Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Grappig dat we met zijn allen zoveel engels lezen. Ik lees ook minder en minder Nederlands, dat hoogdravende troosteloze gedoe in de polder ook altijd...
Nou ja, soms is het ook een rare kronkel, om Murakami of Saramago in het engels te lezen, is net zo goed vertaald.
Griet Opdebeeck vind ik trouwens wel heel fijn, qua NLtalig actueel.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in het engels als dat de originele taal van het boek is. Engelse uitgaves zijn meestal goedkoper. En bij The American Bookstore in Den Haag veel keus.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nooit in het Engels, kan het wel maar het duurt me te lang dan. Moet me zo goed concentreren en ik lees nu puur voor ontspanning.

Ik las de laatste Erica James, ben de titel alweer kwijt maar het was lekker kneuterig.

Vandaag begonnen in Genevra van Simone van der Vlugt, een Italiaanse liefdesgeschiedenis staat er op. Ben benieuwd. Zij schrijft prettige historische romans.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
03-07-2017 21:52
Ik lees in het engels als dat de originele taal van het boek is. Engelse uitgaves zijn meestal goedkoper. En bij The American Bookstore in Den Haag veel keus.
Idem hier, mijn Engels is doorgaans wel goed genoeg om het prima te kunnen lezen. Tenzij het erg dialect of slang is (Trainspotting en dat boek over die knul die onterecht veroordeeld wordt vanwege moorden op de middelbare school).

Ik heb net Cuckoo's Calling herlezen, omdat ik overal lees dat deel 2 en 3 over dezelfde detective Strike nog leuker zijn. Ik had alleen ooit het 1e boek gelezen en het leek me wel handig om dat eerst te herlezen (ik wist echt niet meer wie het gedaan had) en dan aan de volgende delen te beginnen.

Maar ik denk dat ik eerst deel 2 van Hendrik Groen ga lezen. Deel 1 vond ik wel erg leuk, en deel 2 was een van de boeken van bookchoice deze maand. Ik heb het wel opgezegd trouwens, want de boeken elke maand, pff, met moeite dat ik er elke maand eentje leuk vind. Dat was toen het nog Ellyschoice was toch stukken beter.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook hoofdzakelijk Engels. Het zou eigenlijk bij een Murakami ofzo niet erg uit moeten maken inderdaad, maar ik neig er toch naar om dan een engelse versie te pakken ipv een nederlandse.
Over Murakami, die moet echt nodig op mijn lijstje, want ik heb, oh schande, eigenlijk niets van hem gelezen behalve Underground, wat dan weer geen fictie is.

Ik las Lord of the flies, en was geintrigeerd. Heel gaaf boek. Best een beetje naargeestig wel ook.

Ogen van Tijgers van Tonke Dragt had ik even laten liggen, kijken of ik die nu uit krijg.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
03-07-2017 22:41
Idem hier, mijn Engels is doorgaans wel goed genoeg om het prima te kunnen lezen. Tenzij het erg dialect of slang is (Trainspotting en dat boek over die knul die onterecht veroordeeld wordt vanwege moorden op de middelbare school).

Ik heb net Cuckoo's Calling herlezen, omdat ik overal lees dat deel 2 en 3 over dezelfde detective Strike nog leuker zijn. Ik had alleen ooit het 1e boek gelezen en het leek me wel handig om dat eerst te herlezen (ik wist echt niet meer wie het gedaan had) en dan aan de volgende delen te beginnen.

Maar ik denk dat ik eerst deel 2 van Hendrik Groen ga lezen. Deel 1 vond ik wel erg leuk, en deel 2 was een van de boeken van bookchoice deze maand. Ik heb het wel opgezegd trouwens, want de boeken elke maand, pff, met moeite dat ik er elke maand eentje leuk vind. Dat was toen het nog Ellyschoice was toch stukken beter.
Deel 1 van de Cormoron Strike-thrillers vond ik de minste. De derde tot nu toe de beste. Met een cliffhanger die smaakt naar méér.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
04-07-2017 10:56
Deel 1 van de Cormoron Strike-thrillers vond ik de minste. De derde tot nu toe de beste. Met een cliffhanger die smaakt naar méér.
Nu wil ik helemaal de volgende delen lezen!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hier ook vnl. boeken in het Engels. Meestal omdat dat dan de originele taal is. Eboeken zijn makkelijker te vinden in het Engels ook (bijv. Gutenberg project). Ik lees toch meestal backlist.

Eensch wbt Lord of the Flies. Goed, maar nogal verontrustend. Maar dat maakt het juist beter. Dat soort boeken moet ik alleen niet teveel lezen.

En ook volledig eensch wbt Comoran Strike. Kan niet wachten op het volgende boek!

Flowers voor Algernon uit. Mooi en interessant idee. Het deed me denken aan Awakenings van Oliver Sachs (ken alleen de film). Maar kan kloppen want is geschreven in die tijd. Het einde was droevig, maar onvermijdelijk. Had toch nog kleine hoop op een iets anders, maar het was wel goed zo. Aanrader.

Ben nu begonnen in The Lion, The Witch and the Wardrobe. Wederom van de Rory Gilmore lijst. Nog nooit gelezen. Is natuurlijk een kinderboek en niet helemaal mijn ding, maar ik denk dat ik in elk geval dit eerste deel wel uitlees. Twijfel of ik daarna wild enthousiast de rest ga lezen.

Reading Lolita in Tehran is dan weer wel helemaal mijn ding. Ben op de helft.
Alle reacties Link kopieren
Zolang er leven is - het nieuwe geheime dagboek van Hendrik Groen, 85 jaar

Meer van hetzelfde, maar de hoofdpersonen zijn wel allemaal ouder geworden en hebben meer gebreken en ongemakken. Dus uitstapjes maken wordt er niet eenvoudiger op. Maar ze houden de moed er bewonderingswaardig in.
En meneer Groen gaat nu een heus boek schrijven!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik las Cyberboy van Tanja de Jonge, jeugdboek.
Een jongen die verongelukt is staat twee jaar later ineens in de klas...
Was het wel leuk nog, Tonkje, zo'n tweede deel? Niet meer van hetzelfde?

Ik weet even niet zo goed wat ik moet lezen. Ben in een paar dingen begonnen, maar ben nog nergens genoeg door gegrepen om door te willen lezen. :|
Alle reacties Link kopieren
GeorgieBrown schreef:
08-07-2017 15:43
Was het wel leuk nog, Tonkje, zo'n tweede deel? Niet meer van hetzelfde?
Het had iets origineler mogen zijn wat mij betreft. Er zitten wel nieuwe dingen in, maar ook weer erg veel kinderachtigheden van de bejaarden in het verzorgingshuis.

The silkworm van Robert Galbraith was een aangenamer meer van hetzelfde!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend las ik En nu ik van Romer en Hock. Typische Nederlandse "literaire thriller" wel.

Vandaaag begonnen in Zondeval van Marianne en Theo Hoogstraten, derde deel uit een serie.
tonkje schreef:
10-07-2017 19:14
Het had iets origineler mogen zijn wat mij betreft. Er zitten wel nieuwe dingen in, maar ook weer erg veel kinderachtigheden van de bejaarden in het verzorgingshuis.

The silkworm van Robert Galbraith was een aangenamer meer van hetzelfde!
Het verschil is natuurlijk dat een detective serie elke keer over een nieuwe zaak gaat.
Ik ben begonnen in The Time Traveller's Wife. Ik heb de film volgens mij wel een keer gezien. Ik heb pas een klein stukje gelezen, dus ik weet nog niet. De film vond ik wel verwarrend en ik had zoiets van 'het klopt niet'. Maar we zullen zien.
Alle reacties Link kopieren
De stad van de alchemist, Natalie Koch (deel drie van de Verborgen Universiteit-trilogie)
Een dikke pil van 700 bladzijden, die ik vooral heb uitgelezen omdat ik de eerste twee delen ook gelezen had, en wilde weten hoe het afliep.
Dit boek is te lang. Zeker de eerste helft heeft een gebrek aan spannende ontwikkelingen en een overdaad aan uitleg. Koch beschrijft alles uitgebreid, en vliegt daarbij soms echt uit de bocht met haar metaforen. Op gegeven moment beschrijft ze iemands ogen in één paragraaf achtereenvolgens als kwikzilver, lampen, en grijze beren die zich in hun hol terugtrekken. Ja, echt: ogen als beren. Zulke geforceerde vergelijkingen leiden af en werken op de lachspieren.
De laatste paar honderd bladzijden waren stukken beter, toen kwamen de personages pas tot leven en kwam er vaart in het verhaal.
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
14-07-2017 14:55
De stad van de alchemist, Natalie Koch (deel drie van de Verborgen Universiteit-trilogie)
Een dikke pil van 700 bladzijden, die ik vooral heb uitgelezen omdat ik de eerste twee delen ook gelezen had, en wilde weten hoe het afliep.
Dit boek is te lang. Zeker de eerste helft heeft een gebrek aan spannende ontwikkelingen en een overdaad aan uitleg. Koch beschrijft alles uitgebreid, en vliegt daarbij soms echt uit de bocht met haar metaforen. Op gegeven moment beschrijft ze iemands ogen in één paragraaf achtereenvolgens als kwikzilver, lampen, en grijze beren die zich in hun hol terugtrekken. Ja, echt: ogen als beren. Zulke geforceerde vergelijkingen leiden af en werken op de lachspieren.
De laatste paar honderd bladzijden waren stukken beter, toen kwamen de personages pas tot leven en kwam er vaart in het verhaal.
Ik heb net deel 1 gelezen maar ik was niet echt onder de indruk. Ik vond teveel elementen wel heel erg denken aan Harry Potter en het verhaal redelijk voorspelbaar. Wat vond je van deel 2, is dat nog de moeite waard, of kan ik de rest van de serie beter laten liggen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond deel twee minder dan deel 1.
Als je deel 1 al zo-zo vond, zou ik de rest laten zitten. Het wordt wel minder vergelijkbaar met Harry Potter, zeker in dit laatste deel.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Of naar aanleiding van enthousiastelingen in dit topic of anders in een ander boekentopic op dit forum heb ik een jaar of wat geleden deel 1 en 2 gelezen van de verborgen universiteit, maar ik vond het erg tegenvallen. Een hoofdpersoon die erg rare dingen doet en een hoop gezwam om het eigenlijke verhaal heen. Wel jammer, want het idee vond ik wel leuk van zo'n verborgen universiteit en geheime wereld. Ook al is het dan erg Harry Potter-achtig.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Boekentopic :cheer2:

Ik las afgelopen maanden:

De ontdekking van de hemel van Harry Mulisch, ge-wel-dig. Pleuris lang en echt wel diverse boeken naast gelezen. Maar man wat mooi. Het einde had wat mij betreft wel anders gekund, maar dat had ik eerlijk gezegd wel kunnen verwachten..

De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafon, prachtig beschreven. Zat er ook echt helemaal in en in no-time uitgelezen.

Ragdoll van Daniel Cole, waarbij ik gelijk toegeef dat de uitvoering van het boek doorslaggevend was voor de aanschaf. Beetje een thriller waarbij de schrijver duidelijk andere bestseller thrillers heeft gelezen. Ik vond het erg onbevredigend dat er niet uit kwam HOE de moorden waren gepleegd. Maar dat ben ik. Ik vond het redelijk voorspelbaar.

De goede dochter van Karin Slaughter, ben groot fan van haar boeken. Deze vond ik anders dan de rest. Wel in één ruk uit gelezen, dus positief. Maar ik ben niet volledig onpartijdig :whistle:

Ik lees nu Dit zijn de namen van Tommy Wieringa, ben halverwege maar kost me echt moeite om door te zetten. Het pakt me niet. Heb alleen de vervelende eigenschap dat ik boeken slecht kan wegleggen, onder het mom "misschien wordt het beter". Zucht.
Zoveel boeken, zo weinig tijd, Appeltjeeitje.... Ik ben er meestal vrij makkelijk in. Maar ik heb me het laatste half jaar wel door twee boeken heen geworsteld die ik verschrikkelijk vond. Alleen maar om ze gelezen te hebben. Heb me voorgenomen dat niet meer te doen.

Maar (om mijn eigen verhaal onderuit te halen). ben ik wel voor de 3e keer begonnen in Beloved. Deze keer als audioboek. En ik moet zeggen dat ik nu toch gefascineerd ben. Ik snap ook wel dat het niet echt iets is voor mij om te lezen. Erg poetisch taalgebruik. Niet zo mijn ding. Maar ik ben op de helft en ik wil heel graag weten waar het heen gaat met het verhaal. Verder lees ik nog in The Time Traveller's Wife, maar hoewel ik het leuk vind is dat nu ietsjes op de achtergrond geraakt, omdat ik ook ben begonnen in The Secret Garden. En dat schiet meer op, dus ik denk dat ik dat nu eerst uitlees.
Alle reacties Link kopieren
The Secret Garden van Frances Burnett ofzo, GB? Dat is echt één van mijn lievelingsboeken (en er is een prachtige musical van gemaakt).

De Ontdekking van de Hemel heb ik ook nog nooit gelezen, maar dat is dus een gemis?

Ik herlees mijn Karin Slaughters, ben nu bij deel 3.
Ja, dat is 'm Fiorah. Ik vind het ook leuk tot nu toe. Ik had het nog nooit gelezen.

Ik vind Karin Slaughter boeken normaal gesproken ook goed. Maar ik ben momenteel niet zo into thrillers. Ik heb die laatste Will Trent al een eeuwigheid op mijn ereader, maar heb telkens geen zin om eraan te beginnen. Komt ook omdat ik haar laatste stand-alone (Mooie Meisjes) echt waardeloos vond.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, ja GB je hebt helemaal gelijk. Ik ben halverwege; nu lees ik dat kreng uit ook.

De ontdekking van de hemel vond ik het heel erg mooi, ga ik denk ik ooit nog wel eens lezen. Was wel een beetje een prestigeproject. Mulisch vind ik niet altijd even makkelijk leesbaar. Maar wilde zo graag een echte klassieker lezen.

The Secret Garden zegt me niets, wat ik er van lees kan dat ook twee kanten op; of je vind het super tof, of je kunt er niets mee. Ik denk dat ik in die laatste categorie val, maar zal eens kijken of ze hem in de bieb hebben.

Mooie meisjes vond ik ook suf. Ik denk dat je de allernieuwste dan nog slechter vind. Die van Will Trent vond ik weer geweldig. Een echte Slaughter. Kan me heel goed voorstellen dat je daar tegen aan hikt door de laatste tegenvaller ja.
Alle reacties Link kopieren
Grief is the Thing with Feathers, Max Porter
Ontzettend mooi, pijnlijk, grappig.
Ik snapte veel niet (de gedichten van Ted Hughes over het personage van de Kraai vormen de inspiratie voor dit verhaal, en ik heb ze niet gelezen), maar alsnog vond ik het schitterend.
Een tussenvorm tussen poëzie en proza, met heel rake zinnen en beschrijvingen die in hun eenvoud en originaliteit heel goed kunnen overbrengen wat liefde en verlies is.

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children, Ransom Riggs
Tja. Best vermakelijk verhaal over kinderen met speciale gaven die voor hun eigen veiligheid geïsoleerd leven. De hoofdpersoon denkt dat zijn opa sprookjes vertelde, tot hij getuige is van de moord op zijn opa en daarbij dingen ziet die hij niet kan verklaren. Hij gaat op onderzoek uit en ontdekt de Peculiar Children en zijn rol in het geheel.
Geïllustreerd met oude foto's (die iedereen 'creepy' noemt maar dat vond ik reuze meevallen).
Het is best een leuk boek, en ik vond het eng want mij maak je nu eenmaal heel makkelijk bang met monsters. Maar het was ook nogal gehaast, er had volgens mij veel meer in gezeten als er meer aandacht was besteed aan de personages en de details van de wereld waarin ze leven.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven