Entertainment alle pijlers

Gerard Joling en zijn pittige vooroordelen

18-09-2020 18:54 47 berichten
In de Volkskrant een goed stuk over een programma dat Joling gaat maken (of al gemaakt heeft). Hij en zijn Mattie Goor (39 met rijst) staan niet bepaald bekend om hun gezellige mening over culturele minderheden. Maar moet/mag hij hier nu nog eens een heeL programma over maken en er dus aan verdienen? Ik zeg nee, maar dan ook een pesthekel aan Geer. En gaan we dat programma dan boycotten?
Hier een stuk uit de column:
Afgelopen maandag deelde een redacteur van RTL in de facebookgroep 'Fadim's Beauty' een oproepje: waren hier misschien Marokkaanse dames die wilden meedoen aan een programma met Gerard Joling? 'Hij heeft namelijk nogal wat (pittige) vooroordelen over Marokkanen die we met dit programma volledig willen ontkrachten.' Nou dames, vingers omhoog!?

.......

De reacties kwamen er. 'Pittige vooroordelen, zeg maar gerust racist as fuck', schreef Bouchra. Onder het inmiddels verwijderde topic verschenen honderden comments, waarin onder meer werd opgeroepen tot een boycot van het programma, dat Joling en de buitenlanders zal gaan heten.
En dat terwijl het volgens RTL juist zo'n leuk, verbindend idee was. RTL-directeur Peter van der Vorst zei vorige week in radioprogramma Kunststof, merkbaar op zijn hoede: 'Vorig jaar toen we met Gerard gingen zitten, dachten we: oké, wat voor programma kunnen we nu maken dat dicht bij jou staat? Gerard staat erom bekend dat hij geen blad voor de mond neemt, het beestje bij de naam noemt, zijn meningen en vooroordelen heeft over bepaalde bevolkingsgroepen. Toen dachten we: dáár moeten we i
......
Wiens probleem is dat eigenlijk, om Joling te laten bijdraaien? Waarom moet hij daarvoor met 'buitenlanders' naar een land waar ze niet zijn opgegroeid? En had Joling zichzelf in zijn lange leven en internationale carrière niet al lang kunnen genezen van zijn 'pittige vooroordelen', als hij op zoek is naar persoonlijke groei?
Godsamme, het hele actueel pijler staat vol met topics over racisme of vermeend racisme. Kan het nog een keer ergens anders over gaan?

Gooi dit lekker bij tv/media topic of weet ik veel hoe dat heet.

Wat je punt is met je openingspost kan ik al helemaal niet ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Waterman26 schreef:
18-09-2020 20:01
Lees je ergens dat ik het wil boycotten? Ik gebruik het woord racist?
Kan jij lezen?
Waarom open je een topic als je geen reacties wil? Je stelt in je OP zelf de vraag of we het programma moeten boycotten. En nee je hebt het woord racist misschien niet (zelf) gebruikt maar de strekking van je OP lijkt mij nogal duidelijk, dus niet nodig om zo op je teentjes getrapt te zijn he :there:
Alle reacties Link kopieren
[quote=Waterman26 post_id=31918151 time=1600451749 user_id=301963]
Nou dan reageer je lekker niet joh. Ik las een goed stuk in de krant over een programma waarvan ik me afvraag wat het nut was.
[/quote

Ik reageer wanneer en hoe ik wil. Volgens mij heb ik jouw toestemming daar niet voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Tja jij kunt vinden dat Joling geen programma mag maken, maar als directeur Peter van der Vorst het gaat maken dan komt het er. Ongeacht wat ene Waterman ervan vindt.

Maar goed, het hele programma bestaat nog niet. Als je wil kijken, dan kijk je en dan vorm je dan je mening en als je niet wilt kijken, dan kijk je niet.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
18-09-2020 20:20
Misschien schiet ik ook in de lach als er "nummeL 39 met Lijst" gezegd wordt, maar ik wil niet dat op tv iemand vet betaald wordt om grappen ten koste van anderen te maken.

Ook als ik zelf niet kijk, vind ik dat vervelend.
(en helemaal als het ertoe leidt dat Henk (van Ingrid) op zijn werk ook zulke grappen gaat maken).
Het punt is een beetje, dat mensen zoals jij eens moeten beseffen dat niet de hele maatschappij ingericht hoeft te zijn conform jouw persoonlijke normen en waarden. Dus dat er nou eenmaal wel eens dingen gebeuren, of op TV zijn, waar jij je niet helemaal thuis bij voelt. Grow a pair, zo werkt de wereld. Hij is niet alleen van jou.
You_gotta_be_tough schreef:
18-09-2020 22:01
Het punt is een beetje, dat mensen zoals jij eens moeten beseffen dat niet de hele maatschappij ingericht hoeft te zijn conform jouw persoonlijke normen en waarden. Dus dat er nou eenmaal wel eens dingen gebeuren, of op TV zijn, waar jij je niet helemaal thuis bij voelt. Grow a pair, zo werkt de wereld. Hij is niet alleen van jou.
Wat jij beschrijft gaat over smaak. Joling is walgelijk en racistisch en zit tegenwoordig overal :sick:
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur weer. Geen touw aan vast te knopen. Doe wat nuttigs met je vrijdagavond.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
18-09-2020 22:11
Wat jij beschrijft gaat over smaak. Joling is walgelijk en racistisch en zit tegenwoordig overal :sick:
Noem eens wat voorbeelden van dat racisme.
Ik ken ze niet.
Alle reacties Link kopieren
You_gotta_be_tough schreef:
18-09-2020 22:01
Het punt is een beetje, dat mensen zoals jij eens moeten beseffen dat niet de hele maatschappij ingericht hoeft te zijn conform jouw persoonlijke normen en waarden. Dus dat er nou eenmaal wel eens dingen gebeuren, of op TV zijn, waar jij je niet helemaal thuis bij voelt. Grow a pair, zo werkt de wereld. Hij is niet alleen van jou.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
18-09-2020 22:11
Wat jij beschrijft gaat over smaak. Joling is walgelijk en racistisch en zit tegenwoordig overal :sick:
Wat zegt Joling dan allemaal voor vreselijke dingen?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
18-09-2020 23:00
Wat zegt Joling dan allemaal voor vreselijke dingen?
Dat vroeg ik ook, maar ik heb zo’n vermoeden dat we dat niet meer gaan horen.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
18-09-2020 23:06
Dat vroeg ik ook, maar ik heb zo’n vermoeden dat we dat niet meer gaan horen.
Ik ben ook benieuwd.
Als ik google zie ik alleen maar dat Joling een 'Marrokanenhater' zou zijn, maar waarom dan? Wat zegt hij allemaal?
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
18-09-2020 22:11
Wat jij beschrijft gaat over smaak. Joling is walgelijk en racistisch en zit tegenwoordig overal :sick:
Ik zie Gerard Joling graag op TV. Net zoals heel veel andere mensen. Dan kan jij gaan stampen en smijten met krachttermen, maar jij hebt het roer niet in handen... En op een gegeven moment is het, aan welke kant van de medaille ook, misschien beter om de toenadering en wederzijids begrip op te zoeken dan lijnrecht tegenover elkaar te staan. Je kunt elke uitspraak over ras, geloof, huidskleur meteen als racisme en verwerpelijk willen bestempelen en het willen ''cancelen'', maar je kunt het ook in een bepaalde context proberen te zien en de nuance proberen op te zoeken.

Maarja, de nuance is niet interessant. Daarmee krijg je geen aandacht. Posts met nuance worden niet gequote op dit forum, brengen geen vuur in een topic. Dus gaan mensen de graag aandacht willen maar vooral heel hard tegen dingen aanschoppen en met krachttermen smijten.
Racistisch wordt op het moment wel erg snel gezegd over iemand. Of Joling mensen op grond van ras indeelt en bepaalde eigenschappen eraan verbindt, klinkt ongeloofwaardig Als je Googelt op Joling + racisme komen er wat aantijgingen die vaag zijn ( iets met vlaggen).
Waar het om gaat is dat een artiest ( die ik persoonlijk vreselijk vind maar dat is bijzaak) gaat cashen met een programma waarin hij zijn vooroordelen gaat proberen kwijt te raken. Kan hij dat niet zonder publiek?
Aan de andere kant: misschien is dit wel een goed idee. Mensen die dezelfde vooroordelen hebben, denken misschien: goh, als zelfs Gerard Joling er anders over gaat denken....
anoniem_301963 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 00:32
Reden: taalfout
0.30% gewijzigd
Zowizo schreef:
18-09-2020 20:29
9 van de 10 cabaretiers maken grappen ten koste van anderen... we moeten ook niet doorschieten dat je straks nergens meer om mag lachen. Als het je niet zint, dan kijk je gewoon niet. Zo moeilijk kan het allemaal niet zijn denk ik dan.
Eens.

Geen idee of ik het programma leuk zal vinden, maar fijn dat er wellicht toch nog een paar BN-ers blijken zijn die nog niet tot de wokebrigade zijn toegetreden.
Waterman26 schreef:
20-09-2020 00:31
Racistisch wordt op het moment wel erg snel gezegd over iemand. Of Joling mensen op grond van ras indeelt en bepaalde eigenschappen eraan verbindt, klinkt ongeloofwaardig Als je Googelt op Joling + racisme komen er wat aantijgingen die vaag zijn ( iets met vlaggen).
Waar het om gaat is dat een artiest ( die ik persoonlijk vreselijk vind maar dat is bijzaak) gaat cashen met een programma waarin hij zijn vooroordelen gaat proberen kwijt te raken. Kan hij dat niet zonder publiek?
Aan de andere kant: misschien is dit wel een goed idee. Mensen die dezelfde vooroordelen hebben, denken misschien: goh, als zelfs Gerard Joling er anders over gaat denken....
Als het heel erg gescript wordt, net zoals bij steenrijk/straatarm dat het arme gezin op het eind altijd zegt dat geld niet gelukkig maakt (yeah right) dan zal het niet erg oprecht overkomen.
Waterman26 schreef:
20-09-2020 00:31
Racistisch wordt op het moment wel erg snel gezegd over iemand. Of Joling mensen op grond van ras indeelt en bepaalde eigenschappen eraan verbindt, klinkt ongeloofwaardig Als je Googelt op Joling + racisme komen er wat aantijgingen die vaag zijn ( iets met vlaggen).
Waar het om gaat is dat een artiest ( die ik persoonlijk vreselijk vind maar dat is bijzaak) gaat cashen met een programma waarin hij zijn vooroordelen gaat proberen kwijt te raken. Kan hij dat niet zonder publiek?
Aan de andere kant: misschien is dit wel een goed idee. Mensen die dezelfde vooroordelen hebben, denken misschien: goh, als zelfs Gerard Joling er anders over gaat denken....

Huh?! Eerst quote je mij dat wat ik zei precies jouw gevoel is en nu heb je een hele andere mening?

Even voor de anderen: ik ben héél zuinig met het woord racisme, en er zijn heel weinig mensen bij wie ik het vermoed. Best wel bijzonder dat ik hier mijn mening moet motiveren terwijl juist dit hele programma is opgezet omdat hij zijn "pittige vooroordelen" nooit onder stoelen of banken steekt.
Joling vindt het sowieso geweldig om mensen belachelijk te maken. Er is een filmpje waar hij aan de bar zit en te midden van zijn vrienden tegen een voor hem onbekende vrouw zegt dat ze bij de Phantom of the opera nog iemand zoeken, en dat ze bij de ingang van het spookhuis kan staan (ofzo, hij is zo dronken dat ik het niet eens kan verstaan). Dit soort beledigingen kan ik me nog wel voorstellen bij pubers maar van een vent van 50+ niet. Die vrouw werd gewoon gigantisch voor gek gezet.


Hoe triest ben je dan:

https://www.powned.tv/artikel/dronken-g ... ikke-vrouw
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 11:50
Reden: Link
20.96% gewijzigd
Waterman26 schreef:
20-09-2020 00:31
Racistisch wordt op het moment wel erg snel gezegd over iemand. Of Joling mensen op grond van ras indeelt en bepaalde eigenschappen eraan verbindt, klinkt ongeloofwaardig Als je Googelt op Joling + racisme komen er wat aantijgingen die vaag zijn ( iets met vlaggen).
Waar het om gaat is dat een artiest ( die ik persoonlijk vreselijk vind maar dat is bijzaak) gaat cashen met een programma waarin hij zijn vooroordelen gaat proberen kwijt te raken. Kan hij dat niet zonder publiek?
Aan de andere kant: misschien is dit wel een goed idee. Mensen die dezelfde vooroordelen hebben, denken misschien: goh, als zelfs Gerard Joling er anders over gaat denken....


En jij denkt dat dit niet allemaal gescript is. Het is levert hem weer geld op, ws een flink bedrag.
Alle reacties Link kopieren
"Mattie Goor (39 met rijst)"
Gut wat grapiig hihihi :facepalm:
Ik moet altijd wel lachen om die twee samen, dus ben benieuwd wanneer het van start gaat.
Maloochem schreef:
20-09-2020 09:58
Huh?! Eerst quote je mij dat wat ik zei precies jouw gevoel is en nu heb je een hele andere mening?

Even voor de anderen: ik ben héél zuinig met het woord racisme, en er zijn heel weinig mensen bij wie ik het vermoed. Best wel bijzonder dat ik hier mijn mening moet motiveren terwijl juist dit hele programma is opgezet omdat hij zijn "pittige vooroordelen" nooit onder stoelen of banken steekt.
Volgens mij is het geen andere mening. Ik vind Gerard Joling onprettig en de grappen die hij met Goor maakt op het randje. Racistisch zou ik het niet noemen omdat ik vind dat een dergelijk heftig begrip te pas en te onpas gebruikt wordt en daardoor aan betekenis inboet. ( Zo werd In de jaren iedereen een fascist genoemd)
Ik was het dus eens met de column en degenen die schreven dat ze dit programma een fout idee vinden. Hij wordt nu namelijk beloond voor zijn vooroordelen met een programma.
Alleen vroeg ik later of een dergelijk programma wellicht ook een gunstige invloed zou kunnen hebben. Weet niet hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven