Entertainment alle pijlers

1917

24-01-2020 18:27 46 berichten
Wie heeft 1917 al gezien?

Spoiler: ik vind dit een van de meest beklemmende films die ik ooit gezien heb. Het is alsof je zelf op de slagvelden en in de gevechten verzeild raakt.

Het camerawerk is briljant. Je gaat niet van scene naar scene, in plaats daarvan, vraag niet hoe, is de hele film een ‘single camera shot’ waarin de hoofdpersonen worden gevolgd door de loopgraven, slagvelden en gevechten.

Alles bij elkaar zeer de moeite waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond hem ook supergoed! Wel echt een bios-film vind ik, met kleiner scherm en geluid lijkt hij me iets minder indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd. Hoor er goede dingen over.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Meeslepend verhaal. Was zeker de moeite waard.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem gisteren gezien en vond het een enorme tegenvaller. Wat een simpele oppervlakkige film zeg, het raakte me voor geen moment. Een typische Hollywood weergave van een écht drama. Het leek af en toe wel een videogame. Wegens gebrek aan emotie hebben ze er nog een scene met een baby in gedaan, dat werkte ook voor geen meter. Zelfs mijn vriend, die toch écht van oorlogsfilms houdt, kwam er niet in. Aan het eind zei hij: en nu wijnen, wijnen. Terwijl hij een spuughekel heeft aan Meiland. En niet drinkt.
Maar hij zal wel weer de nodige Oscars gaan winnen.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
24-01-2020 18:46
Ik heb hem gisteren gezien en vond het een enorme tegenvaller. Wat een simpele oppervlakkige film zeg, het raakte me voor geen moment. Een typische Hollywood weergave van een écht drama. Het leek af en toe wel een videogame. Wegens gebrek aan emotie hebben ze er nog een scene met een baby in gedaan, dat werkte ook voor geen meter. Zelfs mijn vriend, die toch écht van oorlogsfilms houdt, kwam er niet in. Aan het eind zei hij: en nu wijnen, wijnen. Terwijl hij een spuughekel heeft aan Meiland. En niet drinkt.
Maar hij zal wel weer de nodige Oscars gaan winnen.
Dit vond ik ook. Ook vond ik alle mannen in de loopgraven blozende , goed doorvoedde jongens. Dat was in die tijd ook niet het geval. Het was te netjes allemaal. Sommige scenes wel erg cliche. Ik vond het verder wel een vermakelijke film hoor, maar bijvoorbeeld niet te vergelijken met Saving private ryan.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
24-01-2020 19:04
Dit vond ik ook. Ook vond ik alle mannen in de loopgraven blozende , goed doorvoedde jongens. Dat was in die tijd ook niet het geval. Het was te netjes allemaal. Sommige scenes wel erg cliche. Ik vond het verder wel een vermakelijke film hoor, maar bijvoorbeeld niet te vergelijken met Saving private ryan.
Ja dat viel mij dus ook op. Vooral de hoofdrolspelers.

En ook wij maakten de vergelijking met Private Ryan. Dat was wél een goeie film.
.
Alle reacties Link kopieren
Vond hem steengoed. Niet voor niets ook al voor meer dan 100 prijzen genomineerd...

Saving private Ryan is weer op een andere manier heel erg goed. Beide films hebben hun eigen sterke punten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond hem ook heel erg goed (net als vriendlief). Mooi camerawerk en eens een ander verhaal. Verrassend & zeker de moeite waard!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan hopelijk morgen, ben benieuwd.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Pinaco schreef:
24-01-2020 19:24
Ik vond hem ook heel erg goed (net als vriendlief). Mooi camerawerk en eens een ander verhaal. Verrassend & zeker de moeite waard!
Het camerawerk in deze film vind ik echt van ongekend hoog niveau. Twee delen zijn me echt bijgebleven. Ten eerste het moment dat ze uit de loopgraaf in een grimmig niemandsland terechtkomen met ontbindende lichamen van paarden en mensen.

Het tweede is de scene met het nachtelijk gevecht in de resten van het dorp (ik meen Ecouste). De waanzin van de oorlog wordt daar bijna een psychedelische ervaring door de licht- en geluidseffecten.

In het algemeen ondersteunt de muziek de film en draagt bij aan de sfeer van beklemming en dood.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
24-01-2020 19:37
Het camerawerk in deze film vind ik echt van ongekend hoog niveau. Twee delen zijn me echt bijgebleven. Ten eerste het moment dat ze uit de loopgraaf in een grimmig niemandsland terechtkomen met ontbindende lichamen van paarden en mensen.

Het tweede is de scene met het nachtelijk gevecht in de resten van het dorp (ik meen Ecouste). De waanzin van de oorlog wordt daar bijna een psychedelische ervaring door de licht- en geluidseffecten.

In het algemeen ondersteunt de muziek de film en draagt bij aan de sfeer van beklemming en dood.
Ben jij mijn zoon??? Die zei exact hetzelfde 😱
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
"Feel the wind blow in your direction
Breath of death. Fog thickens the air
No code of honor, you dogs of war
1917, we're gasping for air

I cannot breathe, I cannot see
Poison fog. Poison fog
Inhaling mustard gas. It kills me in my sleep
Poison fog. Poison fog.

Exhaustion, dehydration
The water is foul with decay and excrement and something dead
It's covered with sour mustard gas

-As I watched them in bright daylight
When crawling through the poison clouds, I saw them burn away
My name should have been written between theirs on stones
In dreams I still see, hear and smell them every single night-"
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
24-01-2020 19:37
Het camerawerk in deze film vind ik echt van ongekend hoog niveau. Twee delen zijn me echt bijgebleven. Ten eerste het moment dat ze uit de loopgraaf in een grimmig niemandsland terechtkomen met ontbindende lichamen van paarden en mensen.

Het tweede is de scene met het nachtelijk gevecht in de resten van het dorp (ik meen Ecouste). De waanzin van de oorlog wordt daar bijna een psychedelische ervaring door de licht- en geluidseffecten.

In het algemeen ondersteunt de muziek de film en draagt bij aan de sfeer van beklemming en dood.
Ik vond die paarden potsierlijk. Wat mij betreft zwaar mislukte poging tot effectbejag.
Ik heb nog speciaal op de muziek gelet omdat die ook Oscarwaardig zou zijn, maar ook hier was ik niet erg van onder de indruk. Beklemming nergens gevoeld. Ik werd er alleen maar lacherig van, zo nep en over de top allemaal qua lichteffecten.
Gek he, hoe je dezelfde film zo anders kan ervaren.
.
Tip: hij is gewoon op internet te zien. Je hoeft niet naar een bios voor 1917.
Santaaa schreef:
24-01-2020 19:48
Tip: hij is gewoon op internet te zien. Je hoeft niet naar een bios voor 1917.
Dit is wel bij uitstek een film die je het beste in de bioscoop ziet.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
24-01-2020 19:49
Dit is wel bij uitstek een film die je het beste in de bioscoop ziet.
Dat ben ik wel met je eens. Als je gaat kijken, doe dat dan in de bioscoop.
.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
.
Alle reacties Link kopieren
Wij zaten vooraan in de bios, dat maakte het extra bijzonder. Het verhaal is niet bijzonder ingewikkeld maar het is het camerawerk, licht, muziek en de kleuren die het voor mij heel indrukwekkend maken. Dan daarnaast inderdaad de waanzin van de film en de wetenschap dat er 30 miljoen slachtoffers zijn gevallen....

Jammer voor degene die dat niet kunnen zien, ik vond het prachtig. Het zegt ook genoeg dat er zoveel nominaties voor deze film zijn.
Week geleden gezien met PuberT. Beide onder de indruk.
Camerawerk was Idd uitmuntend.

Vergelijking met saving private Ryan... Totaal andere film. Dat was/ is ook een topfilm.
Alle reacties Link kopieren
Niet te veel verklappen! 🤨
Alles komt goed, alleen de rest niet
Gisteren gezien en ik vond het indrukwekkend. Mooi gemaakt, vooral ook de loopgraven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem ook gezien en vond vooral het feit dat die ene (of eigenlijk twee) soldaat non-stop gevolgd werd de kracht van deze film. Normaal zijn oorlogsfilms nogal massaal, met veel actie en meerdere prominente personages. Juist dat je hier niet los komt van die ene jongen met een missie voegde er een heel persoonlijk perspectief aan toe.

Overigens heeft Peter Jackson recentelijk een film uitgebracht met gerestaureerd beeldmateriaal dat ten tijde van WO I is gemaakt. Daarin zie je de mannen die in die tijd echt in de gevechtszone zaten, ook in het dagelijks leven in de loopgraven. Tot nu toe alleen de trailer gezien, maar staat nog op mijn lijstje om ook te kijken. Mensen zagen er inderdaad toen heel anders uit. They shall not be forgotten is de titel, o.a. te zien via Google Play.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat tijdens dat ene lang shot soms even iemand door het beeld loopt.
Als er alleen een jas of iets dergelijks te zien is, kunnen ze daar scènes aan elkaar plakken.

Het is niet in 1 keer opgenomen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het fantastisch, die paarden, dat uitgestorven dorp, de mannen lopend door de modder enz.
Alsof ik er zelf bij was bijna de hele film.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven