinatie van youtube en websites. Deze is bijvoorbeeld erg handig: https://www.allesoverbreien.nl/breien_lessen.html en daar staat bijvoorbeeld ook een makkelijk patroon voor een sjaal. Bij het patroon staat dan weer welke materialen (welke grootte qua naalden, hoeveel meter garen, et cetera) je nodig hebt: https://www.allesoverbreien.nl/sjaal_patroon.html

En voor het opzetten van de steken zijn er talloze filmpjes op youtube te vinden. Je gaat geheid minstens 3x terugspoelen en stukken opnieuw bekijken, maar op een gegeven moment krijg je de smaak vanzelf te pakken ;-)
En de Zeeman heeft inderdaad hele fijne en goedkope wol. En in heel veel leuke kleuren :)
Oh ja, ik heb dat ook geprobeerd met YouTube. Tig filmpjes geprobeerd. Niet te volgen voor mij. Ergens slaan ze allemaal een bepaalde basis over voor mijn gevoel, haha!
Alle reacties Link kopieren
En leer direct in het Engels breien, qua terminologie. Daar heb je, als je eenmaal ervaren bent, heel veel profijt van met patronen lezen. In het Engels zijn er zoveel meer goed geschreven patronen beschikbaar vergeleken met het Nederlands.
In weze is het niet zo moeilijk:
* je kiest een eenvoudig model in een breiboek. (Geen ingewikkelde steken, dat is voor later, ook geen verschillende kleuren. Enkel een voorstuk, een achterstuk en twee mouwen).
* bij de beschrijving staat hoeveel wol je nodig hebt voor jouw maat en met welke priemen je moet breien voor dat model.
* je volgt gewoon de beschrijving: zoveel rechts, zoveel averechts, zoveel opzetten, zoveel afzetten. Er zullen verschillende getallen staan, dat is voor de verschillende maten maar aan het begin van het breiboek wordt dat, neem ik aan, uitgelegd.
* als je dat stipt volgt kan er weinig mis lopen.

** opzetten, afzetten, meerderen, minderen dat zie je inderdaad allemaal op youtube.

Veel breiplezier gewenst met vele mooie truien.
Alle reacties Link kopieren
Niemand in je omgeving die je het kan leren?

Begin gewoon met bollen van de wibra / zeeman met naalden 4 of 5. En gewoon gaan oefenen. Op YouTube genoeg filmpjes te vinden. Maar het is makkelijk wanneer iemand je het kan voordoen en kan helpen met opzetten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hier ben ik begonnen met het boek "breien voor dummies".
Mijn oma heeft het vaak uitgelegd, maar had nooit geduld.
Het boek waar voor mij fijner.
Alle reacties Link kopieren
Wolplein, zowel YouTube kanaal als website vind ik fijn en duidelijk :) behoorlijk foolproof uitgelegd! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de filmpjes van wolplein op youtube fijn. Maar eerlijk gezegd heb ik al eens leren breien van mijn moeder en met de filmpjes weer opgefrist/aangevuld.

Ik zou ook beginnen met een bol van de zeeman en een sjaal breien. Een kledingstuk met maat (zoals een trui) zou ik niet doen om te beginnen want dan moet je dus overal heel precies breien.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
07-12-2020 21:15
En leer direct in het Engels breien, qua terminologie. Daar heb je, als je eenmaal ervaren bent, heel veel profijt van met patronen lezen. In het Engels zijn er zoveel meer goed geschreven patronen beschikbaar vergeleken met het Nederlands.

100% eens.
Veel meer filmpjes, veel meer patronen!
En veel duidelijkere afkortingen. Ik kan geen Nederlandse patronen lezen. :hyper:

En inderdaad rondbreinaalden, ook al ga je iets plats maken, het werkt veel lekkerder dan die lange stokken.
stippensokken schreef:
07-12-2020 21:15
En leer direct in het Engels breien, qua terminologie. Daar heb je, als je eenmaal ervaren bent, heel veel profijt van met patronen lezen. In het Engels zijn er zoveel meer goed geschreven patronen beschikbaar vergeleken met het Nederlands.
En kies dan gelijk voor continentaal breien! Dat is een iets andere techniek die veel efficiënter is.
Zie hier het verschil https://breiclub.nl/kennisbank/continentaal-breien/
Alle reacties Link kopieren
Vroeger geleerd op school, maar alleen rechts en rechte stukken. Als volwassene boek uit de bieb geleend, vond ik niet fijn. Toen youtube filmpjes bekeken. Waren oma's die dingen listen zien. Daarna babyvestje gemaakt (pakketje met wol, naalden en patroon besteld).

Dochter wilde het laatst ook leren. Las op internet dat qua naalden nummer 4 wordt aangeraden, dus niet de hele dikke.
Alle reacties Link kopieren
Een rondbreinaald vind ik weer waardeloos, terwijl ik wel aardig kan breien met pennen.

Bij de Wibra/Zeeman/action hebben ze wol voor niet te veel geld (action vind ik wel wat duurder), en beginnen met iets simpels, zoals al wordt gezegd door de voorgangers. Maak een lapje met verschillende steken, probeer het daar op uit.
Als je meteen begint met een trui, ligt je werk binnen de kortste leren in de kast.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Vroeger wel geleerd op school, maar ik zou nu één twee drie niet meer weten hoe het moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik brei al jaren alleen sjaals, en niet ingewikkelder dan recht of gerstekorrels (1 steek recht, 1 steek averecht). Al het andere moet je bij nadenken, rijen tellen e.d. en dan vind ik het niet leuk meer.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
07-12-2020 22:35
Ik brei al jaren alleen sjaals, en niet ingewikkelder dan recht of gerstekorrels (1 steek recht, 1 steek averecht). Al het andere moet je bij nadenken, rijen tellen e.d. en dan vind ik het niet leuk meer.

Ik ook, kan het ook zonder te kijken doen als ik een serie kijk ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heb geleerd op spijkers.
Daar kwam een soort pannenlap voor een pop van.

Ik zou helemaal niet beginnen met een patroon, of zoiets groots als een trui.

Een pannenlap of een sjaal is prima. Of een kussensloop. Lekker vierkant, en experimenteren kan en mag.

Rondbreipennen vind ik juist lastig breien, ik houd van gladde metalen pennen, en dan dikte 4 of 5.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Als kind van mijn oma en moeder.
Later interessantere dingen van een vriendin. Nu YouTube of een boek.

MirjamMolenbeek.nl daar vind je online breiles. En ook weer breiles op locatie binnenkort. Ook de allereerste basis leer je dan.

Lid worden op Ravelry. Kun je al je vragen kwijt. Vooral de specifieke vragen over garen, naalden, patronen.

Ik zou je aanraden op metalen naalden te leren breien, met DK of worsted dikte draad van minimaal 75% natuurlijk materiaal, geen katoen, geen zijde.
De dikte van de naalden hangt samen met de dikte van de draad.

Leren breien is vooral doorzetten!
Alle reacties Link kopieren
Snolkelderij schreef:
07-12-2020 21:42
En kies dan gelijk voor continentaal breien! Dat is een iets andere techniek die veel efficiënter is.
Zie hier het verschil https://breiclub.nl/kennisbank/continentaal-breien/

Ook helemaal eens ja.
Alleen met averecht is het even lastig. Er zijn namelijk talloze makkelijk manieren, maar daarbij komen je steken gedraaid op de naald en dat is als beginner (als je dat verschil nog niet ziet) níet handig!
Ik heb inmiddels een iets complexere manier gevonden om continentaal averecht te doen, maar doen komen de steken gelukkig wel recht en hoef je niet de volgende toer te corrigeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven