Entertainment alle pijlers

Bedelende “fluflu’s”, nieuwe standaard?

10-08-2026 18:10 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voorop gesteld als iemand zich geroepen voelt om geld aan iemand over te maken moet die persoon dat vooral doen… wat iemand met zijn geld doet moet iemand zelf weten. Maar.. dat gezegd hebbende. Het valt me op dat er steeds vaker om geld gevraagd wordt door (wannabe) influencers, of ander soortige mensen op social media.

Ik mag hier geen kwaad spreken over mensen, want dan wordt t topic gesloten. Maar het is opvallend.

Iemand die door omstandigheden even niet kan werken en meerdere malen een open tikkie deelt. Iemand die aangeeft geen budget meer te hebben voor vakantie en mensen oproept om via een of ander platform bij te dragen (niet met zoveel woorden, maar het wordt wel gedaan). Iemand die om alles dat los en vast zit vraagt.

Is het brutaal? Of gewoon slim gebruik maken van de opties/mogelijkheden?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Allebei. Ik zou me kapot schamen om zo aan mijn geld te moeten komen. Net als die crowdfundings enzo.
Meestal voor zaken die je zelf gewoon een heel stuk beter had kunnen regelen.
Everything is possible for the one who believes.
Anouk loopt ook al te bedelen om geld voor een nieuwe plaat, het zal wel een nieuwe trend zijn of zo.
Soms is het wellicht nodig, als iemand ziek is bijvoorbeeld. Waar ik me meer aan erger zijn mensen die nepverhalen ophangen om zo 'donaties' binnen te hengelen, uiteraard volledig uit zicht van de belasting. Die zijn er helaas meerdere, sommige met heel veel volgers. Ronduit oplichters.
Moiren schreef:
10-08-2026 18:21
Allebei. Ik zou me kapot schamen om zo aan mijn geld te moeten komen. Net als die crowdfundings enzo.
Meestal voor zaken die je zelf gewoon een heel stuk beter had kunnen regelen.
Nou dit. Genant gewoon.

Niet eens van influencers trouwens, want die volg ik niet actief. Maar gewoon normale mensen en dan soms ook nog op compleet ongepaste platforms als LinkedIn.
Als iemand zegt 'ik heb geen geld voor vakantie maar wil toch op vakantie, wie stort er wat?' Dan vind ik het helemaal prima.
Als iemand maanden voor zijn zieke ouder moet zorgen en daardoor niet kan werken en zegt 'ik kon maanden niet werken doordat ik voor mijn zieke ouder moest zorgen en ben zo ontzettend toe aan een midweek naar een hutje op de hei, wie stort er wat?' : helemaal best.
Als iemand een zielig verhaal ophangt maar gewoon te lam is om te werken, of geld ophaalt voor de rolstoelbus voor het 'neefje van het nichtje van de tante van de huishoudelijke hulp van de buren' dat niet blijkt te bestaan en zelf lekker van dit geld op vakantie gaat, dan vind ik dat wél een afschuwelijk iets!

Als iemand gewoon eerlijk zegt wat de situatie is dan is het aan mij om te bepalen of ik wil doneren. Ik kan gewoon normaal denken en bepalen of ik daaraan bij wil dragen. Maar zieligdoenerij en liegen en bedriegen daardoor voel ik me wel genaaid als ik besluit te doneren.
Moeten ze lekker doen, vragen staat vrij. Van mij krijgen ze niets.
Ik vraag me echt af wie de mensen zijn die geld overmaken aan dit soort pipo's. Ik heb weleens geld gestort, maar dan altijd voor logische doelen ('nieuwe rolstoelbus voor kleuter Karel' ofzo), maar toch niet aan iemand die graag op vakantie wil en dan wil dat ik dat ga betalen.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Een tijdje geleden was er een actie in het nieuws van een of andere aan lager wal geraakte acteur (ben z'n naam even kwijt) die de oproep deed of iedereen een euro wilde overmaken. Binnen de kortste keren had ie genoeg opgehaald om z'n schulden af te betalen. Ik zou zoiets zelf nooit doen, zou het echt te gênant voor woorden vinden, aan de andere kant; wat is nou 1 euro.
Nothing happens for a reason
Ik vind het zo lui. Doe het als andere mensen, ga werken en betaal je schulden af.
Ik vind het echt heel raar.

Ook de docentinfluencers doen dit, dat vind ik echt niet integer. Ze hebben miljoenen views op Youtube en zijn in sommige gevallen zelfs gestopt met hun baan als docent omdat ze genoeg met hun uitlegfilmpjes op Youtube verdienden, en dan nog gaan ze elk filmpje vragen aan hun minderjarige kijkers of ze wat geld over willen maken voor een drankje bijvoorbeeld.

Hoe kún je dat doen, om geld bedelen bij minderjarigen die hun zakgeld naar je overmaken. Terwijl je al meer dan genoeg verdient.....
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
juliet64 schreef:
10-08-2026 20:14
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Een tijdje geleden was er een actie in het nieuws van een of andere aan lager wal geraakte acteur (ben z'n naam even kwijt) die de oproep deed of iedereen een euro wilde overmaken. Binnen de kortste keren had ie genoeg opgehaald om z'n schulden af te betalen. Ik zou zoiets zelf nooit doen, zou het echt te gênant voor woorden vinden, aan de andere kant; wat is nou 1 euro.
Marcel Musters, dacht ik.
Si abra la puerta hay lobos.
Of van die beroepsreizigers die dan geld voor een koffie vragen. Ik vind het zo’n mega afknapper.
Jakloptmarcel mutsers. Al die artiesten die geen pensioen hebben. Nee heb ik ook niet als zzp er , zul je geld voor opzij moeten zetten. Net als het regelen van een verzekering. Ikben ook heel verbaasd welke mensen geld geven. Ik geef ook niks (ja aan de goede doelen die ik steun)
Ik vind het weleens lastig als ik iemand persoonlijk ken en ik wil geen geld storten. Dan stel ik me altijd voor ( maar dat zal vast niet zo zijn ) dat iemand zit te turven wie er van zijn/ haar inner circle al iets ( en hoeveel of hoe weinig dan wel niet ) of nog niets heeft gestort.

Nee heb je, ja kun je krijgen en een brutaal mens heeft de halve wereld en zo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Héél soms snap ik de reden, bijvoorbeeld wanneer iets niet vergoed wordt door de verzekering, maar de zieke er echt baat bij heeft
Maar laatst was er iemand die bedoelde voor een uitvaart, terwijl ze jaren geleden genezen was van kanker. Dan ben je er toch extra bewust van dat je je hiervoor moet verzekeren als je je kinderen er niet mee wil opzadelen.
Of een reisverzekering. Het is een paar euro per maand en kan je veel ellende besparen. Echt vervelend dat dit soort mensen in de media komen. Vind het vooral dommig en gênant
Moiren schreef:
10-08-2026 20:23
Of van die beroepsreizigers die dan geld voor een koffie vragen. Ik vind het zo’n mega afknapper.
Oh ja, dat buymeacoffee-gedoe. Van reizigers ken ik het niet, wel van zelfstandige journalisten. Maar dan krijg je er tenminste nog wat voor terug,
juliet64 schreef:
10-08-2026 20:34
Oh ja, dat buymeacoffee-gedoe. Van reizigers ken ik het niet, wel van zelfstandige journalisten. Maar dan krijg je er tenminste nog wat voor terug,
Ik zie het bij vanlifers nog wel eens voorbij komen. Ik vind het echt een afknapper. Alsof je met je papieren koffiebekertje op een stukje karton in de winkelstraat om geld gaat zitten vragen, terwijl je gewoon kan werken, maar alleen andere keuzes maakt.

Net als met geen pensioen opbouwen als zzp’er, of je kind niet bijschrijven op je uitvaartverzekering.
Ik ken ook zo iemand. Kerngezond. Verkoopt zweverige onzintherapieën en kralenkettingen van materiaal dat ze vindt op het strand. Noemt zich levenskunstenaar, heeft al jaren niet meer gewerkt en vraagt ook om de haverklap geld aan haar volgers. Laatst was ze jarig. Wil je me een kadootje geven? Dit is mijn rekeningnummer (en dan vast standaard ingesteld op 22 euro). Schaamteloos. Maar ze leeft er blijkbaar van.
Tjielp
Als er geen leugens verteld worden vind ik het niet moreel verkeerd. Mensen kunnen zelf beslissen of ze geven.

Zelf zou ik het niet doen en ik geef er ook niet aan
Het is zoals het is
Ik heb het idee dat men dit nadoet van wat in de VS gebruikelijk is met gofundme en zo. Als maar genoeg mensen niet door hebben dat veel van die zaken waar ze in de VS gofundme voor moeten gebruiken hier helemaal niet nodig zijn, zal er best wel wat worden opgehaald. En als je ziet hoeveel mensen in de social media bubbel leven, dan verbaast het me niet dat dit gebeurt.
Sommige mensen bedelen voor zichzelf, anderen voor een ziek kind wat een behandeling nodig heeft. Het is ieder z'n goed recht maar ik ben zo gierig dat ik niets geef. Ik geef überhaupt niet aan goede doelen.

Als een bekende me zou vragen om een gunst, zou ik het wel doen.
Ik volgende ooit op X (toen nog Twitter) een vrouw die naar Spanje was geëmigreerd en daar met haar man een huis had gekocht waar van alles aan moest gebeuren. Dat viel financieel allemaal nogal tegen en toen ging de bus ook nog kapot oid, daar had ze dan een gofundme voor opgezet. Het bedrag wat nodig was voor een nieuwe bus (iets van 10.000 euro - ook zo schaamteloos, dat je dan meteen aangeeft wat je minimaal wilt ophalen) werd bij lange na niet gehaald, dus die gofundme ging een beetje als een nachtkaars uit. Tot ik later las dat ze een dure reparatie aan hun auto hadden en dat ze daar dat geld voor hadden gebruikt. Dat is toch echt wel next level schaamteloos hoor.
Ik vind het modern.
.
Ik ken idd ook zo iemand. Heel verdrietig want ze hebben een kindje gekregen dat ziek is. Ze weten blijkbaar niet wat het kindje mankeert maar het is niet goed. Echt heel verdrietig.

Toen kwam er een crowdfund actie waarmee ze 75.000 euro wilden ophalen want ze moesten een andere auto en de badkamer moest verbouwd.

Er werd gul gegeven al werd de 75K niet gehaald.

Ze werken allebei niet. Contract werd niet verlengd want kwam niet opdagen. Was oneerlijk want zij konden er niets aan doen z en dat klopt ook maar die werkgever ook niet. Nieuwe baan zoeken doen ze niet want ze moeten 24 uur per dag voor het kindje zorgen. Met zijn 2. Boos op de hele wereld en “het systeem” want ze krijgen niks.

Nu weet ik wat papa in dit geval deed voordat kindje geboren werd en die heeft er voor gekozen om altijd al zijn (best goed verdiende ) geld op te maken.. dikke auto’s, dure spullen.

En dat zie je toch vaak..

1 van de fluflu’s die nu begon over geen budget voor vakantie heeft wel onlangs nieuwe tattoo’s laten zetten…

Tja.. ik vind dat lastig.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven