Entertainment alle pijlers

2Doc: TURN!

07-10-2019 21:29 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ouders van jeugdige topsporters worstelen met de hoge prijs die hun kinderen moeten betalen voor een plaats op het podium. Moet een kind koste wat het kost talenten ontwikkelen?
Wie kijkt ook? Ik vind het schokkend hoe sommige ouders en trainers met de kinderen omgaan.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Wat een vreselijke documentaire.. Over dat verjaardagspartijtje. :'(
Alle reacties Link kopieren
Deze trainer viel nog best mee. Bij meisjes in de N1 is dit gedrag heel normaal en worden ouders bij voorbaat geweerd uit de zaal. Het is belangrijker met elkaar in gesprek te blijven. En tegenspreken is geen optie want dan ligt je kind er uit. In de meeste gevallen willen de kinderen dat echt niet. Het is een constant getrek aan de kinderen. Vergelijk het met gescheiden ouders zo voelt het kiezen tussen trainer en ouder voor het kind. En de bond vindt dit allemaal vrij normaal. De trainer in de doc heeft zelf waarschijnlijk ook zo training gehad dus weet niet anders dan dat je zo aan de top komt hoewel hij alleen met de toppers getraind heeft en niet echt aan de bak is gekomen. Dat is nog een ding. Veel trainers willen dat hun pupillen bereiken wat ze zelf niet konden.
..
anoniem_64989bb158d94 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 09:23
Reden: too much info
99.66% gewijzigd
"Veel trainers willen dat hun pupillen bereiken wat ze zelf niet konden".

Dat denk ik ook Jeweetwel.
Baankje1 schreef:
08-10-2019 11:07
De ingehouden woede van die vader vond ik heel eng.
Ik ook.
Ik heb het net gekeken. Ik vond dat het engst en het ergst.
totallyfree schreef:
08-10-2019 12:35
Ja dat vond ik ook stom, maar ik heb het gevoel dat dit heel erg van die type oudrs zijn die in een bepaald milieu zitten. Waarin het heel belangrijk is wat je doet en wat je kinderen doen. Jij moet de beste baan, de beste man, het mooiste huis, de hipste kleding en jouw kinderen moeten ook echt bijzonder zijn en alles uit zichzelf halen wat ze kunnen. En daar moet alles voor wijken.

Dat idee had ik vooral bij de moeder van Roman.
Suðri schreef:
08-10-2019 17:28
Ik vond het echt een mooie documentaire, maar ik ben de enige volgens mij ;)
Wat doe vader zegt vond ik zo raak: kind geeft zoveel op en investeert zo veel, daar moet wat tegenover staan.

De koudheid van die trainers vond ik verschrikkelijk. Net alsof ze kinderen helemaal niet leuk vinden en het voor hun een taakstraf was.

Ik vond het vooral heel erg dat Bart zei dat dat ene jongetje geen drinken mocht tijdens de training en dat hij moest wachten totdat ze gingen wisselen.
Wat ik me ook afvroeg....werken die ouders niet? Ze kunnen hun kinderen elke middag chauffeuren....
Snoetje-80 schreef:
13-10-2019 18:59
Ik vond het vooral heel erg dat Bart zei dat dat ene jongetje geen drinken mocht tijdens de training en dat hij moest wachten totdat ze gingen wisselen.
Dat vond ik nou weer niet gek. Ik heb nooit aan topsport gedaan, maar mooi niet dat je tijdens een oefening wat mocht gaan drinken.
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
13-10-2019 19:02
Wat ik me ook afvroeg....werken die ouders niet? Ze kunnen hun kinderen elke middag chauffeuren....
In de docu kun je zien dat Roman en Wytze regelmatig samen werden weggebracht/opgehaald door één van hun ouders. Zo zullen er wel meer ouders zijn die dat op die manier geregeld hebben.
Altijd van je afsnijden
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
09-10-2019 11:23
Ik zat gisteren naar de Nederlandse dames op het WK turnen in Stuttgart te kijken maar dat voelt opeens toch wel anders na de documentaire van 2Doc. Ik zou wel eens willen weten wat zo'n Sanne en Lieke Wevers van de documentaire vinden. Is dit herkenbaar voor hun, of is dit een uitzondering?

De dochter van mijn moeders beste vriendin heeft in de selectie geturnd als 9 jarig meisje ( al enkele jaren geleden dus) voor de OS 2016, samen met Lieke, Sanne en onder leiding van de vader van de Wever zusjes.

Wat ik heb begrepen was dat hij totaal anders reageerde op zijn eigen dochters dan op de andere selectieleden, angst mocht absoluut niet getoond worden ( wat dochter dus wel een keer deed, want flikflak op de hoge balk vond ze eng, mocht ze 2,5 uur in een koude kleedkamer gaan nadenken wat ze van haar toekomst wilde maken, een 9 jarig kind). Toen al een strikt dieet en uiteindelijk heeft alles zo haar lol in turnen verpest, dat ze nooit meer een voet in de zaal heeft gezet.

Dit zal vast niet altijd voorkomen en ik snap ergens ook nog wel dat het anders is om je eigen dochters te trainen dan andermans kinderen.
Ik snap dat wanneer er een bepaald talent is, ouders graag zien dat dit ook benut wordt, zolang kind het leuk blijft vinden.
En ja, ik geloof ook dat het een geweldige kick kan geven als je iets wint wat echt van betekenis is ( NK, laat staan een OS medaille). De wijze waarop staat mij in sommige gevallen alleen vreselijk tegen en ik hoop vooral dat mijn dochters iets gaan doen waar ze dan misschien wel niet vreselijk veel talent voor hebben, maar waar ze we heel veel plezier en lol in hebben.

Al geloof ik direct dat dit prima samen kan gaan met topsport. Zolang het kind zelf maar niet uit het oog wordt verloren.
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
13-10-2019 18:59
Ik vond het vooral heel erg dat Bart zei dat dat ene jongetje geen drinken mocht tijdens de training en dat hij moest wachten totdat ze gingen wisselen.
Dat vond ik ook erg maat hij kon toch op de wc gewoon water drinken.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Vond dat jongetje zielig die ook nog piano les had en op hockey zat.
Hij zei vind hockey training niet zo leuk , zei die vader dat komt nog wel.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
09-10-2019 20:41
Wat een vreselijke documentaire.. Over dat verjaardagspartijtje. :'(
Gelukkig was hij toch naar het partijtje gegaan. Hij liet zich niet beïnvloeden door zijn moeder.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook de documentaire hockeymeisjes gezien?
Daar gaat ook een deel uiteindelijk wel naar de olympische spelen. Is natuurlijk een totaal andere sport en een andere leeftijdscategorie (16-18) maar duidelijk een heel andere vibe. Die meisjes willen het echt heel graag zelf, meer dan de ouders.
Nee, niet gezien, maar dank je voor de tip AnAppleADay. Wanneer was die er op?

Ik vond de vader van Jannik geweldigtrouwens. . Wat een goede vader is dat.
In tegenstelling tot de vader van Wytze.
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
15-10-2019 16:20
Nee, niet gezien, maar dank je voor de tip AnAppleADay. Wanneer was die er op?

Ik vond de vader van Jannik geweldigtrouwens. . Wat een goede vader is dat.
In tegenstelling tot de vader van Wytze.
https://www.npostart.nl/3doc/21-08-2019/BV_101393993
Ik vond het een afschuwelijke documentaire. Wel mooi gemaakt door die moeder van Roman. ik bedoel afschuwelijk in de zin van: Dit kán toch niet. Dit mag toch niet zo met jonge kinderen omgaan, zo pedagogisch onverantwoord, zo koud en hard en zoveel druk op ze leggen? Sjezus, het is maar een sport. Moet toch vooral leuk zijn.
Ik kan trouwens die moeder van Wytze wel door elkaar rammelen. Waarom grijpt dat mens niet in? Dat laat je toch niet gebeuren. Lijkt wel alsof zij niks te zeggen had. ik vind het gewoon kindermishandeling. Laat die klojo van een Oscar lekker zelf gaan turnen en dan wil ik m wel ff doorduwen in die split.

Ik kijk nu dus ook met hele andere ogen naar de turnsport als ik het zie op tv.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook bizar dat de ouders de keuze zo sterk bij de kinderen lieten liggen. Er lag al zoveel druk op ze, en dan ook nog zelf verantwoordelijk worden gemaakt voor de keuze van een partijtje of trainen. En iedereen doet net alsof het kind vrij is om te kiezen, terwijl overduidelijk is dat iedereen daar een sterke mening over heeft.
Alle reacties Link kopieren
Tenenkrommend. Die vader van Wytze vooral. Heel eng.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag gisteravond DWDD met het item over vlog-ouders en ook daar gingen mijn tenen van krullen. Lees nu dat ik niet de enige was die me verbaasde over deze ouders.
https://panorama.nl/entertainment/films ... els-offlin
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Epke Zonderland was zojuist bij DWDD en had de betreffende documentaire niet gezien. Er werd toen een kort stukje getoond waarin het jongetje in de spagaat moest oprekken en huilend tot tien telde. Epke zei dat hij dit niet herkende (gelukkig) en dat turnen voor jonge kinderen vooral leuk moet zijn.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op de balletacademie gezeten en extreme prestaties zijn helaas niet haalbaar zonder pijn. Ik herken wel dat het veel pijn doet en zelfs dat er soms fysiek straf volgt wanneer je niet voldoet of een fout maakt. Ik heb het recent eens besproken en andere dansers herkennen het ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Fysieke straf? Echt? door de trainers?
Wat gebeurde er dan?

Zo zeg, niet normaal toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven