Hebben jullie kinderen een eigen tablet?

22-01-2023 08:58 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even benieuwd hoe dat bij jullie is. Hier hebben ze dat niet. We hebben 1 goede tablet en 1 hele oude. Dat met 4 kinderen. Het is dus vaak de vraag wie op welk scherm mag op het moment dat ze op een scherm mogen.

En als er dan een eigen scherm zou komen dan voor iedereen of afhankelijk van leeftijd? Iedereen loopt natuurlijk wel in de papieren, dan zitten we zo aan 1000 euro. Dus eens even checken hoe dat bij jullie gaat.

Heeft je kind een eigen tablet?

Totaal aantal stemmen: 175

Ja (0-4 jaar) (9%)
Ja (4-10 jaar) (25%)
Ja (10+) (19%)
Nee (0-4 jaar) (15%)
Nee (4-10 jaar) (18%)
Nee (10+) (7%)
Anders, namelijk (6%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, maar wel een telefoon. Die is officieel niet van zoon, maar wordt door hem gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, sinds kort. Wij hebben tweedehands iPads gekocht, allen voor onder de 100 euro. Voor alleen basic Netflix/YouTube/paar kleine spelletjes heb je absoluut geen nieuwe nodig🙂
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een gezamenlijke tablet waar met family link beide kinderen 30 min per dag op kunnen en idd niet tegelijk dus
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben 1 ipad van vriend, maar gebruiken hem nooit. Kind van 11 heeft een eigen telefoon sinds een paar jaar. Kind van 4 heeft mijn oude telefoon en speelt daar ong 1x per week ongeveer mee. In de auto op vakantie keek ze er wel disney/netflix op.
Kind van 2 heeft geen tablet en geen telefoon.
Ze kijken hier wel redelijk veel tv. Hebben ook geen nintendo of PlayStation ofzo, hebben we/ze geen interesse in eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jup, 3 en 7 en allebei eigen tablet. Die van de jongste is wel echt een oud ding hoor en die van de oudste is tweedehands.
Nee, (stief)kind van 6 ziet bij ons geen schermen. We hebben zelfs geen tv en het schermgebruik dat hij van ons ziet is werken met een laptop.
Dit is een heel bewuste keuze, hij vraagt er ook nooit om omdat het gewoon normaal is dat het er niet is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet helemaal je vraag, maar volgens mij treedt het issue “wie mag er op de tablet” vooral op omdat ze allemaal tegelijk een vast schermmoment hebben. Zou je dat niet wat losser kunnen laten? Bijv (als je dat wilt) een vaste duur per kind, maar niet tegelijk.

Ik heb maar 2 kinderen, dus dan is het wat makkelijker om ze beide hun eigen ding te geven. Inmiddels hebben ze allebei een eigen telefoon en game console. Toen we nog 1 game console hadden, gingen ze om de beurt of samen erop. Dat regelden ze grotendeels zelf, maar er was dan ook geen “eindtijd”.
Ja ze hebben hier allemaal een eigen tablet (allemaal 10+). De eerste van ons gekregen en nu allemaal oud genoeg om deze zelf te vervangen.

Waarom zouden wij als ouders wel een eigen tablet hebben en zij niet? Vandaar ieder een eigen tablet. In de praktijk zitten de jongste twee samen op een van de tablet films te kijken.
ClumsyNinja schreef:
22-01-2023 09:21
Nee, (stief)kind van 6 ziet bij ons geen schermen. We hebben zelfs geen tv en het schermgebruik dat hij van ons ziet is werken met een laptop.
Dit is een heel bewuste keuze, hij vraagt er ook nooit om omdat het gewoon normaal is dat het er niet is.
Hoe doen jullie dat met telefoongebruik? Ook niet in de buurt van kind?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze hebben hier een eigen tablet en Nintendo. Voor de Nintendo hebben ze beide gespaard. De tablet was hadden omdat ze beide huiswerk krijgen vanuit hun dyslexie begeleiding wat op computer of laptop moet. Nu hebben beide werk laptops en 1 vaste computer dus was dit handiger. Nu hebben ze ook Lego waarvoor het handig is ze een tablet hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
ClumsyNinja schreef:
22-01-2023 09:21
Nee, (stief)kind van 6 ziet bij ons geen schermen. We hebben zelfs geen tv en het schermgebruik dat hij van ons ziet is werken met een laptop.
Dit is een heel bewuste keuze, hij vraagt er ook nooit om omdat het gewoon normaal is dat het er niet is.
Wat is de gedachte hier achter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dochters van 4 en 10 hebben een eigen tablet, oudste heeft sinds kort een telefoon en maakt daardoor nooit meer gebruikt van haar tablet.
Jongste van 1 krijgt als hij oud genoeg is die tablet.
Alle reacties Link kopieren Quote
hadea1 schreef:
22-01-2023 09:34
Niet helemaal je vraag, maar volgens mij treedt het issue “wie mag er op de tablet” vooral op omdat ze allemaal tegelijk een vast schermmoment hebben. Zou je dat niet wat losser kunnen laten? Bijv (als je dat wilt) een vaste duur per kind, maar niet tegelijk.

Ik heb maar 2 kinderen, dus dan is het wat makkelijker om ze beide hun eigen ding te geven. Inmiddels hebben ze allebei een eigen telefoon en game console. Toen we nog 1 game console hadden, gingen ze om de beurt of samen erop. Dat regelden ze grotendeels zelf, maar er was dan ook geen “eindtijd”.
Ik vind het vaak juist fijn om het tegelijk te doen. Bijvoorbeeld als ik ga koken of zo op zondagochtend. Ik heb geen zin om tijden bij te moeten houden van iedereen en dan krijg je weer het meekijken enzo. Dat is me allemaal teveel gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelfs pas een iPad sinds de kinderen 10+ waren. Daarvoor hadden ze een Nintendo DS, ieder een eigen uiteraard, vanaf een jaar of 7. Paar jaar later een eigen telefoon.
Ik denk niet dat ik 4-10 jarigen een eigen iPad zou geven. Die mogen dan af en toe op de mijne.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier twee kinderen met een eigen ipad en iphone. Alleen voor thuisgebruik, niet altijd voor het pakken en in overleg. Dat gaat bijna altijd wel goed eigenlijk.

Schermen horen ook wel bij deze tijd en er wat handigheid mee opbouwen is goed.

Over schermtijd staat op nu.nl een artikel zag ik vandaag.
Onze kinderen kregen een eigen tablet toen ze 8 jaar waren.
De range van 4 tot 10 in je pol vind ik erg groot, want met 4/5 jaar zou ik dat echt niet nodig vinden.

En dat het geld kost, tja, dat weet je met 4 kinderen. Al ben je echt niet persé 1000 euro kwijt voor 4 tablets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kinderen 5 en 7 delen samen een tablet.
Als wij koken mogen ze kiezen; tablet of tv. Tablet tijd = ieder 20 minuten. Resulteert meestal in 40 minuten filmpjes kijken (van de Efteling app; TikTok/YouTube etc hebben nog geen interesse in gehad)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle 5 een eigen iPad (kwalitatief langer goed). Geen zin in gedoe/geruzie. Hier ook geen schermtijd maar zijn allen erg creatief.

Vind de kosten meevallen. Gewoon geven voor een verjaardag en al het geld erbij leggen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligbedje85 schreef:
22-01-2023 09:52
Ik vind het vaak juist fijn om het tegelijk te doen. Bijvoorbeeld als ik ga koken of zo op zondagochtend. Ik heb geen zin om tijden bij te moeten houden van iedereen en dan krijg je weer het meekijken enzo. Dat is me allemaal teveel gedoe.
Begrijp dat je dat fijn vindt, maar dit is toch bijna vragen om ruzie?

Vanuit de kinderen gedacht: Dan mogen ze eindelijk op de tablet, maar dan zit broer er al op. En dat is niet eerlijk want broer had hem gisteren al en ook maandag, maar broer is het daar niet mee eens, want hij was die week daarvoor helemaal niet op de tablet geweest en...


Is het niet beter om vaste tijden te hebben die niet meteen op elkaar volgen? Dan krijg je ook geen gezeur over: "ja maar ik wilde nog maar 1 minuut iets afronden." en dan zit de volgende die aan de beurt is ook (hopelijk :) ) niet zo dwingend mee te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja al sinds hun 3e en 6e ongeveer. Dus al 4 jaar nu. Kwam schoonmoeder mee aan. En ze zijn helaas zwaar verslaafd aan die dingen :P
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
De kinderen kunnen hier gebruik maken van 1 van de volgende schermen, of de ipad, of de nintendo switch, of de tv met daarop de netflix app.

Ik probeer ze onderling zo veel mogelijk zelf te laten bepalen wat ze doen en wie waarop mag. We zijn zelf heel erg aan het zoeken hoe lang ze er op mogen.

Ze mogen er in het weekend 's ochtends op als wij nog in bed liggen en doordeweeks als ik kook. Zeker op doordeweekse dagen als we gewerkt hebben en de kinderen naar de BSO zijn geweest wil ik dat ze gewoon even wezenloos naar een scherm turen zodat ik rustig kan koken.

Ik vind het vooral lastig om te bepalen hoeveel ze op een scherm mogen. Ik vind dat er nogal verschil in zit of ze met een vriendinnetje Just Dance doet, of samen Mario Kart aan het doen is, alleen Mario Odyssey speelt, aan het oefenen is met schaken of filmpjes aan het kijken is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier met 6 jarige nog geen tablets. Ze mag op vakantie (in vliegtuig of als we daar zijn ipv tv) mijn tablet op kinderstand gebruiken. Daarmee kan ze in de kindernetflix en een paar apps. Thuis mag ze in de ochtend kort en na 17u tv kijken en verder niet op tablet of telefoon. Bij vriendinnetjes ziet ze natuurlijk wel dat die op tablets mogen dus ben benieuwd wanneer dit een discussie punt wordt.
Man zit wel dagelijks op (werk) tablet, maar ik gebruik zelf mijn (prive) tablet misschien één keer in de maand, dus ze wordt er gewoon niet zo vaak aan herinnerd denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dochter (10) heeft al jaren een eigen iPad. Nog een betere dan mij zelfs :mrgreen: iPad Air volgens mij. Ze heeft hem ooit kapot laten vallen en hebben toen meteen een nieuwe gekocht. Ze gebruikt hem veel, ook voor dingen op school. En met de lockdown kwam hij ook van pas. Maar met 1 kind is dat natuurlijk wat makkelijker te bekostigen. Ze heeft ook een iPhone (oude van ons, een 8) met abonnement. Vind het prettig om haar te kunnen bereiken, want ze is na school alleen thuis en gaat ook alleen naar school. Als er dan iets gebeurt, vind ik het wel fijn als ze ons ook kan bellen altijd.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 22-01-2023 10:19
7.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier maar 1 kind, dat maakt het al overzichtelijker.

Eigen tablet sinds afgelopen jaar (Ze is bijna 10). Nintendo switch is van ons allemaal, allemaal meebetaald, zodat ding van 'ons' is ipv van 'haar.

Geen specifieke schermtijden. Net hoe het uit komt. Soms sturen we op wat er op de schermen gebeurd. Soms maken drukke spelletjes (Mario kart) of tv programmas (cartoon network) kind en eventuele vriendjes nog drukker. (Of heb ik zelf geen zin in cartoon network). Dan is animal crossing of iets op npo wel goed.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven